LifeStyle
Istanbul - Poarta dintre Est şi Vest

Deşi o mare parte din români şi-au petrecut măcar o scurtă vacanţă extrem de reuşită în Turcia, când vine vorba de legăturile de afaceri, devin circumspecţi, poate din cauza amintirilor legate de începuturile anilor ’90, când această ţară era principalul furnizor de “blugi“.  Vă propunem în rândurile următoare o incursiune în cultura, tradiţiile şi mai ales potenţialul de afaceri al Istanbulului, tocmai pentru a demonta câteva din aceste prejudecăţi...

Un oraş care odată a condus un imperiu, ce se întinde astăzi pe cele două ţărmuri ale Strâmtorii Bosfor, la locul de întâlnire dintre Orient şi Occident, Istanbul a căpătat o impresionantă personalitate originală ce se lasă descoperită de cei pasionaţi.

La fiecare colţ întâlneşti palate, moschei, biserici, mănăstiri, monumente, ziduri şi ruine reprezentând dominarea romană, bizantină şi otomană. Contrastul dintre acestea şi zgârie-norii în care îşi au sediile companiile importante dau oraşului un aspect diversificat.

Istanbul (denumit în trecut Constantinopol) este cel mai mare oras al Turciei şi singurul oraş din lume care a fost contruit pe două continente. Oraşul vechi se află pe malul strâmtorii Bosfor, care separă Europa de Asia şi Marea Neagră de Marea Marmara. În ziua de azi, oraşul este mult mai mare şi acoperă atât partea europeană, cat şi cea asiatică. Deşi nu mai este capitala Turciei, Istanbulul are o poziţie majoră în economia şi cultura ţării, fiind cel mai important centru de comerţ internaţional al Turciei.

Istanbulul este un oraş pe care nu poti să nu-l iubeşti, care te fascineaza de la bun început. Un oraş înţesat de mii de străduţe înguste, de mii de magazine de tot felul, de milioane de oameni, cu tineri îmbrăcaţi foarte modern, alături de musulmani foarte tradiţionalişti, femei cu valuri pe cap, din care nu li se văd decât ochii.
Fiind capitala a două imperii majore, în ziua de azi, Istanbulul este bogat în monumente arhitecturale. Porţiunea dintre Marea Marmara şi Golden Horn mai este numită şi „Peninsula Istoriei” datorită numeroaselor lucrări otomane, bizantine şi romane.

Palatul Tokapi, reşedinţa sultanilor otomani; Ayasofya, bijuteria arhitecturii Bizantine; moscheile de la Suleymaniye şi Sultanahmet care domină cerul Istanbulului… toate se regăsesc aici. Porţiunea de pe ţărmul opus lui Golden Horn era ştiută sub numele de „Pera”, care însemna ţărmul celalalt. Întemeiată de genovezi şi de veneţieni în secolul XII, a reprezentat faţa vestică a Istanbulului. Palatele de vara,castelele şi imensele vile construite de otomani continuă să înfrumuseţeze Istanbulul. Palatul Yildiz şi Dolmabahce, pe ţărmurile Bosforului, au fost odată reşedinţele sultanilor, după Tokapi. Ţărmurile Bosforului mai sunt faimoase pentru elegantele case de lemn, numite yali, construite de-a lungul marginii apei.

Locuri de vizitat în Istanbul:

Moscheea albastră

Moscheea imperială Sultanahmet, cunoscută în toată lumea ca Moscheea Albastră din Istanbul, datorită placajelor decorative interioare din faianţă bleu şi albă, este cea mai mare şi mai vizitată moschee din Istanbul. Ctitorita de Ahmet I, al XIV-lea sultan otoman, construcţia a fost realizată între 1609-1616 de arhitectul Mehmet Aga, format la şcoala arhitectului Sinan, cel mai renumit arhitect al Turciei. Mehmet Aga a construit moscheea atât cu scopul de a înfăţişa lumii că şi-a depăşit maeştrii, cât şi ca tribut adus superiorităţii islamului. Cele şase minarete ale sale aproape că au produs o neînţelegere majoră, pentru că erau la fel de multe câte moschei există în Mecca. Interiorul moscheei este sculptat fin în marmură albă, iar încântătoarele vitralii sunt colorate de razele soarelui. Mausoleul lui Soliman Magnificul şi al soţiei sale, precum şi mormântul lui Sinan se găsesc în grădinile acestei moschei.

Hagia Sophia

Hagia Sophia (Sfânta Sofia) a fost catedrala Patriarhiei de la Constantinopol, apoi moschee, astăzi muzeu în Istanbul. Este una dintre cele mai frumoase creaţii arhitectonice din Turcia. Fondată de Constantin şi reconstituită de Iustinian în secolul VI, biserica are un dom de 55 m înălţime şi un diametru de 31 m. Tradiţia spune că zona din jurul tronului împăratului era centrul oficial al lumii. Clădirea şi-a primit forma finala în 537 sub împăratul Iustinian I. Era foarte importantă pentru ortodoxismul timpuriu şi pentru Imperiul Bizantin, fiind primul exemplu de arhitectură bizantină. Interiorul său decorat cu mozaice, coloanele de marmură şi acoperişul sunt de o mare importanţă artistică. Sfânta Sofia este de fapt o bazilică cu cupolă; planul bazei fiind tot cel bazilical. Se spune că slujbele ţinute în Sfânta Sofia erau atât de grandioase încât participarea la una din aceste slujbe a determinat delegaţia cneazului Vladimir I să opteze pentru creştinarea ruşilor de către Patriarhia de Constantinopol.

Sultanul Mahomed, cuceritorul Constantinopolului, a dat ordin ca Sfânta Sofia să fie transformată în moschee. Legenda spune că pe unul din pereţii albi s-a păstrat amprenta palmei pline de sânge a sultanului.

Palatul Topkapi

Palatul Topkapi a fost comandat de către sultanul Mehmet al doilea în 1459 şi terminat în numai 6 ani. Este simbolul şi centrul Imperiului Otoman, localizat între Cornul de Aur şi Marea Marmara, cu o vedere superbă asupra strâmtorii Bosfor. Palatul este format din mai multe clădiri mici construite împreună, cu curţi interioare impresionante şi cu 4 zone importante înconjurate de ziduri înalte. În interior pot fi văzute: biserica Hagia Eirene, Muzeul de Arheologie, Haremul Imperial, Turnul Justiţiei, pavilionul Sfintei Mantii (care conţine rămăşitele profetului Muhammad), pavilioane şi gradini, grajduri şi trezoreria.

Palatul Dolmabahce

Palatul Dolmabahce este considerat o copie a Palatului Versailles din Franţa, datorită asemănării stilurilor arhitectonice. Palatul a devenit noua reşedinţă a sultanilor după Palatul Topkapi. Se întinde pe 600 de metri de-a lungul Bosforului. Imensa sală de recepţie cu cele 56 de coloane şi enorma lustră de patru tone şi jumătate, cu cele 750 de becuri, uimeşte întotdeauna vizitatorii.

CAPITALĂ CULTURALĂ EUROPEANĂ

Desemnat de Uniunea Europeană capitală culturală în 2010, Istanbul este primul oraş turc cu acest statut şi speră să atragă până la 10 milioane de vizitatori, cu cele 170 de evenimente pe care municipalitatea le va desfăşura în acest an. Fostă capitala a Imperiului Roman, a Imperiului Bizantin şi a Imperiului Otoman, Istanbul a avut anul trecut 7,5 milioane de turisti.
Însă atribuirea statutului de capitală culturală europeană în 2010 - alături de Pecs (Ungaria) şi Essen (Germania) - are şi o dimensiune politică pentru Turcia, care, în 2005, a început procesul de aderare la Uniunea Europeana, respins de ţări membre precum Franţa şi Germania, este de parere Cengiz AKTAR, Specialist în relaţii Turcia - UE la Universitatea BAHÇESEHIR din Istanbul.
"Există evident o legătură între acest titlu (de capitală europeană) şi procesul european de aderare a Turciei, măcar posibilitatea de a arăta Turcia Europei şi Europa Turciei", mai spune analistul, care a fost unul dintre cei care au iniţiat candidatura Istanbulului la statutul de capitală culturală europeană.

DOING BUSINESS ÎN TURCIA

Poziţionarea sa strategică îi permite Turciei să îşi sporească relaţiile economice, atât cu Europa, cu Uniunea Europeană, cat şi cu Asia Centrală şi Caucazul. Turcia este totodată un centru important de comerţ. Proiectele privind construirea liniilor de mare viteză şi proiectul Marmaray îi asigură Turciei statutul de ţară favorită la tranzitul de mărfuri şi călători între cele două continente, fapt ce va înclina mult balanţa către transportul feroviar şi cu siguranţă va aduce însemnate progrese economiei ţării.
Turcia a înregistrat în ultimele patru decenii o creştere remarcabilă din punct de vedere economic. Industria energetică este reprezentată deseori prin industria cărbunilor (mai ales lignit şi huilă), localizată în nord-vestul Anatoliei. Energia electrică se obţine în cadrul hidrocentralelor şi termocentralelor. În anul 2008, peste 90% din necesarul de combustibili al Turciei a provenit din afara ţării. Turcia susţine un proiect de oleoduct între porturile sale, Samsun de la Marea Neagră şi Ceyhan cu ieşire la Marea Mediterană, care serveşte deja drept terminal pentru oleoductele care aduc petrol azer şi irakian. Din 2003, Rusia este primul partener comercial al Turciei, cu schimburi de 38 miliarde USD în 2007. Sute de firme turceşti operează în Rusia, circa două milioane de ruşi vin anual în Turcia (1 milion conform altei estimări), iar Rusia asigură, prin Blue Stream, 65% din necesarul de gaz al Turciei. Desi 97% din teritoriul ţării este situat în Asia Mica, Turcia este azi mult mai ataşată la un context european, politic, economic şi chiar cultural. De altfel, din 2005, Turcia este în mod formal candidat la Uniunea Europeana, dorinţă exprimata încă din 1987. Turcia este o ţară întinsă pe două continente, 97% din suprafata ţării se afla în Asia (Anatolia) şi 3% în Europa (peninsula Balcanică), fapt ce îi sporeşte avantajele economice. Are graniţe cu opt ţări: Grecia şi Bulgaria la nord-vest; Georgia, Armenia şi Azerbaidjan la nord-est; Iran (Persia) la est; Irak şi Siria la sud.

Facilităţi de dezvoltare a afacerilor

Turcia ocupă locul 73 în clasamentul Doing Business al Băncii Mondiale, fiind catalogată ca o ţară cu potenţial moderat în ceea ce priveşte facilitarea afacerilor, înregistrând în 2009 o scădere de 10 locuri în clasament, faţă de locul 63 din anul 2008, când şi atunci a fost în scădere faţă de anul precedent. Uşoare scăderi a înregistrat Turcia în 2009 şi pentru toţi cei zece indicatori cu care lucrează Banca Mondială, cele mai coborâte poziţii ocupându-le în privinţa indicatorilor Dealing with Construction Permits (133), Employing Workers (145) sau Closing a Business (121), în timp ce poziţii mai bune ocupă pentru Registering Property (36) sau Enforcing Contracts (27). Turcia nu se numără printre cele mai active ţări în ultimii ani în privinţa introducerii de reforme, totuşi mici îmbunătăţiri legislative care pot uşura viaţa investitorilor au loc în fiecare an. În 2009, Turcia s-a numărat printre ţările care au uşurat obţinerea unui credit. Turcia nu realizează însă şi legătura feroviara între cele două continente, dar lucrurile sunt pe cale să se schimbe odată cu darea în folosinţă a proiectului Mamaray, care va deveni al doilea tunel feroviar submarin important al Europei. Guvernul de la Ankara a declarat că se vor investi în căile ferate 11,65 miliarde euro până în 2020. Membră a Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economica (OECD), Turcia este una din primele 20 de economii ale lumii. Economia turcă, deşi în creştere în ultimii ani datorită în primul rând investiţiilor, înregistrează încă un deficit de cont curent semnificativ şi mari datorii externe. Reforme economice şi judiciare viitoare sunt aşteptate, care împreună cu perspectiva aderării la UE vor atrage importante investiţii străine. Turcia este caracterizată de Banca Mondială ca o ţară cu venit mediu ridicat (Upper Middle Income), cu un PIB per capita de 11.900 USD (2008).

O recomandare

Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT Europe Asigurări

„Dincolo de cea mai bună cină, compusă dintr-un meniu pe bază de peşte şi vin alb, pe malul Bosforului, Istanbulul oferă posibilitatea de a traversa la propriu Europa şi Asia prin intermediul unui pod cu lungimea de un kilometru, în cadrul unui complex mix cultural. În acelaşi timp, pentru oamenii de afaceri, Istanbul oferă conexiuni spre o piaţă de 80 milioane de clienţi”.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Istanbul - Poarta dintre Est şi Vest ).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!