Interviu
Nicoleta RADU - NEACȘU, Director General, PAID România
Autor:Andreea RADU
Marti, 25 Octombrie 2016

Evoluția asigurărilor obligatorii de locuințe, dar și a daunelor achitate în acest an de PAID - Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale ca urmare a evenimentelor asigurate, implementarea unui plan de intervenție în caz de dezastru extins, dar și importanța informării populației sunt câteva dintre subiectele abordate cu Nicoleta RADU – NEACȘU, Director General, PAID România.

PRIMM: Am observat din rezultatele publicate de PAID că numărul polițelor PAD a fost în continuă creștere în acest an. Care considerați că sunt factorii care au determinat această evoluție?

Nicoleta RADU-NEACȘU: În mare măsură, creșterea se datorează modificărilor legislative din 2014, prin care se instituie obligativitatea existenței unei polițe PAD la emiterea unei polițe facultative pentru o locuință.

PRIMM: Vă așteptați ca această tendință să se păstreze până la finalul anului și chiar în anii următori?

N.R.-N.: În condițiile în care piața asigurărilor a fost marcată doi ani consecutivi de pierderi semnificative pe fondul problemelor avute de companiile ASTRA Asigurări și CARPATICA Asig, pentru PAID reprezintă o provocare păstrarea, în 2017, a volumului subscrierilor la același nivel ca în 2016.

PRIMM: Chiar dacă România este o țară expusă la mai multe riscuri naturale, nu ne-am confruntat în ultimii ani cu cazuri deosebite, spre exemplu un cutremur puternic. Totuși, ați observat o cerere mai mare pentru asigurările obligatorii după intensa mediatizare a cutremurului din Italia?

N.R.-N.: În acest context este important ca românii să știe că în comparație cu alte țări, precum Italia, unde proprietarii de locuințe nu sunt protejați printr-un sistem național, în România avem polița PAD, care pentru un tarif anual de 10 sau 20 euro acoperă despăgubiri în limita sumei de 10.000, respectiv 20.000 euro.

Românii ar trebui să fie conștienți că țara noastră este foarte expusă la riscurile pe care noi le asigurăm. Evenimente de această natură se produc frecvent în România, fie că sunt inundații, fie alunecări de teren sau cutremure. Se produc evenimente și în alte țări, cum este cazul Italiei! Din păcate, conștientizarea pericolului unui seism sau altui tip de dezastru natural este mică, iar proprietarii aleg să nu încheie o poliță de asigurare. De aceea, după niciun eveniment natural întâmplat și soldat cu daune, nu se înregistrează creșteri semnificative ale subscrierilor.

PRIMM: Ați observat totuși, în acest an, în România, anumite schimbări în comportamentul clienților vizavi de asigurarea obligatorie a locuinței?

N.R.-N.: Comportamentul față de noțiunea de asigurare este strâns legat atât de nivelul de informare al asiguraților, dar și de cel de dezvoltare economică a zonei.

Consider că trebuie să insistăm mai mult în ceea ce privește informarea populației în legătură cu acest produs de asigurare, care este totuși un produs nou și, de aceea, cred că mai e nevoie de timp pentru înțelegerea și asimilarea acestui concept, în mod conștient, la nivelul întregii populații.

PRIMM: Există diferențe foarte mari în ceea ce privește regiunea, mediul, dar și tipul de locuință. Cum s-ar putea dezvolta mai mult asigurarea obligatorie în mediul rural? Ați identificat o serie de soluții în acest sens?

N.R.-N.: Încă trăim într-o societate în care ne place să spunem senin „mie nu mi se poate întâmpla”. Această realitate este confirmată și de cifrele noastre. Din păcate, chiar locuitorii din zonele cu risc seismic ridicat sunt cei care nu își asigură casele. Astfel, în regiunea de dezvoltare Moldova, arie de impact pentru seismele cu epicentru în Vrancea, doar 16,06% din locuințe sunt în gradul de cuprindere în asigurare, în timp ce în Banat sau Muntenia gradul ajunge la 27,15% și respectiv 23,99%. În Capitală, gradul de cuprindere este de 38,9%, în mare parte stimulat și de fondul imobiliar contractat în ultimii ani prin credite ipotecare.

În mediul rural, dar nu numai, pe lângă cutremur, care este un fenomen cu frecvența redusă dar severitate ridicată, și inundații, care se produc din ce în ce mai des în România, există și fenomenul alunecărilor de teren, care aduce daune semnificative, de cele mai multe ori ele fiind daune totale. Toate aceste fenomene trebuie conștientizate de toată populația României!

PRIMM: În ceea ce privește despăgubirile achitate de PAID, cum au evoluat ele în acest an comparativ cu 2015? Din total, care este ponderea plăților pe categoriile Urban/Rural, Locuințe tip A/ tip B?

N.R.-N.: Despăgubirile totale în intervalul 1 ianuarie 2016 – 30 septembrie 2016 au fost de 1.487.878 lei, din care, pentru tipul A, 1.240.606 lei, iar pentru tip B, 247.272 lei. Spre comparație, în intervalul 1 ianuarie 2015 – 30 septembrie 2015, au fost plătite despăgubiri totale în valoare de 2.672.463 lei, suma plătită fiind defalcată pe tip A - 2.031.705 lei, și tip B - 640.758 lei.

PRIMM: Care sunt pașii pe care cetățenii trebuie să îi efectueze în cazul unui eveniment asigurat care a condus la afectarea locuinței? În cât timp și cum primesc ei despăgubirea?

N.R.-N.: În primul rând, trebuie luate măsuri de conservare a locuinței și de limitare a daunei. Pasul următor este de avizare (înștiințare) a evenimentului la asigurătorul care a eliberat PAD. Ulterior, un inspector al asigurătorului se va deplasa în termen de cinci zile lucrătoare de la avizare la locuința asigurată în scopul constatării daunelor. Apoi urmează un interval în care societatea care a emis polița instrumentează dosarul, acest proces finalizându-se cu propunerea de despăgubire care se trimite la PAID. După primirea dosarului complet de la asigurător, PAID va face plata despăgubirii către asigurat în maxim 5 zile.

PRIMM: PAID lucra la conceperea unui plan de intervenție în caz de dezastru extins. În ce stadiu se află acest proiect?

N.R.-N.: În acest moment, am început să lucrăm la acest proiect, care este unul dintre cele mai ambițioase demersuri ale noastre. Planul are ca scop stabilirea ansamblului de reguli care vor sta la baza instrumentării eficiente și unitare a daunelor generate de evenimente catastrofale. Pentru moment, vă pot spune doar că pentru managementul de proiect am selectat compania MARSH

Risk Consulting. Dincolo de acest lucru, nu vă pot oferi deocamdată alte detalii.

PRIMM: În cazul unui cutremur major, Pool-ul este pregătit să facă față instrumentării și achitării dosarelor de daună?

N.R.-N.: PAID tratează cu maximă seriozitate și responsabilitate această problemă. Una dintre măsuri a fost să încheiem contracte de colaborare cu societăți specializate în instrumentarea de daune pentru a putea face față unui număr mare de dosare în cazul unui eveniment de amploare. De asemeni, o măsură foarte importantă este să implementăm acest plan de acțiune în caz de dezastru extins. Nu în ultimul rând, PAID își îmbunătățește permanent programul de reasigurare, care în acest moment este de 800 milioane euro.

PRIMM: Credeți că ultimii trei ani, în care PAID s-a implicat în susținerea campaniei „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuințe!”, au influențat în vreun fel evoluția gradului de penetrare a asigurărilor obligatorii de locuință?

N.R.-N.: Consider că o astfel de campanie reprezintă o altă modalitate prin care putem să informăm populația României despre existența acestui sistem de asigurare care ar putea fi salvator în cazul unui eveniment natural.

La finalul lunii septembrie, la nivel național, erau active 1.721.433 de polițe de asigurare obligatorie a locuințelor, gradul de cuprindere în asigurare fiind de aproape 20%.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Nicoleta RADU - NEACȘU, Director General, PAID România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!