Eveniment Internaţional
Motor insurance the road towards profitability
Autor:Daniela GHEŢU, Mihai CRĂCEA
Vineri, 01 Mai 2015

25 de vorbitori din 16 ţări, 3 sesiuni de conferinţă şi 2 paneluri interactive – acestea sunt cifrele care descriu cea de a V-a ediţie a Conferinţei "Motor Insurance - the road towards profitability", organizată de Media XPRIMM şi Istanbul Underwriting Center sub genericul IIF - International Insurance Forum. Evenimentul destinat profesioniştilor de nivel înalt din industriile de asigurări şi reasigurări s-a concentrat asupra unui subiect de maxim interes – profitabilitatea asigurărilor auto –, supunând atenţiei atât trendurile care se conturează la nivel internaţional pentru viitorul acestui domeniu, cât şi cele mai relevante experienţe.
Dezbaterile au explorat diverse posibile abordări pentru echilibrarea financiară a acestui segment de afaceri: tarifarea adecvată, optimizarea cheltuielilor cu daunele, distribuţie eficientă, urmărind în fiecare dintre secţiunile evenimentului o temă majoră:

  •  Profitabilitatea liniilor de asigurări auto – un obiectiv realizabil;
  •  Dilema tarifării în asigurările auto– corectitudine tehnică vs. Accesibilitate;
  •  Managementul daunelor – fundamentul unei bune reputaţii.

Ediția din 2015 a "Motor Insurance - the road towards profitability” a găzduit, de asemenea, lansarea celei mai recente ediții a XPRIMM Motor Insurance Report - CEE, CIS, SEE, publicaţie dedicată celor 32 de pieţe de asigurări auto din Europa Centrală şi de Sud-Est şi Comunitatea Statelor Independente.
VIENNA Insurance Group, NTT Data şi JLT Re au sprijinit evenimentul în calitate de Parteneri Strategici, iar TRUST Re şi AVUS,  în calitate de Parteneri.

Ponderea maşinilor neasigurate atinge 20% în unele ţări din UE

Problema maşinilor neasigurate preocupă Council of Bureaux, entitate care administrează sistemul Carte Verde, procentul acestora ajungând până 20% în unele ţări UE, a declarat Mariusz WICHTOWSKI, Preşedinte CoB, preferând totuşi să nu ofere exemple concrete.
Aceasta nu este o problemă a asigurătorilor. Rezolvarea ei este de competenţa statului, care trebuie să colaboreze cu asigurătorii. Faptul că în unele ţări din UE chiar şi 20% dintre maşini sunt neasigurate înseamnă că asigurătorii au un deficit de 20% în venitul din prime, pentru acelaşi nivel de despăgubiri, având în vedere faptul că numărul accidentelor este mai mult sau mai puţin acelaşi de la un an la altul, a subliniat WICHTOWSKI.
Pentru a contracara această problemă, care poate ajunge să aibă implicaţii internaţionale importante într-un timp foarte scurt, uneori este necesar să folosim anumite sancţiuni. Nimănui nu-i place să fie supravegheat, dar în industria asigurărilor avem nevoie de o supraveghere eficientă. Din nefericire, în anumite ţări aceasta nu există, a adăugat reprezentantul CoB, adăugând că adesea uităm de cei doi piloni principali ai sistemului RCA: protecţia victimelor, respectiv protecţia financiară a şoferului vinovat. Uităm că cel care plăteşte, de fapt, despăgubirile,  nu este acţionarul, ci asiguratul, prin prima de asigurare pe care trebuie să o achite.
WICHTOWSKI a adăugat că există aproximativ 400.000 de dosare de despăgubire pe Carte Verde soluţionate în fiecare an, pentru care se plătesc compensaţii de 1,8 miliarde euro.

Turcia: Profit pe CASCO, pierderi pe RCA

Piaţa de asigurări auto a ţării gazdă a evenimentului, Turcia, a captat interesul audienţei. Cele două principale linii de asigurări auto, CASCO şi RCA, au generat cumulat circa 67% din piaţa locală de asigurări generale în 2014,  cu un volum total de prime de peste 10 miliarde TL (n.r. Turkish Lira). Din perspectiva profitabilităţii însă, cele două clase au înregistrat trenduri divergente, deşi subscrierile au crescut în ambele cazuri. Astfel, dacă în ultimii doi ani CASCO a generat constant un profit tehnic de peste 700 milioane TL, RCA a produs pierderi de 654 milioane TL în 2013, respectiv de 894 milioane în 2014.
Fiecare companie şi-a luat propriile măsuri pentru a contracara problema, însă aceste precauţii au efecte limitate asupra profitabilităţii totale. Competiţia este strânsă şi rezultatele actuale relevă necesitatea de a analiza în detaliu strategia de preţuri a companiilor şi managementul despăgubirilor pentru vătămări corporale şi de a întreprinde diverse acţiuni privind aceste operaţiuni, a declarat Murat DINC, Claims & Reinsurance Director, TURK NIPPON Sigorta. De asemenea, schimbările care vor avea loc în viitorul apropiat la nivelul sectorului european al asigurărilor vor afecta şi practicile curente din piaţa de asigurări turcă, din moment ce 80% din volumul acesteia este generat de companiile internaţionale.
Referindu-se la chestiunea profitabilităţii dintr-o perspectivă pur practică, Özgür Bülent KOÇ, CEO, NEOVA Sigorta, a atras atenţia asupra problemelor majore de tarifare generate de lipsa de coerenţă a jurisprudenţei privind vătămările corporale. Aceasta pune asigurătorii în situaţia de a se confrunta cu daune retroactive excepţionale pe segmentul auto, făcând astfel din managementul daunelor o activitate impredictibilă. Chiar dacă multe dintre problemele semnalate sunt pe cale de a-şi găsi o soluţie prin noua  legislaţie secundară, este totuşi necesară şi modificarea textului inițial adoptat al legii, ceea ce necesită mai mult timp.

Tehnologiile telematice şi „necazurile” Big Data

Până acum, consumatorii au interacţionat online cu asigurătorii mai puţin decât clienţii altor sectoare financiare, industria asigurărilor înregistrând o oarecare rămânere în urmă în acest domeniu, mai ales pe segmentul daunelor, a semnalat Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT EUROPE Asigurări. Totuşi, acesta a concluzionat că: Industria asigurărilor se află în pragul unei schimbări majore, ca efect al avansului tehnologic. Companiile care nu-şi vor adapta procesele şi cultura managerială la noile tehnologii şi instrumente oferite de lumea digitală riscă să dispară sau să regreseze dramatic.
Rămânând în sfera tehnologiei, B.P. SURESH, CEO pentru Europa al NTT Data FA Insurance Systems,  a vorbit despre administrarea datelor furnizate de tehnologiile telematice, despre uriaşele beneficii pe care acestea le pot genera în termenii unei mai bune cuantificări a riscului şi a optimizării comunicării cu clienţii, dar şi despre nevoia unor instrumente sofisticate pentru prelucrarea datelor furnizate de aceste tehnologii, capabile să administreze şi să proceseze corect volumul uriaș de informaţii generat în timp real. În fapt, tehnologiile telematice acutizează „necazurile” Big Data cu care companiile se confruntă atunci când implementează astfel de instrumente.
Tracking (urmărirea) înseamnă colectarea tuturor datelor despre maşină: de la parametri sistemului de frânare, la temperatura mediului, se colectează şi se transmit o multitudine de date către o bază de date externă, unde pot fi prelucrate. Tracing (trasarea) înseamnă interpretarea legăturilor dintre aceste date şi obţinerea unor noi perspective în acest fel. De exemplu, se pot depista „punctele negre” de pe şosele, „adică locurile unde se produc numeroase accidente, a explicat SURESH. Acesta este, în fapt, momentul în care intervin în ecuaţie platformele Big Data care permit stocarea, analizarea şi vizualizarea rezultatelor analizei. Avantajele utilizării corecte a tehnologiilor telematice sunt vizibile în special în domeniul asigurărilor auto, pentru care pot aduce un ajutor substanţial în tarifarea corectă, creşterea retenţiei, controlul daunelor şi captarea de noi clienţi.

Tarifarea – mereu în prim-planul preocupărilor pentru asigurătorii auto

Una dintre cele mai interesante situaţii întâlnite în 2014 pe segmentul auto a avut loc în Croaţia, unde volumul primelor subscrise pentru RCA a scăzut cu 25% în primul an după liberalizarea pieţei de specialitate, urmare a aderării la UE. Deşi înainte de liberalizare Croaţia avea una dintre cele mai ridicate valori ale primei medii RCA din regiune, competiţia a crescut brusc şi nu există practic niciun control asupra valorii primelor din partea supraveghetorului. Numai controlul post factum este posibil, a explicat Slaven DOBRIC, COO, ALLIANZ Croația.
Este interesant de remarcat, a spus el, că această competiţie intensă este în parte un rezultat al numărului foarte mare de operatori din piaţa croată în raport cu numărul clienţilor. Croaţia are în acest moment cel mai mare număr de asigurători pe cap de locuitor, cu o piaţă cu 4,3 milioane de locuitori şi 26 de companii active, din care 14 vând asigurări auto.
Tot în zona tarifării, panelul de discuţii condus de Klime POPOSKI, Preşedinte, FSA Macedonia, a prezentat stadiul curent al procesului de liberalizare a pieţelor RCA, în derulare în zona Mării Adriatice: Albania, Bosnia, Macedonia, Muntenegru şi Serbia.  Prezentarea sintetică realizată de Klime POPOSKI a fost urmată de intervenţiile şi explicaţiile furnizate de reprezentanţi ai fiecărei pieţe: Rinald GURI, Şef al Departamentului de Cercetare, Statistică şi IT, FSA Albania, Borin SABAN, Director Executiv, Biroul Naţional al Asigurărilor din  Muntenegru, Vladan MANIC, Secretar General, Asociaţia Asigurătorilor din Serbia, Adnan DELIC, Director, Agenţia de Supraveghere a Asigurărilor din Federaţia Bosnia & Herţegovina.
Liberalizarea tarifelor este cea mai mare provocare pentru dezvoltarea viitoare a segmentului RCA, atât pentru Croaţia şi Albania unde procesul a debutat deja, cât şi pentru celelalte ţări, unde el este în pregătire. Sistemul de raportare trebuie îmbunătăţit pentru a furniza date statistice de calitate care să permită realizarea de analize actuariale compatibile cu sistemul internaţional. Autorităţile de reglementare joacă un rol esenţial în asigurarea unui nivel adecvat al rezervelor tehnice, dimensionarea tarifelor acolo unde acestea sunt încă sub controlul statului, reasigurarea la un nivel adecvat şi supravegherea eficientă, a concluzionat Klime POPOSKI.
Kiril BOSHOV, Preşedinte CA al EUROHOLD, grup bulgar care este prezent cu subsidiare înregistrate, în afara ţării de domiciliu, în România, Macedonia, Ucraina şi Grecia şi operează în baza FOS în Cehia, Polonia şi Slovacia, a dezvăluit asistenţei de la Istanbul că în toate pieţele unde EUROHOLD este activ se observă o tendinţă de creştere a preţurilor RCA, în timp ce comisioanele plătite brokerilor şi agenţilor se reduc.
EUROINS încearcă să menţină accesibilitatea poliţelor RCA pentru diversele grupuri de consumatori; totuşi preţul este condiţionat de particularităţile fiecărei categorii şi de istoricul daunelor. Segmentarea se bazează pe vârstă şi caracteristicile maşinii, dar sunt în studiu şi alte criterii, a spus BOSHOV. El a subliniat nevoia de a menţine accesibilitatea simultan cu respectarea cotării tehnice. Tehnologia are de jucat un rol important în acest domeniu şi noi investim substanţial în acest sens cu toate că mai sunt multe aspecte de clarificat. La fel de importante sunt existenţa unei echipe puternice de subscriere, a unei baze IT puternice şi a unor instrumente analitice performante, care pot susţine tarifarea corectă, a concluzionat liderul EUROHOLD.
În sfârşit, tarifarea corectă şi modul în care tehnologia poate sprijini acest proces au făcut şi obiectul prezentării susţinute de Chris HALLIDAY, P&C Leader Turkey and Rapidly Developing Economies EMEA, Towers Watson. Beneficiile şi provocările modelării predictive, optimizarea preţurilor, precum şi tehnologiile telematice au fost abordate în prezentare. Răspunzând întrebărilor lansate de public, Chris HALLIDAY a subliniat însă că, din păcate, pentru pieţele în dezvoltare aceste instrumente sofisticate sunt încă de domeniul viitorului, atâta timp cât pieţele însele trebuie să atingă întâi un grad de maturitate care să permită un nivel al preţurilor suficient de mare pentru a susţine costurile asociate introducerii acestor tehnologii.

Managementul daunelor – fundamentul unei bune reputaţii

Principalele aspecte practice ale managementului daunelor au fost puse în discuţie în cadrul panelului susţinut de Aydin SATICI, CEO, SBM – Insurance Information and Monitoring Center, Fahrettin TURAN, Executive Director, RAY Sigorta – VIG and Arda TUNCAY, Chief Claims Officer, ZURICH Sigorta, în cea de a treia secţiune a conferinţei.
Prevenirea şi limitarea fraudelor, evitarea despăgubirilor neprevăzute pentru vătămări corporale, optimizarea costurilor prin implementarea unor metode pro-active  de a scurta durata proceselor în instanţă au făcut obiectul discuţiilor purtate în panel. Combaterea fraudelor a constituit totodată tema centrală a prezentării realizate de Muzaffer AKTAS, Chairman for Turkey, Middle East & Africa, WILLIS Re, UK.
În sfârşit, trei prezentări de piaţă au suscitat un interes deosebit din partea participanţilor la eveniment. Andres PIIRSALU, Membru al Comitetului Executiv al Asociaţiei Asigurătorilor Estoni şi totodată al Biroului Auto şi Fondului de Garantare, a explicat particularităţile sistemului de organizare cu totul original şi extrem de digitalizat al pieţei RCA din Estonia. Din regiunea pieţelor aflate în accelerată dezvoltare din aria CIS,  Elkhan GULIYEV, Director al Biroului de Asigurări Obligatorii din Azerbaidjan, şi Marina SHIPOVALOVA, Vicepreședinte al Consiliului de Administraţie al Fondului de Garantare din Kazahstan, au realizat câte o radiografie detaliată a dinamicii afacerilor cu asigurări auto şi noutăţilor legislative din aceste ţări.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Motor insurance the road towards profitability).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!