Special
FII TREAZ LA VOLAN!
Autor:Oana RADU, Adina TUDOR
Vineri, 05 August 2016

Siguranța rutieră este o prioritate nu doar în România, ci peste tot în lume. Statisticile ne arată însă că este nevoie de eforturi constante pentru a crește nivelul de informare a șoferilor cu privire la riscurile la care se expun în momentul în care decid să se urce la volan. În acest context, are loc prima campanie de conștientizare a riscurilor rutiere realizată de APPA – Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor.

Anual, peste 1,2 milioane de persoane mor pe drumurile din întreaga lume, această cifră menţinându-se constantă din 2007, conform datelor publicate de Organizaţia Mondială a Sănătății (WHO). De altfel, conform celui mai recent raport pe această temă publicat de WHO, în anul 2013 au murit în accidente rutiere 1,25 milioane de persoane la nivel global, alte 50 de milioane fiind rănite. De asemenea, la nivel global, accidentele rutiere sunt principala cauză a morții pentru persoanele cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani și a noua cauză a morții printre toate grupurile de vârstă. 
Mai mult decât atât, același „Global status report on road safety”, realizat de WHO, indică faptul că pietonii, bicicliștii și motocicliștii reprezintă în medie 49% dintre persoanele care mor în accidente rutiere în fiecare an în lume.

1,25 milioane de persoane au murit în 2013 în accidente rutiere la nivel global. 

România, țara cu a doua cea mai ridicată rată de mortalitate în accidente rutiere din UE, în 2014

Accidentele rutiere reprezintă o problemă și pentru Europa și pentru țara noastră. Conform datelor publicate în Buletinul siguranței rutiere – Raport Anual 2014, realizat de Inspectoratul General al Poliției Române – Direcția Rutieră, în cele 28 de țări ale Uniunii Europene au fost ucise 25.845 de persoane ca urmare a coliziunilor rutiere în anul 2014. 

91 persoane decedate la 1 milion de locuitori este rata mortalității în accidente rutiere înregistrată în România, printre cele mai ridicate din Europa. 

În ceea ce privește situația la nivel de țară, deși în scădere cu 1% față de 2013, rata mortalității în accidente rutiere înregistrată în România, de 91 persoane decedate la 1 milion de locuitori, este printre cele mai ridicate din Europa. Astfel, în 2014, România a fost țara cu a doua cea mai ridicată rată de mortalitate în accidente rutiere din Uniunea Europeană, după Letonia, fiind urmată de Bulgaria, Lituania și Polonia.

8.447 de accidente rutiere grave au avut loc în România în 2014. 

Concret, în anul 2014, pe drumurile publice și rutiere din România s-au produs 25.355 accidente rutiere care au avut drept urmări vătămări corporale ale participanților, 33,3% dintre acestea (8.447 evenimente) fiind accidente rutiere grave (n.red., accidentele grave sunt definite drept accidente soldate cu decesul victimelor sau rănirea gravă a acestora, necesitând pentru vindecare spitalizarea celor răniți), restul de 16.908 fiind soldate cu vătămări ușoare.
Cu alte cuvinte, în 2014, s-au produs zilnic, în medie, 69 de accidente rutiere care s-au soldat cu vătămarea persoanelor, 23 dintre ele fiind accidente rutiere grave. Din accidentele grave au rezultat, în medie, 36 de victime în fiecare zi, dintre care 5 persoane și-au pierdut viața, 22 de persoane au fost rănite grav, iar 9 au suferit răni ușoare, se arată în Buletinul siguranței rutiere.
76,4% dintre cele peste 8.447 de accidente rutiere grave înregistrate în țara noastră în 2014 au fost cauzate de un conducător de vehicul (în timp ce 23,4% au fost cauzate de alți participanți la trafic, iar 0,2%, de infrastructură). Viteza excesivă, indisciplina pietonilor, neacordarea priorității (pietoni, vehicule), abaterile bicicliștilor și depășirea neregulamentară se numără printre cauzele principale ale accidentelor rutiere grave, însă o parte importantă dintre acestea sunt produse și de nerespectarea distanței între vehicule, având adesea drept cauză neatenția, precum și conducerea sub influența alcoolului. Astfel, în 2014, 304 accidente grave au fost provocate de nerespectarea distanței între vehicule, 261 de alte preocupări care au distras atenția, 139 de adormire la volan, respectiv 234 de conducere sub influența alcoolului.
De altfel, se observă o creștere a numărului de accidente rutiere grave provocate de nerespectarea distanței între vehicule, ca urmare a neatenției, după cum se arată în Buletinul siguranței rutiere, analizându-se evoluția acestor incidente din perioada 2010-2014.
În ultimii ani se constată o sporire a numărului accidentelor grave de circulație produse de nerespectarea distanței între vehicule. Ca și pondere, această cauză este responsabilă pentru producerea a 3,1% din accidentele grave în 2010 și 3,5% în 2014. Accidentele produse din această cauză sunt favorizate de neatenția conducătorilor auto, iar utilizarea telefoanelor mobile fără hands free sau transmiterea de mesaje în timpul conducerii, fenomene destul de frecvent întâlnite în ultimii ani, pot contribui la menținerea unei incidențe importante a acestui tip de evenimente rutiere, se precizează în document. 

3.607 de pietoni și conducători de vehicule rutiere aflați sub influența alcoolului au fost implicați în accidente de circulație cu vătămari, în România, în 2015. 

2015 - risc crescut pe șoselele României

Conform unui studiu realizat de INS - Institutul Național de Statistică, în anul 2015, se constată o creștere a riscului rutier pe drumurile din România comparativ cu anul 2014, respectiv creșteri atât ale numărului accidentelor de circulație cauzatoare de vătămări corporale, cât și ale numărului persoanelor accidentate. 
Astfel, în cursul anului trecut s-au înregistrat 28.944 de accidente cu vătămări corporale, rezultând un număr de 38.700 de persoane accidentate, din care 4,9% persoane accidentate mortal, celelalte persoane fiind rănite. Față de anul 2014, numărul acestor accidente a crescut cu 14,2%, cel al persoanelor rănite cu 13,8%, iar cel al persoanelor accidentate mortal a crescut cu 4,1%.
Deși studiul INS nu oferă o analiză detaliată a cauzelor care au condus la accidentele rutiere înregistrate, în cadrul acestuia se precizează că în anul 2015, 3.607 pietoni și conducători de vehicule rutiere aflați sub influența alcoolului au fost implicați în accidente de circulație cu vătămari, atrăgându-se încă o dată atenția asupra pericolului adus de consumul de alcool în calitate de participant la trafic.

1 din 5 accidente cu morți de pe drumurile americane implică un șofer somnoros. 

Studii privind cauzele neatenției la volan

Este evident faptul că neatenția la volan și consumul de băuturi alcoolice reprezintă cauze importante care conduc la accidente rutiere semnificative pe drumurile din întreaga lume, inclusiv în România, iar numărul acestora nu reprezintă singura „dovadă" a acestui fapt. 
La nivel internațional, multiple studii și cercetări au măsurat și continuă să măsoare riscul pe care îl generează neatenția, somnolența, consumul de alcool sau de droguri la volan. Deși rezultatele nu reprezintă certitudini (gradul de risc variind de la individ la individ în funcție de o multitudine de alți factori), dovezile de până acum indică o creștere clară a riscului de accident în cazul șoferilor aflați într-una din situațiile menționate anterior.
Oboseala și somnolența la volan, de exemplu, reprezintă probleme serioase. Efectele oboselii sunt comparate foarte des cu cele ale conducerii sub influența alcoolului: la fel ca alcoolul, somnolența încetinește timpul de reacție, scade gradul de conștientizare a mediului înconjurător, provoacă deficiențe în judecată și crește riscul de a fi implicat într-un accident auto. Cu toate acestea, este aproape imposibil să se determine cu certitudine dacă un accident a fost provocat de oboseala șoferului, din cauza faptului că nu există teste obiective sau dovezi care să ateste cât de obosit a fost șoferul vinovat. Există însă statistici care estimează, de exemplu, că unul din cinci accidente cu morți de pe drumurile americane implică un șofer somnoros, conform unui raport publicat de AAA Foundation for Traffic Safety, citat în 2015. Un studiu realizat de NHTSA indică faptul că dacă șoferul conduce atunci când este obosit/ somnoros, riscul unui accident de mașină sau al unui accident evitat în ultima secundă crește de 4 până la 6 ori.
Utilizarea telefonului mobil în timpul condusului reprezintă una dintre principalele cauze ale neatenției la volan în momentul de față, vorbitul la telefon și trimiterea de mesaje text fiind cele mai problematice activități. Spre deosebire de oboseală, în cazul folosirii telefonului mobil există mai multe studii care oferă cifre îngrijorătoare. De exemplu, conform unei cercetări realizate de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), vorbitul la telefonul mobil crește de cel puțin 1,3 ori riscul unui accident de mașină sau al unui accident evitat în ultima secundă. Alte surse susțin că riscul de a avea un accident crește de până la 4 ori în acest caz. Scrierea unui mesaj text la volan crește riscul de accident de peste 20 de ori, arată o cercetare a Virginia Tech Transportation Institute (VTTI). Indiferent de cifră, un lucru este clar: distragerea atenției creată de vorbitul la telefonul mobil afectează șofatul în mai multe feluri, precum timpi mai mari de reacție (în special timpi mai mari de frânare) și probleme în menținerea benzii corecte, se atrage atenția în „Global Road Safety Raport 2015” realizat de Organizația Mondială a Sănătății.
Mai multe studii au mers până la a compara folosirea unui telefon la volan cu șofatul sub influența alcoolului atunci când vine vorba de afectarea abilităților de șofer. De exemplu, un studiu realizat în 2006, citat în British Columbia Medical Journal, a indicat faptul că participanții care au folosit un telefon mobil în timp ce conduceau frânau cu întârziere și erau implicați în mai multe accidente decât cei care nu vorbeau la telefon. Prin comparație, șoferii aflați sub influența alcoolului aveau un stil mai agresiv de a conduce, stând mai aproape de vehiculul din fața lor și frânând cu mai multă forță. 
De altfel, consumul de băuturi alcoolice încetinește activitatea sistemului nervos central, inclusiv a creierului. Consumul de alcool afectează condusul autovehiculului prin faptul că acesta cauzează: deficiențe de vedere, încetinirea reflexelor, reducerea concentrării și a vigilenței, crearea unei stări de relaxare și somnolență, dificultăți în interpretarea informațiilor senzoriale, dificultăți în desfășurarea mai multor activități în același timp (ex.: păstrarea benzii și a direcției, în timp ce te concentrezi la traficul din jur), supraestimarea propriilor abilități, ceea ce poate determina șoferii să își asume riscuri, eșecul în a respecta regulile de circulație.
Mai mult decât atât, nu există o „alcoolemie sigură”: orice cantitate de alcool, oricât de mică, poate afecta abilitatea de a conduce. Conform unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din California, care au analizat 570.000 de accidente rutiere soldate cu victime, întâmplate între 1994-2011, nu există o concentrație sigură de alcool în sânge pentru șoferi. Studiul a arătat că șoferii care au chiar și o concentrație de alcool în sânge de 0,01% erau cu 46% mai probabil să fie responsabili pentru un accident decât un șofer treaz (fără alcool în sânge).
Acestor factori li se adaugă, de asemenea, și consumul de droguri, dar și de medicamentele nerecomandate în timpul condusului. 

Campania FII TREAZ LA VOLAN!

În acest context, se desfăşoară, în perioada iulie – august 2016, campania națională de siguranță și prevenție rutieră realizată de APPA - Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor în parteneriat cu IGPR - Direcția Rutieră şi FPVS – Fondul de Protecție a Victimelor Străzii.
Campania se axează pe mesaje-cheie menite să crească nivelul de conștientizare a riscurilor la care se expune oricine se urcă la volan obosit, sau care se lasă distras de smartphone în timp ce conduce. Un alt tip de mesaj promovat de campanie vizează riscul conducerii sub influența băuturilor alcoolice sau a anumitor tipuri de medicamente.
Astfel, în cadrul Campaniei, sunt distribuite broșuri informative gratuite, conținând sfaturi de care orice șofer ar trebui să țină cont atunci când pleacă la drum. Broșura FII TREAZ LA VOLAN! este distribuită în trafic, dar și în principalele centre comerciale din București și din 20 de municipii din țară. Distribuția se face atât prin promoteri dedicați, cât și cu sprijinul rețelelor partenerilor din piața de asigurări și a Poliției Rutiere. În plus, o atenție specială este acordată în această vară litoralului, unde zeci de șoferi merg în week-end-uri și pleacă spre casă duminica, după două zile obositoare și „animate” cu sticle de bere rece. Traficul aglomerat de pe Autostrada Soarelui, precum și numărul mare de accidente care au loc pe drumul de dus către sau de întors de la mare nu mai sunt de mult noutăți pentru nimeni. 
De asemenea, broșura este distribuită și împreună cu un cotidian cu răspândire largă, accentul fiind pus și de această dată atât pe București, cât și pe zona litoralului. 
Așa cum campaniile APPA v-au obișnuit deja, demersul este susținut de o solidă componentă online axată pe social media, fiind dublat, în premieră, de o campanie online de VIP endorsement. Nicu ALIFANTIS, George IVAȘCU, Alexandru PETROVICI, Dan FINȚESCU sau Laurențiu GURAN (ASHA Band) sunt numai câteva dintre numele cunoscute în showbiz-ul românesc care susţin obiectivul campaniei FII TREAZ LA VOLAN!
Platforma treazlavolan.ro prezintă într-o formă structurată principalele elemente de care un șofer responsabil ar trebui să țină cont, precum și statistici și studii din întreaga lume, care atestă importanța ce trebuie acordată acestor aspecte. 
Contentul site-ului este promovat prin Social Media, obiectivul fiind implicarea a cât mai mulți endorseri ai mesajelor din cadrul campaniei – de la persoane publice la șoferi obișnuiți care pur și simplu vor să încurajeze condusul responsabil. Vocea oricui contează într-un asemenea demers! Și, mai mult decât atât, contează vocea comună care se formează și obiectivul atins. 
Nu lipsesc „mascote” ale campaniei, sondaje și concursuri, toate având drept principal scop să transmită mesajul campaniei la un număr cât mai mare de șoferi, prin cât mai multe canale. 
Campania este susținută de principalele companii de asigurări și de brokeraj în asigurări: OMNIASIG VIG, BCR Asigurări de Viață, GENERALI România, Gothaer Asigurări Reasigurări, CREDIT EUROPE Asigurări, EUROINS România, GRAWE, SAFETY Broker, MARSH, FABRICA de Asigurări, DAUNE Expert, INTER Broker, DESTINE Broker, OTTO Broker. 
Lor li se adaugă însă și companii care sprijină distribuția broșurii aferente campaniei, astfel încât aceasta să ajungă în cele mai diverse colțuri ale țării. 
Spoturile difuzate de Radio România Actualități și Radio Antena Satelor, precum și materialele publicate de Partenerii Media contribuie, de asemenea, la diseminarea informațiilor. 
FII TREAZ LA VOLAN! – Așadar, acesta este mesajul pe care îl auziţi des în această vară!

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (FII TREAZ LA VOLAN!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!