Interviu
Mariana DIACONESCU, Președinte Directorat, ASIROM
Autor:Vlad PANCIU

A condus cea mai importantă bancă a statului, EXIMBANK, iar acum se numără printre puținele femei manager care decid strategia unuia dintre cei mai importanți asigurători din piaţă. Vă invităm să parcurgeţi, alături de noi, unul dintre puţinele interviuri acordate presei româneşti de către Mariana DIACONESCU, Preşedinte Directorat, ASIROM, care ne aduce precizări în legătură cu provocarea de a prelua conducerea unui asigurător de top, modul în care compania va aborda segmentul de retail, precum şi în ceea ce privește strategia de trecere pe profit a ASIROM.

 

PRIMM: Doamnă Președinte, acesta este primul interviu pe care îl acordați Revistei PRIMM – Asigurări&Pensii. Cum evaluaţi, în acest moment, piaţa românească de asigurări?
Mariana DIACONESCU: Este o întrebare dificilă și, totodată, interesantă. În opinia mea, piața de asigurări din România este una complexă, o piaţă care în ultima perioadă se diversifică foarte mult și în care resimțim, pe de o parte, efectele crizei economice și financiare prin care trece economia globală, iar pe de altă parte, consecinţele integrării țării noastre în Uniunea Europeană.

 

PRIMM: Având în vedere că prognozele pentru următoarea perioadă vorbesc despre o revenire a recesiunii, aţi putea să ne creionaţi o imagine asupra felului în care consideraţi că va evolua piața românească de asigurări?
M.D.: Piața românească de asigurări este legată indisolubil de evoluţia economică de ansamblu, astfel încât, în anul 2009, am resimțit și mai acut efectele crizei începute în anul 2008 în piața de asigurări, prin descreșterea volumului de prime brute subscrise și prin scăderea numărului de clienți. De altfel, ştiți că efectele acestei crize prelungite până în prima jumatăte a anului 2011 s-au materializat printr-o scădere a pieței, cifrată pentru activitatea de asigurări generale la aproximativ 10%. În definitiv, dacă așteptările în ceea ce privește apariția unei noi perioade de recesiune se vor confirma, probabil că și asigurările românești vor fi afectate. De aceea, eu am convingerea că toți asigurătorii din piața românească se preocupă de aceste aspecte și au în vedere și back-up-uri, planuri secundare, pentru a contracara efectele nedorite pe care le-ar putea înregistra în rezultatele financiare.

 

Dacă așteptările în ceea ce privește apariția unei noi perioade de recesiune se vor confirma, probabil că și asigurările românești vor fi afectate. De aceea, am convingerea că toți asigurătorii din piața românească se preocupă de aceste aspecte și au în vedere și back-up-uri, planuri secundare, pentru a contracara efectele nedorite pe care le-ar putea înregistra în rezultatele financiare.

 

PRIMM: Care ar fi principalele probleme cu care se confruntă piața românească de asigurări?
M.D.: În ultima perioadă de timp, există o problemă importantă cu care ne confruntăm: pe de o parte, un nivel destul de redus al primelor de asigurare, mai ales pe segmentul de asigurări auto, fapt datorat unei concurențe foarte dure între societățile de asigurări, iar acest nivel relativ scăzut al primelor medii de asigurare se combină şi cu o rată a daunei, o daunalitate foarte mare, tot în acest segment. Uneori, asigurările de răspundere civilă auto, precum și asigurările de tip CASCO sunt segmente care aduc pierderi asigurătorilor. De aceea, este destul de dificil să păstrezi un echilibru între aceste două componente majore ale business-ului, pentru ca societatea de asigurări să se mențină pe profit.

 

PRIMM: ASIROM este compania care, în prima jumătate a anului, a înregistrat cea mai mare creștere din Top 10 al companiilor de asigurări din piața românească, respectiv de 30%. Cum ați reușit această performanță și, mai exact, unde se reflectă această creștere?
M.D.: Este o întrebare care mi se pune în mod frecvent. Pentru a putea da o explicație, trebuie să începem prin a ne gândi la istoria ASIROM-ului și la ceea ce înseamnă compania ASIROM pentru România.
În primul rând, este cunoscut faptul că ASIROM este moștenitoarea unicei societăți de asigurări din perioadele anterioare, având o rețea extrem de extinsă. Este principalul asigurător de retail pentru persoane fizice în întreaga țară, având un brand foarte cunoscut. De altfel, am și fost nominalizați drept cel mai de încredere brand al asigurătorilor din România.
Pe de altă parte, trebuie să ne gândim la ceea ce s-a întâmplat în anul 2010 când, din păcate, am înregistrat o scădere a primelor brute subscrise, o scădere substanțială comparativ cu piața, din cauza unor procese de transformare care s-au petrecut în această societate odată cu preluarea ei de către VIENNA Insurance Group.
Practic, creșterea de anul acesta nu face altceva decât să readucă ASIROM-ul la locul său firesc, ca şi cotă de piață și în ceea ce privește publicul consumator de produse de asigurare. Mie îmi place să spun că acesta este de fapt locul ASIROM-ului, sau poate chiar mai sus decât suntem în momentul de față.

 

Creșterea de anul acesta nu face altceva decât să readucă ASIROM la locul său firesc, ca şi cotă de piață și în ceea ce privește publicul consumator de produse de asigurare. Îmi place să spun că acesta este de fapt locul ASIROM, sau poate chiar mai sus.

 

PRIMM: Având în vedere că țintiți cât se poate de sus, care este portofoliul dumneavoastră de produse în acest moment? Vă concentrați pe anumite produse, intenționați să lansați altele noi?
M.D.: În ceea ce privește ASIROM-ul, trebuie să mai facem o remarcă: compania este una compozită, vindem atât produse de asigurări generale, cât și produse de asigurări de viață, și de aceea răspunsul la întrebarea dumneavoastră ar trebui să se refere la aceste două planuri.
În ceea ce privește asigurările generale, foarte curând vom lansa pachete de produse, din produsele noastre tradiționale, atât din segmentul asigurărilor auto, cât și din segmentul asigurărilor non-auto; vom crea pachete de produse, în așa fel încât prețul total al poliţelor vândute la pachet să fie mai mic și mai acceptabil pentru client, gândindu-ne că într-o situație de recesiune economică probabil că astfel de pachete vor fi mai atractive pentru clienți.
În ceea ce privește asigurările de viață, aici într-adevăr avem câteva proiecte privind lansarea unor noi produse. Primul dintre ele a şi fost lansat în această primăvară, un produs de economisire adresat părinților, cu dedicație pentru copii, și foarte curând urmează să lansăm încă un produs cu specific de economisire care să acopere și riscurile caracteristice activității de asigurări de viață.

 

PRIMM: Către care categorie de clienți vă veți concentra în următoarea perioadă - persoane fizice sau persoane juridice?
M.D.: În mod tradițional, ASIROM este o companie de retail, o companie care vinde către clientul individual, către persoana fizică, dar nu putem să ocolim, și nici nu dorim acest lucru, clienții persoane juridice. Suntem unul dintre principalii asigurători ai instituțiilor publice, participăm în mod frecvent la licitațiile lansate de instituțiile publice, fiind un brand de încredere în ceea ce privește acoperirea daunelor și despăgubirile foarte rapide pe care le facem.
Țintim spre creșterea portofoliului de clienți persoane juridice. Avem clienți persoane juridice în portofoliu, de dimensiuni variate, foarte mari, mari, precum și întreprinderi mici și mijlocii, clienţi pe care dorim să îi satisfacem, din punctul de vedere al serviciilor pe care le oferim, la cel mai înalt nivel.

 

În mod tradițional, ASIROM este o companie de retail dar ţintim spre creșterea portofoliului de clienți persoane juridice. Avem clienți persoane juridice în portofoliu, de dimensiuni variate, foarte mari, mari, precum și întreprinderi mici și mijlocii, clienţi pe care dorim să îi satisfacem din punctul de vedere al serviciilor pe care le oferim, la cel mai înalt nivel.

 

PRIMM: Profitul este unul dintre obiectivele principale ale ASIROM. Cum intenţionați să obțineți creșterea profitabilității pentru următoarea perioadă?
M.D.: Este binecunoscut că obținerea profitului se poate realiza prin îmbinarea între două laturi ale activității: pe de o parte, creșterea veniturilor, creșterea vânzărilor şi, de cealaltă parte, diminuarea costurilor.
Referitor la scăderea costurilor, țin să mentionez că, începând cu anul 2009, ASIROM își restructurează atât rețeaua, cât și toate procesele organizaționale, astfel încât aceste demersuri să conducă, la final, la o diminuare clară a costurilor. Deja, în 2010, rezultatul final financiar al anului a arătat o creștere substanţială a profitului companiei. Sperăm ca şi în 2011 să menţinem acest ritm.

 

PRIMM: În ceea ce privește volumul de vânzări pentru sfârșitul anului, puteți să ne faceți o estimare, prin comparație cu anul precedent?
M.D.: Comparativ cu 2010, în ceea ce privește asigurările generale, cu siguranţă vom menține această creștere la care v-aţi referit; aşadar, estimăm că vom înregistra, probabil, o majorare de peste 20 de procente.
La asigurările de viață, în primul semestru al acestui an, am avut o ușoară descreștere comparativ cu anul anterior, în perioada similară dar, prin lansarea acestor noi produse, sperăm să reducem această diminuare a veniturilor din asigurările de viață.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mariana DIACONESCU, Președinte Directorat, ASIROM).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!