Interviu
Leslie BREER Vicepreşedinte SIGNAL IDUNA România
Autor:Oleg DORONCEANU
Marti, 23 Martie 2010

În contextul în care reformele ce ar trebui să revitalizeze sistemul de asigurări private de sănătate din România se lasă aşteptate, vă invităm să descoperiţi soluţiile propuse de unul dintre cei mai tineri jucători de pe această piaţă, într-un…

PRIMM: Cum comentaţi rezultatele obţinute de compania dumneavoastră în anul 2009 şi care sunt proiectele pentru anul 2010?

Leslie BREER: Momentul lansării noastre a coincis cu debutul crizei economice în România, iar acest lucru a dus la diminuarea creşterilor înregistrate până atunci la nivelul întregii pieţe a asigurărilor. Dacă analizăm piaţa, în ultimul an, observăm o scădere a nivelului primelor brute subscrise, la un nivel similar cu cel de acum 2-3 ani. Această scădere se observă în special pe segmentul asigurărilor de viaţă, unde s-au înregistrat numeroase răscumpărări şi anulări ale poliţelor în vigoare datorită solicitării crescute de lichidităţi din partea clienţilor, care aveau nevoie de cât mai multe venituri.

La nivel general, anul 2010 va fi cel mai probabil un an la fel de dificil. Cred că, în ceea ce priveşte asigurările de viaţă, clienţii vor prefera mai degrabă produsele de tip unit-linked cu componentă investiţională garantată.

În ceea ce priveşte asigurările de sănătate, specialitatea noastră, vom oferi clienţilor noştri o gamă variată de produse de cea mai bună calitate, cu acoperire medicală din cea mai variată şi la un preţ accesibil în piaţă.

În acelaşi timp, trebuie să observăm faptul că nivelul de venituri pe care românii l-ar putea aloca pentru astfel de asigurări este în continuă scădere, iar acest lucru reprezintă una dintre principalele noastre preocupări în ceea ce priveşte piaţa de asigurări individuale.

Ca şi companie, strategia noastră pentru anul 2010 a rămas în mare parte aceeaşi - dorim să oferim românilor soluţii complete de asigurare (asigurări de sănătate, asigurări de viaţă şi asigurări de accidente), astfel încât să contribuim la creşterea calităţii vieţii în România. Vor avea loc schimbări în strategia operaţională a companiei, ne vom îmbunătăţi programele şi procedurile şi ne vom evalua cu atenţie investiţiile. Grupul SIGNAL IDUNA este prezent pe pieţele din Europa Centrală şi de Est de aproape 18 ani, iar acţionarii noştri s-au angajat să investească pe termen lung în această regiune.

PRIMM: Care sunt, în opinia dumneavoastră, principalele probleme ale sistemului public de sănătate din România?

L.B.: Compania SIGNAL IDUNA este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa germană, specializată în domeniul serviciilor medicale şi al asigurărilor de sănătate, având know-how-ul necesar şi o contribuţie importantă în dezvoltarea sistemelor private şi de stat în ultimii 100 de ani în Germania.

Considerăm că cele mai importante probleme ale sistemului românesc de sănătate sunt legate de:

  • sistemul public de sănătate, complet subfinanţat, cu o infrastructură deteriorată datorită faptului că nu s-a făcut nicio investiţie substanţială în acest segment, în ultima vreme;
  • sistemului medical public îi lipseşte perspectiva politică şi administrativă. Pentru moment, Guvernul nu face decât reparaţii de urgenţă şi nu abordează problemele fundamentale ale sistemului;
  • modelul administrativ existent trebuie schimbat, de la o funcţionalitate pur administrativă la o mentalitate diferită. Este vorba de introducerea conceptului de management al sănătăţii, iar această schimbare de concept impune educarea personalului administrativ în privinţa felului în care trebuie utilizate resursele, în privinţa investiţiilor care trebuie făcute, nu numai în echipament medical, dar şi în personal medical;
  • personalul medical este foarte slab plătit, are de-a face cu o infrastructură deficitară, echipamente învechite şi un stil de management depăşit;
  • numărul mic de contribuabili la sistemul de asigurări sociale, dar un număr mare de beneficiari, această stare de fapt conducând la situaţia în care fondurile sunt insuficiente pentru o prestaţie şi o dezvoltare corespunzătoare;
  • ca rezultat al tuturor celor menţionate, plăţile neoficiale au devenit o stare de fapt. Răul cauzat de aceste plăţi este uriaş, pentru că ele nu contribuie la finanţarea sistemului. Situaţia este nedreaptă la nivel social şi, din punct de vedere legal, trebuie clasificată ca evaziune fiscală sau corupţie;
  • un pachet de bază netransparent pentru public, nestructurat, nestandardizat din punct de vedere al preţurilor şi prea cuprinzător în ceea ce priveşte serviciile, nesincronizat cu serviciile medicale disponibile în unităţile medicale de stat.

PRIMM: Care sunt cauzele stagnării pieţei de asigurări private de sănătate din România, în opinia operatorilor privaţi? Cum vedeţi reformarea sistemului public de sănătate pentru a stimula asigurările private?

L. B.: Noi, ca şi companie, suntem mai mult decât fericiţi să contribuim cu experienţa şi cunoştinţele noastre la dezvoltarea acestui sector în România, cu atât mai mult cu cât misiunea noastră este de a le oferi românilor servicii medicale de o calitate excelentă.

Din cauza cadrului legislativ şi fiscal deficitar, asigurările de sănătate nu s-au dezvoltat aşa cum ne-am aşteptat. Acest lucru se întâmplă în special datorită faptului că nu există un cadru legislativ favorabil atât pentru angajat, cât şi pentru angajator, dar şi datorită faptului că sumele alocate pentru asigurări sunt în continuă scădere.

Am observat că, în ultimii 10 ani, România a făcut paşi importanţi în dezvoltarea serviciilor medicale private - de altfel, o tendinţă normală a pieţei, care avea nevoie de servicii mai variate şi de o mai bună calitate -, şi datorită antreprenoriatului câtorva jucători din acest domeniu. Pentru mai bine de o decadă, abonamentele şi serviciile de asistenţă medicală plătite în clinicile private au reprezentat alternative viabile la sistemul de stat, contribuind astfel la dezvoltarea sistemului privat.

Trebuie menţionat faptul că numai companiile de asigurări de sănătate pot oferi servicii de spitalizare la o calitate excelentă şi la un cost rezonabil. Pentru acest lucru, ar trebui să li se permită spitalelor publice să încheie contracte direct cu asigurătorii, astfel putând să acceseze surse de finanţare adiţionale. În acelaşi timp, nu trebuie să uităm faptul că stimularea asigurărilor private de sănătate ar atrage şi ar sprijini dezvoltarea unui business care necesită investiţii masive, asemenea unui spital privat modern şi de larg interes.

Noi, ca şi asigurători, suntem capabili să măsurăm riscul şi avem posibilitatea de a cuantifica şi de a da preţul corect pentru serviciile medicale, putem administra portofoliul de clienţi şi în acelaşi timp să le garantăm clienţilor accesul nelimitat la servicii medicale, conform nevoilor lor. Cred că reforma sănătăţii ar trebui să se regăsească pe agenda autorităţilor, mai ales că în ultimii ani ne aflăm într-o continuă criză în ceea ce priveşte sistemul sanitar de stat.

Reforma sistemului sanitar ar trebui să ţină seama de importanţa asigurărilor private de sănătate în conceptul de management al sănătăţii. Cu siguranţă acestea reprezintă surse adiţionale de finanţare pentru furnizorii de servicii medicale, în cazul în care aceştia înţeleg că trebuie să îşi canalizeze investiţiile către personalul sanitar, management şi echipamente.

PRIMM: Autorităţile vorbesc despre introducerea, în acest an, a sistemului de coplată. Cum pot asigurătorii să exploateze această situaţie?

L.B.: Depinde foarte mult de felul în care va fi implementată această măsură. În cazul în care coplata va fi destul de substanţială, iar modalitatea de facturare va fi un proces simplu şi uşor, atunci cred că există premisele ca şi companiile de asigurări să ofere acoperire pentru aceste riscuri. Dar acum, analizând valorile scăzute de coplată avansate de autorităţi, nu cred că se vor atinge obiectivele propuse, acela de a-i face pe oameni conştienţi de costul real al îngrijirii medicale, respectiv crearea unei bariere financiare apte să conducă la o folosire responsabilă a sistemului, finanţarea sistemului public sanitar şi reducerea corupţiei.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Leslie BREER Vicepreşedinte SIGNAL IDUNA România).
Comentarii la acest articol
Felicia a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

Acest articol poate fi unul dintre cele mai importante semnale de RECONFIGURARE a pietei de asigurari din Romania si trecerea la Solvency II.Felicitari Dlui Breer.


Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!