Piata de capital
Industria auto, un jucător în declin pe piețele de capital
Autor:Sabin VÂNĂ
Vineri, 04 Martie 2016

Stadiul la care a ajuns industria auto cu siguranță i-ar lua prin surprindere pe cei care au pus bazele acesteia, oameni ca Henry FORD (cel care a pus bazele organizării liniei de asamblare moderne), Ferdinand PORSCHE (creatorul primului automobil cu motor hibrid) sau Rudolf DIESEL (inventatorul motorului care îi poartă numele).

După căderea produsă de criză, în ultimii cinci ani, numărul mașinilor vândute a fost în creștere, iar previziunile sunt optimiste și pentru următorii trei ani. Conform celor de la Reportlinkes, număr autovehiculelor vândute în 2018 va crește la 100.000.000 unități. Principalele două piețe de desfacere sunt reprezentate de China și Statele Unite. China a reușit să devină principala piață de desfacere, 61,5% din cota de piață fiind deținută de companii din Vest.

La nivel european, Germania domină piața europeană cu o cotă de aproximativ 35%. Producătorii din Franța dețin aproximativ 20% din vânzări, astfel încât putem spune că piața din Europa este dominată de producătorii germani și de cei francezi, modelele japoneze având o cotă de aproximativ 12%.

Totuşi, în pofida trendului crescător din ultima perioadă, vânzările continuă să fie sub cele înregistrate în anii de înaintea crizei financiare, conform Euler Hermes.

Automobilele cu motor electric sau hibride reprezintă un nou segment pe piața auto. Datorită, pe de o parte, prețurilor mai ridicate, în raport cu mașinile dotate cu motoare cu ardere internă și, pe de altă parte, scăderii prețului barilului de petrol, acest tip de mașini sunt mai puțin atractive. Reglementările naționale sau regionale joacă și vor continua să joace un rol important în dezvoltarea acestui segment de automobile. Cerințele Uniunii Europene de a reduce emisiile de carbon, dar și cele adoptate de Guvernul chinez îi vor determina pe producătorii de automobile să caute noi soluții pentru reducerea noxelor, iar automobilele hibride sau electrice reprezintă o alternativă, pe care majoritatea producătorilor probabil o vor explora, mai ales că multe dintre companiile auto fac deja asta (BMW, Renault, Toyota, Daimler etc.).

O altă tendință în industria auto o reprezintă tehnologizarea mașinilor, fapt ce vine în concordanță cu o altă tendință globală, IoT (Internet of Things). În viitor se așteaptă ca majoritatea companiilor auto să încheie acorduri cu companiile de telecom pentru a putea dezvolta servicii prin care mașinile să fie integrate în rețea, astfel încât proprietarul unei mașini să poată ști cât mai multe despre autovehiculul lui, oriunde s-ar afla.

Ce anunţă cifrele pentru 2016

În urma publicării rapoartelor de vânzări pentru luna ianuarie 2016, compania care se situează cel mai bine în top-urile bursiere este Fiat Chrysler Automobile NV (NYSE: FCAU), cu o creștere de 7%, în timp ce Volkswagen a înregistrat o scădere de 14,6%, ca urmare a scandalului legat de emisiile de CO2, aflându-se în coada clasamentului. Nici companiile americane cu tradiție nu au înregistrat creșteri în urma rapoartelor publicate. Ford (NYSE:F) a înregistrat o scădere de 12%, iar cei de la General Motors (NYSE:GM), de 8%.

Dar comercializarea automobilelor nu este o cursă de ... cine vinde cele mai multe mașini într-o lună. Este vorba despre ce companie este cea mai sănătoasă, cu cele mai bune perspective de creștere.

Dacă din punct de vedere al vânzărilor se poate decide care companie stă cel mai bine și cel mai rău, din punct de vedere financiar nu se poate alege un câștigător, pentru că nu există companii de automobile sănătoase financiar, gata pentru o creștere semnificativă în următorii câțiva ani. Singura excepție posibilă este Volkswagen pentru care, chiar dacă a fost afectată de scandalul legat de emisiile CO2, revenirea la media pe care o avea pe piață pare totuși un scenariu realizabil.

Mișcarea pieței pe termen scurt confirmă acest lucru. Astfel, deși rapoartelor publicate confirmă poziţia de lider a Fiat Chrysler Automobile NV, prețul acțiunilor sale a scăzut sub minimul ultimelor 52 de săptămâni (6,60 USD), în timp ce acțiunile Volkswagen s-au stabilizat peste minimul înregistrat după scandal.

Industria auto, atractivă pentru investitori?

În ultimele 52 de săptămâni, Dow Jones Industrial Average a scăzut cu 8%, reflectând volatilitatea acestei pieţe care încearcă să facă față unei situații de ansamblu caracterizată prin încetinirea creșterii economice a Chinei, scăderea prețurilor la energie și o creștere economică mai lentă decât cea preconizată de SUA.

Chiar dacă „incertitudine”, este cuvântul cel mai des folosit în vocabularul investitorilor, consumatorii au invadat showroom-urile de automobile noi, într-un ritm alert înregistrându-se vânzări de sute de mii de dolari pentru automobile noi. Acest lucru a condus la creșterea bilanțurilor producătorilor auto, care cu șapte ani în urmă au lovit pe butonul re-set, scăzându-şi dramatic costurile de producţie și nivelurile de break-down chiar în raport cu volumul total al vânzărilor din industria auto.

Cu toate acestea, există puțin interes față de acțiunile auto. Ford este în scădere cu 16% în ultimele 52 de săptămâni. General Motors a avut o evoluție puțin mai bună decât indicele Dow Jones Industrial Average, în scădere cu doar 6%. Grupul FCA (Fiat Chrysler Automobile), recent intrat într-un proces intentat de dealerii auto care contestă legitimitatea cifrei de vânzări de automobile din raport, este în scădere cu 17%. 

Stock-urile retail de autovehicule au avut și ele de suferit: AutoNation este în scădere cu 22%, Grupa 1 Automotive a înregistrat o cotă negativă de 26%. Stock-urile furnizorilor auto au fost de asemenea afectate: BorgWarner BWA - scădere de 43%, iar Magna International este în pierdere cu 28%.

În piața auto din Asia lucrurile nu stau cu mult mai bine. Nissan a avut cea mai bună  performanță dintre producătorii auto asiatici, în creștere cu 6%. Grupul Toyota a înregistrat o scădere de 13%, în timp ce Honda cu 6%.

Producătorii de anvelope

Cel mai bun „performer” în sectorul auto este Goodyear,  în creștere cu 17% în ultimul an, care a beneficiat de recordurile de vânzări auto și scăderea prețurilor la materiile prime.

Producătorul de anvelope Bridgestone este în scădere cu 15%, în timp ce Michelin a înregistrat un regres de 9% pe piața de capital.  Analiștii chiar raportează o scădere mai mare, în ceea ce privește Bridgestone, ajungând la un consens așteptat în reducerea rating-ului producătorului. Acest lucru se datorează incertitudinii din America Latină, în special Brazilia și Venezuela, unde economiile de piață și vânzările auto s-au prăbușit.

Singurele acțiuni care au prezentat atracție pentru investitori în ultimii ani sunt cele de la Tesla Motors. Compania auto Tesla, producător de automobile electrice premium, ale cărei acțiuni sunt printre cele mai volatile din sectorul auto pe bursă, a avut o evoluție liniară în ultimul an, deși la începutul anului acțiunile s-au tranzacționat pe piață cu o cotă cu 25% mai mare decât la aceeași dată anul anterior. Acesta este și unul din motivele pentru care acțiunile Tesla Motors au câștigat încrederea investitorilor.

Industria auto pierde teren în piețele de capital

Chiar înainte de falimentele General Motors şi Chrysler, investitorii instituţionali nu erau interesaţi de acţiunile companiilor de pe segmentul auto. Acestea nu păreau să aibă o strategie clară pe termen lung, să fie orientate către viitor – înţepenite în secolul 20. Majoritatea sunt marcate de cheltuieli mari, supuse negocierilor cu sindicatele o dată la trei ani, foarte sensibile la ciclurile economice şi obligate să investească masiv în sisteme electrice de condus pentru a corespunde standardelor de reglementare, dar fără a avea o cale directă şi clară către consumatorii care îşi doresc maşini electrice pe scară largă.

Adam JONAS, analist în cadrul Morgan Stanley, a declarat la jumătatea lunii ianuarie că va sfătui investitorii să vândă acţiunile Ford, de exemplu, pentru că nu crede că mai există un scenariu pozitiv pentru producătorii tradiţionali de maşini. „Mai mulţi investitori vor spune că este un moment potrivit să „vindem” acţiuni ale producătorilor auto”, a declarat acesta la o întrunire în cadrul Show-ului Auto Internaţional Nord-American (n.red., North American International Auto Show).

Dacă analişti precum JONAS şi alţi investitori nu percep sectorul auto drept atrăgător, atunci şi acţiunile auto vor avea probleme în a atrage investitori. Preţurile acţiunilor vor fi condamnate să fie insuficient de performante comparativ cu alte industrii, indiferent ce vor face economia SUA şi cea a Chinei în următorii trei ani.

Surse: www.forbes.com

www.bloomberg.com

www.oica.com

www.statista.com

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Industria auto, un jucător în declin pe piețele de capital).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!