Cover Story
Miza pe fuziuni
Autor:Alex ROŞCA
Gunter GEYER, CEO, VIG
Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania

Fuziunile, nu doar în asigurări, au un dublu impact: pe de-o parte, pe termen scurt, aduc o evoluţie aproape spectaculoasă, cel puţin ca imagine dar, în astfel de cazuri, rămâne o întrebare: se va păstra aceasta pe termen lung? Experienţa GROUPAMA pe piaţa locală este un exemplu în acest sens. Recent, la nivelul pieţei se discută despre alte două fuziuni. Care va fi impactul lor în piaţă? Sunt ele doar măsuri de eficientizare ca urmare a crizei? Vor urma şi altele?

Consolidarea pieţei de asigurări este o temă care se repetă deseori în discursurile specialiştilor din domeniu. Destule voci afirmă că există prea multe companii de asigurări, mai ales acum, când contextul economic a devenit nefavorabil, puterea de cumpărare a clienţilor a scăzut iar asigurările nu au fost niciodată o prioritate în bugetele românilor.
Mai mult, cu peste 40 de companii de asigurări care activează în piaţă şi un domeniu aflat în pierdere există, cel puţin la nivel teoretic, ideea că, mai puţine companii, în absenţa unei mase critice de clienţi, ar determina o eficientizare a activităţii la nivelul industriei asigurărilor din România.
Dar nu aceasta era abordarea în perioada de expansiune a domeniului, atunci când efectele crizei erau departe. Toată lumea se lupta pentru extindere, pentru cotă de piaţă, se deschideau noi sucursale, vechii şi, mai ales, noii clienţi erau întâmpinaţi cu noi produse, iar consolidarea pieţei era doar un  discurs pur teoretic. De fapt, mizele companiilor erau altele, iar extinderea anulase orice intenţie de consolidare.
Pentru că, până la urmă, o fuziune, dincolo de răspunsul la întrebarea superficială: va fi volumul subscrierilor realizate de noua companie cel puţin egal cu afacerile cumulate ale companiilor înainte de fuziune?... Pe scurt: 1+1=?, înseamnă mult mai mult: este un proces amplu care trebuie pregătit în timp, toată procedura necesită avize care durează,  salariaţii companiilor lucrează sub ameninţarea restructurării, se dau lupte pentru ocuparea poziţiilor în structurile de conducere ale noii companii şi, la final, din două poziţii de conducere va râmâne doar una, iar din două locuri de muncă va rămâne unul şi ceva. Şi acestea sunt doar câteva aspecte.

Anul consolidărilor?
Piaţa locală a fuziunilor şi achiziţiilor a revenit în acest an pe un trend ascendent consemnând o creştere substanţială în primul semestru 2011, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cele mai multe tranzacţii fiind încheiate în sectorul financiar. În ceea ce priveşte domeniul asigurărilor, specialiştii prognozează cel mai prolific an de până acum, la nivel mondial, după anul 2007.
În ultimii ani, piaţa asigurărilor din România a constituit câmpul de bătălie pentru cele mai mari fuziuni şi achiziţii din istorie, preluările şi consolidările schimbând radical peisajul autohton al industriei de profil, astfel încât, piaţa aparţine acum celor mai mari grupuri financiare la nivel mondial.
Nici anul 2010 nu a fost lipsit de evenimente importante, odată cu intrarea AXA pe piaţa românească (prin achiziţia OMNIASIG Life) sau a METLIFE, prin achiziţia ALICO, prezentă la nivel local prin ALICO Asigurări România.
Potrivit Preşedintelui CSA, Angela TONCESCU, există semnale că sunt şi alţi investitori interesaţi să intre pe piaţa românească de asigurări, dar se pare că, deocamdată, nimeni nu doreşte să vândă.
Cu toate acestea, pentru anul în curs sunt deja anunţate două cosolidări de forţe la vârful ierarhiei din piaţă, vorbim de fuziuni ale companiilor deţinute de aceiaşi acţionari: fuziunea dintre GENERALI Asigurări şi ARDAF şi, mai nou, cea dintre BCR Asigurări şi OMNIASIG.
Pe lângă acestea însă, sunt preconizate şi alte câteva mişcări de trupe, având în vedere că grupul ING este obligat să renunţe la divizia de asigurări până în 2013, ca urmare a programului de restructurare implementat cu acordul Uniunii Europene, sau interesul ALICO Asigurări pentru eventuale oportunităţi de achiziţii. Nu în ultimul rând, liderul pieţei de asigurări din Moldova, MOLDASIG, pregăteşte preluarea ASITO Kapital.

Pe termen scurt, ne propunem eficentizarea procedurilor interne, în vederea îmbunătăţirii serviciilor oferite, urmărind totodată relansarea vânzărilor şi retenţia clienţilor. Pe termen mediu, vizăm asigurarea unor baze solide pentru o dezvoltare sigură, constantă şi profitabilă. Obiectivul nostru este să devenim cel mai de încredere asigurător din România şi unul dintre liderii pieţei locale. Adrian MARIN,CEO, GENERALI România

Ce se întâmplă pe piaţa locală?
După ce, în anul 2009, gradul de concentrare a pieţei asigurărilor din România la nivelul primilor cinci jucători din piaţă se dubla, ajungând la 41% comparativ cu anul anterior, în 2010 acesta a ajuns la 52,3% după consolidarea mai multor grupuri internaţionale prezente pe piaţa locală.
În continuare, cele două mişcări principale anunţate vor schimba imaginea TOP 5 nu numai prin intrarea în peisaj a unui jucător şi printr-o posibilă schimbare de lider dar, mai ales, prin sporirea competitivităţii ofertei de produse şi servicii.
Astfel, OMNIASIG VIG a ocupat în 2010 a treia poziţie în piaţa asigurărilor non-life din România cu afaceri de 916 milioane lei, în scădere cu 17% faţă de anul anterior şi o cotă de 11% din piaţă. BCR Asigurări VIG se poziţiona pe locul cinci în acelaşi clasament la finele anului trecut, cu o cotă de piaţă de 6,85% şi subscrieri de peste 522 miioane lei (circa 125 milioane EUR), cu 9% sub rezultatul din 2009. Aşadar, cele două companii cumulează afaceri de 1,44 miliarde lei la nivelul anului 2010, cu 300 milioane lei mai mult decât liderul pieţei asigurărilor din România, ASTRA Asigurări, care a încheiat anul trecut cu subscrieri de 1,1 miliarde lei şi o cotă de 12,85% din piaţă.
De asemenea, acţionarii societăţilor ARDAF şi GENERALI discutau de ceva vreme şi au concretizat recent fuziunea celor două societăţi. Noua companie, GENERALI România, devine astfel cel de-al 7-lea jucător de pe piaţa românească, cu o cotă de circa 7%.
Noua entitate va oferi toate categoriile de produse de asigurare, care vor fi vândute sub două branduri şi reţele de vânzare distincte, GENERALI Asigurări şi ARDAF. Această fuziune nu va aduce nicio schimbare pentru clienţii deja existenţi, care vor beneficia, în schimb, de servicii mai bune şi de o gamă mai largă de produse şi expertiză atât la nivel local, cât şi internaţional.
Repezentanţii GENERALI Grup în România şi-au anunţat pentru prima oară intenţia de a uni cele două companii în februarie 2011. Acţionarii celor două companii au aprobat intenţia de fuziune prin absorbţie în martie 2011, iar procesul a fost finalizat în mai puţin de 6 luni, noua companie începându-şi activitatea în această lună.
GENERALI România va avea o nouă echipă de management, condusă de Adrian MARIN, în calitate de CEO. Pe termen scurt, ne propunem eficentizarea procedurilor interne, în vederea îmbunătăţirii serviciilor oferite, urmărind totodată relansarea vânzărilor şi retenţia clienţilor. Pe termen mediu, vizăm asigurarea unor baze solide pentru o dezvoltare sigură, constantă şi profitabilă. Obiectivul nostru este să devenim cel mai de încredere asigurător din România şi unul dintre liderii pieţei locale, a precizat Adrian MARIN, CEO, GENERALI România.
Intenţia de fuziune dintre alte două companii din piaţă a fost anunţată la începutul lunii iulie de către reprezentanţii VIENNA Insurance Group. Practic, este vorba de OMNIASIG şi BCR Asigurări, ambele aparţinând VIG.
Cu privire la restructurările anunţate recent, Gunter GEYER, CEO-ul VIG, a declarat că fuziunea planificată a celor două companii de asigurări generale, OMNIASIG şi BCR Asigurări, ne va eficientiza şi consolida poziţia pe piaţa din România, sinergiile rezultate urmând să ne propulseze veniturile la nivel local. Primii paşi în vederea implementării acestei fuziuni au fost iniţiaţi la începutul lunii august.
În prima jumătate a anului OMNIASIG a subscris prime brute a acăror valoare a depăşit 103 milioane euro, în scădere cu peste 11% faţă de perioada similară a anului trecut şi deţine o cotă de aproape 11% din piaţa locală de asigurări. BCR Asigurări a subscris peste 55 milioane euro, ocupă poziţia a 7-a în topul întocmit pe baza rezultatelor din primul semestru al anului şi deţine o cotă de circa 6% din piaţă.
Noua entitate ar porni de la un potenţial de peste 16% cotă de piaţă reieşită din cumularea rezultatelor OMNIAISG şi BCR Asigurări, ceea ce reprezintă prime brute subscrise de aproape 160 milioane euro. Aceste cifre ar poziţiona compania, astfel formată, în postura de cel mai nou lider al pieţei asigurărilor.

Fuziunea planificată a celor două companii de asigurări generale, OMNIASIG şi BCR Asigurări, ne va eficientiza şi consolida poziţia pe piaţa din România, sinergiile rezultate urmând să ne propulseze veniturile la nivel local. Primii paşi în vederea implementării acestei fuziuni au fost iniţiaţi la începutul lunii august.
Gunter GEYER, CEO, VIG

Istoria recentă a fuziunilor în asigurări: 1+1<2!
Un exemplu elocvent în ceea ce priveşte fuziunile pe piaţa locală a asigurărilor este intrarea GROUPAMA pe piaţa din România. În perioada 2007-2008, grupul francez a intrat în România prin intermediul a trei achiziţii.
Prin achiziţia ASIBAN, a BT Asigurări, precum şi a diviziei româneşti a OTP Garancia, dar şi prin capitalizările aferente investiţia făcută de GROUPAMA pe piaţa românească de profil s-a ridicat la peste 500 milioane euro în mai puţin de un an.
Doar tranzacţia care a implicat ASIBAN s-a realizat pentru 350 milioane euro. Prin intermediul contractului semnat în prima parte a anului 2008, GROUPAMA devenea proprietarul unic al ASIBAN. Fondat în anul 1996, compania era un jucător de top pe piaţa asigurărilor din România şi ocupa la finele lui 2007, poziţia a treia, cu o cotă de 8% din piaţa asigurărilor. 
Această tranzacţie a fost precedată în decembrie 2007 de cumpărarea BT Asigurări şi, la începutul anului 2008, de preluarea OTP Garancia Asigurări. Tranzacţia prin intermediul căreia GROUPAMA prelua ASIBAN a fost cea mai mare derulată pe piaţa românească a asigurărilor, depăşind cu mult ca valoare preţul plătit de VIENNA Insurance Group pentru ASIROM sau OMNIASIG. Practic, preţul plătit pentru un euro cifră de afaceri a ajuns la 2 euro în cazul acestei tranzacţii.
La momentul tranzacţiilor, finele anului 2007, cota de piaţă cumulată a celor trei companii implicate se cifra la circa 12,6%, din care 8,5% - ASIBAN, 3,76% - BT Asigurări şi 0,31% - OTP Garancia, valoarea subscrierilor cumulate apropiindu-se de 300 milioane euro. Această cifră poziţiona, ipotetic, la nivelul acelor rezultate, noua structură pe locul doi în piaţa asigurărilor.
Dar, prima apariţie în clasamentele de profil a noii companii GROUPAMA s-a produs în anul 2009. La  finele anului amintit compania ocupa poziţia a treia în piaţă, deţinând 9,5% din aceasta, volumul primelor brute subscrise de companie în anul amintit depăşind 200 milioane euro, ceea ce reprezintă dovada că, dincolo de contextul particular al fiecărei fuziuni dar şi de modul în care a evoluat piaţa ca întreg în perioadele menţionate, e dificil să plecăm de la premisa că, după fuziune, nivelul afacerilor cumulate ale companiilor care intră în componenţa noii structuri pot fi cumulate.
La anunţul unei fuziuni suntem tentaţi ca, înainte de concretizarea ei, să ne aruncăm privirea asupra modului în care ar putea fi influenţate clasamentele de noile structuri. Chiar dacă experienţa GROUPAMA ne arată clar că aceste calcule sunt un pic forţate, totuşi impactul celor două noi companii care vor rezulta din fuziunea OMNIASIG şi BCR ASIGURĂRI, pe de-o parte, respectiv GENERALI şi ARDAF pe de altă parte, indică, pe nivelul rezultatelor din prima jumătate a anului 2011, că GENERALI România pleacă de la un potenţial ca nivel al subscrierilor de aproape 64 milioane euro, adică o cotă de aproape 9% din piaţă, iar noua companie a VIG, porneşte de la o cotă de peste 17% din piaţă şi aproape 160 milioane euro prime brute subscrise, ceea ce ar însemna un nou lider local.
Cu toate acestea, chiar dacă, acum, calculele spun ceva, în mod real rezultatul fuziunilor despre care discutăm acum se va vedea începând cu anul 2013, cel mai devreme.

Criza determină grupurile să strângă rândurile
Strângerea rândurilor este o măsură cu dublu impact.
Pe de-o parte, produce, pe termen scurt, o evoluţie aproape spectaculoasă. Unitatea şi forţa noii structuri asigură o eficienţă pe termen scurt, dar eterna întrebare în aceste cazuri rămâne: se va păstra aceasta pe termen lung?
În plus, fuziunile anunţate au loc şi pe un context economic care nu este deloc propice. Intrarea GROUPAMA în România, una extensivă axată pe achiziţii rapide şi pe termen scurt avea loc pe un val al creşterii economice în România.
Pe atunci se discuta doar despre potenţialul pieţei care trebuie valorificat.
Lucrurile s-au schimbat radical între timp - uitându-ne la contextul economic -, tocmai de aceea putem privi fuziunile recent anunţate ca parte a strategiei grupurilor de luptă împotriva crizei globale şi de eficientizare a activităţii în toată lumea, nu doar în România.
Spre deosebire de valul extensiv care marca fuziunile sau achiziţiile din trecut, în prezent, presiunea este marcată de eficientizarea activităţii. Până la urmă, piaţa ajunge să se consolideze, dar contextul economic pune companiile în situaţia de a realiza acest lucru pe o piaţă în scădere şi nu pe una în creştere.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Miza pe fuziuni).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!