Interviu
Mihail TECĂU,Preşedinte Directorat,OMNIASIG Vienna Insurance Group
Autor:Oana RADU, Adina TUDOR

Fuziunea dintre BCR Asigurări si OMNIASIG reprezintă fără nici o îndoială unul dintre cele mai importante momente ale anului in asigurări. Nou formata entitate îşi propune sa devina liderul de necontestat al pieţei româneşti de profil. Vă invităm să aflaţi care sunt direcţiile de acţiune ale companiei, cum se intenţionează obţinerea acestui obiectiv, dar şi cum este văzută confruntarea cu principalii competitori, într-un interviu cu…


Mihail TECĂU,Preşedinte Directorat,OMNIASIG Vienna Insurance Group


PRIMM: Fuziunea dintre BCR Asigurări şi OMNIASIG este fără doar şi poate subiectul care interesează cel mai mult publicul în această perioadă. Cum vedeţi dumneavoastră această provocare din punct de vedere profesional?
Mihail TECĂU: Fuziunea a reprezentat, într-adevăr, un proiect complex, care a solicitat antrenarea a numeroase componente pentru realizarea sa cu succes,  având în vedere faptul că au fost implicate două companii din Top 10 din piaţa de asigurări generale, OMNIASIG Vienna Insurance Group şi BCR Asigurări. Procesul a început în august 2011, iar din luna mai a acestui an funcţionăm ca o singură companie, având capacităţi operaţionale depline. Întreaga acţiune fost o încercare cu un puternic element de noutate, având, în primul rând, un anumit termen care trebuia respectat, din punct de vedere administrativ şi legal pentru concretizarea fuziunii. Un alt aspect cu o importanţă deosebită şi care ne-a preocupat pe parcursul procesului a fost integrarea de echipe, de potenţial, conturarea unei viziuni clare, definite, de  planificare şi desfăşurare în viitor, deoarece trebuie reţinut faptul că fuziunea nu a reprezentat un scop în sine, ci doar un mijloc prin care să rezulte o companie mai mare, mai solidă, mai eficientă pe piaţa de asigurări din România.
Odată cu finalizarea acestei etape, obiectivele noastre vizează crearea unei societăţi care să aibă capacitatea de a oferi clienţilor săi o calitate superioară a serviciilor de asigurare şi care să poată deveni lider de piaţă pe segmentul asigurărilor generale. Acesta este un proiect în derulare şi, analizând cifrele separate ale OMNIASIG şi BCR Asigurări din anul 2011, se poate afirma că este realizabil, că se află în puterile noastre, pentru că, adunate, rezultatele celor două companii pot crea un lider de piaţă. Există posibilitatea ca în teren lucrurile să fie diferite, dar obiectivul nostru rămâne acelaşi.

PRIMM: Aţi declarat şi în cadrul conferinţei de presă organizată recent că principalul obiectiv îl constituie ocuparea şi menţinerea poziţiei de lider pe piaţa de asigurări generale. Cu ce arme intenţionaţi să intraţi în confruntarea cu concurenţii din piaţa românească de asigurări, având şi un context deosebit despre care s-a tot vorbit, care include efectele crizei?
M.T.: În urma fuziunii a rezultat o companie de dimensiuni considerabile, cu o extinsă reţea de distribuţie şi un bogat portofoliu de produse. Principalul element de care ne dorim să ne convingem clienţii îl reprezintă calitatea superioară a serviciilor pe care putem să le oferim acestora. În ceea ce priveşte portofoliul de produse, intenţionăm să aducem elemente de noutate, să îmbunătăţim produsele pe care le avem în prezent. Vizăm produse convenabile pentru client la nivelul întregului sistem format din riscurile asigurate, calitatea serviciilor şi preţ, avem în vedere produse care să asigure o protecţie pe termen lung. Pe componenta de vânzări, ne dorim să trecem de la performanţa pe care o avem în momentul de faţă la un nivel superior. Depinde de noi, de managerii pe care îi avem în plan local, ca echipele de vânzare să înregistreze rezultatele dorite. Iar acest lucru presupune o politică de vânzări clară: ne propunem să fim aproape de client, să venim cu soluţii win-win. Nu ne dorim doar vânzare cu preţ scăzut, ci la un preţ care să asigure o continuitate şi un randament pozitiv la sfârşitul anului.

PRIMM: Putem afirma că această fuziune aduce numai lucruri pozitive, atât pentru clienţii companiei, care vor beneficia de servicii calitativ superioare, de produse mai bune şi mai competitive, cât şi pentru angajaţii companiei, care beneficiază acum de o companie mai puternică în cadrul căreia activează oameni care pun la comun know-how-ul şi tot ce au acumulat în cadrul BCR şi OMNIASIG, formând o echipă mai competitivă?
M.T.: Odată declanşat procesul de fuziune, s-a căutat să se identifice modalităţi de eficientizare a activităţii, fapt care a solicitat concentrare şi determinare din partea echipelor ambelor companii implicate. Iar eforturile tuturor s-au materializat prin finalizarea în termen a fuziunii. Într-adevăr, noua companie este una superioară celor două structuri anterioare, din punct de vedere funcţional, operaţional şi administrativ, astfel că are capacitatea de a genera valoarea adăugată atât pentru clienţi, cât şi pentru personalul propriu.
În perioada ulterioară fuziunii, aspectul de management devine predominant pentru a oferi clienţilor siguranţa îndeplinirii obligaţiilor asumate în calitate de asigurător, pentru a dezvolta o companie puternică şi de viitor şi un climat de lucru optim. 

Încrederea clientului trebuie întărită, prin acţiuni care să îl păstreze alături de noi, în calitate de asigurător. Ne-am propus să ne canalizăm eforturile pe furnizarea unor servicii de asigurare de calitate superioară, care să convingă clientul asupra importanţei şi eficienţei produselor de asigurare.
Depinde de noi, de managerii pe care îi avem în plan local, ca echipele de vânzare să înregistreze rezultatele dorite. Iar acest lucru presupune o politică de vânzări clară: ne propunem să fim aproape de client, să venim cu soluţii win-win.


PRIMM: În momentul acesta, pe piaţa românească de asigurări există probleme legate de educarea publicului cu privire la conceptul de asigurare? În ce măsură OMNIASIG Vienna Insurance Group va investi în campanii sau în programe de informare a publicului? Reprezintă aceasta o prioritate pentru companie la momentul actual?
M.T.: Aceste aspecte reprezintă o preocupare permanentă pentru noi. Trebuie să venim în întâmpinarea clienţilor cu informaţii suplimentare legate de calitatea serviciilor, fiindcă, de fapt, aceasta este o problemă din piaţă: existenta unui derapaj de încredere. Încrederea clientului trebuie întărită, prin acţiuni care să îl păstreze alături de noi, în calitate de asigurător. Ne-am propus să ne canalizăm eforturile pe furnizarea unor servicii de asigurare de calitate superioară, care să convingă clientul asupra importanţei şi eficienţei produselor de asigurare. Cu cât ne poziţionăm mai aproape de client şi acesta are mai multă încredere în noi, cu atât randamentul nostru şi penetrarea asigurărilor în piaţă vor ajunge la o pondere mai ridicată.

PRIMM: Rămânând la contextul în care îşi desfăşoară în prezent activitatea companiile de asigurări în România, cum apreciaţi iniţiativa recentă a CSA în ceea ce priveşte legislaţia secundară? Ce aspecte ale pieţei locale de profil consideraţi că necesită îmbunătăţiri în raport de  legislaţia secundară?

M.T.: Piaţa de asigurări din România e o piaţă în dezvoltare, aflată în plină schimbare, care se adaptează la realităţile economiei naţionale la ora actuală. Reglementarea pieţei se plasează pe un drum pozitiv în raport cu societăţile de asigurări, brokerii şi agenţii. Evident, flexibilitatea rămâne o constantă în funcţie de cum evoluează piaţa. În contextul economic actual, este necesar ca legislaţia secundară să închidă nişte portiţe care pot duce la un moment dat piaţa într-un derapaj. Implicarea CSA în reglementarea privind reasigurarea pe riscurile catastrofale este o acţiune binevenită. Până la urmă, ca societate de asigurări, nu poţi să îţi asumi responsabilităţi fără o reasigurare adecvată, mai ales ţinând cont de riscurile de catastrofă care există în prezent în România.

PRIMM: Revenind la profitabilitate şi la nevoia de a face profit în piaţa românească de asigurări, ce linii de business consideraţi că ar trebui exploatate cel mai mult în perioada următoare?
M.T.: După cum bine ştiţi, piaţa de asigurări din România este formată în proporţie de 50% din asigurări auto. Ne-am propus, în primul rând, să ne axăm pe activităţile sau pe relaţiile pe care le-am avut în trecut cu clienţii noştri tradiţionali legate de produsele auto, dorim să le îmbunătăţim, să ajungem cu ei la momentul acela în care profitabilitatea să înceapă să se vadă.
De asemenea, consider că asigurările  de locuinţe reprezintă un potenţial neexploatat pe deplin, o mare parte din fondul locativ din România fiind neasigurată. Referindu-ne la OMNIASIG, mizăm pe acele produse cu randament foarte bun, respectiv cele tip property. Ne propunem produse de property care să fie la îndemâna clienţilor, precum asigurarea de locuinţe pentru persoane fizice, liniile de asigurări de răspundere civilă, partea de asigurări de bunuri pentru persoane juridice şi chiar asigurările agricole. Intenţionăm să avem produse competitive în piaţă, iar cele pe care le-am menţionat sunt produse care au randamente pozitive în momentul de faţă. Pentru soliditatea companiei, colaborarea cu reasigurători puternici din statele membre UE reprezintă o altă componentă a unui business sănătos în contextul unui management prudenţial, avantajos pentru clienţi şi acţionari deopotrivă.

PRIMM: Ţinând cont de aceste direcţii pe care le urmăriţi în dezvoltarea OMNIASIG, care va fi primul mare proiect lansat de noua companie OMNIASIG VIG?

M.T.: Există în planul nostru, într-o fază avansată, un produs all risk pentru partea de asigurare CASCO. De asemenea, sunt produsele legate de asigurările tradiţionale – locuinţe, proprietăţi pentru persoane juridice. Menţinem o legătură strânsă cu Banca BCR, pe partea de bancassurance, pentru  asigurările de locuinţe, CASCO şi RCA, precum şi pentru segmentul corporate. Piaţa este una dinamică, deocamdată mai mult din punct de vedere al preţurilor decât din punct de vedere al condiţiilor şi serviciilor, dar avem încrederea ca partenerii noştri tradiţionali vor respecta şi vor recunoaşte calitatea serviciilor pe care le oferim. Avem la dispoziţie produse competitive pe toate liniile şi nu ne dorim decât o anumită adaptare a lor. Ne-am propus să vedem care este cerinţa pieţei şi să ne situăm în acea direcţie.

PRIMM: Când estimaţi o revenire a pieţei româneşti de asigurări, ţinând cont atât de legătura strânsă pe care o are cu celelalte segmente ale economiei, cât şi de problemele menţionate de atâtea ori în toate întâlnirile asigurătorilor, pe daune, pe auto, pe alte segmente?
M.T.: Piaţa de asigurări din România este dependentă de ceea ce poate să ofere economia românească la momentul actual şi de situaţia în care se află firmele româneşti.
Dar este şi o problemă între mentalitate, necesitate şi costul asigurării până la urmă, pentru că, la un moment dat, acest aspect va trebui să apară în bugetele companiilor, nu doar ca o cheltuială, ci ca un cost conştientizat ca fiind necesar. Când lucrurile acestea se vor întâmpla, vom putea vorbi de o creştere reală a pieţei de asigurări din România.
La momentul de faţă, nu ne putem aştepta la evoluţii spectaculoase. Dacă economia va începe să funcţioneze mai bine, atunci e clar că vom fi şi noi câştigători. Nu cred că ne mai putem întoarce la anii 2006-2007 când creşterea segmentului de  leasing sau imobiliar avea directă consecinţa pozitivă către zona de asigurări. Cred că anul acesta va fi totuşi un an mai dificil, nu cu foarte mari modificări, iar diferenţa se va face între calitatea serviciilor.
Vor fi modificări la nivelul societăţilor, o parte din ele vor veni cu soluţii şi cu un plan bine definit, cu produse şi servicii a căror calitate va fi recunoscută de către client. La nivelul întregii industrii, prin implicarea companiilor, prin schimbarea de mentalitate (fiindcă şi acesta este un lucru pe care trebuie să-l avem în vedere) şi prin concretizarea previziunilor de creştere economică din România, în anii următori piaţa de asigurări ar putea reveni pe o traiectorie vizibil ascendentă.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mihail TECĂU,Preşedinte Directorat,OMNIASIG Vienna Insurance Group).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!