Profil de Ţară
Muntenegru
Autor:Vlad BOLDIJAR
Miercuri, 08 Septembrie 2010

Anul 2009 a marcat pentru majoritatea pieţelor de asigurări din CEE evoluţii descrescătoare, cu excepţia a patru state: Muntenegru, Republica Cehă, Slovenia, respectiv Bosnia & Herzegovina. Piaţa de profil din micuţul stat Muntenegru s-a remarcat prin cea mai mare creştere, de peste 6%, evidenţiind atractivitatea în creştere a populaţiei pentru produsele de asigurare, pe de o parte, respectiv a marilor investiţii străine, pe de altă parte.

Suprafaţa: 13.812 km2
Populaţia: 620.145 (2003)
Capitala: Podgorica
Rata inflaţiei: 3,4% (2009)
Produsul Intern Brut (PIB): 3,09 miliarde euro (2008)
PIB/locuitor: 4.908 euro (2008)
Moneda naţională: euro (EUR)
(Sursa: Zavod za statistiku Crne Gore)

Piaţa asigurărilor
Autoritatea de Supraveghere: Agencija za nadzor osiguranja Crna Gora
Prime brute subscrise (2009): 64,22 milioane euro
Prime brute subscrise (S1/2010): 30,23 milioane euro
Numărul companiilor de asigurare: 10


Proiect în dezvoltare


Prin declaraţia de independenţă din iunie 2006, ca rezultat al Referendumului din 21 mai 2006, Muntenegru a devenind al 192-lea stat membru al ONU. Astfel, economia ţării nu poate fi decât una tânără, în curs de dezvoltare, bazată în mare parte pe agricultură (concentrată cu precădere pe creşterea animalelor) şi servicii, respectiv câteva sectoare ale industriei: producţia de oţel şi aluminiu, electricitate, industria lemnului, cărbunelui, tutunului şi industria textilă.

O ramură „mai specială” a economiei o reprezintă turismul, acesta făcând parte dintr-un amplu proiect de dezvoltare pe termen lung, investiţiile realizate în ultimii ani conducând obţinerea uneia dintre cele mai mari dinamici din lume.

Astfel, în zilele noastre, Muntenegru se află într-un proces continuu de liberalizare, privatizare şi restructurare a sectoarelor economiei, Guvernul de la Podgorica stabilindu-şi drept ţintă, ca finalitate principală, aderarea la Uniunea Europeană şi la NATO.

Maturitatea în politica economică a fost dovedită de muntenegreni încă din anul 2002, prin adoptarea monedei europene ca monedă naţională. Totodată, Guvernul muntenegrean a conceput un amplu program de dezvoltare, îndreptat în două direcţii, una către creşterea sectorului de turism, cealaltă vizând privatizarea şi atragerea de investitori străini, având ca ţintă finală, printre altele, dezvoltarea infrastructurii, implicit, crearea de noi locuri de muncă.

Piaţa asigurărilor

Piaţa de asigurări din Muntenegru este, ca volum, cea mi mică din regiunea Europei Centrale şi de Est. De altfel, având în vedere numărul scăzut de locuitori, precum şi dimensiunile reduse ale ţării, piaţa asigurărilor nu se va ridica niciodată la mărimea celor din statele europene cu tradiţie în domeniul economic per ansamblu.

În pofida acestor realităţi, indicatorii de piaţă sugerează un spaţiu interesant de dezvoltare pentru companiile de asigurări: o densitate a asigurărilor în anul 2009 de peste 107 EUR/capita, respectiv un grad de penetrare al industriei de profil în PIB de circa 2%. Această stare de fapt a creat premisele realizării, pe timp de criză economică,  a celei mai mari creşteri a pieţei de asigurări dintre toate ţările care alcătuiesc Europa Centrală şi de Est, creştere care a avut la bază, în anii din urmă, şi intrarea pe piaţa de profil a unor nume de primă mărime.
În 2008, UNIQA a intrat pe piaţa de asigurări de viaţă prin intermediul UNIQA ŽIVOTNO osiguranje, respectiv pe segmentul de asigurări generale, prin intermediul UNIQA NEŽIVOTNO osiguranje. În acelaşi an, DELTA osiguranje şi DELTA LIFE osiguranje au devenit companii membre ale grupului GENERALI. De asemenea, anul 2008 a marcat intrarea pe segmentul „life” a societăţii de asigurare MERKUR, în vreme ce, în 2009, ZAVAROVALNICA Triglav a finalizat achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni la societatea de asigurare, anterior deţinută de stat, LOVĆEN.

La finalul lunii iunie a anului curent existau, potrivit raportărilor remise de Autoritatea de Supraveghere, zece companii de asigurare care îşi desfăşurau activitatea în Muntenegru: patru specializate pe segmentul asigurărilor generale, cinci dedicate pieţei de asigurare de viaţă, respectiv una (LOVĆEN) care îşi îndeplineşte atribuţiile pe ambele sectoare de piaţă. Autoritatea de Supraveghere a pieţei de asigurări din Muntenegru a impus companiilor de asigurări separarea activităţilor de asigurare viaţă, respectiv de asigurări generale, stabilind, în acest sens, ca termen limită, data de 30 decembrie 2010.

În primele şase luni ale anului 2010, piaţa locală a asigurărilor a înregistrat subscrieri de 30,23 milioane euro.  Din totalul subscrierilor, o cotă de peste 58% revin liniilor auto (RCA şi CASCO), 11% asigurărilor de tip property, iar 10% din totalul încasărilor, asigurărilor de accidente.
Asigurările de viaţă, care deţin o pondere importantă în statele dezvoltate, au o cotă modestă, de 12,7%. O situaţie similară se înregistrează şi pentru asigurările de sănătate şi răspundere civilă, cu ponderi extrem de scăzute, de 1,4% şi, respectiv, 1,86%.

Ierarhia companiilor de asigurare identifică pe fiecare dintre sectoarele de piaţă câte un lider absolut: GRAWE deţine o cotă de piaţă de 58% din totalul afacerilor pe segmentul asigurărilor de viaţă, în vreme ce LOVĆEN a realizat mai bine de 63% din businessul desfăşurat de companii pe asigurări generale . Cu timpul, se estimează ca această „concentrare” să dispară, intrarea jucătorilor importanţi în piaţă crescând concurenţa şi diversitatea produselor comercializate.

De la gânduri la fapte

Piaţa de asigurări din „micuţul stat” Balcanic oglindeşte perfect actuala politică economică pro-europeană. Creşterile importante înregistrate de ramurile economiei prin atragerea de investitori străini nu pot decât să ridice nivelul de trai al populaţiei şi să întărească sectorul financiar, implicit sectorul de asigurări, acesta dovedindu-şi din plin atractivitatea în ultimii doi ani.

Aşa se explică cum această industrie, aflată încă la început de drum, cunoaşte creşteri într-o perioadă de instabilitate economică şi financiară.
Pentru viitor, se menţine însă un semn de întrebare în ceea ce priveşte tipul de creştere: cantitativă sau calitativă.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Muntenegru).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!