Interviu
Natalia MAN, Director General Adjunct, PAID România
Autor:Oana RADU
Miercuri, 19 Aprilie 2017

PRIMM: Conform datelor furnizate de PAID, în acest moment, doar 19,5% din fondul locativ al României este asigurat, printr-o poliță obligatorie. Ce înseamnă acest procent pentru o țară cu nivelul de expunere la riscuri catastrofale pe care îl are România?

Natalia MAN: Știm cu toții care sunt consecințele unui cutremur mai mare de 7 grade în România. Am trecut printr-o astfel de experiență în 1977, eveniment care a afectat întreaga țară. Știm, de asemenea, din experiența anterioară, că daunele materiale au afectat și, probabil, vor afecta doar anumite zone, însă impactul economic se va resimți în toată țara. De aceea, este important ca tot mai mulți proprietari de locuințe să fie asigurați, astfel încât un eveniment major și fondurile disponibile la momentul respectiv să poată fi gestionate corect. Respectiv, PAID să se ocupe de construcțiile rezidențiale, iar fondurile publice să fie folosite pentru obiectivele strategice, precum infrastructura, spitalele, școlile. Sunt convinsă că vor fi multe linii unde va fi nevoie de fonduri. Astfel, ca să vă răspund la întrebare, nivelul de 20% este unul redus, în condițiile în care prima de asigurare este la un nivel social și există un beneficiu real, pe care, din păcate, putem să îl vedem din ce în ce mai des, în ultimul timp, din cauza frecvenței evenimentelor.

PRIMM: Care a fost evoluția PAID în 2016, în termeni de contracte noi și prime brute subscrise?

N.M.: Pentru noi, 2016 a însemnat o creștere a portofoliului. Am încheiat anul 2015 cu 1,6 milioane de polițe și am finalizat 2016 cu 1,7 milioane de polițe. Nivelul primelor subscrise a fost de 150 milioane lei, în creștere cu 10% față de anul anterior, în condițiile în care piața, cel puțin cea legată de property, a scăzut, iar noi am pierdut două companii care reprezentau o mare parte din distribuția polițelor PAD, respectiv ASTRA și CARPATICA. Suntem mândri că am reușit să menținem nivelul portofoliului, ba, mai mult decât atât, să îl și creștem.

PRIMM: Cum au evoluat, în 2016, despăgubirile achitate de PAID?

N.M.: În anul 2016, am avut o frecvență destul de ridicată, cel puțin pe partea de inundații. Am avut și un mic cutremur, însă acesta a avut o intensitate destul de scăzută și a provocat puține pagube materiale. În ceea ce privește inundațiile, ele au început undeva în luna aprilie a anului trecut și au continuat până la sfârșitul verii, în luna august. Noi am plătit, în 2016, aproximativ 3 milioane lei ca despăgubiri, însă persoanele care au fost afectate și pagubele economice au fost cu mult mai mari. Noi suntem pregătiți să plătim și ne dorim să venim în sprijinul cetățenilor în asemenea situații, însă gradul de cuprindere, așa cum am mai spus, este destul de redus.

PRIMM: Ați declarat recent că PAID a investit mult în ultima perioadă în consolidarea companiei. Ce înseamnă, concret, acest lucru?

N.M.: Ultimii ani au însemnat pentru PAID consolidare financiară și am avut rezultate pozitive și datorită unei rate a daunei destul de scăzute, ceea ce ne-a permis să menținem în companie rezultatele pozitive, cu bunăvoința acționarilor noștri și să consolidăm capitalul. Bineînțeles că vom menține în continuare această strategie, înțelegând că profitul pentru noi este, de fapt, o resursă de finanțare a unei daune viitoare.

PRIMM: Un pilon important al consolidării PAID e reprezentat de programul de reasigurare al companiei. Cum a evoluat acesta în ultima perioadă? La ce nivel se află, în acest moment, capacitatea de reasigurare?

N.M.: Reasigurarea a fost întotdeauna un aspect extrem de important în strategia companiei, atât pentru managementul administrativ, cât și pentru cel executiv. În momentul de față, programul de reasigurare al companiei are o capacitate de 800 milioane euro, fiind, în prezent, cel mai mare din CEE. Avem 63 de parteneri în acest contract, mai mult de 60% din capacitate fiind furnizată de reasigurători cu rating AA, ceea ce este o confirmare a interesului pe care îl au pentru acest program. De asemenea, pot să menționez că PAID este singurul contract în care MUNICH Re participă în CEE. De asemenea, SWISS Re, HANNOVER Re, SCOR, XL Re sunt companii cu capacități semnificative în programul nostru de reasigurare.

PRIMM: O întrebare pe care o auziți, cu siguranță, des, dar e greu de evitat: în cazul unui cutremur major, Pool-ul este pregătit să facă față instrumentării și achitării dosarelor de daună?

N.M.: Pot să vă spun că, în momentul de față, programul de reasigurare este la un nivel cu 52% mai mare decât dauna maximă posibilă indicată de formula standard pentru riscul de cutremur. PAID a avut întotdeauna o abordare prudențială, vom continua să avem și pe viitor, însă trebuie să ținem cont și de limitările date de legea specială care guvernează activitatea PAID.

PRIMM: Ați observat, în ultima perioadă, anumite schimbări în comportamentul/percepția clienților cu privire la asigurarea obligatorie a locuinței?

N.M.: Din analiza locuințelor aflate în portofoliul nostru, am observat că există un interes pentru asigurarea locuinței în special în orașele mari, în centrele unde există o putere mai mare de cumpărare sau proprietarii de locuințe sunt mai expuși informațiilor financiare. De asemenea, 25% din locuințele asigurate sunt proprietăți cesionate către instituții bancare. Din păcate, în țara noastră, încă există mentalitatea că „mie nu mi se poate întâmpla un asemenea eveniment” sau, în cazul în care se va întâmpla, statul va interveni, la fel cum s-a întâmplat și în 1977. Din păcate, situația s-a schimbat. În momentul de față, ar fi extrem de dificil sau ar dura extrem de mult pentru a aduna asemenea fonduri, gândindu-ne că un eveniment similar ar putea ajunge la 6% din PIB. Ar fi complicat ca statul să poată compensa toate aceste pierderi. Dacă ne uităm la Italia, persoanele care au fost afectate de evenimentele de acum 2-3 ani nu și-au primit nici acum banii pentru reconstrucție, trăiesc și acum în tabere amenajate, pentru că statul nu a putut compensa aceste pierderi materiale. Până în momentul de față, nu s-a găsit o soluție legată de sistemul de asigurări, care nu acoperă, din păcate, riscul de cutremur. În România, avem beneficiul că Pool-ul de asigurare a fost înființat înainte de producerea unui eveniment și putem beneficia cu toții de el, în cazul în care se produce un dezastru - condiția fiind, bineînțeles, să ne asigurăm.

PRIMM: În ce stadiu se află planul de acțiune în caz de dezastru extins?

N.M.: Acest proiect a fost demarat anul trecut, în luna august, cu așteptarea ca, undeva la mijlocul lui 2018, să fie testat și implementat. Este un proiect extrem de complex și implică mulți jucători din piața locală. Este un plan al pieței, de fapt, nu este un plan care privește doar PAID-ul. Ne dorim ca acest plan să fie cât mai repede funcțional, pentru a veni în beneficiul asiguraților noștri, scopul lui fiind, bineînțeles, găsirea unei soluții operaționale care să conducă la plata cât mai rapidă și cât mai simplă a despăgubirilor.

PRIMM: Ce alte obiective are PAID pentru perioada următoare?

N.M.: Sunt multe proiecte importante în derulare. În primul rând, vom continua procesul de consolidare financiară. De asemenea, ne dorim să facem demersuri pentru creșterea gradului de cuprindere în asigurare, prin derularea unor proiecte de educație financiară. Ne dorim testarea și implementarea planului de dezastru extins și mai avem un proiect legat de platforma IT, pentru îmbunătățirea fluxurilor operaționale.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Natalia MAN, Director General Adjunct, PAID România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Evenimente Viitoare

IIF 2017 - MOTOR Insurance Conference

6 octombrie 2017
Istanbul, Turcia
Organizator: XPRIMM
...

Detalii>>

Ora de Risc

De ce sunt tot mai dorite asigurarile in pachetele de beneficii salariale?

Marius LAZIA - Managing Partner, TeAsiguri.ro
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!