Interviu
Mihai TECĂU Președinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 29 Mai 2019

Factorii care influențează evoluția pieței, provocările industriei, schimbările legislative, activitatea și obiectivele OMNIASIG Vienna Insurance Group, evoluția tehnologică – se numără printre subiectele dezbătute cu ...

PRIMM: Piața asigurărilor a crescut cu 4,5% în 2018. Care considerați că au fost factorii care au susținut această evoluție?

Mihai TECĂU: Creșterea aceasta de 4,5% este mai mult din inerție, nu este o creștere organică. Se datorează multor factori, printre care maturitatea pieței, creșterea Produsului Intern Brut, serviciile de calitate. De asemenea, motoare de creștere au fost și polițele CASCO, property și cele de sănătate – care au o evoluție bună în momentul de față. Dar 4,5% nu este o creștere spectaculoasă a pieței, față de potențialul pe care noi îl avem. Noi trebuie să creștem organic; ca piața să crească mai mult sau ca să avem această creștere, nu din inerție, trebuie să creștem pe liniile care încă au potențial – asigurările de locuințe, poate și asigurările de property pentru comercial –, trebuie să avem diversificare pe cât mai multe linii de business. Din fericire, piața românească nu suferă din punct de vedere al produselor, ci suferă din punctul de vedere al cumpărării acestor produse. Soluții sunt. Poate că cererea sau oferta noastră nu se întâlnește întotdeauna cu ceea ce își dorește clientul.

Pe viitor, aplicând legislația IDD, poate lucrurile se vor mai schimba puțin. În sensul că serviciile se vor mai îmbunătăți, iar orientarea spre client se va accentua. Cerința IDD este de a-i face acestuia analiza de nevoi și atunci focusul va fi mai mare pe vânzarea de produse noi. Toți jucătorii vor dori să vândă mai mult, dar pașii trebuie făcuți în mai multe direcții. Aici, putem vorbi de profesionalizarea industriei, dar și generația nouă de clienți trebuie să fie deschisă să cumpere asigurări.

PRIMM: Vă așteptați ca piața să crească mai mult anul acesta?

M.T.: Eu mă aștept ca în fiecare an să văd o evoluție ascendentă și cred că va fi așa, pentru că piața este profesionistă și are potențial. Profesionalizarea există, produse avem, serviciile sunt din ce în ce mai bune, deci matricea de factori pentru creștere există. Acum, ceea ce facem noi trebuie să se întâlnească și cu ceea ce își dorește clientul. Dacă ținem cont de nevoile lui, sunt sigur că vom avea de câștigat.

PRIMM: Ce credeți că își dorește clientul?

M.T.: Clientul crede în servicii, iar vânzarea unei polițe se referă la viitor, la o promisiune. Și atunci certitudinea de a investi în asigurări sau de a cumpăra o asigurare este legată de eventuala daună care i se întâmplă și procedura care i se aplică lui la daună. Dar experiențele din ultimul timp cred că sunt mai bune în ceea ce privește procesul de despăgubire, iar pârghiile legale sunt mai puternice acum în ceea ce privește protecția clientului. Așadar, vânzările de polițe țin de dorința clientului de a încheia asigurări, dar și noi trebuie să ne adaptăm la cerințele lui și să îi explicăm necesitatea asigurărilor. Din păcate, suntem într-o piață unde trebuie să mai creștem și educația financiară.

PRIMM: Ce ar trebui făcut pentru ca piața să nu se mai învârtă în jurul valorii de 2 miliarde euro?

M.T.: Ultimii 10 ani sunt legați de această valoare de 2 miliarde de euro. Am putea să facem mai mult, e clar, pentru că potențialul este mare. Ne dorim asta, dar ca să depășești 2 miliarde nu poți să te aștepți să se întâmple într-un an. Ca să-i depășim, ar trebui să treacă ani în care să construim creșteri nu foarte mari, dar care să existe cu adevărat. Din păcate, noi ne ducem un an înainte, un an înapoi. Dar educația financiară, profesionalizarea jucătorilor, IDD-ul pus în practică sunt factori care ar putea să ducă la creșterea volumului pieței de asigurări.

PRIMM: Cu ce provocări considerați că se confruntă piața în acest an?

M.T.: În primul rând, vorbim de legislație: Solvency II, IDD, GDPR – sunt lucruri care țin de guvernanță, de aliniere pe partea de regulamente interne. Pregătirea profesională trebuie să crească. Pe partea de business, una dintre provocări este să găsim legătura între ceea ce își dorește clientul și ceea ce oferim noi. De asemenea, să fim mai flexibili, să nu lăsăm niciodată garda jos pe partea de servicii, să știm că, odată un client câștigat ca reputație, înseamnă alți clienți câștigați mai departe.

Dar ca să depășim acea valoare de 2 miliarde de euro, ar trebui ca fiecare să se gândească la o cărămidă pe care o pune în plus la dezvoltarea pieței de asigurări din România. Și asta înseamnă pregătire profesională, implicarea în activități de pregătire, educație financiară ș.a. Și globalizarea ne va ajuta. Vom ajunge la momentul în care oamenii vor fi mai "cool" dacă își vor face asigurare sau vor fi nevoiți să-și facă. Totodată, piața va evolua și din punct de vedere al simțului de proprietate. Mobilitatea, share-ul de case vor apărea și în cultura noastră. Și atunci, automat, făcând închirieri, asigurările vor fi o normalitate.

PRIMM: Ce tipuri de asigurări vor fi vedetele pieței în acest an?

M.T.: Asigurarea de sănătate este un must-have acum, toată lumea vorbește despre ea, toată lumea investește pe acest segment. Are un potențial foarte bun și atunci va fi în continuare promovată. Asta face parte și din pachetul salarial; este un lucru bun pentru angajatori să ofere pe lângă salariul de bază și o asigurare privată ca beneficiu extra-salarial. Subliniez că nouă nu ne lipsește de pe piață niciun produs de care ar avea cineva nevoie și atunci văd în continuare că asigurările tradiționale - plecând de la locuințe, CASCO, commercial-property, asigurările civile -, vor avea mereu potențial.

PRIMM: OMNIASIG VIG a avut anul trecut o creștere mai mare decât cea a pieței. Care a fost motorul acestei evoluții?

M.T.: Volumul total al primelor brute subscrise în 2018 a avut o creștere de 11% față de anul precedent, la peste 1,17 miliarde de lei. Non-RCA-ul este segmentul care a dat tonul. Suntem pe locul 1 la CASCO, ceea ce a fost un motor important. Bineînțeles că și asigurarea de sănătate a crescut, dar și segmentele commercial-property și asigurările pentru locuințe. Nu la fel ca asigurările de sănătate și CASCO, dar și celelalte polițe au avut creșterile lor de volume. Nu ne-am orientat spre o direcție anume, nu suntem specializați pe o singură zonă. Noi suntem o companie de corporate, în mod special, și avem foarte bune legături pe partea de leasing, pe commercial property big accounts – unde suntem foarte bine plasați. Echipa de la OMNIASIG a avut o orientare profesionistă de a vinde polițe de asigurare pentru o masă mare, nu orientându-se doar către anumite zone. Numărul de clienți crește, iar acest lucru ne va da satisfacție pe viitor.

PRIMM: Pentru 2019 ce obiective aveți?

M.T.: Planurile sunt în creștere, axate tot pe liniile non-RCA și RCA. Noi suntem un jucător important pe zona de corporate, property, CASCO, iar creșterile noastre pe 2019 vin din această zonă. Echipa OMNIASIG este foarte bună, încercăm să fim cât mai puternici, să îmbunătățim și zonele unde profitul nu este conform așteptărilor. Noi avem produse, ne-am propus venituri mai mari din toate liniile de business și suntem orientați către profit.

PRIMM: Compania se implică și într-o serie de acțiuni de responsabilitate socială. Așadar, ce obiective aveți în acest domeniu?

M.T.: Noi avem o strategie clară de CSR – responsabilitate socială și am început să dezvoltăm foarte multe astfel de acțiuni în urmă cu mai mulți ani. Din 2014, organizăm în fiecare an activități de voluntariat pentru angajații noștri, pentru că ne dorim foarte mult să ne putem aduce o contribuție față de societate și față de comunitate. Colegii mei din toată țara sunt foarte receptivi și mă bucur să văd că mereu se implică în acțiuni de voluntariat diverse și foarte frumoase. Vrem mereu să dăm o mână de ajutor, așa cum a fost și campania noastră foarte complexă din 2017, „OMNIASIG pentru OMU”. Societatea are nevoie de așa ceva, de exemple și de implicare față de semeni, față de mediu. Ne implicăm și în campanii de educație financiară – avem colegi lectori care susțin ore de educație financiară, prin programele organizate de ASF în școli și licee din toată țara. Anul acesta urmează să lansăm o nouă campanie complexă de CSR și voluntariat.

PRIMM: Piața trece, în prezent, printr-o serie de schimbări legislative importante. Ce impact au acestea asupra pieței, asupra consumatorilor și asupra activității OMNIASIG?

M.T.: Ele au apărut dintr-o necesitate. Ca să vezi succesul lor, trebuie să fie înțelese și transpuse corect în activitățile de zi cu zi ale companiilor. Noi avem și susținerea colegilor de la Viena, care aplică aceleași metode, și vedem ce este mai bine de făcut. Bineînțeles că România are o particularitate a ei, adică interpretarea legală aici poate să fie, la un moment dat, într-un anumit sens. Se discută cum anume să fie mai bine și au fost discuții și la nivelul ASF pe tema aceasta. Cred că este important efectul lor. Aceste legislații au scopul de a aduce câștig, atât pentru piață, cât și pentru clienți. Asta este prioritatea noastră în momentul de față, să facem în așa fel încât ele să fie cunoscute de angajații noștri și aplicate corespunzător.

IDD-ul dă puțin potențial piețelor și reaprinde flacăra consultării permanente pe care trebuie să o avem cu clientul, pune anumite restricții legate de axarea doar pe un produs și dorește dezvoltarea multilaterală a brokerului sau a asigurătorilor în relația cu asiguratul. Aceste schimbări nu trebuie văzute ca un inamic. Este adevărat că ele vin la pachet cu tot ce înseamnă investiții pe IT sau partea de digitalizare și procese schimbate, dar acest lucru nu înseamnă că, dacă au apărut aceste schimbări legislative, ele au adus cu sine acest lucru. Lumea se schimbă, cerințele se schimbă, piața se schimbă. Trăim în era tehnologiei, a telefoanelor inteligente și a comunicărilor rapide.

PRIMM: Ați amintit de tehnologie, cum influențează piața și OMNIASIG?

M.T.: Trebuie să răspundem la tehnologie cu tehnologie. Este clar că și generațiile se schimbă și cei care vor veni și vor cere asigurări vor fi interesați de cei care oferă produse și servicii cât mai rapid. Acest lucru înseamnă că IT development-ul sau digitalizarea nu vor mai fi decât niște termeni care vor face diferența. Digitalizarea va face parte din programul nostru de zi cu zi. Va trebui să ne schimbăm, să trecem de la modul tradițional la cel digital. Sunt lucruri care se vor schimba, construcția pieței, a clientului și a noastră se va schimba.

Și noi ne adaptăm noilor tendințe. Am lansat și sistemele telematics, dar piața nu este încă foarte receptivă. În principal, ne-am axat mult pe procese. Am lansat și o direcție dedicată, denumită „Direcția de Dezvoltare Digitală”. Astfel, procesele manuale sunt transformate în procese digitale. Acestea duc, de exemplu, la scăderea timpului de lucru pe partea de daune, pentru că se lucrează cu mai multe sisteme informatice, intercalarea lor și crearea unei interfețe care să asigure o comunicare mai rapidă. Sunt dezvoltate și sisteme pe care să le utilizeze clienții, asftel încât aceștia să aibă mai repede acces la relația cu noi, care să nu fie doar prin telefon, ci să fie și printr-o aplicație. Suntem în perioada în care ne pregătim să lansăm o aplicație care să asigure și interfața cu clientul și interfața cu agenții, cu brokerii și cu toți partenerii.

PRIMM: Cum considerați că s-au schimbat cerințele clienților în ultima perioadă?

M.T.: Sunt mai atenți la servicii, iar acesta este un lucru foarte bun. Sunt mai atenți la ce își doresc, au informații mai multe, se pot informa foarte rapid despre ceea ce înseamnă o asigurare sau despre cel care oferă asigurarea respectivă. Nu sunt schimbări decât în bine.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mihai TECĂU Președinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Alexandra SMEDOIU: Economisirea inseamna responsabilitate fata de noi si generatiile viitoare

Alexandra SMEDOIU - Vicepresedinte CFA Society Romania si Partener Deloitte
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!