Interviu
Mesut YETIȘKUL: În fiecare an analizăm oportunitatea intrării pe piața RCA
Autor:Mihai CRĂCEA
Marti, 01 Septembrie 2015
Mesut YETIŞKUL Director General, CREDIT EUROPE Asigurări

Cu o îmbunătăţire uşoară a contextului economic şi cu modificările semnificative aşteptate ca urmare a implementării noilor directive europene, situaţia din piaţa locală, dar şi din cele regionale de asigurări începe să fie percepută optimist de către specialişti. Mesut YETIŞKUL, Director General, CREDIT EUROPE Asigurări, vorbește într-un interviu despre planurile asigurătorului în 2015 şi 2016, obiectivele pe termen lung, dar şi despre modul în care Solvency II va afecta piaţa din România.

PRIMM: Pe parcursul ultimilor ani, economia a început să crească. În acest context, cel mai important aspect este să vedem dacă acest trend se reflectă și în industria asigurărilor. 

Mesut YETIȘKUL: Într-adevăr, cred că economia României este în revenire începând cu ultimii doi ani și sunt de părere că va exista un efect pozitiv asupra industriei asigurărilor în anii ce vor urma. Acest lucru nu este specific doar României. Indicii macroeconomici sunt din ce în ce mai performanți, dar efectele reale asupra oamenilor, asupra comportamentului consumatorilor sunt cele care influențează asigurările. În special acest aspect este important pentru noi, pentru că majoritatea afacerilor noastre este generată de segmentul de retail. Iar acest proces va dura poate un an sau doi și depinde, de asemenea, de revenirea economiei altor țări europene și de politica lor de investiții pentru ca România să beneficieze întru totul de revenire. 

Nu văd încă o îmbunătățire considerabilă a comportamentului consumatorilor. Asigurarea a rămas pentru ei un lucru secundar. Oamenii au alte priorități pe care să își cheltuie banii și, din păcate, amână achiziția de asigurări.

PRIMM: Ați observat schimbări semnificative în comportamentul consumatorilor pe segmentul de retail sau în cel al companiilor mici și mijlocii în timpul anilor de criză?

M.Y.: Dacă vorbim despre anul 2008 și depre cei care au urmat, da, am văzut schimbări majore, în sens negativ. Revenirea economiei nu a fost vizibilă decât recent și sperăm că va avea un efect pozitiv asupra afacerilor noastre în viitorul apropiat. Însă, nu văd încă o îmbunătățire considerabilă a comportamentului consumatorilor. Asigurarea a rămas pentru ei un lucru secundar. Oamenii au alte priorități pe care să își cheltuiască banii și, din păcate, amână achiziția de asigurări. 

PRIMM: În ultimii ani, au fost câteva probleme în ceea ce privește imaginea pieței de asigurări. Ne referim la unele aspecte cu care consumatorii s-au confruntat   sau poate numai le-au auzit,  evenimente care, posibil, le-au influențat încrederea. 

M.Y.: Da, au fost câteva probleme de imagine, sunt de acord, dar nu trebuie să le exagerăm. Se pot întâmpla oriunde, însă este mai bine să confrunți problemele și să încerci să le rezolvi, dacă acestea există, și să treci mai departe. Cel mai rău lucru este să le ignorăm sau să încercăm să le ascundem, dar în momentul de față acest lucru nu se întâmplă. Din contră, cu un management bun și prin luarea de decizii corecte, fiind transparent și clar către public, efectele negative vor fi limitate. Dacă încercăm să ascundem sau să întârziem rezolvarea problemelor, impactul negativ va fi mult, mult mai mare. Asta s-a întâmplat în ultimii ani.  

PRIMM:  Solvency II se apropie, urmând să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2016, lucru care ar putea crea alte probleme. Credeți că SII reprezintă o amenințare, o oportunitate sau ar putea să contribuie la stabilizarea pieței?

M.Y.: Pe termen scurt, ar putea reprezenta o amenințare. Pe termen mediu și lung, Solvency II reprezintă o măsură pozitivă pentru piață. Va trebui să aducem mai mult capital, iar multe companii ar trebui să crească capitalul. După intrarea în vigoare a directivei, balanța companiilor va arăta mult mai bine, asta înseamnă mai puține dureri de cap, mai puține probleme în viitor, lucru care va avea ca rezultat o imagine, de ansamblu, mai bună a pieței. Așadar, pe termen scurt va crea dureri de cap, de obicei probleme legate de capital, dar și probleme legate de resurse umane. Încă învățăm, cu toții. Odată ce ne vom alinia cerințelor noului regim, cred că impactul va fi unul pozitiv pentru România.  

PRIMM: Credeți că Solvency II va aduce oportunități de achiziții în România?

M.Y.: Da. Însă când ne uităm la Top 10 sau Top 15 companii, nu sunt foarte multe oportunități pentru investitorii mari. Grupuri importante sunt deja pe piață și sunt aici pe termen lung. Atunci când vorbim de companiile mai mici, există oportunități de achiziții. 

PRIMM: Sunteți interesat să faceți o astfel de achiziție, dacă se va ivi oportunitatea?

M.Y.: Personal, da, sunt interesat, dar acționarii nu doresc să investească într-o altă companie. Vrem să creștem prin vânzări. 

PRIMM: Am văzut, de asemenea, că grupurile internaționale se întorc încet, dar sigur, spre profit. Este aceasta o nouă strategie? S-au schimbat lucrurile chiar atât de mult de la perioada crizei, când toți se luptau pentru cotă de piață?

M.Y.: Cred că și-au schimbat modul de gândire. Companiile internaționale mari au acum o echipă de management stabilă și se concentrează pe asigurări. Dacă continuă să se concentreze pe afaceri, vor avea succes. În ultimii doi ani, noi, Credit EuropE Asigurări, am început să simțim o concurență mai mare, care nu era atât de pronunțată înainte, tocmai din cauză că acestea se luptau pentru RCA și pentru alte lucruri. Acum se concentrează pe afaceri și au învățat piața. Vor avea și mai mult succes în viitorul apropiat. 

PRIMM: Este profitul greu de obținut pe piața din România?

M.Y.: Da, este foarte greu de obținut, pentru că acum oamenii înțeleg importanța portofoliului non-auto. Dacă arunci o privire la cifrele companiilor mari, se observă o diminuare a portofoliului RCA. Nu îi mai interesează pierderea cotei de piață, semn că și-au îndreptat atenția spre alte linii de business. Este o competiție foarte acerbă acum și afectează profitabilitatea tuturor. 

PRIMM: Din punctul de vedere al consumatorilor, sunt asigurările auto cele mai importante achiziții?

M.Y.: Da, sunt. În primul rând, depinde de venitul unei persoane. Cu cât devii mai înstărit, cu atât mai mult nevoia de a te asigura crește. Scopul meu principal este să îmi trimit copiii la o școală bună, să plec în vacanță o dată pe an, să mănânc la un restaurant bun o dată pe săptămână. Acesta este minimul, lucrurile naturale pe care le dorim în viață. Atât timp cât venitul nostru acoperă toate acestea, nevoia de a ne asigura devine mai mare și mai multe tipuri de asigurare vor deveni mai atractive. Deocamdată, România este o țară în curs de dezvoltare și, ca multe alte țări de acest fel, asigurarea auto este prima care face viața oamenilor mai ușoară.

PRIMM: Și totuși, Credit Europe Asigurări vinde foarte puține asigurări auto. Sunt alte oportunități pe piață?

M.Y.: Linia de property este importantă, de răspundere civilă, asigurările de construcții. Segmentul asigurărilor auto, istoric vorbind, nu a fost foarte profitabil și știm asta cu toții. Dar în ultimii doi ani, după părerea mea, multe lucruri s-au schimbat. Se îndreaptă într-o direcție bună. Chiar și noi avem în vedere intrarea pe segmentul auto din 2016. Nu vorbim de începutul anului 2016, ci, la un moment dat, în decursul anului, plănuim să aplicăm pentru licență. 

PRIMM: Ce a condus la această decizie?

M.Y.: RCA-ul se ameliorează și suntem de părere că există unele segmente care ar putea genera rezultate bune. Dacă ne axăm pe acelea, cred că putem fi profitabili. De asemenea, prețurile au crescut în ultimii doi ani. 

PRIMM: A ajuns la un nivel normal, din punctul dumneavoastră de vedere?

M.Y.: Încă analizăm asta. În fiecare an verificăm dacă să intrăm sau nu pe piața RCA. Până acum, am decis să nu facem acest lucru, dar este o decizie conștientă. Acum piața dă semne că devine din ce în ce mai pregătită. Situația nu este la fel de rea ca în trecut, dar încă sunt lucruri care trebuie luate în calcul, din punct de vedere al daunelor. 

PRIMM: Vătămările corporale pe segmentul RCA sunt cele mai problematice pentru această linie. 

M.Y.: Exact, dar acum există și o conștientizare a situației. Acum cinci ani, nimeni nu ridica problema, însă în prezent mass-media și autoritățile reglementatoare discută acest lucru și poate, în câțiva ani, se va rezolva. Poate va exista o altă reglementare care va impune limite logice și previzibile sau o anumită metodologie. Dacă construim această metodologie cu scopul de a calcula compensațiile pentru vătămările corporale, problema va fi rezolvată. Cred că ne apropiem de acel punct. 

PRIMM: Va fi acesta elementul care va decide intrarea pe RCA?

M.Y.: Nu, este una dintre problemele pe care ni le punem, dar nu este factorul decisiv.

PRIMM: Brokerii de asigurări sunt partenerii dumneavoastră principali. Cum comentați evoluția pieței de brokeraj din ultimii câțiva ani?

M.Y.: Să privim din două perspective: primul, segmentul corporate este separat în România, și va avea circa 15% din cota de piață. El va stagna, dar segmentele de IMM sau cel de retail vor fi acaparate de brokeri. Așadar, România a devenit o țară a brokerilor în ceea ce privește distribuția asigurărilor. 

PRIMM: Puteți preconiza procentajul din piață  care va fi generat de brokeri?

M.Y.: Pe segmentul non-viață va urca la 85% și se va opri acolo, aceasta fiind doar părerea mea. 

PRIMM: Care este strategia Credit Europe în privința brokerilor? Care sunt avantajele pe care le oferiți în comparație cu alte companii? De ce ar aduce un broker clienți la Credit Europe?

M.Y.: În opinia mea, serviciile mai bune. Ce înseamnă asta? În primul rând, răspundem cererilor foarte rapid. În al doilea rând, dacă clientul are o daună, răspundem, din nou,   foarte rapid și corect. Brokerii nu doresc pentru clienții lor mai mult decât aceștia merită. Dacă ești corect și le arăți asta, ei pun mare preț pe acest aspect. 

PRIMM: Cât de important este prețul pentru brokeri,  pe de o parte, și pentru client,   pe de altă parte?

M.Y.:  Cred că este foarte important. Numele și poziția pe piață sunt importante. O diferență de preț de până la 10% nu cântărește foarte mult, dar ,  dacă este mai mult de atât, contează pentru client.

PRIMM: Dacă ați putea, care ar fi primul lucru pe care ați încerca să îl rezolvați pentru a îmbunătăți piața?

M.Y.: Transparența. În multe alte țări, există rezultate publicate pe companii, pe segmente de business, P&L – profit și pierdere. Dacă, cumva, entitățile abilitate ar începe să publice aceste rezultate pe linii de business, ar conduce la o transparență totală. Când ceva este transparent, automat rezolvă foarte multe probleme. Cred că aceasta ar fi prioritatea mea în România. 

PRIMM: Ne puteți spune în ce alte țări se întâmplă asta? Mă refer la faptul că autoritățile ori companiile, ele însele, publică profitul sau pierderile pe segmente de business?

M.Y.: Știu de Turcia, de exemplu. Am lucrat în Guvern la timpul acela, la Biroul de Supraveghere și, chiar și acum 30 de ani, publicau pierderile cel puțin trimestrial. Acum le publică lunar și pe segmente. Piața era foarte transparentă și încă este. Dacă oamenii încep să vadă rezultatele în mod corect, vor observa foarte multe lucruri din timp și toate acestea sunt foarte importante din punct de vedere al competiției. O competiție mai accentuată aduce mai multe beneficii clienților. 

PRIMM: Ce părere aveți despre schimbările PAID și modificările aduse legii privind asigurările obligatorii de locuințe?

M.Y.: Modificarea care ne-a afectat cel mai mult a fost faptul că nu vom mai putea vinde asigurări facultative dacă clientul nu are deja încheiată o poliță PAD. Am verificat portofoliul nostru și aproape 99% din contractele de asigurări facultative au deja încheiată o poliță PAD. Așadar, impactul va fi aproape 0 pentru noi. Atât timp cât, din punct de vedere operațional, această verificare a clienților este un proces ușor, nu vedem niciun impact. Nu pot comenta schimbările ce au avut loc la alte companii, dar CREDIT Europe Asigurări nu este afectată. 

PRIMM: Sunteți, de asemenea, acționar al PAID. Plănuiți să rămâneți în această formulă,  sau să vă creșteți participarea în PAID?

M.Y.: Nu am discutat acest aspect cu acționarii sau cu board-ul. Da, rămânem. Nu vedem niciun motiv să nu rămânem, deocamdată. 

PRIMM: Ca o ultimă întrebare, care este obiectivul principal pentru sfârșitul anului 2015 și pentru 2016?

M.Y.: Plănuim să ne creștem rețeaua. Momentan avem 8 manageri regionali și plănuim să deschidem încă 10 de astfel poziții pe întreg teritoriul țării. Acestea sunt menite să îmbunătățească comunicarea cu brokerii, să ne facă mai atenți la nevoile lor. Vrem să creștem prin brokeri, acesta este un lucru sigur.

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mesut YETIȘKUL: În fiecare an analizăm oportunitatea intrării pe piața RCA).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!