Interviu
Jeroen MORRENHOF, CEO, FRISS
Autor:Sabrina CANEA
Miercuri, 11 Ianuarie 2017

PRIMM: Cine este FRISS?

Jeroen MORRENHOF: FRISS se dedică 100% detectării fraudelor și diminuării riscului pentru companiile de asigurări generale, la nivel mondial. FRISS ajută asigurătorii să-şi îmbunățească rata combinată, cu scopul de a realiza o creștere profitabilă a portofoliului și de a-şi consolida reputaţia ca asigurători de încredere. FRISS crede în prime oneste și corecte pentru toată lumea. Cu o experienţă de peste 70 de implementări la asigurători, suntem liderul pieței europene.

O soluţie deja testată, scorul FRISS permite luarea unor decizii mai bune. Este nucleul soluțiilor și indică riscul pentru fiecare cotaţie de primă, poliță sau daună. Ne preocupă interesele clienţilor noştri în toate etapele: înainte, pe parcursul şi după ce are loc implementarea. În fapt, principala caracteristică a soluţiilor noastre este personalizarea pentru fiecare client. Soluţia FRISS nu este nici un software analitic de uz general, nici o soluţie complet originală construită „de la zero”, ci este un ansamblu de instrumente prefabricate şi posibil de asamblat într-o soluţie funcţională de business.

PRIMM: De ce face FRISS ceea ce face?

J.M.: Credem în asigurări oneste. Întrebarea noastră pentru asigurători este următoarea: De ce clienții voștri cinstiţi trebuie să suporte riscul adus de alții? În final, societatea este cea care suferă de pe urma fraudei. Misiunea noastră este aceea de a contribui la crearea unei industrii a asigurărilor demnă de încredere, portofolii de asigurare sănătoase și prime corecte pentru toată lumea.

PRIMM: Care este viziunea dumneavoastră asupra prevenirii și detectării fraudelor pentru companiile de asigurări?

J.M.: Frauda este o problemă serioasă pentru întreaga industrie a asigurărilor. Plata daunelor frauduloase produce un efect negativ asupra ratei daunei și primelor de asigurare, ceea ce are ca rezultat un dezavantaj competitiv. Mai mult decât atât, investigarea „pozitivelor false” ia mult timp și presupune costuri inutile. Fraudatorii devin mai inteligenți în încercările lor de a se sustrage radarului asigurătorului. Ca urmare, banii se scurg către persoanele nepotrivite, punând o presiune suplimentară asupra ratei combinate. Companiile de asigurări trebuie să detecteze frauda înainte ca daunele să fie plătite. Cel mai bun mod de a reduce rata daunei este de a crește șansele de detectare a cererilor de despăgubire frauduloase și de a limita la minimum pretenţiile fals valide.

Utilizarea detecţiei automatizate a fraudei în timpul procesului de desdăunare permite o estimare exactă a riscurilor legate de o daună; se îmbunătățește pe parcursul procesării (STP), iar daunele care au nevoie de atenție suplimentară pot fi sesizate în mod direct. Astfel de evaluări concrete și obiective ale riscului ar trebui să fie susținute de diverse resurse, precum reguli de expertiză, profiluri de risc, modele predictive, text mining și link analysis. Datele disponibile din surse externe ar putea fi foarte importante și, în combinaţie cu datele interne, foarte valoroase în lupta împotriva fraudei.

În plus, cele mai multe companii de asigurare se concentrează mai mult pe creșterea portofoliului lor și mai puțin pe calitatea acestuia. Este important ca asigurătorii să aibă o imagine clară a potențialilor clienți înainte de a-i adăuga în portofoliu. Trebuie să se decidă asupra volumului de risc pe care sunt dispuşi să-l preia și să aibă abilitatea de a ajusta în orice moment screening-ul la profilul de risc pre-determinat. Astfel, vor avea sub control portofoliul și vor menține o balanță între calitate și cantitate.

PRIMM: Care sunt ultimele tendinţe și progrese?

J.M.: Studiul pe care l-am elaborat recent despre frauda în asigurări și transformările digitale (n.r., Insurance Fraud & Digital Transformation Survey) ne-a furnizat informaţii valoroase despre piaţă. La realizarea studiului au contribuit mai bine de 160 de specialiști din domeniu, din mai mult de 25 de țări. Una dintre concluziile interesante este aceea că specialiștii din asigurări au cotat frauda, în topul priorităților, pe poziţia 7 din 10. Departamentele de daune și subscriere acordă fraudei cel mai înalt nivel de prioritate, dar sunt, totodată, departamentele care au nevoie în cea mai mare măsură de creşterea implicării organizaţiei în această problematică. Vânzările și departamentele digitale/ online nu acordă multă atenţie acestui aspect și ar trebui să se implice mai mult. Cele mai mari provocări pentru asigurători atunci când vorbim de fraudă sunt legate de gestionarea datelor: probleme cu protecția datelor (36%), accesul inadecvat la surse externe de date (36%) și probleme legate de calitatea internă a datelor (30%).

În timp ce 59% dintre organizații realizează un management activ al fraudei în cadrul propriului portofoliu, 46% dintre ele încearcă mai degrabă să împiedice frauda decât să o vindece. În 18% din situații, acoperirea acestui risc prin cotaţiile de primă este încă o practică curentă. Clientul poartă povara. Lupta împotriva fraudei este încă o operație manuală în numeroase organizații (45%). În aceste cazuri, lupta împotriva fraudei poate fi un proces care consumă foarte mult timp și este predispus la erori. Organizațiile care dispun de soluții automate (48%) sunt mai eficiente în investigarea fraudelor prin identificarea directă a daunelor care necesită o atenție suplimentară sau necesită follow-up activ. În următoarele 12 luni, 59% dintre organizații și-au propus dezvoltarea unui proiect pentru a îmbunătăți detectarea fraudei și a riscului.

PRIMM: De ce intră FRISS pe piața românească? Cum vedeți această piață?

J.M.: Puternica noastră poziție în piața europeană ne permite să ne extindem și mai mult acoperirea geografică, în Europa, America și Asia.

Pentru Europa, ne-am orientat în special spre ţările din Europa de Est, de la statele din Balcani până la cele baltice. România are una dintre cele mai mari economii din această regiune și o populație de aproximativ 20 de milioane de locuitori, mai mult decât Olanda, unde FRISS are și sediul central.

FRISS oferă soluții pentru toate liniile de asigurări generale, dar are o experiență deosebită pe segmentul auto, dat fiind că cei mai mulți dintre clienții noștri au început să folosească soluțiile FRISS de detectare a fraudei pe această ramură. Piața românească a asigurărilor este puternic dominată de asigurările generale, care generează aproximativ 80% din totalul primelor de asigurare. În cadrul pieței de asigurări generale, activitatea auto are de departe cea mai mare pondere, de aproximativ 70%. Aceasta este una dintre cele mai mari procente din Europa.

Pe piața românească, mai mult de 20 de companii de asigurări oferă asigurări auto. Noi vedem o oportunitate interesantă de a susține aceste companii, mai ales că cei mai mari jucători locali sunt deja clienți în alte piețe europene. Când ne-am decis să intrăm în piață, noi nu am știut că, la scurt timp după aceasta, autoritatea de supraveghere locală va decide să înghețe creșterea primei RCA. În acest context, combaterea fraudei și controlul asupra costurilor daunelor devin și mai importante.

Experiența noastră în multe țări europene ne arată că asigurătorii îşi vor amortiza investiția în primul an. Cu alte cuvinte, datorită implementării rapide, în termen de 4-5 luni, soluțiile noastre sunt „auto-finanțate”, prin identificarea unor cazuri suplimentare de fraudă și prin reducerea cheltuielilor cu daunele, iar începând din anul doi oferă profituri suplimentare.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Jeroen MORRENHOF, CEO, FRISS).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!