Interviu
Ilie CARABULEA, Preşedinte, Grup Financiar CARPATICA
Autor:xprimm.tv
Ilie CARABULEA, Preşedinte, Grup Financiar CARPATICA

 

Cu o avere de 200 milioane euro, Ilie CARABULEA ocupă locul 22 în topul „Forbes 500 Miliardari“, la nivel naţional, şi este cel mai bogat om de afaceri din Sibiu. Personalitate discretă ce pune pune în prim-plan coordonarea afacerilor sale în detrimentul prezenţei în media, Ilie CARABULEA a acordat în această toamnă un interviu în exclusivitate pentru XPRIMM TV şi Revista PRIMM Asigurări & Pensii.

Sunt unul dintre bunii sibieni care au drept crez promovarea societăţii româneşti pe teritoriul judeţului Sibiu, în topul firmelor de succes.

 

PRIMM: Sunteţi o personalitate discretă şi nu obisnuiţi să acordaţi intreviuri. Totuşi, cărui fapt îi datorăm onoarea de a realiza acest interviu?
Ilie CARABULEA: Este adevărat ce aţi remarcat, nu îmi place să dau interviuri şi să apar în presă dar, de când v-am cunoscut, în urmă cu 3-4 ani de zile, am remarcat la dumneavoastră o mare afinitate pentru piaţa asigurărilor, piaţă care în media românească nu a fost poziţionată corespunzător, şi atunci am spus că trebuie să susţin demersurile dumneavoastră pentru a promova asigurările, atât în România, cât şi pe plan internaţional. Pe de altă parte, este vorba şi de rafinamentul de care daţi dovadă în toate activităţile şi demersurile pe care le întreprindeţi. În al treilea rând, este vorba de echidistanţa cu care prezentaţi diferitele firme de asigurări, fie ele firme mari sau mici, firme străine, puternice, sau firme româneşti în ascensiune.

PRIMM: Care sunt planurile dumneavoastră de dezvoltare în domeniul financiar?
I.C.: Toate firmele pe care le-am creat se datorează oportunităţilor care au existat şi există încă în România, care este liberă şi neîngrădită, în comparaţie cu pieţele din alte ţări europene. În acest context, am creat societatea CARPATICA Asig, pe urmă Banca Comercială CARPATICA, ALTASSIB Leasing şi CARPATICA Invest - firme care, împreună, de-a lungul timpului, au creat sinergii şi au folosit dezvoltării grupului. În continuare, folosim momentul pentru consolidarea poziţiei grupului în economia românească, astfel încât CARPATICA Asig se găseşte pe locul 10 ca şi cotă de piaţă în domeniul asigurărilor din România, iar Banca Comercială CARPATICA pe locul 18 dintr-un număr de 42 de instituţii bancare. Planurile de viitor ale grupului financiar se referă la consolidarea poziţiei în piaţă şi la o dezvoltare echilibrată, astfel încât să ajungem la performanţa cerută de acţionari, pe care sunt îndeptăţiţi să o primească.

PRIMM: Factorul politic ar trebui să vină în sprijinul economiei româneşti. Care consideraţi că sunt măsurile pe care Executivul ar trebui să le ia pentru a sprijini mediul de afaceri autohton?

I.C.: În primul rând, este vorba de legislaţie – care ar trebui să fie suplă, simplă şi stabilă. În condiţiile în care îţi creezi un buget de venituri şi cheltuieli, pe o anumită formă de legislaţie, şi în timpul anului financiar se schimbă regulile jocului, atunci ai mari probleme. Aşa cum s-a întâmplat cu creşterea TVA-ului, aşa cum s-a întâmplat cu creşterea impozitării, prin aceea că baza de impozitare a fost mereu lărgită. Din punctul meu de vedere, este important ca producătorii de bunuri să fie impozitaţi uşor, într-un fel care să le permită să folosească
plus valoarea la investiţii. Pe de altă parte, este absolut necesar ca acest capital reinvestit să fie scutit de impozit pe profit. Nu este corect să utilizezi capitalul în dezvoltarea economică a României, iar pe de altă parte să şi plăteşti impozit pe profit pe capitalul de care, pe moment, tu nu beneficiezi ca şi proprietar. Este o dublă impozitare faţă de ţările europene, unde dacă investiţia nu este valorificată prin vânzare într-o perioadă de 3-5 ani de zile, este scutită de impozit pe profit.

 

Secretele performanţei sunt legate de o nouă organizare pe care am promovat-o în CARPATICA Asig. La ora actuală avem o structură de personal consolidată şi suntem pregătiţi să atacăm locuri fruntaşe în ierarhia asigurătorilor de prestigiu din România.

 

PRIMM: Care credeţi că sunt atuurile pe care un grup financiar românesc le are în faţa capitalului străin?
I.C.: În primul rand, este vorba de forţa de muncă care este bine pregătită profesional. Românii sunt nişte oameni harnici, şi sunt constient de asta atât ca urmare a aprecierii pe care o am pentru angajaţii mei, cât şi datorită aprecierii care există în ţările unde aceştia îşi desfăşoară activitatea productivă ca şi angajaţi, temporar sau definitiv - ei sunt remarcaţi faţă de alte naţionalităţi şi sunt doriţi, atât în Spania, cât şi în Italia şi în Germania. Cunosc acest lucru întrucât ne ocupăm şi cu transportul internaţional de pasageri.
Pe de altă parte, să nu uităm că piaţa românească este o piaţă mare, o piaţă a celor circa 22 milioane de locuitori, care este în măsură să absoarbă o cantitate importantă a produselor realizate de către investitorii străini. Şi, în condiţiile în care legislaţia va suferi modificări pozitive, aşa cum investitorii îşi doresc, cu siguranţă că piaţa românească va deveni şi mai atractivă.

PRIMM: CARPATICA Asig a avut o creştere de 128% în S1/2010, ceea ce este absolut remarcabil. Care sunt secretele acestei performanţe?
I.C.: Secretele performanţei sunt legate de o nouă organizare pe care am promovat-o în CARPATICA Asig, pentru că, de la începutul anului 2008, dezvoltarea asigurărilor din România ne-a obligat să luăm o serie de noi măsuri organizatorice în societatea noastră. Am promovat structuri noi, am promovat cu încredere tineretul în funcţiile de conducere, şi am avut surpriza unor realizări continue. Pe parcurs, structurile tinere s-au maturizat, şi la ora actuală pot să afirm că avem o structură de personal consolidată şi că suntem pregătiţi să atacăm locuri fruntaşe în ierarhia asigurătorilor de prestigiu din România. Asta face să susţină şi să demonstreze forţa şi inteligenţa capitalului românesc, menţionand că, la CARPATICA Asig, capitalul românesc este în proporţie de 100%.

 


La finalul lui 2011, estimez că societatea CARPATICA Asig se va afla pe un onorabil loc 8. Noi ne dezvoltăm afacerile, dorim să intrăm şi pe piaţa asigurărilor de viaţă, care odată cu trecerea crizei va fi o piaţă atractivă.

 

PRIMM: Am remarcat intrarea CARPATICA Asig în Top 10 asigurări generale şi vroiam să va întreb care ar fi obiectivele societăţii în perioada următoare. Unde o vedeţi situată la finalul lui 2011 şi care ar fi obiectivele pe viitor?
I.C.: La finalul lui 2011, estimez că societatea CARPATICA Asig se va afla pe un onorabil loc 8. Noi ne dezvoltăm afacerile, dorim să intrăm şi pe piata asigurărilor de viaţă, care odată cu trecerea crizei va fi o piaţă atractivă. Prin diversificarea produselor pe care le vindem, prin mărirea numărului de clase de asigurări pe care le utilizăm, ne vom extinde pe piaţă şi vom avea posibilitatea să creştem, ceea ce ne va aduce pe un loc fruntaş faţă de poziţia pe care o avem în prezent.
 
PRIMM: De cele mai multe ori, numele dumnevoastră apare însoţit de sintagma “cel mai puternic om de afaceri din Sibiu”. Cum arată o zi din activitatea dumneavoastră?
I.C.: E adevărat că aşa sunt prezentat de multe ori în media, dar eu nu consider că sunt cel mai puternic om de afaceri din zona Sibiului, ci sunt unul dintre bunii sibieni care au drept crez promovarea societăţii româneşti pe teritoriul judeţului Sibiu, în topul firmelor de succes. În Sibiu s-a creat o platformă de investitori autohtoni de mare succes, firme care au cifre de afaceri peste 100 milioane euro, la către 200 milioane euro, firme care s-au dezvoltat la nivel naţional, dar şi la nivel transfrontalier. Aici mă refer şi la firma noastră, ATLASSIB, care este dezvoltată pe tot teritoriul României şi avem sedii şi firme-fiice în alte 7 ţări europene, unde ne-am dezvoltat activitatea cu succes, având cifra de afaceri în creştere.
Ca să răspund la întrebarea dumneavoastră referitoare la stilul meu de muncă, vă pot spune că eu am repurtat succese pe baza unei munci intense, astfel încât să pot acoperi o rază cât mai largă din preocupările firmelor pe care le conduc. O zi de muncă începe de dimineaţa, cel târziu cu ora 7, şi se termină foarte târziu, întrucât atunci când îţi dedici atenţia problemelor curente şi de perspectivă ale firmelor, te identifici cu acestea şi până nu găseşti soluţiile necesare momentului, nu poţi să te desparţi de ziua respectivă. Este foarte important ca fiecare investitor să procedeze în această manieră, întrucât obiectivele cu care se confruntă firmele, şi mai ales în această etapă de criză, trebuie soluţionate pe moment, întrucât fiecare zi aduce o altă stare de lucruri, o altă situaţie, şi dacă n-o rezolvi în ziua respectivă, a doua zi problemele se pot încurca, pot suferi modificări esenţiale.

PRIMM: Asigurări, domeniu bancar, fonduri de investiţii, transporturi – acesta este prezentul. Care sunt domeniile pe care intenţionaţi să le abordaţi în viitor?

I.C.: În viitor, doresc să trecem de la prestările de servicii la producţie. Este foarte important să începi să produci, să consolidezi afacerile şi să le “mulezi” pe necesităţile locului sau ale ţării. Astfel încât noi am înfiinţat o fabrică de industrializare a laptelui, care la ora actuală industrializează circa 12.000 l lapte zilnic, iar în perioada de până la sfârşitul anului va industrializa 20.000 l/zi, iar în prima parte a anului viitor vom ajunge la 40.000 l lapte/zi – acesta este nivelul dotării cu utilaje la această oră. Sunt bucuros că firma respectivă a intrat în piaţă, şi încă de pe acum avem atât de multe solicitări pentru produsele noastre, care sunt de calitate, încât nu le putem satisface. Am stabilit ca obiectiv dezvoltarea în zootehnie (căci nu avem numai fabrica de lapte, ci şi dezvoltare zootehnică), prin promovarea acesteia în alte două noi locaţii. Astfel încât, în următorii doi ani de zile, vom avea circa 2.000 de vaci mulgătoare.

 

La nivelul pieţei asigurărilor trebuie să existe o conlucrare firească şi loială între societăţile de asigurări. Concurenţa neloială nu duce la niciun rezultat, ci doar la pagube pentru părţile în concurenţa respectivă.

 

PRIMM: Revenind la piaţa de asigurări, aş vrea să vă întreb, în finalul interviului nostru, care ar fi mesajul pe care l-aţi transmite pieţei româneşti de asigurări şi care ar fi mesajul pentru piaţa internaţională?
I.C.: Pentru piaţa românească, eu transmit mesajul de consolidare a acesteia, de concepere, de creare a acelor produse în care cumpărătorul să aibă încredere şi de a căror necesitate să fie conştient. Trebuie să existe o conlucrare firească şi normală, loială între societăţile de asigurări, deoarece concurenţa neloială nu duce la niciun rezultat, ci doar la pagube pentru părţile în concurenţa respectivă. Mesajul pentru asigurătorii internaţionali se referă, în acelaşi spirit, la o conlucrare bună cu asigurătorii din România, astfel încât piaţa să devină echilibrată şi ierarhizarea pe anumite segmente să se bazeze pe calitatea produselor, nu pe anumite măsuri anti-concurenţiale, care încă se mai promovează.

 

Ilie CARABULEA

  • În septembrie 2010, avea o avere estimată la 200 milioane euro, fiind cel mai bogat sibian potrivit FORBES.
  • Este Preşedintele CARPATICA Asig, parte a grupului financiar CARPATICA. Compania de asigurări este poziţionată pe locul 10 în piaţă potrivit subscrierilor realizate din asigurări generale şi deţine o cotă de aproape 5% din piaţa asigurărilor.
  • Deține holdingul ATLASSIB, din care fac parte compania de transport internațional de persoane ATLASSIB, precum și firmele de transport de marfă TRANSCAR, COMTRAM și TRANSCOM. Holdingul cuprinde încă patru firme de legumicultură, pomicultură, zootehnie și industria cărnii, precum și două firme de comerț, COMAT SIBIU și BRICOMAT.
  • Deține în mod direct aproape 38% din acțiunile Băncii Comerciale CARPATICA și în mod indirect circa 4% din acțiuni prin intermediul ATLASSIB.
  • Deține și pachetul majoritar de acțiuni de 75% din SITEX Dumbrava, companie care produce paturi, covoare și mochete, precum și fire sintetice.

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Ilie CARABULEA, Preşedinte, Grup Financiar CARPATICA).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!