Eveniment Internaţional
Moscova: Accent pe viaţă
Autor:Oleg DORONCEANU
Philip Green, Director, LIMRA Europa, Africa şi Asia Centrală
Jan MONKIEWICZ, Director Regulatory Affairs, Geneva Association
Irina MERZLYAKOVA, Preşedinte, Asociaţia Asigurătorilor, Belarus
Natalia GUDYMA, Preşedinte, Liga Asigurătorilor din Ucraina
Chris BARRET, Partner, PricewaterhouseCoopers, Cehia
Mariusz ZAGAJEWSKI, Director Life&Pension, GENERALI Polonia
Alexandr KOVALI, Preşedinte FSIS, şi Dmitry MALYK H, CEO, GENERALI PPF Life, Rusia

Gradul scăzut de penetrare a asigurărilor de viaţă în PIB-ul Rusiei şi al statelor CSI, cât şi numărul important de potenţiali clienţi a determinat în anii precedenţi o „intrare” masivă a investiţiilor străine pe aceste pieţe. Grupuri internaţionale de renume s-au întrecut în anunţarea unor strategii ambiţioase pentru reprezentanţele înfiinţate în aceste ţări, care însă au fost rapid temperate de criza economică din ultimii doi ani.

Realităţile, dar şi avantajele derulării afacerilor pe aceste pieţe au fost analizate în cadrul celei de a VI-a Ediţii a Conferinţei internaţionale „World Views for Life Insurance în Eastern Europe, CIS and Asia”, organizată de către Russian POLIS, la Moscova, în perioada 9 – 10 noiembrie a.c. Peste 90 de reprezentanţi ai societăţilor de asigurare şi reasigurare din Rusia, statele CSI, Ţările Baltice, Europa Centrală şi de Vest au participat la eveniment, sprijinit de către Revista PRIMM Asigurări&Pensii în calitate de Partener Media.
Potrivit celui mai recent raport elaborat de SWISS Re, segmentul de asigurări de viaţă din ţările Europei Centrale şi de Est a cumulat 17,9 miliarde euro în 2009, având o pondere de 0,77% în total subscrieri realizate la nivel mondial. În acelaşi timp, gradul de penetrare a acestui segment în PIB-ul consolidat a reprezentat 0,66%, iar densitatea asigurărilor pe cap de locuitor a fost de 55,8 USD. Comparativ cu anul precedent, asigurările de viaţă au marcat o scădere de 20% a subscrierilor, majoritatea pieţelor confruntându-se cu dificultăţi serioase urmare crizei şi scăderii cheltuielilor alocate de populaţie pentru asigurări.
Prin comparaţie, Rusia ocupă ultimul loc după ponderea deţinută de asigurările de viaţă în total subscrieri (1,6%), reprezentând în acelaşi timp una dintre cele mai importante mize pentru companiile străine specializate în acest domeniu. Fără îndoială, specificul local este un factor demn de luat în considerare în elaborarea strategiilor pe această piaţă, astfel că în timp ce grupuri importante cum ar fi AVIVA sau ING şi-au încetat afacerile locale, altele precum MET Life sau GENERALI parcurg o perioadă de consolidare şi dezvoltare pe piaţa rusească de asigurări.

Asigurări de viaţă în Rusia – sub 2% din total subscrieri


În pofida estimărilor pesimiste din anii precedenţi, piaţa asigurărilor de viaţă din Rusia a reprezentat subiectul principal de discuţie al Conferinţei, stimulat atât de iminenţa modificărilor legislative, cât şi de creşterea interesului autorităţilor pentru dezvoltarea acestui segment.
Potrivit lui Aleksandr KOVALI, Preşedintele Serviciului de Supraveghere a Asigurărilor (FSIS), asigurătorii locali au subscris în primele nouă luni prime în valoare de 341,4 milioane euro, faţă de 254,2 milioane euro în T3/2009, apropiindu-se de nivelul realizat în perioada de dinainte de criză – 346,2 milioane euro (T3/2008). Totuşi, acest segment cumulează doar 1,8% din total subscrieri, a punctat KOVALI. Asigurările de viaţă în Rusia sunt foarte ineficiente. Consider că trebuie să contribuim la creşterea încrederii din partea populaţiei în aceste produse. De asemenea, e necesar să formăm o asociaţie a asigurătorilor care activează în acest domeniu, care va contribui la promovarea acestor poliţe în rândul populaţiei.
În replică, Directorul General al ALICO-METLIFE Rusia, Alexandr ZARETSKY, a precizat că bazele acestei asociaţii sunt deja puse de către liderii companiilor care activează pe acest segment, urmând să fie finalizată în câteva luni. Acesta a mai prezentat un scenariu de evoluţie a pieţei până în anul 2020, estimând faptul că aceasta se va apropia de indicatorii înregistraţi în Europa Centrală şi de Est în următorii 10 ani. Astfel, gradul de penetrare al asigurărilor va atinge 1,5% - 2%, iar densitatea asigurărilor, 200 – 300 euro (nivelul actual este de sub 1% pentru gradul de penetrare în PIB şi 4,5 USD pentru densitatea asigurărilor).
O pondere de 2% din PIB este un nivel semnificativ care va face ca autorităţile să atragă o atenţie mai mare către acest segment, a punctat ZARETSKY. Asociaţia va urmări de asemenea o majorare a activelor deţinute de asigurători până la 24,2 miliarde euro şi consolidarea industriei de către un număr de 30 până la 50 de asigurători puternici.
Natalia ZOZULYA, Directorul Executiv, URASIB Life, a atras atenţia asupra unor factori care scot în evidenţă potenţialul pieţei de asigurări de viaţă din Rusia. Conform statisticilor, în anii ’80, atunci când exista monopolul unei singure companii pe piaţă, primele subscrise se apropiau de valoarea de 60 miliarde USD, numărul clienţilor ridicându-se la zeci de milioane. În acelaşi sens, Alexandr BONDARENKO, CEO, ROSSGOSTRAKH Life, a precizat că societatea pe care o reprezintă plăteşte şi în prezent obligaţiile fostei companii de stat către cei 53 milioane de asiguraţi ruşi, autorităţile utilizând în trecut rezervele companiei pentru plata datoriilor externe.

Unit-linked, încă un deziderat pentru asigurătorii ruşi

Discuţiile despre utilitatea reglementării şi introducerii acestor clase de asigurare continuă de mai mulţi ani, până acum rămânând însă la stadiul de proiect. Alexey RUDENKO, Deputy CEO, ALLIANZ ROSNO Life, a prezentat măsurile care sunt necesare pentru implementarea asigurărilor unit-linked în Rusia: În primul rând, se impune efectuarea unor modificări la Legea privind asigurările şi la Codul Fiscal, precum şi elaborarea unor norme în acest sens. Introducerea acestor poliţe ar satisface cerinţele clienţilor şi va fi o alternativă eficientă la soluţiile oferite de autorităţi în acest moment. Acesta a mai adăugat că toate documentele necesare acestui demers sunt deja pregătite de către asigurători şi e nevoie doar de avizul autorităţilor.
Pe de altă parte, acordarea unor deductibilităţi fiscale va fi motorul de creştere a pieţei de profil. Astfel, e nevoie de acordarea unor deductibilităţi pentru toate programele de asigurări de viaţă şi mai ales pentru segmentul corporate, cât şi de dezvoltarea parteneriatului cu băncile, a declarat Dmitrii MALYKH, CEO, GENERALI PPF Life.
În altă ordine de idei, piaţa de asigurare din Belarus se confruntă cu probleme similare, astfel că din păcate, autorităţile nu întreprind nici o măsură pentru a schimba atitudinea populaţiei vizavi de asigurări şi companiile nu au suficiente resurse pentru a schimba această mentalitate, a reiterat Irina MERZLYAKOVA, Preşedintele Asociaţiei Asigurătorilor din Belarus. Oficialii locali intenţionează în scurt timp să deschidă acest segment pentru companiile cu capital străin şi să reglementeze condiţiile de activitate pentru asigurătorii privaţi şi cei de stat. Pe piaţa de profil activează 4 companii specializate care au înregistrat în primele 9 luni un profit de 3,4 milioane euro.

Criza înseamnă în primul rând schimbare


Strategii specifice pentru impulsionarea bazei de clienţi au fost sugerate în cadrul evenimentului de către vorbitorii străini prezenţi la Conferinţă, precum Philip GREEN, Director, LIMRA Europa, Africa şi Asia Centrală, şi Matteo PEDERZOLI, Director Regional, MDRT Europa. De asemenea, au fost prezentate şi variantele prin care se pot adapta produsele de asigurări de viaţă la specificul pieţei din Rusia, de către Christian CYPRIS, Director, SCOR Global Life R&D Centre, urmat de Ophelia ENGELHARDT-FUNKE, Senior Actuary la HANOVVER Life Re. 
Însă, indiferent de problemele cu care s-a confruntat piaţa rusă în ultimii ani, aceasta rămâne o miză importantă pentru investitorii străini, criza impulsionând dorinţa de schimbare, de renunţare la direcţiile păguboase şi de concentrare pe luarea unor decizii radicale şi rapide. Segmentul de asigurări de viaţă necesită o abordare diferită faţă de ţările din Vest, adaptată la realităţile locale, susţinerea statului fiind şi ea esenţială în asigurarea unor condiţii optime de dezvoltare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Moscova: Accent pe viaţă ).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!