Interviu
Mihai TECĂU: Asigurătorii au un rol mult mai amplu decât cel comercial
Autor:Mihai CRĂCEA
Vineri, 18 Decembrie 2015

Într-o piaţă în care peste jumătate dintre cheltuielile lunare ale potenţialilor asiguraţi sunt destinate nevoilor imediate, precum  mâncarea sau utilităţile, asigurătorii au misiunea dificilă, dar şi responsabilitatea de a creşte gradul de educaţie financiară al acestora, astfel încât criteriul determinant în alegerea unei asigurări să nu mai fie „cel mai mic preţ”. Mihai TECĂU, Preşedinte  Directorat, OMNIASIG VIG, vorbeşte despre informare, transparenţă şi competitivitate într-un interviu acordat Revistei PRIMM – Asigurări & Pensii.

PRIMM: În ultimii doi ani, OMNIASIG a fost implicată în câteva daune de amploare şi extrem de mediatizate: accidentul din  Muntenegru, accidentul aviatic din Apuseni şi cel din lacul Siutghiol. Chiar şi recent, la fabrica de pâine de la Braşov. Ce impact  au avut ele asupra imaginii OMNIASIG? A fost mediatizarea un element ce a generat o oarecare presiune? A existat ceva specific acestor cazuri?

Mihai TECĂU: În toate cazurile, principala noastră preocupare este să analizăm dosarul din prisma obligaţiilor noastre, cu  celeritate, şi să oferim clientului o experienţă cât mai profesionistă şi rapidă a procesului de despăgubire. Indiferent de  amplitudine și de nivelul de mediatizare, astfel de evenimente fac parte pur și simplu din activitatea noastră de asigurător, așa  cum un medic chirurg poate opera pe cord deschis sau un aviator controlează manșa unui avion cu peste 300 de vieți la bord.

Nu văd motivele pentru care acest gen de cazuri ar putea afecta imaginea OMNIASIG, atât timp cât noi, ca și companie de top în  industria asigurărilor, ne-am respectat și ne respectăm de fiecare dată angajamentele.

Prin proactivitatea și promptitudinea pe care le-am dovedit de-a lungul timpului, consider că am reușit să câștigăm încrederea  lienților, atât oameni obișnuiți, cât și persoane juridice, de la întreprinderi mici și mijlocii, până la mari companii.

Mai mult decât atât, în fiecare dintre aceste cazuri, am comunicat public rezultatele și cifra totală a daunelor, după finalizarea  formalităţilor la dosar, în condițiile în care transparența este unul dintre obiectivele strategice ale OMNIASIG VIG.

Prin proactivitatea și promptitudinea pe care le-am dovedit de-a lungul timpului, consider că am reușit să câștigăm încrederea clienților.

PRIMM: O despăgubire acordată corect şi la timp este suficientă să păstreze clientul în portofoliu chiar dacă ar plăti mai mult la  reînnoire?

M.T.: Evoluțiile din piață, în 2015, nu au  făcut altceva decât să orienteze și mai mult clienții către asigurători care le pot oferi și  alte atribute, nu doar prețul cel mai mic, de exemplu un anumit nivel de încredere, o comunicare fără efort, timpul redus şi  modalitatea de soluţionare a unui dosar de daună etc. Considerăm că e nevoie ca asigurătorii să-și asume și responsabilități în  ceea ce priveşte creșterea nivelului de informare și educare a clienților. Consumatorii trebuie să înțeleagă, în primul rând, că  trebuie să judece produsele de asigurare după mult mai multe criterii, precum și după încrederea, seriozitatea şi stabilitatea  financiară pe care o are respectiva companie de asigurări, alături de modalitatea de relaționare cu asiguratul, atât la momentul  contractării unei asigurări, cât şi în procesul de despăgubire.

Transparența este unul dintre obiectivele strategice ale OMNIASIG VIG.

PRIMM: Este România într-adevăr o piaţă în care preţul este argumentul principal în achiziţia unei asigurări?

M.T.: Este clar că  unul dintre argumentele principale în alegerea unei poliţe de asigurare rămâne preţul, dar imaginea şi stabilitatea financiară a asigurătorului devin din ce în ce mai importante. Alocarea veniturilor se realizează în continuare luând în considerare prioritățile imediate. Să nu uităm că românii dau peste 60% din bani pe mâncare, utilităţi şi carburanți, așa că,  pentru restul, e cumva firesc să funcționeze argumentul celui mai convenabil preț.

PRIMM: Într-un top publicat de OMNIASIG despre daunele din prima jumătate a acestui an, printre cele mai mari se numără şi  unele pe vătămări corporale derivate din RCA. Sunt vătămările corporale cea mai mare problemă a segmentului RCA în acest moment?

M.T.: Vătămările corporale și daunele morale au crescut foarte mult daunele plătite de companiile de asigurări pe acest  segment, de-a lungul ultimilor ani. Consider că avem nevoie, în prezent, de un cadru legal mai bine definit și plafoane mai  realiste privind aceste despăgubiri.

E nevoie ca asigurătorii să-și asume și responsabilități în ceea ce priveşte creșterea nivelului de informare și educare a clienților.

PRIMM: Numiţi, în ordinea importanţei, primele 3 aspecte specifice pieţei de asigurări ce au nevoie de o soluţionare rapidă în perioada următoare.

M.T.: Piața de asigurări din România este una foarte competitivă, în care unii jucători au avut o strategie axată pe atragerea de  cotă de piață, chiar cu riscul unei abordări poate mai puțin prudente. Acest context reprezintă în continuare o problemă a  industriei noastre. Și aici putem discuta din perspectiva tuturor actorilor implicați, de la asigurători până la brokeri și clienți.

Credem, în primul rând, că e nevoie de creșterea gradului de responsabilizare a companiilor și a nivelului de informare și  educare al clienților. Asigurătorii trebuie să-și asume faptul că au un rol mult mai amplu decât cel comercial, în raport cu clienții,  iar potențialii asigurați trebuie să înțeleagă că este nevoie să se informeze cât mai riguros înainte de a face o alegere.

Este necesar ca oamenii să fie informați transparent în privința stabilității financiare a fiecărei companii – a marjei sale de  solvabilitate, a numărului de reclamații, a programelor de reasigurare, precum și a pachetelor de servicii de suport pe care le  oferă clienților. Toate aceste detalii se traduc în final, pentru asigurat, în capacitatea companiei de a plăti la timp și corect daunele.

Dacă ar fi să ne referim doar la un singur capitol, trebuie luat în considerare aici, de exemplu, că numărul total de reclamații  primite de OMNIASIG în semestrul I din 2015 a fost de doar 398, ceea ce reprezintă un procent de 0,05% din numărul total de  polițe active și de 1,04% din numărul total de dosare de daună plătite în această perioadă. Din cele 398 de reclamații primite,  numai 59 au fost întemeiate.

Dezvoltarea pieței, prin diversificarea produselor și educarea clienților, va duce la diminuarea problemelor și, implicit, a pierderilor, dar societățile trebuie să investească serios în programe de informare și să câștige un capital și mai mare de  încredere în rândul publicului țintă.

Imaginea şi stabilitatea financiară a asigurătorului devin din ce în ce mai importante.

PRIMM: Există potenţial real de creştere pe alte linii de asigurări în perioada următoare? Sau semne că îşi va reveni linia Casco?

M.T.: Credem că întreaga piață are în continuare potențial de creștere, atât în zona de persoane fizice, pe asigurări non-RCA, cât și în zona corporate și a întreprinderilor mici și mijlocii, segment în care OMNIASIG continuă să fie lider de piață.

De asemenea, și segmentul property prezintă potențial de creştere, acesta fiind direct corelat cu gradul de dezvoltare  economică.

PRIMM: Anul 2015 a fost marcat de trimiterea spre faliment a ASTRA, companie ce a fost lider de piaţă timp de mai mulţi ani.  S-au simţit transformări notabile în piaţă ca urmare a situaţiei ASTRA? A existat un impact direct asupra OMNIASIG?

M.T.: Situația din 2015 a fost una atipică. Lucrul cel mai important este că, dincolo de problemele anumitor jucători, industria  și-a păstrat, în ansamblu, potențialul de creștere, iar marii asigurători au performat bine în 2015.

În afara cazurilor punctuale, companiile de top din piață, așa cum este și OMNIASIG, și-au desfășurat activitatea în mod normal,  păstrându-și indicatorii de lichiditate și solvabilitate la nivele ridicate, sigure.

OMNIASIG își dovedește în continuare stabilitatea  financiară, prin menținerea indicatorilor de solvabilitate și lichiditate la nivele ridicate. Astfel, capitalul social al companiei este de 439,65 milioane lei, marja de solvabilitate disponibilă este de 227 milioane  ei, gradul de solvabilitate este de 164% şi coeficientul de lichiditate de 1,80, valori cu mult peste pragul legal.

Potențialii asigurați trebuie să înțeleagă că este nevoie să se informeze cât mai riguros înainte de a face o alegere.

PRIMM: Cum aţi sfătui un client să îşi aleagă asigurătorul?

M.T.: Criteriile pe care orice client ar trebui să le aibă în vedere vizează reputația, imaginea, seriozitatea asigurătorului, precum  și modalitatea sa de servisare a clienților, de la momentul încheierii poliței și până la plata daunei, toate acestea corelate cu  gradul de capitalizare al companiei, marja de solvabilitate, numărul de reclamații și programele de reasigurare.

Toate aceste lucruri se pot obține ușor, direct chiar de la respectiva companie sau prin accesarea websiteului acesteia.

E nevoie de creșterea gradului de responsabilizare a companiilor și a nivelului de informare și educare al clienților.

PRIMM: Vă aşteptaţi să apară oportunităţi de achiziţii pe piaţa din România după intrarea în vigoare a Solvency II? Eventual vă  aşteptaţi să existe ieşiri de pe piaţă sau falimente?

M.T.: Surprize majore nu consider că mai pot surveni, în contextul în care piața asigurărilor din România va intra, de la 1  ianuarie 2016, în regimul directivei Solvency II, care va aduce noi reguli, mult mai stricte pentru asigurători. Noile standarde vor  contribui la creșterea stabilității și credibilității pieței.

Piața se maturizează, companiile sunt deja mai bine capitalizate și gata să răspundă cerințelor stricte privind solvabilitatea.

PRIMM: Ce aşteptări aveţi şi ce schimbări preconizaţi în piaţa de profil în anul 2016?

M.T.: În 2016, societățile de asigurări ar trebui să înțeleagă mai bine nevoile și specificul pieței și să-și adapteze produsele și  serviciile în consecință. În același timp, pentru noi, ca asigurători, se impune să facem mai mult în zona educării pieței locale, a  oamenilor, a managerilor responsabili. Este important ca toţi aceștia să conștientizeze că asigurarea nu reprezintă o cheltuială, este un beneficiu. O protecție împotriva hazardului de orice fel.

La rândul lor, potențialii asigurați trebuie să înțeleagă că e nevoie de mai mult decât încheierea unor simple polițe – unele  impuse prin lege, ci este în avantajul lor să acopere o serie de alte riscuri importante. Totodată, brokerii au o mare  responsabilitate în educarea și orientarea clienților finali și vedem pași încurajatori în această privință.

Întreaga piață are în continuare potențial de creștere, atât în zona de persoane fizice, cât și în zona corporate și a IMM-urilor.

Urmărim un efort comun, de la autorități, până la brokeri, societăți de asigurare – indiferent de brand, asociații reprezentantive,  investitori, pentru educarea și creșterea pieței locale.

Suntem hotărâți să ne implicăm mai mult, atât în privința stimulării creșterii și profesionalizării industriei, prin expertiza  internațională a grupului din care facem parte, cât și prin diversificarea produselor de asigurare, în funcție de necesitățile pieței  din România.

Piața se maturizează, companiile sunt deja mai bine capitalizate și gata să răspundă cerințelor stricte privind solvabilitatea.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mihai TECĂU: Asigurătorii au un rol mult mai amplu decât cel comercial).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!