Interviu
Florin GOLOVATIC, Preşedinte Directorat şi CEO, UNIQA Asigurări
Autor:Mihaela CÎRCU şi Alexandru CIUNCAN

Numit recent la conducerea UNIQA Asigurări, după ce societatea a trecut printr-un amplu proces de restructurare, Florin GOLOVATIC abordează în dialogul purtat pentru cititorii Revistei PRIMM − Asigurări & Pensii, temele principale ale domeniului: cum şi în ce măsură sunt afectate asigurările de mediul economic, când este prognozată o revenire a pieţei de profil dar şi care sunt principalele evoluţii din piaţă care pun presiuni contrare pe preţuri. Totul într-un interviu cu… Florin GOLOVATIC, Preşedinte Directorat şi CEO, UNIQA Asigurări.


PRIMM: Acesta este unul dintre primele interviuri pe care le acordaţi de când aţi preluat poziţia de lider al UNIQA Asigurări. Cum apreciaţi că trebuie să fie un manager în asigurări în contextul actual, când condiţiile din piaţă şi percepţia consumatorilor se schimbă cu viteză?
Florin GOLOVATIC: În primul rând, vă mulţumesc pentru această oportunitate de a mă adresa prin intermediul publicaţiei dumneavoastră atât clienţilor şi colaboratorilor noştri, cât şi celorlalţi colegi ce activează în această piaţă. Mă bucur să mă aflu în paginile uneia dintre cele mai apreciate publicaţii din piaţa asigurărilor. Într-adevăr, piaţa se schimbă rapid, iar clienţii nu mai sunt cei de acum trei-patru ani, sunt mult mai atenţi şi petrec mai mult timp căutând cele mai avantajoase produse de asigurare. Bugetul lor s-a redus, iar acest lucru reprezintă o provocare pentru asigurătorii care vor să-şi păstreze clienţii. În aceste condiţii de piaţă, un manager trebuie să fie foarte atent la toate schimbările şi să adapteze rapid produsele şi ofertele companiei sale. Lucrurile se schimbă cu viteză, iar cheia în creşterea unei companii este inovaţia şi oferirea produselor de care clientul are nevoie. Prin urmare, în ultimul an ofertele UNIQA Asigurări s-au axat pe flexibilitate pentru produsele de asigurare facultative, cum ar fi CASCO sau poliţele pentru locuinţe, având în vedere faptul că mulţi clienţi au acum venituri mai reduse decât în perioada de boom a economiei. Această strategie ne permite să fim alături de clienţii noştri, oameni care au încredere în brandul UNIQA, şi să le oferim în continuare cele mai bune produse, astfel încât ei să se simtă în siguranţă mai ales acum când situaţia lor financiară se înrăutăţeşte. Dar un manager nu poate reacţiona rapid la schimbările pieţei fără o echipă puternică, iar aceasta este exact ce are UNIQA Asigurări.

PRIMM: În acest moment, o companie de asigurări de succes este aceea care se adaptează permanent la condiţiile din mediul de afaceri pentru a nu-şi pierde clienţii sau a câştiga cotă de piaţă, sau una care nu îşi modifică modelul de business în ritmul schimbărilor inerente din jur, ci urmăreşte cu perseverenţă obiective pe termen lung (profitabilitate, păstrarea standardelor de calitate), având totodată ca valoare fundamentală necesităţile clienţilor?
F. G.: Cred că cele două modele pe care le-aţi enunţat nu se exclud unul pe celălalt, ba dimpotrivă, în actualele condiţii chiar reprezintă soluţia pentru creştere. O companie se poate adapta permanent la mediul de afaceri, îşi poate schimba produsele şi procedurile interne, urmărind în acelaşi timp obiectivele pe care şi le-a stabilit pe termen lung. Obiectivul nostru pe termen lung este să ne îmbunătăţim poziţia în piaţa de asigurări şi să creştem pe segmentele profitabile.
Suntem permanent susţinuţi de know-how-ul şi de puterea financiară a grupului UNIQA, unul dintre cei mai mari jucători din asigurări în Europa Centrală şi de Est. Avem un plan de dezvoltare şi de modernizare a societăţii bine pus la punct, în curs de aplicare, ce ne va permite creşterea pe termen lung şi adaptarea la schimbările economiei.

Obiectivul nostru pe termen lung este să ne îmbunătăţim poziţia în piaţa de asigurări şi să creştem pe segmentele profitabile.

PRIMM: Vorbind de schimbare, UNIQA Asigurări a suferit în ultima perioadă mai multe schimbări la nivelul managementului. În ce măsură s-a reflectat acest lucru în imaginea companiei şi în “păstrarea direcţiei”?
F. G.: UNIQA Asigurări a avut întotdeauna o direcţie clară. Desigur că fiecare manager îşi pune amprenta pe dezvoltarea companiei şi direcţia în care merge activitatea acesteia, dar elementele de bază ale strategiei sunt bine stabilite şi agreate împreună cu acţionarul nostru. Pe termen lung, urmărim creşterea afacerilor şi implicit a bazei noastre de clienţi şi dezvoltarea pe segmentul non-auto, care are un potenţial semnificativ.
Legat de imaginea companiei, recent am finalizat un studiu de piaţă care relevă faptul că UNIQA este o companie în care clienţii au încredere şi care se remarcă prin seriozitate şi fair play.

PRIMM: Cum şi în ce măsură mai sunt afectate asigurările de contextul economic şi cum vă confruntaţi cu toate aceste evoluţii la nivelul companiei pe care o conduceţi? Când estimaţi o revenire a pieţei de profil?
F. G.: La fel ca majoritatea sectoarelor economiei, şi piaţa asigurărilor a avut de suferit, înregistrând scăderi pe mai multe linii de business. În perioadele anterioare, dezvoltarea pieţei asigurărilor a fost strâns legată de evoluţia anumitor sectoare de activitate cum ar fi vânzările de automobile şi a celorlalte bunuri de consum, finanţările oferite de bănci sau în sistem leasing etc. O încetinire sau chiar contracţie a acestor domenii de activitate, însoţită şi de scăderea puterii de cumpărare a populaţiei nu putea să nu aibă o influenţă directă asupra dezvoltării pieţei asigurărilor în ansamblu. 
Prin flexibilizarea produselor oferite, atât în ceea ce priveşte adaptarea la nevoile de acoperire, cât şi a tarifelor oferite, dorim să fim alături de clienţii noştri. După cum am mai spus, obiectivul nostru este să creştem pe segmentele care să ne asigure un standard ridicat în oferirea serviciilor şi, din acest motiv, scăderea pe anumite linii de business chiar se încadrează în strategia UNIQA Asigurări.
În ceea ce priveşte “revenirea pieţei de profil”, cred că ar fi necesară o definire a ceea ce se înţelege prin “revenire”. Probabil că ratele de creştere înregistrate în anii anteriori crizei economice vor fi greu de atins într-un viitor apropiat. Dacă însă avem în vedere o reaşezare a activităţii pe criterii de eficienţă, prin regândirea procedurilor şi proceselor interne, a dezvoltării unui portofoliu de produse adaptat nevoilor clienţilor şi a respectării principiilor de managementul riscului, vom vedea rezultatele în cel mai scurt timp. Piaţa asigurărilor în general, şi UNIQA Asigurări în particular au profesioniştii necesari, cunoştinţele şi experienţa cerute pentru a asigura această revenire.

PRIMM: De data aceasta, am asistat la un sfârşit evident şi inevitabil al erei „auto”, scăderile pe CASCO, din cauza contractelor de leasing, şi pe RCA, din cauza reducerii masive de tarife, fiind cele mai semnificative evoluţii negative din primul semestru. Care credeţi că sunt tendinţele perioadei următoare pe clasa auto şi ce linii de business credeţi că ar trebui exploatate acum?
F. G.: Chiar dacă scăderea portofoliului auto înseamnă scăderea businessului total, acest lucru are şi un aspect pozitiv, şi anume echilibrarea portofoliului, pe care mulţi asigurători o urmăresc de câţiva ani. Statisticile arată că un portofoliu mai puţin concentrat pe auto este mai profitabil, ceea ce reprezintă o veste bună, având în vedere pierderile suferite de piaţa asigurărilor în ultimii ani. Totuşi, componenta „auto” are în continuare o pondere importantă în portofoliul fiecărui asigurător, şi de aceea o pondere importantă din acţiunile asigurătorilor se vor îndrepta în continuare spre acest segment, în special în direcţia asigurării unui control asupra costurilor generate de aceste produse, respectiv a scăderii ratei daunei înregistrate.  
Cât despre segmentele care ar trebui exploatate acum, aşa cum am mai spus, în cadrul UNIQA Asigurări ne concentrăm pe dezvoltarea produselor de asigurare de tip „non-auto” cum ar fi asigurările de locuinţe, asigurările de răspunderi şi, nu în ultimul rând, al celor de sănătate.

Scopul principal al asigurărilor este acela de a oferi siguranţă şi încredere. Iar acest lucru nu este posibil fără transparenţă şi fără a avea în piaţă companii solide, care prin activitatea pe care o desfăşoară să dovedească clienţilor că, atunci când au nevoie, se pot baza pe sprijinul lor.

PRIMM: Va exista din partea celorlalţi jucători o majorare a tarifelor pe clasa auto sau pe alte linii de asigurare pentru o revenire? Care sunt principalele evoluţii din piaţă care pun presiuni contrare pe preţuri?
F. G.: Există o serie de aspecte care pot avea influenţă asupra tarifelor, cheltuielile cu daunele fiind unul din factorii principali în determinarea tarifelor. După cum bine ştiţi, aceste cheltuieli cu daunele sunt direct influenţate de costurile pieselor de schimb sau ale manoperei pentru reparaţiile efectuate, care la rândul lor sunt foarte sensibile la evoluţia cursului de schimb valutar. Astfel, continuarea deprecierii leului în raport cu celelalte monede, înregistrată în ultima perioadă, poate pune o presiune suplimentară asupra tarifelor ce vor fi practicate de societăţile de asigurare. În acelaşi timp se poate observa o creştere a daunelor pe segmentul de vătămari corporale şi daune morale aferente clasei de asigurări de răspundere civilă auto sau a altor clase de asigurări cum ar fi cele de răspunderi, unde riscul de insolvenţă generat de instabilitatea economică este în creştere. În cadrul UNIQA Asigurări monitorizăm continuu toate aceste aspecte menţionate, deoarece, aşa cum am mai spus, dorim să oferim clienţilor noştri produse la un preţ corect, care să ţină seama de evoluţia acestor parametri, dar care în acelaşi timp să arate acea flexibilitate pe care o menţionam în ceea ce priveşte tarifele.

PRIMM: Cum credeţi că se va impune segmentul asigurărilor de locuinţe şi care este strategia companiei în această privinţă? Cum comentaţi situaţia prezentă, în care modificările legislative au transformat PAID şi companiile de asigurări în concurenţi?
F. G.: Asigurările de locuinţe au fost impulsionate într-o oarecare măsură de aplicarea legii asigurărilor obligatorii, iar acum tot mai mulţi proprietari de case înţeleg necesitatea încheierii acestei poliţe. Strategia noastră este să creştem pe segmentul asigurărilor facultative de locuinţe, iar pentru aceasta avem atât produsele necesare, cât şi o forţă de vânzări pregătită în acest sens. Nu cred că există o competiţie reală între PAID şi alte companii de asigurări, deoarece oferă două produse diferite, asigurarea facultativă de locuinţă fiind mult mai complexă decât cea obligatorie. Asigurările de locuinţe au un potenţial mare de dezvoltare în anii următori, România fiind încă mult sub nivelul statelor vestice la acest capitol.

PRIMM: UNIQA Asigurări şi-a menţinut constantă strategia de investiţii în servicii speciale pentru clienţii săi. Cum veţi continua această strategie, aveţi în plan lansarea unor noi servicii?
F. G.: UNIQA Asigurări le-a oferit întotdeauna clienţilor săi produse şi beneficii speciale, unice chiar, un exemplu fiind avertizarea de fenomene meteo extreme UNIQA MeteoAlert. Acesta este un beneficiu exclusiv şi gratuit pentru clienţii UNIQA Asigurări, care le permite să îşi protejeze bunurile în cazul unor fenomene meteo cum ar fi vijeliile, ninsorile abundente şi altele.
De asemenea, abordarea noastră va continua în sensul promovării prevenţiei prin proiectele de responsabilitate socială la care ne-am angajat pe termen lung (ex.: Casa mea e UNIQA). Continuăm această strategie prin lansarea în luna noiembrie a anului 2012 a campaniei naţionale de informare şi educare despre asigurări „Venim la tine acasă!”, un concept unic pe piaţa românească în primul rând prin particularitatea canalului de comunicare – Caravana UNIQA. Echipele UNIQA, formate din doi consultanţi în asigurări, se vor deplasa în teritoriu cu ajutorul unor autovehicule special create pentru acest proiect, care dispun de toate echipamentele necesare unui birou modern, şi vor oferi consultanţă şi sfaturi utile pentru o protecţie eficientă, în funcţie de nevoile de asigurare ale fiecărei persoane.

Piaţa asigurărilor a fost şi va rămâne un pilon esenţial al pieţei financiare a unei ţări, respectiv a economiei în ansamblu. De aceea, consider că este foarte important ca toţi cei care activează în această piaţă, că vorbim de societăţi de asigurare, intermediari în asigurări, consultanţi şi nu în ultimul rând autorităţi de reglementare, să contribuie la păstrarea şi dezvoltarea unui climat de încredere.

PRIMM: Care este mesajul dumneavoastră pentru piaţa de asigurări din România?
F. G.: În momentul de faţă, din cauza climatului economic deosebit de dificil, suntem cu toţii bombardaţi cu informaţii din cele mai severe: creşteri de preţuri, inflaţie, şomaj, insolvenţă, nu doar la nivel de companii, ci chiar la nivel de ţări.
Piaţa asigurărilor a fost şi va rămâne un pilon esenţial al pieţei financiare a unei ţări, respectiv a economiei în ansamblu. De aceea, consider că este foarte important ca toţi cei care activează în această piaţă, că vorbim de societăţi de asigurare, intermediari în asigurări, consultanţi şi nu în ultimul rând autorităţi de reglementare, să contribuie la păstrarea şi dezvoltarea unui climat de încredere.
Scopul principal al asigurărilor este acela de a oferi siguranţă şi încredere. Iar acest lucru nu este posibil fără transparenţă şi fără a avea în piaţă companii solide, care prin activitatea pe care o desfăşoară să dovedească clienţilor că, atunci când au nevoie, se pot baza pe sprijinul lor.
Grupul UNIQA consideră că piaţa de asigurări din România are un potenţial ridicat de dezvoltare şi de aceea este decis să asigure celor două companii prin care este prezent în piaţă, respectiv UNIQA Asigurări şi UNIQA Asigurări de Viaţă, sprijinul financiar şi logistic necesar dezvoltării, continuând să fie un pol de stabilitate şi un sprijin pentru clienţii săi.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Florin GOLOVATIC, Preşedinte Directorat şi CEO, UNIQA Asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!