Cover Story
Non-life se întoarce în 2006? „Minus” pe linie
Autor:Vlad BOLDIJAR; Andreea IONETE
Cristian CONS TANTINESC U Președinte UNSAR
Rangam BIR Directorul General ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări
Radu MUSTĂȚEA Președinte Directorat ASTRA Asigurări
Iulius Alin BUCȘA Director General EUROINS
Oliviu STOICA Președinte UNIQA Asigurări
Marius BULUGEA Director General PAID
James GRINDLEY Director General, CERTASIG
Radu MANOLIU Director General Adjunct CREDIT EUROPE Asigurări
Gheorghe AXINTE CEO AUDATEX România
Sorin IACOB General Manager EUROTAXGlass's România
Nicolae GANEA Administrator ASISOFT
Alexandru APOSTOL Director General MAXYGO Broker
Victor SRAER Managing Partner OTTO Broker
Liliana LAPADATONI Business Development Manager MARSH România
Andrei RĂDULESC U Acționar POWER Broker
Cristian BĂLĂNICĂ Director General PIRAEUS Insurance Broker
Dragoș CABAT Managing Partner FINANCIAL View Consulting
Sergiu COSTACHE Președinte Media XPRIMM

Dominaţia liniilor auto şi, implicit, reducerea primelor încasate pentru poliţele aferente vor trage în jos cu până la 15% segmentul non-life anul acesta. Astfel, după un declin de o singură cifră în 2010, în 2011 acesta ar putea intra în registrul double-digit, potrivit  liderilor celor mai importante companii de asigurări, reuniţi la XPRIMM Annual Forecast Meeting – Asigurări generale – 2011, pentru a dezbate tendinţele şi provocările anului.

Aceştia se aşteaptă, la unison, ca în scenariul cel mai optimist piaţa să scadă cu 5% în 2011, sau în cel mai pesimist scenariu cu 15%, pe fondul unei reducerii cu 20% a tarifelor la poliţele auto. La începutul anului trecut, oficialii companiilor de asigurări se aşteptau la o scădere medie de 5-10% a segmentului de asigurări generale în 2010, previziune care a fost confirmată.
Transpus în cifre, adeverirea previziunilor de la începutul acestui an presupune ca piaţa de asigurări generale să coboare în intervalul 1,4 – 1,5 miliarde euro, adică puţin peste valoarea înregistrată în 2006.


Cu toate acestea, în pofida dificultăţilor actuale, asigurătorii susţin că, pe termen lung, piaţa locală are un potenţial foarte mare de dezvoltare. Estimările indică o reluare a investiţiilor în economie în şase - zece luni, următoarea etapă fiind revenirea creditării, care nu este posibilă totuşi mai devreme de sfârşitul lui 2011.


În încercarea de a-şi păstra clienţii sau de a câştiga cotă de piaţă, companiile de asigurări au redus semnificativ tarifele poliţelor RCA, un segment care reprezintă peste o treime din piaţa asigurărilor generale. Piaţa de asigurări generale este dependentă în cea mai mare proporţie de poliţele auto, astfel că asigurătorii aşteaptă acum reluarea creditării.

La un simplu calcul, cumulând 1,4 miliarde euro (asigurări generale) cu circa 400 milioane euro (asigurări de viaţă), un lucru este cert: vom trece în 2011 sub pragul de 2 miliarde euro prime brute subscrise; problema este cum se va realiza această scădere, a subliniat Alex ROŞCA, Redactor Şef al Revistei PRIMM – Asigurări&Pensii.


Dacă în anii trecuţi lupta pentru cota de piaţă se dădea pentru atragerea investitorilor străini pe piaţa locală de asigurări, acum, pentru că s-a vândut aproape totul, vorbim despre o luptă pentru cota de piaţă în vederea supravieţuirii. Aşadar, urmează un an 2011 greu, dar care anticipează un 2012 cu ceva mai multe speranţe, a încheiat Alex ROŞCA.


Cu şase luni în urma economiei


Revenirea pe plus a pieţei de asigurare se va produce la şase luni după ce economia naţională va creşte, conform aprecierilor lui Dragoş CABAT, FINANCIAL VIEW: Dacă economia va reveni pe creştere în primul trimestru din 2011, piaţa de asigurări ar putea ieşi din recesiune în al doilea semestru din acest an.
Potrivit lui Dragoş CABAT, România ar fi trebuit să iasă din recesiune în trimestrul 2/2010, însă măsurile economice şi politice aplicate au produs o scădere economică în al treilea trimestru: Pentru ultimul trimestru din 2010, probabil economia va consemna o creştere uşoară, a completat Dragoş CABAT.
Acesta a precizat că sectorul bancar va ieşi din recesiune în acest an şi tot în 2011 va înregistra profit, spre deosebire de sectorul asigurărilor, care va înregistra profitabilitate abia în anul 2012. Acest lucru se datorează faptului că piaţa de asigurări a avut, spre deosebire de sectorul bancar, perioada de creştere double digit cu doi ani în întârziere, perioadă foarte apropiată de debutul crizei, perioadă în care asigurătorii s-au „luptat” pentru cotă de piaţă şi în care s-au cheltuit foarte mulţi bani, bani care sunt dificil de recuperat în plină recesiune.
Totodată, CABAT a subliniat că acest moment de criză reprezintă o reală oportunitate pentru companiile de asigurare de talie mică, pe fondul diminuării pieţei, acestea putând să îşi majoreze mult mai uşor cota de piaţă.


UNSAR: Scenariul optimist pentru 2011este o scădere cu 5% a business-ului


Piaţa de asigurări generale va scădea în anul 2011 pe fondul evoluţiei descrescătoare a liniei de asigurări RCA influenţată puternic de reducerea numărului de poliţe încheiate, respectiv a scăderii tarifelor: Astfel, scenariul meu optimist este o reducere cu 5% a business-ului asigurătorilor, a declarat Cristian CONSTANTINESCU, Preşedintele UNSAR.
În acelaşi timp, în opinia lui Cristian CONSTANTINESCU există posibilitatea ca piaţa să se confrunte cu noi companii care să falimenteze, fiind vizate societăţile de asigurare care au practicat în ultimii ani politici agresive de câştigare de cotă de piaţă prin subtarifarea riscurilor preluate.
Discutăm despre o piaţă care de şase ani pierde, şi pierde din ce în ce mai mult - vorbim de sute de milioane de euro aport la capital în ultimii trei ani, numai în 2009 aportul fiind de 330 milioane euro. Se pare că, pentru acţionarii societăţilor prezente în România, banii nu sunt nici puţini şi nici scumpi. În 2011 ar trebui să se vadă, în opinia mea, şi nişte companii care dispar - şi nu neapărat din rândul celor care nu contează atât de mult din punct de vedere al cotei de piaţă, a avertizat Cristian CONSTANTINESCU.
De asemenea, a continuat acesta, mă îndoiesc că vom vedea prea multe societăţi care să termine anul 2010 pe profit. Mai mult, cifrele auditate nu vor arăta situaţia reală, an de an este evidentă subestimarea nivelului rezervelor. Tentaţia este mare, pentru că măcar subevaluarea rezervelor conduce în mod fals la o nevoie de capital mai redusă. Lupta pentru cotă de piaţă nu a însemnat nimic altceva decât subscriere pe cash flow, care este viabilă pe perioade scurte, dar numai în condiţiile în care piaţa sau asigurătorul respectiv are afaceri în creştere. În momentul în care creşterea este zero sau negativă, cum este acum, consecinţele acestei subscrieri pe cash flow se vor vedea foarte clar, a încheiat Preşedintele UNSAR.


ASTRA Asigurări: 2011, cel mai dur an pentru piaţa de asigurări


Anul 2011 va fi cel mai greu an pentru piaţa de asigurări din România, consideră Radu MUSTĂŢEA, Preşedinte Directorat, ASTRA Asigurări: Din cauza crizei, eu cred că în 2011 vom avea o scădere cu două cifre pentru piaţa de asigurări din România, pe fondul scăderii foarte mari a pieţei auto. La acest lucru se adaugă reducerile masive ale tarifelor la RCA şi la CASCO, companiile de asigurări dorind să îşi menţină astfel clienţii, precum şi creşterea frecvenţei daunalităţii şi a daunei medii.
În opinia liderului ASTRA, aceste lucruri vor avea un efect negativ asupra companiilor de asigurare, în primul rând, şi apoi asupra pieţei.
Totodată, asigurările obligatorii de locuinţe, care ar fi putut reprezenta o relansare pentru piaţa de asigurări, nu au avut efectul scontat: Anunţul din partea autorităţilor privind amânarea aplicării penalităţilor, care ar fi trebuit să înceapă din 15 ianuarie 2011, a avut un impact negativ şi pentru piaţa de asigurări facultative. Pentru 2010, asigurările obligatorii au reprezentat o oportunitate, dar piaţa nu a fost dezvoltată cum ar fi trebuit. Dacă nu vor interveni din nou şi nu se va modifica iar termenul de aplicare a amenzilor, asigurările obligatorii pentru locuinţe vor reprezenta o oportunitate pentru 2011.
2010 a fost un an cu un efect advers asupra profitului, pentru că de la jumătatea anului s-a majorat TVA-ul, ceea ce a avut un impact major în creşterea costurilor, cu procentele de diferenţă. Majorarea TVA-ului a fost factorul care ne-a afectat cel mai direct şi cel mai agresiv din tot ceea ce s-a întâmplat în mediul economic, a precizat Radu MUSTĂŢEA.
De asemenea, susţine acesta, asigurătorii vor cheltui mai mulţi bani pe segmentele auto, pentru subvenţionarea şoferilor care fac daune.
Toate evoluţiile negative vor conduce, în definitiv, la servicii mai proaste oferite asiguraţilor, iar la începutul anului viitor vom vedea cine a putut să treacă peste acest „hop” major. Să sperăm însă că vom avea un mediu economic mai propice, spre sfârşitul anului, pentru a ne putea aşeza business-ul pe linia de plutire, a adăugat Radu MUSTĂŢEA.


ALLIANZ-ŢIRIAC: Politicile de tarifare vor influența stabilitatea industriei de profil


În opinia liderul ALLIANZ-ŢIRIAC, ultimul an a marcat pentru piaţa de asigurări auto o schimbare drastică. Cu toate acestea, segmentul RCA va rămâne o piaţă-cheie şi în 2011, iar această dominaţie va pune presiune în continuare asupra pieţei de asigurări per ansamblu. În condiţiile în care vânzările de maşini vor continua să scadă, nici pe clasa CASCO nu vom înregistra o evoluţie, a afirmat Rangam BIR, Directorul General al ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări.
Astfel, principalul efect va fi o scădere a preţurilor, iar portofoliul consolidat al pieţei de asigurare va suferi modificări. Totodată, politicile de tarifare vor avea o influenţă majoră asupra stabilităţii industriei de profil, a adăugat Rangam BIR.
Realist vorbind, pentru 2011 mă aştept la o scădere de 5% a întregii pieţe, scenariul optimist fiind menţinerea la nivelul din 2010. O reducere de două cifre este improbabilă, ar însemna o coborâre la nivelul anului 2006 şi nu mă aştept ca piaţa să urmeze o tendinţă de descreştere atât de puternică, a adăugat liderul ALLIANZ-ŢIRIAC.


UNIQA: Creditarea afectează şi asigurările


Pe termen lung, perspectivele economiei sunt bune, aceasta dând semne de revenire. A crescut volumul de exporturi cu circa 25%, dar acestea nu reprezintă un vector suficient care să  tragă economia după el, întrucât reprezintă doar 26% din PIB, a apreciat Oliviu STOICA, Preşedinte, UNIQA Asigurări.
Potrivit liderului UNIQA, revenirea pe creştere economică implică doi paşi importanţi: revenirea investiţiilor şi relansarea creditării.
Între anii 2008-2010, România a pierdut circa 75% din investiţiile directe în economie, dar estimăm că în 6-10 luni acestea se vor întoarce, creând locuri de muncă şi bunăstare pentru populaţie, a adăugat Oliviu STOICA.
Următoarea etapă în ciclu este revenirea creditării, care ne aşteptăm să crească, mai ales pe finalul anului 2011; deja băncile au început să promoveze oferte, însă condiţiile de creditare creează încă multe probleme, probleme care afectează şi piaţa de asigurări, a opinat STOICA.
În opinia Preşedintelui UNIQA Asigurări, revenirea economică a României va urma traiectoria Indoneziei care, după trecerea crizei care a lovit Asia in anii '95-'96, a cunoscut o creştere de 19%: Prognoza noastră la orizontul 4-5 ani este o creştere de 13%, care va depăşi net media celorlalte ţări din ECE, pe care o estimăm la 9%.


EUROINS: 2011 va aduce o scădere între 10 şi 15 procente pe piaţa de asigurări; segmentul property va creşte însă cu două cifre


Liderul EUROINS, Iulius Alin BUCŞA, a afirmat că piaţa asigurărilor va scădea cu cel puţin 10% în acest an, varianta pesimistă indicând o reducere a veniturilor chiar cu 15%.
Din păcate, piaţa auto este extrem de afectată, atât de efectele crizei, cât şi de reducerea dramatică a tarifelor. Nu cred că piaţa auto se va normaliza în 2011, dimpotrivă, mă aştept la o concurenţă acerbă între companii, care va conduce la o scădere drastică a preţurilor, ceea ce va avea un efect devastator asupra pieţei per ansamblu, este de părere Iulius Alin BUCŞA.
Din punctul de vedere al asigurărilor obligatorii de locuinţe, Preşedintele EUROINS consideră că acestea au pus presiune pe preţul celor facultative, singurul avantaj fiind creşterea numărului de locuinţe asigurate, ceea ce estimez că va conduce la un avans de două cifre pe segmentul property.


CREDIT EUROPE Asigurări: Oamenii cred că o asigurare facultativă pentru locuinţă ar trebui să coste 20 euro


Radu MANOLIU, Director General Adjunct, CREDIT EUROPE Asigurări, consideră că recesiunea economică a afectat bugetul alocat pentru asigurări de către clienţi, aceştia fie renunţând la asigurare, fie cumpărând asigurările cele mai ieftine: Piaţa de asigurări va scădea cu 5-10%, iar, în particular, piaţa de asigurări de locuinţe va scădea şi ea. Sper ca în 2011 partea legislativă să se remedieze şi să fie îndepărtate toate componentele negative care au afectat atât asigurările obligatorii, cât şi pe cele facultative. Totodată, piaţa asigurărilor obligatorii de locuinţe a fost zguduită de lovituri legislative. Pe lângă subminarea PAID-ului, oamenii au rămas cu impresia că o asigurare facultativă pentru locuinţă ar trebui sa coste 20 euro, a punctat Radu MANOLIU.
Gradul de penetrare al asigurărilor în Produsul Intern Brut şi densitatea asigurărilor sunt doi indicatori specifici industriei care definesc maturitatea şi locul în care se regăseşte piaţa, raportat la nivel mondial. Din păcate, odată cu debutul crizei economice valorile acestora sunt în continuă descreştere, având chiar cel mai redus nivel din Europa Centrală şi de Est. În aceste condiţii, asigurătorii trebuie să conlucreze pentru popularizarea asigurărilor în rândul românilor şi să exploateze segmentele non-auto, în principal asigurările de locuinţe şi cele de sănătate, a precizat Radu MANOLIU.


CERTASIG: Ne vom axa şi în 2011 pe segmentele de asigurări de nişă, mai profitabile


James GRINDLEY, Director General al CERTASIG, a precizat că pentru a asigura societăţii pe care o conduce profitabilitate, se va concentra anul acesta pe asigurări de garanţii şi de răspundere profesională, maritime, de aviaţie, segmente de asigurare specializate şi de nişă, cu o rată scăzută de daunalitate. Sperăm ca şi alţi asigurători să înceapă să abordeze aceste segmente, pentru a induce o concurenţă mai mare pe aceste linii, a declarat James GRINDLEY.
Pentru anul în curs, la nivel de piaţă, mă aştept la o scădere de 5%, posibil 10%, generată de evoluţiile liniilor auto, a continuat acesta. CERTASIG este o companie care nu va fi afectată de politicile de tarifare din piaţă pe segmentul RCA, nedesfăşurând activitate de subscriere pe această linie.


Piaţa de asigurări auto va scădea, afirmă şi furnizorii de servicii dedicate asigurărilor


În pofida îmbunătăţirii mediului economic prin relansarea exporturilor, acestea au fost în mare parte reprezentate de automobilele DACIA, din acest punct de vedere neajutându-i deloc pe asigurători, consideră Gheorghe AXINTE, CEO, AUDATEX Romania. Totodată, acesta apreciază o scădere de cel puţin 10 puncte procentuale pentru piaţa de asigurări auto.
Tot o contracţie pentru piaţa de asigurări auto a pronosticat şi Sorin IACOB, General Manager, EUROTAXGlass's Romania (-5%, - 6%), acesta argumentând prin creşterea numărului de vehicule neutilizate care nu intră în zona de asigurare, mentenanţă şi servisare de la 840 mii la 930 mii (dintr-un parc auto ce totalizează 5,3 milioane maşini). Programul RABLA 2010 a fost un semi-succes, multe certificate rămânând neutilizate. De asemenea, la scăderea pieţei contribuie şi numărul mare de maşini provenite din contracte de leasing sau creditare terminate înainte de termen, aflate acum în parcuri auto neasigurate. La acest lucru se adaugă şi maşinile DACIA exportate, care nu vor fi asigurate în România, dar şi maşinile second-hand reposedate din care multe pleacă la export, a adăugat Sorin IACOB.
Liderul EUROTAXGlass's Romania a evidenţiat totodată reorientarea importatorilor şi a reţelelor de dealeri auto către piaţa de autovehicule second-hand, întrucât clientul primeşte la achiziţionarea unui astfel de autoturism şi o garanţie şi există şanse mari să îl şi asigure.


Şi brokerii privesc cu pesimism evoluţia pieţei


Sunt pesimist în privinţa pieţei de asigurări din România. Cauzele sunt multiple: România este percepută ca o ţară cu un risc politic ridicat, legislaţia este confuză şi contradictorie, mediul economic este precar. Astfel, încrederea în România este scăzută, iar piaţa de asigurări nu are posibilitatea să cunoască din nou creştere, a precizat Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO.
 În opinia liderului MAXYGO, o soluţie de creştere pentru piaţă o reprezintă retail-ul "din zonele neacoperite încă. Acele zone trebuie exploatate. Reţelele companiilor de brokeraj pot aduce creştere pentru piaţă. Alt potenţial nu văd pentru 2011".
Cu siguranţă, piaţa de asigurări va scădea şi în 2011, a declarat Victor SRAER, Managing Partner, OTTO Broker. În opinia acestuia, importantă va fi alegerea făcută de asigurători în privinţa tipului de scădere: Dacă vor alege menţinerea primelor, dar scăderea numărului de clienţi sau dacă vor alege, din contră, creşterea numărului de clienţi prin scăderea primelor. Diferenţa constă în calitatea serviciilor care vor putea fi furnizate de asigurători. În prima variantă, scăderea pieţei ar fi între -5 şi -10%, dar s-ar menţine profitabilitatea, iar în cea de-a doua variantă, scăderea poate ajunge şi la -20%, calitatea serviciilor ar fi alterată, iar soluţia ar fi periculoasă pe termen mediu şi lung.
Estimăm o scădere de până la 5% a pieţei de asigurări per ansamblu, a precizat Liliana LAPADATONI, Business Development Manager, MARSH. În ceea ce priveşte compania MARSH, aceasta şi-a manifestat încă din 2010 o tendinţă de creştere a rolului şi importanţei consultantului în asigurări pentru clienţi, care va continua şi în acest an, a completat Liliana LAPADATONI.
Şi în 2011 piaţa de asigurări va scădea, consideră şi Andrei RĂDULESCU, POWER Broker. Nu poate exista dezvoltare atâta timp cât nu avem creştere economică, a adăugat acesta. În opinia reprezentantului POWER Broker, noua tendinţă a pieţei asigurărilor este dată doar de asigurările obligatorii, populaţia renunţând la cele facultative. Paradoxal, cifrele arată că în perioada de criză, economiile populaţiei au crescut, oamenii au bani, bani care sunt blocaţi. Aceştia vor fi cheltuiţi atunci când, la nivel naţional, va dispărea percepţia sentimentului negativ prezent pe piaţa.
Un optimism moderat a afişat şi Cristian BĂLĂNICĂ, Director General al PIRAEUS Insurance Broker: Chiar dacă vom asista la o creştere a economiei, dacă ne luăm după predicţii, aceasta se va produce în piaţa de asigurări cu un delay de 6 luni – 1 an. În opinia liderului PIRAEUS Insurance Broker, măsurile aspre ale Guvernului au afectat puternic rezultatele pieţei de asigurare, şi la momentul actual este dificilă realizarea unei prognoze chiar şi la nivel de companie, aceste măsuri afectând strategiile de dezvoltare.

Asigurări generale - Pronosticuri în minus

Cristian CONSTANTINESCU, UNSAR: între -5% şi -10%
Radu MUSTĂŢEA, ASTRA Asigurări: -10%
Rangam BIR, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări: -5%
Oliviu STOICA, UNIQA Asigurări: între -5% şi -10%
Iulius Alin BUCŞA, EUROINS: între -5% şi -15%
Radu MANOLIU, CREDIT EUROPE Asig.: între -5% şi -10%
James GRINDLEY, CERTASIG: între -5% şi -10%
Liliana LAPADATONI, MARSH România: -5%
Victor SRAER, OTTO Broker: între -5% şi -20%
Andrei RĂDULESCU, POWER Broker: -10%
Gheorghe AXINTE, AUDATEX Romania: -10%
Sorin IACOB, EUROTAXGlass's Romania:  -5%, -6%
Nicolae GANEA, ASISOFT: -10%

 


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Non-life se întoarce în 2006? „Minus” pe linie).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum pot fi protejate drepturile consumatorilor de asigurari?

Stefan PRIGOREANU - Vicepresedintele PRBAR 

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!