Interviu

Mihai TECĂU Președinte Directorat OMNIASIG Vienna Insurance Group

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 01 Ianuarie 2020

PRIMM: Care au fost momentele care au marcat cel mai mult evoluția pieței de asigurări din România în ultimii 30 de ani?

Mihai TECĂU: Fiind vorba de o piață extrem de dinamică, nu am dus și nu ducem lipsă de momente-cheie: de la liberalizarea pieței, reglementarea ei de către autoritate, până la aderarea la UE, implementarea Solvency II sau a IDD, precum și fenomenul globalizării.

PRIMM: Când și cum a început activitatea actualei companii OMNIASIG Vienna Insurance Group?

M.T.: Activăm pe piața din România din 1995. Un moment foarte important în viața companiei este reprezentat de anul 2012, când a luat naștere noul OMNIASIG, prin fuziunea dintre BCR Asigurări și vechiul OMNIASIG, rezultând astfel o companie puternică, stabilă și de încredere pe piața asigurărilor din România.

PRIMM: Cum considerați că s-a schimbat procesul de vânzare în ultimii 30 de ani?

M.T.: La ora actuală, clientul este foarte atent la servicii, urmărește calitatea, iar pentru că vânzarea unei polițe de asigurare se referă la viitor, ea fiind o promisiune, a devenit foarte importantă dezvoltarea unor parteneriate bazate pe încredere, pe termen lung, cu asigurații. Clientul e mai atent la ce își dorește, are mai multe informații, se poate informa foarte rapid despre ceea ce înseamnă o asigurare sau despre cel care oferă asigurarea respectivă. De aceea, transparența în comunicare și în procesul de vânzare au devenit tot mai importante în ultima perioadă.

PRIMM: În același timp, cerințele și comportamentul clienților cum au evoluat?

M.T.: Clientul este mult mai informat la ora actuală, însă educația financiară adusă la zi nu e nici pe departe încheiată. Pentru ca piața să se dezvolte și să ajungă la un echilibru în ceea ce privește asigurările auto versus cele non-auto, e de datoria fiecărui asigurător să investească în creșterea nivelului de educație financiară a tuturor stakeholderilor. De altminteri, și OMNIASIG Vienna Insurance Group sprijină permanent și în mod activ proiecte și activități de educație financiară.

PRIMM: Ce impact a avut evoluția tehnologică în piață în tot acest timp? Și cum anticipați că va influența industria în viitor?

M.T.: Impactul evoluției tehnologice este unul enorm, inclusiv în ceea ce privește industria asigurărilor. Va influența industria în mod fundamental în direcția transparenței, a facilitării experienței pentru client și a economisirii celei mai valoroase resurse pe care o avem la dispoziție – timpul. Vă pot da și un exemplu punctual: în cadrul dezvoltării procesului nostru de digitalizare, am lansat recent o nouă facilitate destinată clienților – serviciul video de inspecție de risc a autovehiculelor, la încheierea unei polițe Casco. Acest nou serviciu presupune efectuarea de la distanță a inspecției de risc aferente încheierii unei polițe Casco, totul doar cu ajutorul unui smartphone, fără ca asiguratul să mai fie nevoit să se deplaseze la o locație anume. Întreg procesul durează doar câteva minute, iar această facilitate vine în ajutorul asiguratului, care economisește timp semnificativ în realizarea procesului de inspecție de risc. Astfel, clientul, asistat prin telefon de reprezentantul OMNIASIG, efectuează de la distanță inspecția de risc, respectiv fotografiile necesare la încheierea poliței Casco. E un exemplu în care tehnologia nu doar că îți simplifică viața, ci îți câștigă și timp.

Un alt exemplu similar ar fi și faptul că tot recent noi am lansat dosarul de daună complet digitalizat, în linie cu obiectivul nostru strategic de digitalizare. Astfel, OMNIASIG oferă acum posibilitatea de soluționare 100% digitală a unui dosar de daună pentru polițele Casco și RCA. Această facilitate presupune posibilitatea întocmirii de către asigurat a unui dosar de daună fără nicio hârtie tipărită, la orice oră din timpul programului de lucru al call-center-ului OMNIASIG, din orice loc dorește asiguratul.

PRIMM: Cum s-a adaptat OMNIASIG la toate schimbările și care sunt obiectivele pentru perioada următoare în ceea ce privește digitalizarea?

M.T.: OMNIASIG acționează în acest sens de mai mult timp, digitalizarea fiind pentru noi un obiectiv strategic de dezvoltare. Fie că e vorba de automatizarea proceselor prin utilizarea unui sistem bazat pe Inteligență Artificială, de dezvoltarea portalului nostru de vânzări, de sistemul nostru electronic de consultanță denumit OTILIA, prin intermediul căruia sunt analizate nevoile de protecţie ale fiecărui client, sau de serviciul telematic care se poate achiziționa împreună cu polița RCA și/sau Casco, prin intermediul clauzei Risk Management Flote, sau dosarul de daună 100% digital, noi urmărim permanent optimizarea activității prin intermediul digitalizării.

PRIMM: Care este profilul clientului OMNIASIG care optează pentru o interacțiune digitală?

M.T.: Am observat câteva caracteristici ale acestui tip de client: într-un mare procent, este vorba și de apartenența la generația Millennials, una care a crescut cu tehnologia, o are în sânge și așteaptă același lucru de la asigurător. Își doreste să optimizeze timpul alocat domeniului asigurărilor și se așteaptă ca procesele să fie cât mai simple și prietenoase cu clientul. Acțiunile de CSR derulate de asigurător reprezintă un punct forte pentru această generație. Totodată, membrii ei tind să aibă un grad destul de ridicat de educație financiară, și pentru că au fost mult mai expuși la ea decât generațiile anterioare. Și țin să mai punctez ceva – puterea de cumpărare a Millennials crește văzând cu ochii. Or, piața românească nu este afectată de o lipsă a produselor de asigurare, ci de deficitul de cumpărare al acestora.

PRIMM: În ultima perioadă, au existat mai multe schimbări legislative, inclusiv GDPR și IDD. Cum a resimțit OMNIASIG aceste modificări și cum a reușit să se adapteze?

M.T.: Alinierea la GDPR și IDD a avut provocarile ei, dar este cert că aceste sisteme aduc industriei de asigurări din România și o serie de beneficii pe termen lung, în principal în direcția creșterii încrederii în asigurător. Scopul alinierii este cel de a oferi servicii din ce în ce mai de calitate, transparente și, mai ales, adaptate nevoilor clienților noștri. Din nou, pot da un exemplu punctual din activitatea noastră. În conformitate cu IDD, am dezvoltat o aplicație, respectiv un sistem electronic de consultanță denumit OTILIA, cu ajutorul căruia sunt analizate nevoile de protecţie ale fiecărui client, înainte de a i se emite o poliţă de asigurare. În funcție de acestea, OMNIASIG îi va emite cea mai potrivită poliţă de asigurare, ce va avea acoperite riscurile identificate.

PRIMM: Cum vedeți viitorul pieței locale de asigurări în următorii 10 ani? Care vor fi factorii care vor susține dezvoltarea pieței?

M.T.: Văd o evoluție ascendentă, una organică. Profesionalizarea există, digitalizarea, la fel, produse avem, serviciile sunt din ce în ce mai bune, deci matricea de factori pentru creștere există. Includ la factori și maturitatea pieței, și creșterea Produsului Intern Brut. Iar creșterea gradului de educație financiară se va realiza și ea, desigur, cu aportul tuturor jucătorilor din industrie.

PRIMM: Care considerați că vor fi tipurile de asigurări care vor avea o evoluție remarcabilă în următorii ani?

M.T.: Mă aștept, în primul rând, ca piața să evolueze și în România în linie cu alte țări mai dezvoltate din perspectiva industriei asigurărilor, respectiv ca segmentele non-auto să crească și să le contra-balanseze pe cele auto.

În ceea ce privește tipurile de polițe, mă aștept ca asigurările de sănătate să crească din ce în ce mai mult, clienții conștientizând necesitatea și importanța lor. Noi mizăm și pe asigurările de locuință. Spațiul de dezvoltare pe această linie este încă foarte mare, astfel încât sunt convins că, pe termen mediu și lung, piața va crește semnificativ.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mihai TECĂU Președinte Directorat OMNIASIG Vienna Insurance Group).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: