HR & Employee Benefits
Ex-angajaţii ASTRA, încotro?
Autor:Vlad BOLDIJAR,Andreea RADU
Vineri, 05 August 2016

La aproape 10 luni de la declanşarea de către ASF a procedurii de faliment şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a ASTRA Asigurări, a început procedura de concediere colectivă, fiind vizaţi peste 600 de angajaţi. XPRIMM a discutat cu câțiva dintre foștii angajați cu referință atât la ultima perioadă din activitatea lor, cât și în ceea ce privește planurile de viitor.

Odată cu decizia definitivă a justiţiei privind falimentul fostei „perle” a industriei de asigurări – ASTRA – dată în luna aprilie a.c., a murit şi ultima speranţă a angajaţilor care erau convinşi că societarea va fi preluată de un investitor străin şi va reînvia.
Numărul angajaţilor ASTRA Asigurări a scăzut treptat de când compania a intrat în administrare specială şi apoi în procedura de faliment. Dacă la finele anului 2014 societatea avea 1.400 de salariaţi, numărul lor a coborât la 1.250 la 31 august 2015, iar pe 3 decembrie 2015, când Tribunalul Bucureşti a aprobat cererea de faliment a companiei, înaintată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), ASTRA mai avea 896 de angajaţi. La sfârşitul lunii aprilie a.c., când asigurătorul a intrat oficial în faliment, mai erau 781 de angajaţi, iar la 31 mai 2016 rămăseseră 772 de salariaţi (din care un număr de 21 de angajaţi şi-au încetat contractul de muncă în cursul lunii iunie), conform datelor furnizate de KPMG Restructuring, Lichidatorul judiciar al ASTRA, şi a celor prezentate angajaţilor de către Sindicatul „ASTRA – ROSIND”.
Angajaţii au primit un preaviz de 20 de zile lucrătoare, în perioada 15 iunie – 13 iulie 2016, ne-a declarat unul dintre aceştia, arătând că nu primesc salarii compensatorii sau alt beneficiu în urma concedierii.
Decizia Lichidatorului judiciar de iniţiere a procesului de concediere colectivă a fost emisă în data de 13 mai 2016, iar notificarea către Sindicat a fost transmisă în data de 16 mai 2016. Lichidatorul judiciar estimează finalizarea procesului până la jumătatea lunii iulie 2016, după expirarea termenului de preaviz prevăzut de Codul Muncii de 20 de zile lucrătoare de la data primirii notificării individuale de preaviz de concediere, au explicat reprezentanţii KPMG la solicitarea Revistei PRIMM. Ei au precizat că anterior emiterii deciziei Lichidatorului de iniţiere a procesului de concediere colectivă, toate reducerile de personal s-au făcut prin demisia angajaţilor sau închiderea amiabilă a contractului.
În data de 19 mai a.c. am primit de la Sindicat notificarea de iniţiere a procesului de concediere colectivă. În document se arată că la finele lunii aprilie erau 781 de posturi existente, urmând să se desfiinţeze 639 şi să se înființeze alte 55 de posturi, astfel încât noua organigramă să cuprindă 197 de angajaţi. Cei mai mulţi dintre cei disponibilizaţi sunt inspectori de asigurări şi de daune, a spus un fost angajat ASTRA.
Şi KPMG a menţionat că noua organigramă va include 197 de angajaţi, însă a arătat că au fost incluse în procesul de concediere colectivă 620 de posturi. Diferenţa între datele Sindicatului şi ale Lichidatorului vine, probabil, din faptul că au existat persoane care au demisionat în mai sau iunie, ceea ce a făcut că numărul celor concediaţi să scadă uşor.
Procesul de concediere colectivă a vizat un număr de 620 de posturi. Pentru desfăşurarea activităţilor a fost identificată necesitatea de creare a unui număr de 55 de posturi noi pentru care a fost demarată procedura de ocupare, ele fiind oferite, prin concurs, personalului disponibilizat. Menţionăm că schema organizaţională a ASTRA, după implementarea programului de restructurare, va fi redusă la un număr minim necesar de 197 de angajaţi, ce vor desfăşura activităţi operaţionale specifice lichidării: activităţi de conservare a activelor, recuperarea creanţelor, funcţiuni juridice, de verificare a cererilor de plată venite de la Fondul de Garantare a Asiguraţilor pe măsură ce aceştia efectuează plata despăgubirilor, funcţiuni economice, de arhivare, funcţiuni de gestionare a portofoliului de poliţe încă existent (pe perioada de menţinere sau în cadrul operaţiunilor de denunţare, în funcţie de avizul Autorităţii de Supraveghere Financiară), gestionarea activităţilor care vizează denunţarea tuturor contractelor cu intermediarii în asigurări şi alte contracte, gestionarea relaţiei cu reasigurătorii pe tratatele în vigoare, participarea în procesul de audit financiar pentru anul 2015, au afirmat oficialii KPMG.
Conform datelor transmise de Sindicat, posturile nou înfiinţate vor fi de coordonator unitate teritorială (34), funcţionar administrativ (10), precum şi de analist creanţe daune (10) şi analist date (1).
Cele 197 de persoane vor avea contracte pe perioadă determinată, până la data de 31 decembrie 2016, potrivit KPMG.

Speranţa moare ultima!

Ştiam că Dan ADAMESCU (proprietarul ASTRA – n.red.) nu o să aducă banii necesari capitalizării. Dar cu toţii am fost convinşi că societatea va fi preluată de un investitor. S-a sperat până în ultima clipă pentru că a fost cea mai mare companie din piaţă şi avea un portofoliu diversificat, ceea ce era un avantaj. De asemenea, ASTRA avea cea mai mare forţă de vânzări, a declarat un fost director de agenţie.
Această idee era susţinută inclusiv de mesajele pe care Sindicatul le transmitea angajaţilor. Menţionăm că există interes din partea unor asigurători internaţionali pentru preluarea activelor, pasivelor, portofoliului şi angajaţilor, se preciza într-o informare.
Şi un alt angajat din sediul central a precizat că, până în luna mai, unii dintre angajaţi încă mai aveau speranţa că ASTRA va fi preluată de un investitor. Acesta a mai arătat că oamenii buni, cu portofolii mari de clienţi nu au plecat până în ultimul moment pentru că încă exista ideea că ar putea să fie preluată compania. În acest timp ei au colaborat cu brokeri pentru a nu pierde clienţii.
Mai multe surse din cadrul asigurătorului au afirmat că au colaborat cu brokeri după ridicarea licenţei de funcţionare a ASTRA de către ASF pentru că nu puteau refuza clienţii. Agenţia pe care am condus-o avea o locaţie stradală şi avea vizibilitate mare. Dacă intra un client în agenţie nu îi puteam spune că nu mai închei asigurări. Astfel am încheiat prin brokeri pentru a fi mulţumiţi clienţii şi mai ales ca aceştia să nu-şi piardă încrederea în conceptul de asigurări, a menţionat o sursă, adăugând că erau şi clienţi care veneau şi întrebau despre situaţia ASTRA şi reacţionau negativ.
De asemenea, au existat destule cazuri, în special cu oameni mai în vârstă care au venit în sediile ASTRA să îşi ia banii înapoi pe poliţe expirate, încheiate chiar şi cu mai mulţi ani în urmă. Alţii au venit să îşi prelungească, spre exemplu, poliţele pentru locuinţe. În aceste cazuri le-am încheiat poliţe prin brokeri. Au fost şi clienţi care erau foarte mulţumiţi de ASTRA. Noi lucram foarte bine cu un service pe CASCO şi clienţii erau mulţumiţi de servicii și de aceea au venit in continuare aici, ne-a declarat un fost director de agenţie din Bucureşti.
În urmă cu un an, în iunie 2015, ASTRA Asigurări avea 1,8 milioane de asiguraţi, cu 2,5 milioane de poliţe valabile.

Eu ştiu că sunt foarte mulţi oameni buni în ASTRA. A fost şi argumentul principal când am căutat investitor. Şi sunt asigurări de „nişă" cu specialişti unici care trebuie să continue. I-am recomandat pe toţi noilor investitori şi societăţilor monoprodus, care au nevoie de diversificare. Nu dau nume, dar o facem constant. Piaţa are nevoie de aceşti profesionişti şi nu trebuie să-i pierdem. Are şi ASF ceva locuri. Urmăriţi pe site. Succes, a comentat Mișu NEGRIȚOIU, Preşedintele ASF, la o postare pe Facebook.

Ce oportunităţi de angajare există?

Conform celor afirmate de surse, cei mai mulţi dintre foştii angajaţi ASTRA vor rămâne tot în industria de asigurări. Fiecare încearcă să-şi găsească un drum al lui. Toţi inspectorii de asigurări din agenţia mea au plecat la EUROINS, a declarat unul dintre partenerii noștri de discuție.  
De obicei, oamenii din vânzări au percepţia că în companiile de asigurări este mai bine decât la brokeri. Angajaţii care au fost buni în vânzări caută de obicei asigurători şi doar o mică parte dintre ei caută brokeri, a afirmat un alt interlocutor. Întrebat la ce companii au plecat foştii angajaţi pe care îi cunoaște, acesta a spus: S-au dus în toată piaţa de asigurări. Printre societăţi se numără Gothaer, OMNIASIG, GROUPAMA, ALLIANZ-ȚIRIAC, EUROINS etc. 
Totodată, există persoane care vor să intre în şomaj, dar şi persoane care au alte joburi part-time. O altă parte dintre cei disponibilizaţi au unele afaceri proprii. Cei care aveau doar jobul de la ASTRA şi-au căutat de mult un alt loc de muncă şi s-au angajat între timp, a subliniat un fost salariat.
După cum se arată într-un studiu recent, foştii salariaţi au mai multe oportunităţi de angajare. Angajatorii din sectorul „Finanţe, asigurări, servicii imobiliare şi servicii de afaceri” prevăd pentru trimestrul trei din 2016 cea mai dinamică piaţă a muncii din ultimii şapte ani, conform studiului efectuat de MANPOWER. Aceştia au raportat o Previziune Netă de Angajare de +20%. Astfel, perspectivele de angajare se consolidează cu 9 puncte procentuale faţă de trimestrul doi şi se îmbunătăţesc cu 8 puncte procentuale faţă de anul trecut. Studiul mai arată că 27% dintre angajatorii din sectorul vizat planifică angajări, în timp ce doar 7% planifică reduceri de personal.
O oportunitate imediată pentru cei disponibilizați în sectorul asigurărilor o reprezintă centrele de servicii partajate (shared-service centers sau SSC) pe zona de finanțe, controlling și suport administrativ (așa numit back-office) pe care o serie de companii au decis să le amplaseze în România pentru a-și deservi filialele dintr-o regiune sau la nivel global, a declarat Roxana DRAGOMIR, Director, EXPERIS - brand al ManpowerGroup specializat în recrutarea de profesioniști, cu focus pe IT, inginerie și finanțe. Ea a explicat că aceste SSC-uri integrează activitățile și resursele umane ale companiei pe anumite procese, le consolidează și standardizează pentru a răspunde eficient unor nevoi diverse, motiv pentru care o bună parte din personalul recrutat e alcătuit din oameni pregătiți, experimentați, cu obișnuința unui mediu riguros și expunere la clienți variați și multi-culturali, profil cu care o bună parte din angajații din asigurări se pot potrivi. 
Tradițional, domeniul cel mai apropiat spre care se puteau îndrepta angajații din domeniul asigurărilor era cel bancar, însă activitatea de angajare din acest segment este mai puțin dinamică în ultimele luni, iar oportunitățile nu sunt foarte numeroase. Cei disponibilizați în sectorul asigurărilor pot totuși să se orienteze spre posturile oferite de instituții bancare care își fac acum intrarea pe piața din România și au inițiat recrutări. O excepție sunt profesioniștii  în risc / managementul riscului, pe această specializare existând un real deficit de talent, astfel încât ei pot fi absorbiți cu ușurință (și în condiții favorabile) în instituțiile active pe piață, a adăugat Roxana DRAGOMIR.
Specialiștii în optimizarea proceselor în organizații spun că ASTRA ar fi avut o șansă dacă se intervenea la timp printr-o optimizare corectă a proceselor.
Asist cu tristeţe încă o dată la derapajul unui business care era foarte promiţător la un moment dat, dar fiindcă cei responsabili nu au reuşit să menţină un echilibru al celor trei mari piloni ai unui business: procese + oameni + sisteme (tehnologie), se poate ajunge şi iată s-a ajuns la un destin tragic al business-ului. Inevitabil gândul îmi merge la spusele renumitul Edward DEMING: Optzeci și cinci la sută din cauzele care conduc la nerespectarea cerințelor clienților sunt legate de deficiențe în sistem și în proces… mai degrabă decât de angajați. Acest deznodământ, din păcate atrage suferinţe în special pentru angajaţi. 
Cred, ca o intervenţie la timp, printr-o optimizare în profunzime a proceselor, putea oferi o şansă de redresare, a declarat Aurelian Dorin IUSCU, International Certified Six Sigma Black Belt, Managing Partner, Business Future Solutions.

Ce se întâmplă cu sucursalele ASTRA?

La finele lui 2014, ASTRA Asigurări dispunea de o reţea teritorială formată din sediul central din Bucureşti, 48 de sucursale, 147 de agenţii, 25 de puncte de lucru şi un centru regional. Între timp numărul acestora s-a redus, fiind menţinute, în principal, cele aflate în proprietatea companiei.
La data de 1 iunie 2016, ASTRA avea un număr de 130 de unităţi teritoriate (sucursale/ agenţii/ puncte de lucru), din care 128 funcţionau în spaţii proprietatea ASTRA, au explicat oficialii KPMG. În perioada de la data deschiderii procedurii de faliment şi până în prezent (a doua jumătate a lunii iunie – n.red.) în cadrul unităților teritoriale s-au desfășurat activități de inventariere, activități de aranjare şi selectare a arhivei, activități de colectare date financiare la nivel de unitate, iar în perioada următoare se vor desfășura operațiuni care au în vedere în principal proceduri de arhivare a documentelor, precum gestionarea relaţiei cu intermediarii în asigurări/ asiguraţii din fiecare judeţ. În paralel sunt desfăşurate activităţi legate de valorificarea activelor (e.g. evaluarea acestora în vederea stabilirii valorii de lichidare), urmând ca Lichidatorul judiciar să propună Comitetului Creditorilor şi Adunării Creditorilor strategia specifică de valorificare a spaţiilor deținute de ASTRA în conformitate cu dispozițiile legale, au adăugat aceştia.

Locuri de muncă din asigurări şi brokeraj 

Profesioniştii din România au la dispoziţie două instrumente de recrutare specializate şi dedicate pieţei asigurărilor, respectiv Newsletter-ul XPRIMM Job şi portalul online asiguratori.ro. Utilizând un instrument eficient, foştii angajaţi ASTRA pot descoperi că există viaţă şi după disponibilizare. De aproape 15 ani, newsletter-ul XPRIMM Job a schimbat destinul a sute de candidaţi oferind oportunităţi multiple de angajare, atât în industrie, cât şi în domenii conexe pieţei de asigurări, în condiţiile în care anunţurile de recrutare ajung la peste 16.000 de abonaţi.
Atât anunţurile de recrutare, cât şi alte articole de specialitate, de interes pentru toţi cei care activează pe piaţa muncii sunt citite şi de cei peste 1.500 de membri ai Grupurilor XPRIMM Job de pe LinkedIn şi Facebook, preponderent specialişti din piaţa asigurărilor şi din domeniile financiare.


 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Ex-angajaţii ASTRA, încotro?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!