Brokeraj
Noi reguli după implementarea IMD II
Autor:Alex. ROŞCA
Luni, 02 Iunie 2014

Conjuncturală sau nu, evoluţia excelentă a pieţei de brokeraj în primul trimestru al anului trebuie aplaudată. Aceasta este una dintre concluziile Conferinţei Brokerilor de Asigurare din cadrul FIAR 2014. Prezentul cu rezultate bune lasă însă loc unui viitor marcat de implementarea IMD II şi de nevoia reglementării pieţei cel puţin pe segmentul online.

Parlamentul European a adoptat o serie de amendamente la textul IMD2 iar impactul acestei reglementări va fi unul direct şi pentru piaţa locală. Bogdan ANDRIESCU, Preşedintele UNSICAR, a declarat că este important să fie urmărite modificările care s-au adus sau urmează să se aducă textului Directivei IMD II, pentru că, odată ce va intra în vigoare, fiecare dintre noi va trebui să se supuna noilor reguli.
În 19 mai a venit rândul Consiliului European să îşi expună propria versiune asupra directivei. Această versiune se numeşte Abordarea Consiliului General. Preşedinţia elenă a Consiliului a organizat în data de 19 mai prima sa întâlnire cu membrii celor 28 de state membre pentru a discuta propunerile sale, a spus ANDRIESCU.
Printre modificările aduse de Consiliul European se numară excluderea regularizatorilor de daune din textul directivei, impunerea unor reguli mai stricte pentru intermedierea produselor de asigurare cu componentă investiţională. Cu privire la intermediarii auxiliari, cei care nu au ca activitate de bază intermedierea în asigurări, Consiliul consideră că aceştia nu trebuie să respecte toate cerinţele de informare, iar definiţia intermediarilor subordonaţi (tied intermediaries) ar trebui ajustată. De asemenea, definiţia libertăţii de servicii este menţionată doar în considerente şi nu în textul propriu-zis al directivei.
În plus, cerinţele de instruire sunt diferite de cele propuse de Comisia şi Parlamentul European, care solicitau cel puţin 200 de ore de pregătire profesională pe o perioadă de cinci ani, sau un număr proporţional de ore în cazul celor pentru care intermedierea nu reprezintă activitatea principală.
Consiliul European consideră necesare doar 50 de ore de pregătire profesională, în acelaşi interval de 5 ani. Consiliul European consideră, de asemenea, că în activitatea de intermediere în asigurări ar trebui să fie incluse şi alte activităţi, precum furnizarea de informaţii privind unul sau mai multe produse de asigurare, ca răspuns la criteriile selectate de client fie prin intermediul unui site agregator sau a unui site de comparare a preţurilor sau prin alte mijloace, precum şi furnizarea unui clasament al produselor de asigurare sau acordarea unei reduceri la preţul unui contract, a spus Preşedintele UNSICAR.
El a mai spus că recentele turbulenţe financiare au marcat importanţa ce trebuie acordată protecţiei consumatorului din orice sector financiar. Consiliul European consideră că este necesară creşterea încrederii consumatorilor în pieţele financiare, iar în acest sens supraveghetorii ar trebui să trateze distribuţia produselor de asigurare mult mai uniform, astfel încât să se atingă un nivel adecvat de protecţie al consumatorului în toate statele Uniunii Europene.
Avem şi definiţia consultanţei, în interpretarea Consiliului European, care introduce în aceasta cuvântul „personal”. Adică, furnizarea unei recomandări personale pentru un client, fie la cererea acestuia sau la iniţiativa asigurătorului sau a intermediarul de asigurări.
În ceea ce priveşte competenţele profesionale necesare pentru a profesa într-un alt stat membru, Consiliul European consideră că este necesară o experienţă de cel puţin trei ani în intermedierea în asigurări şi de o bună reputaţie.

Evoluţia pozitivă a pieţei de brokeraj a fost şi una conjuncturală

Evoluţia pozitivă a pieţei de brokeraj a fost şi una conjuncturală, deoarece, trebuie să recunoaştem, în rândul societăţilor de asigurări s-au întâmplat foarte multe lucruri care le-au destabilizat, a afirmat Romeo BOCĂNESCU, Director General, DESTINE Broker.
Faptul că brokerii au intermediat peste jumătate din subscrierile pieţei româneşti de asigurări se datorează eforturilor depuse de fiecare broker în parte, însă aceste eforturi nu au fost susţinute întotdeauna de factorii implicaţi, şi mă refer aici la autoritatea de supraveghere şi la Institutul de Management în Asigurări. Trebuie să găsim, alături de ei, soluţiile pentru a putea depăşi anumite dificultăţi şi pentru a merge mai departe. Legislaţia are nevoie de mici ajustări, a mai explicat acesta.
Conform lui Romeo BOCĂNESCU, piaţa de brokeraj va continua să crească. Vom face eforturi pentru a creşte calitatea serviciilor şi vom pune accent, în acelasi timp, şi pe creşterea forţei de vânzări. Aici avem nevoie, însă, şi de sprijinul autorităţilor.

Creşterea de două cifre a pieţei de brokeraj trebuie „savurată”

Creşterea de două cifre a pieţei de brokeraj trebuie „savurată” pentru că nu este uşor să ai o astfel de creştere într-o piaţă care se afla, în principiu, în stagnare. Există, însă, o preocupare masivă privind ceea ce urmează să se întâmple după o astfel de creştere. Noi, companiile de asigurări, ne-am adaptat mai greu la început, însă ulterior, am acordat mult mai multă atenţie acestui aspect şi detaliilor aferente, a declarat Costi STRATNIC, Membru în Directoratul OMNIASIG VIG.
Este normal să aiba loc un transfer de prestare de servicii de la companiile de asigurări care nu mai pot susţine reţele foarte mari de vânzări către firme de brokeraj. De asemenea, suntem preocupaţi de modul în care colaborarea dintre asigurători şi societăţile de brokeraj va aduce o calitate sporită clientului final pe viitor. Consider că partea dificilă abia umează în ceea ce îi priveşte pe aceştia, a mai afirmat Costi STRATNIC.

Clienţii sunt îngrijoraţi de problemele din piaţă

Viorel VASILE, CEO-ul SAFETY Broker, a declarat că problemele recente din piaţa de asigurări din România i-au îngrijorat atât pe clienţii de pe segmentul corporate, cât şi pe cei din zona de retail.
Există prejudecata că toţi asigurătorii sunt nişte hoţi. În prezent, fie că este vorba de companii locale sau multinaţionale, asigurătorii se confruntă cu probleme. În acest caz, are de suferit toată piaţa de asigurări, inclusiv noi ca intermediari, a spus Viorel VASILE.
Grija nu este manifestată doar de clienţii din zona retail, ci şi de cei de pe segmentul corporate. Grija a cuprins şi segmentul corporate, ne-am lovit de reticenţa acestor clienţi în a alege următorul asigurător, care să nu aibă probleme în viitor, a menţionat CEO-ul SAFETY Broker.
Şi noi, şi asigurătorii, dar şi autoritatea trebuie să facă ceva pentru a schimba această percepţie negativă, a declarat Viorel VASILE. Acesta a adaugat că trebuie să crească calitatea serviciilor.
Asigurătorii nu vor ramâne în starea de amorţire la nesfârşit. Cu siguranţă, companiile de asigurări îşi vor reveni. Cu siguranţă noi trebuie să mergem către calitatea serviciilor. În momentul în care clientul nu ne simte aproape, apare o situaţie în care asigurătorii vor reuşi să schimbe piaţa, a mai spus Viorel VASILE.

Rolul brokerului este tot mai puternic

Cristian FUGACIU, General Manager MARSH Romania, a subliniat că rolul brokerului devine tot mai important, clienţii având nevoie de consiliere în privinţa achiziţionării produselor de asigurare.
Gradul de intermediere a crescut, iar rolul brokerului este tot mai puternic. Sper să nu fie o situaţie de conjunctură şi să nu fie bazată pe preţ, a declarat FUGACIU.
De asemenea, el salută iniţiativa brokerilor de retail de a se dezvolta şi pe segmentul corporate. Observ că şi brokerii de retail intenţionează să se axeze pe segmentul corporate, ceea ce este un lucru bun. În prezent, piaţa de brokeraj din România este dominată de retail, fiind o caracteristică a acesteia, a spus Cristian FUGACIU.
În ceea ce priveşte problemele asigurătorilor, oficialul MARSH România a menţionat că inevitabil este afectată şi piaţa de brokeraj. În general, clienţii noştri sunt îngrijoraţi şi ne trimit diverse întrebări.

Mulţi jucători nu au intrat pe online din cauza legislaţiei

Mulţi jucători nu au intrat pe online, şi chiar dacă au intrat, nu îl marchetează activ din cauza legislaţiei care, în acest moment, conduce la riscuri de natură juridică şi operaţională. Dezvoltarea canalului online, cu toate costurile aferente unei promovări pe plan naţional, e mai avantajoasă pentru un asigurător decât să dezvolte o reţea de vânzări la nivel de ţară. O legislaţie clară şi eficientă ar da posibilitatea şi altor instituţii specializate din afara ţării să intre pe această piaţă în baza dreptului de liberă stabilire, a menţionat Paul SWOBODA, CEO, GRAWE Romania.
În ceea ce ne priveşte, în mediul online, produsele comercializate trebuie să fie simple. Nu ne-am simţi confortabil să vindem produse complexe, precum asigurările de viaţă, fără o consultare riguroasă, astfel încât clientul să înţeleagă ce cumpără, a explicat Paul SWOBODA.

Vânzările de asigurări online sunt estimate la 10 milioane euro

Vânzările de asigurări online sunt estimate pentru anul 2014 la 10 milioane euro din totalul asigurărilor RCA, a declarat, în cadrul FIAR 2014, Răzvan PAVEL, Director de Dezvoltare SAFETY Broker, care a adăugat că nu sunt disponibile date exacte pe acest segment, neexistând reglementări speciale pentru vânzările online.
Răzvan PAVEL a explicat că în România, vânzările online au demarat în anul 2006, când a fost lansat site-ul rca-ieftin.ro. În 2012, asigurarile online au devenit un fel de 'Fata Morgana' a business-ului şi au apărut multe site-uri de comercializare a poliţelor pe Internet, a adăugat acesta.
Oficialul SAFETY Broker a precizat că în 2012 au apărut peste 100 de site-uri. Foarte multe dintre aceste proiecte s-au închis, dar site-urile au rămas funcţionale, iar clienţii caută oferte, însă nu primesc răspunsuri, ceea ce le scade încrederea.
De asemenea, există site-uri care vând asigurări online, dar în care apar doar oferte ce conţin preţuri, ceea ce nu e în favoarea clienţilor şi a pieţei.

Este importantă refacerea imaginii pieţei de asigurări

Imaginea pieţei de asigurări din România a fost afectată de evenimentele în care au fost implicate câteva societăţi. În acest caz, clienţii sunt mai îngrijoraţi şi mai temători atunci când încheie o poliţă. De aceea, jucătorii din domeniu vor trece printr-o perioadă în care va trebui să pună accent pe calitatea produselor şi serviciilor pe care le oferă, în vederea refacerii imaginii pieţei.
Nu este suficient să se furnizeze informaţii oficiale, nu sunt suficiente pentru a calma oamenii de rând, ci trebuie explicate anumite aspecte, să li se explice că nu este atât de gravă situaţia şi nu e ceea ce pare, iar lucrurile se vor clarifica în perioada următoare, a declarat Radu MANOLIU, Director General Adjunct, CREDIT EUROPE Asigurări. Nu doar calitatea trebuie să ne intereseze, ci şi refacearea imaginii, a adaugat el.

Încrederea pe zona de asigurări auto necesită o analiză mult mai aprofundată

Dacă avem tăria şi curajul să discutăm despre business-ul nostru fără asigurarea obligatorie RCA, care este una foarte delicată, încrederea pe partea de asigurări auto necesită o analiză mult mai aprofundată. În primul rând, noi, asigurătorii, trebuie să avem mecanismele prin care să putem despăgubi în mod corect clientul, iar acestea să fie legate de transparenţa pe care o oferim, a declarat Costi STRATNIC, Membru în Directoratul OMNIASIG VIG.
Pe de altă parte, deşi noi trebuie să facem primul pas, şi clienţii de asigurări CASCO trebuie să câştige încrederea asigurătorilor: ştim toţi că lipsa unui sistem bonus-malus pe CASCO de retail reprezintă declinul acestei industrii, a adăugat Costi STRATNIC.

Creşterea spectaculoasă a intermedierilor a fost susţinută de soluţiile IT tot mai performante şi personalizate

Creşterea spectaculoasă a gradului de intermediere a fost susţinută de dezvoltările şi implementările soluţiilor IT tot mai performante şi mai personalizate, care au ştiut să răspundă, în timp util, nevoilor specifice ale brokerilor, a subliniat Octavian PAŞPARUGA, Administrator, BrokerNet Software.
Brokerii pot asigura unui client o informare foarte exactă privind avantajele şi dezavantajele unui produs, precum şi să ofere şi să contabilizeze toate informaţiile legate de evenimentele majore ale unui contract de asigurare. Pentru asigurători, un avantaj este faptul că, dezvoltând aceste soluţii pe platformele brokerilor, produsele asigurătorilor ajung foarte repede în sistem. Pe lângă aceasta, există şi posibilitatea de a monitoriza în mod real şi precis daunele, a mai menţionat acesta.

Piaţa de brokeraj va ajunge la 60-65% peste 3 ani

Piaţa de brokeraj va continua să se dezvolte şi în perioada următoare, conform lui Dragoş CĂLIN, Membru în Directoratul ASIROM VIG, urmând să ajungă la 60-65% într-un interval de 3 ani.
Dacă anul trecut noţiunea de calitate a serviciilor îşi făcea loc timid în piaţă, anul acesta este elementul principal. Zona de vânzare tranzacţională se va duce foarte mult către mediul online. În ceea ce priveşte vânzare consultativă, atât timp cât calitatea va avea de câştigat, şi cantitatea de business va continua să crească, consideră Dragoş CĂLIN.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Noi reguli după implementarea IMD II).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!