Interviu
Marie KOVAROVA Director General, GENERALI România
Autor:Andreea IONETE

Principalele tendinţe pe clasa auto, asigurările şi contextul economic dificil, obiectivele şi motivaţiile fuziunii dintre GENERALI Asigurări şi ARDAF, dar şi detaliile strategiei de dezvoltare a grupului GENERALI în România.

PRIMM: Cum au fost afectate asigurările de contextul economic dificil? Despre ce consecinţe vorbim şi când estimaţi o revenire a acestei pieţe?

Marie KOVAROVA: În mod evident, contextul economic a afectat puternic piaţa asigurărilor din România, ţinând cont că acest domeniu depinde de o serie de alte sectoare (bancar, imobiliar, auto, construcţii etc.), al căror declin s-a făcut resimţit pe deplin. Starea economiei per ansamblu şi industria asigurărilor se află într-o relaţie de permanentă dependenţă - o evoluţie negativă sau pozitivă a mediului economic va influenţa cu siguranţă şi piaţa de asigurări.

Pe de altă parte, scăderea nivelului de trai, creşterea şomajului sau îngreunarea condiţiilor de creditare, amplificate de neîncrederea în revenirea economică, au afectat puternic segmentul de retail. Asigurările deja contractate au fost percepute în mod greşit ca surse sigure de lichidităţi, clienţii răscumpărând poliţele înainte de maturitate. În plus, decizia achiziţionării unei noi asigurări a fost amânată pe termen nedeterminat. În ţările mai dezvoltate ale Europei de Vest, cum ar fi de exemplu Franţa, Germania sau Italia, am fost martorii unui fenomen total opus - piaţa de asigurări a crescut în perioada crizei, deoarece oamenii au conştientizat siguranţa oferită de o asigurare.

Revenind însă la nivel local, consecinţele crizei din România s-au resimţit în cifrele raportate de asigurători. După creşteri anuale spectaculoase de două cifre, piaţa românească de asigurări a scăzut cu circa 1% în 2009 şi cu 5,7% în 2010.

Făcând o analiză a ultimilor ani şi luând în considerare datele economice actuale, precum şi previziunile specialiştilor financiari, putem aprecia o scădere de o cifră a business-ului de asigurări pentru anul în curs şi o uşoară creştere în perioada 2012-2015.

Cu toate acestea, pe termen lung, piaţa românească de asigurări îşi păstrează potenţialul de dezvoltare. Aceasta este şi opinia analiştilor financiari internaţionali, care consideră că România, alături de Polonia, este ţara cu cel mai mare potenţial de dezvoltare pe termen mediu şi lung. Iar dacă luăm în calcul rata actuală de penetrare a asigurărilor în România, putem trage concluzia clară că există loc de creştere. Desigur, această realizare va fi posibilă doar într-un context economic stabil, favorabil dezvoltării.

Grupul GENERALI consideră România o piaţă cheie, cu potenţial ridicat de dezvoltare în domeniul asigurărilor.

PRIMM: Segmentul auto nu a mai fost „motorul de creştere” al pieţei, dimpotrivă chiar, scăderea pe CASCO fiind una dintre cele mai semnificative evoluţii negative din 2010. Care credeţi că sunt tendinţele din 2011 pe clasa auto?

M.K.: Scăderea ponderii segmentului auto reprezintă o măsură esenţială în procesul de maturizare a pieţei şi este determinată de impulsionarea vânzării celorlalte linii de asigurare. Deşi asigurările auto sunt în continuare dominante, am constatat în ultimul an eforturi din partea companiilor de asigurări de a-şi echilibra portofoliul prin susţinerea şi promovarea altor segmente de asigurare. Această situaţie este o consecinţă directă a presiunii acţionarilor pentru profitabilitate. În concluzie, companiile nu-şi mai permit să alerge doar după cotă de piaţă, ignorând parametri de profitabilitate.

Conform estimărilor noastre, piaţa auto va continua aceeaşi tendinţă descendentă, fiind strâns corelată cu fenomenul de renunţare a clienţilor la poliţele auto facultative. În concordanţă cu opinia specialiştilor, preconizăm o scădere între 5 şi 10% a întregii linii de business auto, influenţată în special de asigurarea CASCO.

PRIMM: Cât de profitabil este segmentul auto pentru companiile GENERALI? Este rata daunei mai mare în această perioadă?

M.K.: Graţie măsurilor luate de GENERALI Asigurări şi ARDAF în ceea ce priveşte asigurările CASCO şi RCA, rezultatele tehnice au fost îmbunătăţite considerabil în comparaţie cu 2009.

Printre acţiunile care au contribuit la îmbunătăţirea acestor parametri se numără subscrierea prudentă, adecvarea primei la riscul prezentat de fiecare asigurat în parte şi reducerea cheltuielilor de administrare ale ambelor companii.

Obiectivul nostru principal este un business sănătos şi profitabil, care nu poate fi atins fără o filosofie de subscriere prudentă şi fără un portofoliu echilibrat de produse.

Credem că aceste măsuri sunt sănătoase atât pentru companie, cât şi pentru clienţi, care vor beneficia în continuare de servicii de calitate. Să nu uitam că, de ani de zile, GENERALI este apreciată şi premiată de instituţiile specializate pentru calitatea serviciilor, drept pentru care eforturile noastre sunt în permanenţă concentrate în această direcţie.

PRIMM: Cum contracaraţi efectele negative induse de evoluţia segmentului auto, la nivel de companie? Care sunt principalele direcţii pe care le veţi aborda în ceea ce priveşte echilibrarea portofoliului?

M.K.: Obiectivul nostru principal este un business sănătos şi profitabil, care nu poate fi atins fără o filosofie de subscriere prudentă şi fără un portofoliu echilibrat de produse. În ultimii ani am luat o serie de măsuri în vederea limitării ponderii asigurărilor auto şi a dezvoltării altor linii de business. Am obţinut creşteri importante (chiar de trei cifre) pe segmentul non-auto: credite şi garanţii, asistenţă turistică, răspundere civilă profesională, asigurări de locuinţă şi de incendiu pentru riscuri industriale.

Dacă ne uităm la Top 10 companii de asigurare, realizat la finele anului 2010, GENERALI are cel mai echilibrat portofoliu, în sensul că segmentul auto reprezintă doar 50% din portofoliu, în comparaţie cu ceilalţi asigurători din top, unde segmentul auto deţine o pondere cuprinsă între 70% şi chiar 96%.

Totodată, căutăm ca, prin campaniile de marketing, să selectăm în cadrul portofoliului auto un nucleu de clienţi responsabili, prudenţi în trafic, pe care să-i recompensăm prin tarife preferenţiale şi servicii suplimentare.

Scăderea nivelului de trai, creşterea şomajului sau îngreunarea condiţiilor de creditare, amplificate de neîncrederea în revenirea economică, au afectat puternic segmentul de retail.

PRIMM: Referindu-ne la asigurările de locuinţe, acestea sunt privite drept oportunitatea anului 2011. Ce evoluţie consideraţi că va avea acest segment şi care este strategia companiei în această privinţă?

M.K.: Din punctul nostru de vedere, segmentul asigurărilor de locuinţă reprezintă un pilon cheie de creştere şi pentru anul 2011 şi vom depune eforturi importante pentru dezvoltarea lui. Populaţia a început să conştientizeze importanţa unui astfel de produs şi să se intereseze de oferte concrete. Noi vom încuraja cererea prin produse noi şi campanii atractive, adaptate nevoilor clienţilor.

PRIMM: Care sunt principalele obiective şi motivaţii ale fuziunii dintre GENERALI Asigurări şi ARDAF?

M.K.: Grupul GENERALI consideră România o piaţă cheie, cu potenţial ridicat de dezvoltare în domeniul asigurărilor. În consecinţă, decizia privind fuziunea a venit ca un pas firesc pentru acţiunile viitoare ale grupului pe piaţa locală.

Tranzacţia reprezintă o oportunitate unică de a valorifica, la cel mai înalt nivel posibil, excelenţa proceselor şi operaţiunilor GENERALI şi acoperirea reţelei de distribuţie a ARDAF.

Nu în ultimul rând, noua entitate va beneficia de o poziţie mai bună şi mai puternică pe piaţă, cu o acoperire mai largă la nivel naţional şi un portofoliu extins de produse, oferindu-ne posibilitatea de a ne adresa unui număr mai mare de clienţi. Atuurile pe care mizăm sunt produsele şi serviciile la cele mai înalte standarde de calitate.

PRIMM: Care sunt principalele direcţii ale noii strategii multi-brand pe care o veţi adopta? Cum va fi prezentat brand-ul GENERALI România în raport cu brand-urile GENERALI Asigurări şi ARDAF?

M.K.: GENERALI România este numele companiei (numele entităţii rezultate), iar brand-urile comerciale sunt GENERALI Asigurări şi ARDAF, fiecare cu o poziţionare clară în piaţă şi care se adresează unor segmente diferite de clienţi. Am ales să funcţionăm aşa pentru că ambele brand-uri se bucură de o anumită recunoaştere în rândul clienţilor și, în plus, astfel, vom avea o acoperire mai mare la nivel naţional. Vom fi mai aproape de nevoile clienţilor şi vom fi capabili să le oferim servicii de calitate, rezultate din experienţa comună a celor două companii.

PRIMM: Care este strategia de dezvoltare pentru GENERALI în România de acum încolo?

M.K.: GENERALI România se va poziţiona ca un furnizor de servicii de calitate, cu o gamă extinsă de produse, care aduce valoare adăugată tuturor clienţilor săi.

Noua entitate va beneficia de o poziţie mai puternică în piaţa de asigurări (deocamdată fiind numărul 4 în topul asigurătorilor), cu o acoperire mai extinsă şi servicii de înaltă calitate pentru toţi clienţii săi.

Obiectivele noastre pentru următorii ani sunt consolidarea poziţiei pe piaţă şi menţinerea unui business sănătos şi profitabil.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Marie KOVAROVA Director General, GENERALI România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!