Profil de Ţară
Germania
Autor:Vlad BOLDIJAR
Marti, 09 Februarie 2010

Semne de redresare?

Un proverb german spune: Mai bine un sfârşit cu sperietură, decât o sperietură fără sfârşit. Morala acestuia se pliază perfect pe actuala conjunctură economică, astfel încât, în pofida crizei mondiale care a afectat şi economia germană - aceasta trecând, în anul abia încheiat, prin cel mai mare declin după al doilea război mondial -, specialiştii au estimat pentru piaţa asigurărilor, bazându-se pe maturitatea acesteia şi pe rezultatele consemnate după primele şase luni ale anului 2009, o creştere de peste 3 procente.

  •  Suprafaţa: 357.022 km2
  •  Populaţia: 82.329.758 (estimare, iulie 2009)
  •  Rata inflaţiei: 2,7% (estimare, 2008)
  •  Produsul Intern Brut (PIB): 2.017 miliarde euro (estimare, 2008)
  •  PIB/locuitor: 24.500 euro (estimare, 2008)
  •  Prime brute subscrise 2008: 164,5 miliarde euro
  •  Prime brute subscrise 2009: 169,6 miliarde euro (date provizorii)

ADIDAS, ALLIANZ, AUDI, BOSCH, BMW, MERCEDES BENZ, METRO, NIVEA, PORSCHE, SIEMENS, VOLKSWAGEN… sunt doar câteva dintre cele mai renumite, rentabile şi profitabile branduri germane la scară mondială, companii a căror activitate se confruntă astăzi, într-o măsură mai mare sau mai mică, cu recesiunea economică.

De altfel, Germania a înregistrat, potrivit datelor provizorii remise de Biroul German de Statistică, o scădere a Produsului Intern Brut de circa 5% în 2009, marcând cea mai gravă recesiune economică cunoscută de nemţi, după al doilea război mondial.

După creşterea economică din 2008 (1,3%), estimările Guvernului german anticipau această evoluţie descrescătoare a Produsului Intern Brut, pe fondul scăderii drastice a exportului, ramură tradiţională a economiei nemţeşti în perioada de la sfârşitul anului 2008 - începutul lui 2009.

Totodată, previziunile experţilor germani referitoare la una dintre cele mai dezvoltate economii europene indică şi pentru anul 2010 mutaţii determinate de criza economică, perspectivele urmând a se îmbunătăţi în următorii doi-trei ani: Nu am ieşit încă la suprafaţă, dar situaţia îşi revine încet. Sunt încrezător că vom reuşi să depăşim criza în doi sau trei ani, afirma, la finalul anului 2009, Ministrul Economiei, Rainer BRUEDERLE.

[img1]

Stabilitatea nemţească

Încet şi sigur. Continuitate şi calitate

Aceste două sintagme caracterizează activitatea desfăşurată pe piaţa germană a asigurărilor într-un an dificil pentru toate sistemele economice europene, unde doar intervenţiile băncilor centrale au reuşit să atenueze din efectele crizei.

În aceste condiţii, industria asigurărilor din Germania s-a dovedit o componentă stabilă pentru economia locală, nefiind afectată la nivelul altor furnizori de servicii financiare: prime brute subscrise de 169,6 miliarde euro, cu peste trei puncte procentuale mai mult decât în anul 2008.

De altfel, piaţa asigurărilor din Germania este una dintre cele mai puternice din Europa, plasându-se în 2008 - an care coincide cu declanşarea crizei financiare -,conform CEA (Comité Européen des Assurances), pe a treia poziţie în topul european, în urma Marii Britanii şi a Franţei, dar înaintea Italiei şi Olandei.

Forţa industriei germane a asigurărilor se poate remarca prin evoluţia crescătoare a principalilor indicatori, cifre care definesc maturitatea pieţei asigurărilor: gradul de penetrare al asigurărilor în PIB (7,1%), respectiv densitatea asigurărilor (1.835 euro/locuitor).

Prin comparaţie, la nivelul pieţei asigurărilor din România, un cetăţean a cheltuit, în medie, puţin peste 100 euro pentru produse de asigurare.

Anul 2009 în cifre

Din punctul de vedere al asigurărilor de viaţă, anul 2009 a fost marcat de criza pieţelor de capital, pe de o parte, precum şi de creşterea nevoii de securitate financiară, pe de altă parte.

Astfel, pe tot parcursul anului, pe fondul promovării de către companiile de asigurări a unor produse flexibile, „mulate” pe necesităţile actuale ale populaţiei, s-a remarcat, potrivit estimărilor Asociaţiei Industriei de Asigurări din Germania (GDV), o creştere neaşteptată a volumului de prime subscrise, acesta ajungând la 83,4 miliarde euro, cu circa 4,8% mai mult, comparativ cu 2008.

Totodată, numărul mare de poliţe noi încheiate a majorat ponderea asigurărilor de viaţă în totalul subscrierilor, de la 48,2% în 2008, la peste 49% în 2009.

În acelaşi timp, pentru sectorul asigurărilor private de sănătate, analiştii germani estimează pentru anul 2009 o creştere a volumului de afaceri cu 4 procente, volumul subscrierilor urmând a totaliza 31,5 miliarde euro, aceste tipuri de poliţe reprezentând, în portofoliul consolidat al pieţei, circa 18,6%.

În ceea ce priveşte evoluţia liniei asigurărilor generale, previziunile GDV indică o stagnare a subscrierilor pe majoritatea liniilor de business (răspundere civilă generală, accidente, protecţie juridică, bunuri). Două dintre segmentele de asigurări generale care au cunoscut deprecieri au fost asigurările de credite (pe fondul creşterii numărului întreprinderilor aflate în incapacitate de plată), respectiv, pentru al cincilea an consecutiv, asigurările auto: subscrieri de 20,1 miliarde euro, cu 1,5% mai puţin decât în 2008. Două clase de asigurare pentru care experţii germani în asigurări prognozează creşteri sunt poliţele pentru accidente, respectiv cele pentru clădiri şi locuinţe.

[img2]

[img3]

[img4]

Ce urmează?

Pentru anul 2010, în vederea evitării creşterii deficitului public, Guvernul german va adopta o serie de măsuri, relevantă fiind aceea privind scăderea impozitelor.

În acelaşi timp, cel mai puternic grup european de asigurări, ALLIANZ, prognozează pentru anul 2010 o revenire a economiei, mizând pe o creştere peste estimările oficiale ale Guvernului sau Băncii Centrale: Anul 2010 va fi unul bun pentru mediul economic german. Mizăm pe o creştere de 2,8%, declara la începutul lunii ianuarie, pentru cotidianul BILD, Michael HEISE, Economist-Şef, ALLIANZ.

Astfel, relansarea exporturilor, planurile de relansare instituite de Guvernul german, coroborate cu scăderea impozitării constituie principalii factori care stau la baza revenirii economiei, măsuri care vor influenţa pozitiv şi piaţa naţională a asigurărilor.

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Germania).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!