Interviu
Franz WEILER, Președinte, UNIQA Asigurări
Autor:Andreea RADU, Alexandru CIUNCAN
Luni, 04 Aprilie 2016

Franz WEILER a fost numit la conducerea UNIQA Asigurări la finalul anului 2014, după ce, timp de 10 ani, și-a desfășurat activitatea în companiile UNIQA din Serbia și Croația. Principalele obiective pe care le vizează Franz WEILER fac referire la profitabilitatea grupului pe piața din România și eficientizarea activității de vânzare.

PRIMM: A trecut mai mult de un an de când sunteţi la conducerea UNIQA Asigurări. Ce imagine v-ați construit în ceea ce privește piaţa de asigurări din România?
Franz WEILER:
Recent, am avut ocazia să analizez stadiul de dezvoltare al pieţei de asigurări din România şi o pot compara cu piaţa din Austria din urmă cu circa 50 de ani. Când privim piaţa locală, observăm că densitatea asigurărilor este de doar 94 euro pe locuitor, la nivelul pieţei din Austria de dinainte de anii '70. Evaluând pieţele din Europa, România are una dintre cele mai scăzute valori a densității asigurărilor. România nu se află la coada clasamentului doar ca nivel al primelor per locuitor, ci şi în ceea ce priveşte structura pieţei, care este dominată în continuare de asigurările auto, în timp ce poliţele pentru locuinţe, sănătate sau de viaţă deţin o pondere mai redusă. Totodată, gradul de alfabetizare financiară este unul redus; un studiu recent al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică la nivel european confirmă că românii nu se gândesc la beneficiile unei asigurări şi nici nu ştiu foarte multe despre acestea.

Sper că în trei ani toate companiile de pe piaţă se vor conforma cu standardele Solvency II.

PRIMM: Înainte de 2008 se considera că România este o piaţă atractivă pentru investitorii străini. Mai putem spune acest lucru și astăzi?
F.W.: Este cam greu de spus, în condiţiile în care industria de asigurări se confruntă în ultimii 10 ani cu pierderi agregate. Astfel, investitorii străini sunt nevoiţi să facă injecţii permanente de capital în afacerile din România, dar ei vor să aibă şi profit. De exemplu, chiar şi acţionarii UNIQA au devenit puţin neliniştiţi în ceea ce priveşte situaţia pieţei locale. Consider că este necesar să se ia măsuri care să ne ofere perspective pozitive. Noi ne dorim stabilitate şi predictibilitate în piaţă.

Un impact mare asupra pieţei îl au daunele pentru vătămări corporale, care au crescut în ultimii ani.

PRIMM: Ce soluţii de rentabilizare a pieţei aveți în vedere?
F.W.:  În primul rând, trebuie să creştem preţurile pentru a acoperi toate cheltuielile şi pentru a raporta o marjă de profit. Acestea sunt menţinute artificial, de mai mulţi ani, la un nivel scăzut, în timp ce riscurile şi despăgubirile achitate au crescut. Un impact mare asupra pieţei îl au şi daunele pentru vătămări corporale, care au crescut în ultimii ani. Aici există diferenţe semnificative în ceea ce priveşte verdictele date de instanțe. Toate victimele ar trebui tratate la fel. 

În 2016 ne concentrăm pe dezvoltarea portofoliului non-auto și pe valorificarea segmentelor profitabile de asigurări: sănătate, accidente, locuință și property.

PRIMM: Este necesară o schimbare legislativă privind daunele pentru vătămări corporale?
F.W.: Este una dintre soluţiile posibile. Totodată, ne lipseşte o stabilitate în practica juridiciară. Cât este indemnizaţia corectă pentru un păgubit în urma unui accident? Ideea este simplă, trebuie să găsim reguli pentru a trata în mod egal victimele. Putem lua exemple în acest sens din alte ţări, nu trebuie să inventăm roata. De exemplu, noi am avut o daună în 2007, când poliţa stabilea o indemnizaţie de 900.000 euro, iar apoi tribunalul a decis în 2015 ca despăgubirea să fie de 6 milioane euro. Acestă practică duce la o creştere a primelor şi la imposibilitatea de a avea predictibilitate.

UNIQA Asigurări a subscris în anul 2015 prime de 363,9 milioane lei.

PRIMM: În acest an a intrat în vigoare directiva europeană Solvency II. Care este părerea dumneavoastră în legătură cu implementarea acesteia în România?
F.W.: Potrivit analizei BSR (Balance Sheet Review) realizată anul trecut de ASF, nu toate companiile din piaţă se conformau cerinţelor Solvency II. Mă gândesc că dacă o parte din cerinţele Solvency II nu sunt respectate, ce se întâmplă în rest? Avem temeri în acest sens. Dar, în ceea ce privește companiile sănătoase, sunt destul de încrezător. Într-adevăr, Solvency II schimbă regulile pieţei, astfel încât, fără nici o îndoială, va avea un impact. Ceea ce ne lipsește este un mediu concurențial echitabil, astfel încât nu doar o parte din jucătorii pieţei să corespundă cerinţelor legislative, iar alţii 3-4 să nu se conformeze.

În curând vom dezvolta şi administra propriile produse de asigurări de sănătate.

PRIMM: Rezultatele ASF arată o creştere la nivel de piaţă de peste 8% în 2015. Consideraţi că este o creştere reală?
F.W.: Nu avem o creştere a business-ului nou, ci am avut o creştere semnificativă a tarifelor, în special pe segmentul RCA. Este prea devreme ca să sărbătorim. Cu toate acestea, am asistat și la o creştere a altor segmente de asigurări. Companiile au încercat să îşi crească subscrierile şi să elimine pierderile. Şi UNIQA are ca target o marjă de profit de 10% pe segmentul auto.

PRIMM: Cum apreciați că va fi evoluţia pieţei în următorii trei ani?
F.W.: Industria de asigurări va continua să crească. Posibil să vedem chiar o creştere semnificativă. Sper că în trei ani toate companiile de pe piaţă se vor conforma cu standardele Solvency II. Aceasta va fi o mișcare sănătoasă, dar și una foarte costisitoare, pentru că,  dacă aruncăm o privire, vedem că segmentul RCA are o pondere importantă şi este deţinut în mare parte de societățile care nu au îndeplinit nici standardele Solvency I, să nu mai vorbim de Solvency II. Dacă această situaţie se va remedia, vom avea ocazia să vedem o piaţă relativ stabilă şi poate că vom depăși şi situația de a avea permanent pierderi agregate la nivel de industrie. Sper ca discuţiile despre RCA din ultima perioadă să fie un fenomen temporar. Desigur, clienții sunt supăraţi dacă văd prețul tot mai mare, dar, pe de altă parte, comparând piața românească cu cea europeană, vom vedea că România a avut întotdeauna cele mai ieftine prime. În același timp, constatăm că România ocupă unul dintre primele locuri din Europa în ceea ce priveşte numărul morţilor în accidente.

PRIMM: UNIQA are în România şi o companie de asigurări de viaţă. Ce planuri aveţi, menţineţi un echilibru între life şi non-life?
F.W.: Faptul că avem businessul împărţit şi nu avem o singură companie compozită nu este un avantaj din punct de vedere al costurilor. Asigurările de viaţă reprezintă un obiectiv strategic pentru companie, acestea având chiar rezultate pozitive. Avem un parteneriat stabil cu RAIFFEISEN Bank, dar avem şi 240 de angajaţi în vânzarea asigurărilor de viață. Life-ul este un business care se dezvoltă pe o perioadă de mai mulţi ani şi sperăm să nu ne confruntăm cu schimbări neaşteptate în ceea ce priveşte legislaţia din domeniu.

PRIMM: Dar în ceea ce priveşte asigurările de sănătate ce planuri aveţi?
F.W.: În prezent, capacităţile tehnice nu ne permit să administrăm corespunzător acest segment. De aceea am stabilit să investim şi să schimbăm sistemul IT central, începând cu luna iulie. Astfel, vom dezvolta şi administra propriile produse de asigurări de sănătate. 
UNIQA Asigurări de viață are o autorizație pentru poliţe de viață, de accident și de sănătate. Astfel, toate liniile personale vor fi acoperite de compania de asigurări de viață. De asemenea, pregătim unele îmbunătățiri IT şi în compania non-life; aici, nu a fost luată o decizie finală, trebuie să avem şi acordul acţionarilor, dar sunt convins că în luna aprilie vom realiza o nouă investiţie pe acest segment de asigurări.

PRIMM: Ce rezultate a avut UNIQA în România în 2015?
F.W.: UNIQA Asigurări a subscris în anul 2015 prime de 363,9 milioane lei, în scadere cu 13% față de 2014. Această scădere reflectă în primul rând măsurile de balansare a portofoliului pe care compania le implementează în ultima perioadă. Rezultatul financiar este unul pozitiv, în valoare de 2,5 milioane lei.
În ceea ce privește primele înregistrate de UNIQA Asigurări de viață în 2015, acestea au crescut considerabil, de la 7,5 milioane lei în 2014 la 46 milioane lei. Pierderea companiei de asigurări de viață se situează la 3 milioane lei, dar în 2016 vom trece deja pe profit. 

PRIMM: Cum este împărţit portofoliul UNIQA Asigurări? Consideraţi că va suporta schimbări în acest an?
F.W.: În continuare, clasele de asigurări auto au cea mai mare pondere în portofoliul nostru, și anume peste două treimi, acestea generând 93% din daunele plătite de UNIQA. În anul 2016 ne-am propus, în primul rând, reducerea ponderii RCA în portofoliu. Ne concentrăm pe dezvoltarea portofoliului non-auto și pe valorificarea segmentelor profitabile de asigurări: sănătate, accidente, locuință și property.   

PRIMM: Când estimați ca grupul UNIQA să înregistreze profit în România, la nivelul celor două companii?
F.W.: Noi credem că o să avem un profit tehnic în 2017, dacă reuşim să susţinem toate daunele. În cazul în care nu o să avem surprize neplăcute, estimăm o rată combinată între 100 și 110% pe asigurările auto. Acesta este ţinta pentru anul acesta. Vom continua să înregistrăm pierderi tehnice pe segmentul RCA, dar la un nivel mult scăzut față de anii anteriori. Până acum, despăgubirile din Carte Verde reprezentau 60% din totalul daunelor.

PRIMM: Care sunt obiectivele UNIQA pentru acest an, precum și pentru următorii ani, în România?
F.W.: În 2014, am dedicat o jumătate de an pentru a stabili strategia pe 5 ani pentru compania noastră. Multe dintre punctele stabilite le-am realizat deja. În mod clar, obiectivul numărul unu este legat de vânzări. Ne dorim să avem o structură a vânzărilor împărţită pe categorii de clienţi. Echipa noastră proprie de vânzări este formată din profesioniști și este orientată în principal pe clienții de retail și întreprinderile mici și mijlocii (IMM). Produsele noastre trebuie să fie uşor de înţeles, iar procesele din spatele lor să fie transparente.
Cea de a doua parte a strategiei noastre de distribuție este reprezentată de brokeri. Al treilea pilon este bancassurance, cu un accent puternic pe parteneriatul cu RAIFFEISEN Bank, dar şi cu alte bănci. Mai mult decât atât, lucram la un nou sistem IT, o platformă de vânzări şi un portal de vânzări dedicat clienților.
De asemenea, ne gândim şi la angajaţii noştri şi am lansat un program de sănătate pentru ei, care include sfaturi de nutriţie şi controlul greutății. Avem 100 de angajați care aleargă câte 10 km. Avem, de asemenea, un „coach anti-fumat”, parteneriat cu o sală de sport şi suntem partener principal al evenimentului UNIQA Asigurări 10k&Family Run desfășurat pe 3 aprilie. Angajaţii au primit foarte bine acest program de sănătate.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Franz WEILER, Președinte, UNIQA Asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!