LifeStyle
Imaginea personală trebuie să fie convergentă cu imaginea companiei
Autor:Cezar IONAŞCU / Domni de România / Consiglieri
Luni, 03 August 2015

O a doua origine a apariţiei hainelor este zona hainelor şi ţinutelor militare. Ca şi în alte vremuri,  și astăzi haina militară denotă autoritate, prestanţă şi emană, în acelaşi timp, cea mai mare încredere la nivelul privitorului. Conflictele celebre, zonale sau mondiale, în afară de prejudiciile create, au lăsat în urmă stocuri de haine militare care, din cauza calamităţilor create, erau distribuite populaţiei civile. Să nu uităm că şi astăzi haina militară incumbă cele mai trainice materiale şi cele mai tehnologizate şi actuale cusături şi linii tehnologice de producţie.
Astfel, civilii au preluat haina militară şi au restilizat-o până la nivelul la care a putut fi uzitată în această nouă formă în viaţa de zi cu zi. Un exemplu clasic în materie este reprezentat de blazerul cu butoni metalici, un reper etalon şi indispensabil în garderoba oricărui bărbat care se respectă, element care poate susţine prin purtarea sa, prin alăturarea de pantalonul, cămaşa şi pantofii adecvaţi, atât zona situaţiilor formale, cât şi zona casual şi smart casual.
Practica spune că salonul, adică cele întâmplate după ora 8 seara, sunt evenimente care au relevanţă şi au impact asupra publicului,  în mod decisiv,  în perioada imediat următoare. Chiar dacă greu de înţeles de către marea masă a celor ce au un program diurn zilnic, la mesele de seară este nevoie de adoptarea unei ţinute care să ateste faptul că cel care este aşezat la masă are un loc câştigat pe măsura valorii sale. Spre diferenţă de alte vremuri, acesta poate, este singurul loc în care regulile s-au inversat. În afară de formalitatea impusă de evenimente protocolare, unde rigiditatea ţinutelor este păstrată la cote conservatoare, la toate celelalte evenimente de seară, bărbatul,  mai ales, trebuie să dovedească prin vestimentaţie nota de testosteron care îl caracterizează. Aici accesorizarea cu ceasuri, pantofi, butoni sau tunsori de foarte bună calitate va atrage mereu puncte câştigătoare din partea interlocutorilor.
Restilizarea hainelor şi adaptarea lor la funcţii din ce în ce mai practice s-a făcut odată cu procesul de industrializare globală, haina devenind un aliat indispensabil pentru mediul în care activează individul. Astfel, mai ales în epoca contemporană, se impune purtătorul de haine care, prin practici vestimentare corecte, atrage atenţia şi aprecierea celor dimprejur. Rigiditatea ţinutelor şi culorilor pretabile zonei de business - gri şi bleumarin, nu lasă loc de creaţie decât la nivelul accesoriilor. Gama completă de accesorii corecte, de la pantofi şi până la parfum, creează areale distincte pentru cei care ştiu să le îmbine într-un mod fericit şi astfel intră în memoria privitorului.
Pariul atragerii atenţiei are la bază personalitatea şi felul de manifestare al individului, care se completează fericit cu ţinuta ta. Avem tendinţa memoriei selective de fiecare dată când facem cunoştinţă cu o persoană, fie în mediul privat, fie în context business. Este dovedit ştiinţific că interlocutorul va uita în peste 90% dintre cazuri numele nostru în prima secundă. Astfel, misiunea noastră de a crea un impact local este aproape compromisă. Soluţia problemei este ca pe fundalurile neutre şi rigide care caracterizează lumea de business – costumele clasice, conservatoare – să se vină cu un aport personal la nivel de cravată, eşarfă, batistă de pus la piept, insigne, pantofi, ceas, şosete, tunsoare, parfum – tot atâtea elemente dintr-o strategie care presupune cucerirea teritoriului şi remanenţă în memoria colectivă. A lăsa urme de imagine dintre cele decente şi personalizate face rememorarea personajului social mult mai facilă pentru cei care vor avea nevoie de produsele sau serviciile companiei. În plus, pus în rând cu toţi ceilalţi din aceeaşi branşă profesională se creează diferenţa atât de mult vânată prin toate mijloacele de marketare.
Fără doar şi poate, imaginea personală trebuie să fie convergentă cu imaginea companiei, cu statutul său şi cu elementele de brand (vizuale sau de guvernanţă corporativă) specifice. Acest demers nu trebuie dus la extrem prin preluarea din sigla companiei a unui galben intens, spre exemplu,  şi purtarea acestuia la nivelul unui întreg costum. Acest gen de abordare ar fi unul eronat. Dar în ţinută ar trebui să se regăsească elemente specifice brand-ului, la nivel sugestiv. Acest demers face diferenţa într-o piaţă aglomerată, saturată, prezintă beneficiul recunoaşterii vizuale primare şi conchide în ochii privitorului ideea că cel care poartă aceste elemente distinctive este absolut mândru de apartenenţa sa la grup – o serie de elemente care dau astfel valoare ideii de promovare şi susţinere a brand-ului.
Procedurile prin care se ajunge la acest gen de abordare şi la o finalitate practică ţin de susţinerea în cadrul companiilor a seminariilor şi cursurilor specializate, care să fie efectuate în strânsă legătură cu prezentarea unei situaţii trainerului de către echipa de resurse umane, respectiv de către cei din departamentul marketing. Odată stabiliţi vectorii de urmat şi ţintele de atins pentru schimbarea sau ajustarea imaginii companiei se poate începe procesul.
Acest gen de training, conform practicii de peste șase ani în domeniu, nu este doar la nivel de curs sau serie de cursuri livrate. Procesul este unul recurent, cu episoade care cuprind de la evaluări de garderobe personale, până la ședinţe unul la unu cu cei din ierarhiile superioare,  spre a putea preîntâmpina cu succes diversele situaţii, întâlniri, negocieri sau medii de business spre care se îndreaptă în activitatea zilnică. Odată pusă la punct o astfel de strategie internă, întru optimizarea şi unitarizarea politicilor de imagine, compania are de câştigat atât la nivel de coeziune internă, cât şi la nivelul percepţiei exterioare şi încrederii acordate de către publicul larg, consumator de servicii sau produse specifice. Analizele spun că un astfel de demers aduce beneficii pe planul imaginii companiei şi îmbunătăţirii manifestării acesteia în piaţă, din punct de vedere marketing, cu un procent între 40% - 60%.
Procesul este unul care durează de la 2 la 12 luni şi este structurat pe măsura şi nevoile fiecărei companii, plecând de la datele de identificare ale acesteia şi mergând până la redactarea unui manual individualizat de bune practici vestimentare, care să susţină demersul intern, până la momentul realizării obiectivelor. Structura unui astfel de manual cuprinde atât un îndrumar pentru bărbaţi, cât şi vectorii trasaţi pentru angajaţii femei, iar capitolele sale merg de la descrierea individualităţii companiei şi regăsirea acestor elemente în ţinuta de fiecare zi, până la elemente şi accesorii permise / nepermise în mediul de business în care se activează.
Asistenţa de gen poate fi prelungită, mai ales în beneficiul mediului de business, dat fiind că, deşi nu este relevantă şi cu impact major în discuţie, moda şi trend-urile impactează clasicul ţinutelor masculine sau feminine restilizându-le forma la perioade determinate. Un bun exemplu în materie este perioada debutului crizei financiare - anul 2008, moment la care, în piaţa americană de retail textil masculin s-a observat o creştere de aproape 15% a costumelor maro. S-a încercat astfel strategic trecerea în anonimat a consultantului financiar, mai ales a celui de pe Wall Street, dat fiind că,  în accepţiunea largă, finanţiştii erau cei care au stat la baza generării crizei sub-prime. Se încerca astfel ieşirea din zona costumelor bleumarin, gri sau negre, de o preţiozitate superioară, ce erau caracteristice zonei finanţelor.
În plus, asistenţa necesită un follow-up permanent pentru o mai bună penetrare a informaţiei către cei vizaţi şi actualizarea acestei informaţii prin urmărirea punerii ei în practică în activitatea zilnică. Procedura mistery-shopper este, spre exemplu, una care are rezultate pe măsură de fiecare dată.
Dincolo de orice teorie, aplicaţie practică sau mediul căruia i se adresează, ştiinţa de a te îmbrăca ţine de respectul de sine şi prin aceasta de respectul şi prestanţa pe care fiecare şi-o adjudecă în conventul social. Un mediu de business dinamic, atipic şi foarte imprevizibil precum cel românesc, impune fiecăruia dintre cei care activează în el o învăţare şi o aplicare a ecuaţiilor acestei ştiinţe, în cele mai bune condiţii. Nu este singura regulă, dar este printre cele mai importante.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Imaginea personală trebuie să fie convergentă cu imaginea companiei).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!