Special
IDD: Un impuls oferit digitalizării
Autor:Daniela GHEȚU
Vineri, 04 Martie 2016

Interesele consumatorilor de asigurări trebuie servite la un nivel corespunzător, indiferent de canalul de distribuţie, online sau offline. În acest scop IDD extinde către mediul online standardele înalte de consultanţă şi informare care până acum erau proprii mediului offline. Adaptarea va aduce cu sine costuri, dar are potenţialul de a oferi şi oportunităţi de extindere a activităţii intermediarilor în asigurări prezenţi în spaţiul virtual.

În ultimii ani, intervenţia lumii digitale în domeniul distribuţiei în asigurări s-a făcut simţită din ce în ce mai puternic, dezvoltându-se spontan, într-un mediu, cel puţin în primă instanţă, foarte permisiv atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere legislativ. În fapt, chiar dacă distribuţia de asigurări online trebuia să se supună regulilor generale de protecţie a consumatorilor, protecţie a datelor personale etc. aplicabile oricărui tip de comerţ online, în legislaţia specifică asigurărilor referinţele la acest tip de distribuţie erau destul de puţine.

Noua Directivă europeană privind distribuţia în asigurări (IDD) face un pas substanţial înainte în acest sens, incluzând distribuţia online în sfera sa de acţiune. Ca atare, începând din 2017, distribuţia online va trebui să corespundă cerinţelor impuse tuturor canalelor de distribuţie a asigurărilor, între altele, obligaţiei de a furniza clienţilor consultanţă şi informaţii obiective privind conţinutul contractului înainte de încheierea acestuia. Totodată, va exista obligaţia de a înregistra şi prelucra un volum extins de date privind asiguraţii, astfel încât să poată elabora soluţii de asigurare care să răspundă necesităţilor specifice fiecărui consumator, eliminând astfel o diferenţă importantă care există în prezent între canalele de distribuţie online şi offline.

Toate aceste cerinţe vor supune portalurile de comparaţii şi brokerii online - care până acum trebuiau să răspundă unor standarde mai coborâte atât în ceea ce priveşte consultanţa, cât şi în prelucrarea informaţiilor -, unei presiuni puternice, necesitând un efort substanţial de adaptare. Odată ce ele vor fi îndeplinite însă, capabilităţile tehnice create în acest scop vor deschide calea către vânzarea online a unor produse de asigurare mai complexe, lărgind astfel aria de activitate.

În prezent, operatorii din România care utilizează o formă de distribuţie online a asigurărilor trebuie să răspundă prevederilor Normei nr. 15 din 2015 privind comercializarea prin mijloace electronice a contractelor de asigurare, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie a.c. Noua reglementare aduce un plus de atenţie pentru aspectele care vizează calitatea informaţiilor furnizate consumatorilor prin oferta de asigurare, precizând un set minimal de informaţii ce trebuie prezentate, precum şi necesitatea implementării unor mijloace de confirmare online care să furnizeze certitudinea că oferta a fost citită integral. De asemenea, sunt precizaţi parametri minimali pe care trebuie să îi atingă ofertele comparative pentru a facilita o alegere corectă din partea consumatorului. Deşi aceste prevederi reprezintă în mod evident un pas în plus faţă de situaţia preexistentă, în raport cu prevederile IDD sunt necesari paşi suplimentari pentru identificarea nevoilor consumatorilor şi elaborarea unei soluţii de asigurare adecvate. Cu alte cuvinte, dacă noua normă aduce un plus prin aceea că asigură furnizarea către clienți a informațiilor necesare cu privire la tipul de produs deja ales, nu se pune încă problema de a recomanda clientului un tip de produs potrivit pe baza analizei caracteristicilor personale ale acestuia.

Rolul de prim-plan al digitalizării

Din fericire, dezvoltarea tehnologiilor digitale sprijină îndeplinirea cerinţelor impuse de IDD. Ca exemplu, implementarea inteligentă a soluţiilor Big Data se poate dovedi de un real folos, dacă nu cumva chiar indispensabilă, în îndeplinirea activităţii de consultanţă pentru o situaţie dată, folosind în acest scop datele acumulate din sursele disponibile.  În plus, cu ajutorul unor soluţii CRM integrate, canalele de distribuţie online şi offline pot fi legate într-un complex armonios. De exemplu, companiile de asigurări pot utiliza mijloace de comunicare web pentru a distribui către toate canalele lor de vânzări, în timp real, diferite explicaţii cu privire la produsele de asigurări. În paralel, soluţiile IT de ultima oră facilitează distribuţia datelor importante pentru achiziție simultan către toate punctele de contact cu consumatorii, întotdeauna cu un grad maxim de actualizare şi disponibile în orice punct unde sunt necesare.

Transformarea digitală a domeniului asigurărilor a primit practic un nou impuls prin prevederile noii directive, IDD. Cu siguranţă vom asista în următorii ani la o reală efervescenţă în creaţia de soluţii IT dedicate, care să faciliteze adaptarea canalelor de vânzare online la noile cerinţe.

Din perspectiva operatorilor din domeniul asigurărilor, în particular a intermediarilor de asigurări, dincolo de substanţialul efort de adaptare ce va implica nu numai investiţii importante în sectorul IT, dar şi un proces de adaptare a întregului lanţ de operaţiuni, se deschide calea dezvoltării unui nou potenţial de vânzări, cu şanse de a servi la un nivel superior interesele consumatorilor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (IDD: Un impuls oferit digitalizării).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!