Eveniment Internaţional
Opiniile consumatorilor, tot mai importante
Autor:Adina TUDOR, Alexandru CIUNCAN
Vineri, 04 Iulie 2014

Peste 300 de specialişti din toată Europa, inclusiv 35 de reprezentanţi ai consumatorilor, dar şi academicieni, consultanţi financiari, experţi ai Uniunii Europene şi membri ai autorităţilor de supraveghere naţionale s-au reunit pe 4 iunie 2014,  la Londra, pentru a discuta despre tendinţele specifice fiecărei pieţe, dar mai ales despre factorii comuni în domeniul protecţiei consumatorului, cu prilejul „Joint ESAs Consumer Protection Day”, cel mai mare eveniment european dedicat protecţiei consumatorilor.

Suntem cu toţii consumatori de produse financiare şi practicile ce afectează drepturile consumatorilor fac în primul rând rău companiilor care le promovează.

Conferinţa a fost organizată de către cele trei autorităţi europene de supraveghere în domeniul serviciilor financiare – EBA - European Banking Authority, ESMA - European Securities and Markets Authority şi EIOPA - European Insurance and Occupational Pensions Authority, reunite sub umbrela unui Joint Committee ESA - European Supervisory Authorities.
Iniţiativa  „The Joint ESAs Consumer Protection Day”, ajunsă în acest an la cea de a doua ediţie, are ca obiectiv întărirea cooperării şi a colaborării între sectoarele supravegheate de autorităţile europene. Scopul acesteia este de a reuni consumatori, instituţii de reglementare şi reprezentanţi ai industriei pentru a discuta probleme legate de protecţia consumatorilor în zona serviciilor financiare. Temele principale dezbătute au inclus guvernanţa şi supravegherea produsului, comportamentul consumatorului în domeniul financiar şi economic, tehnici de cross-selling şi inovaţii financiare.

Responsabilitatea privind produsele nu trebuie să se afle la reglementator, ci la companii.

Suntem cu toţii consumatori de produse financiare şi practicile ce afectează drepturile consumatorilor fac în primul rând rău companiilor care le promovează, a declarat Andrea ENRIA, Chairperson al EBA şi Şef al Joint Committee ESA, în deschiderea evenimentului, referindu-se la faptul că, nu de puţine ori, consumatorii devin din ce în ce mai vocali cu privire la neregulile sesizate.
Un subiect important care a marcat dezbaterile a fost legat de principiile care vizează responsabilitatea pentru situaţiile ce aduc atingere drepturilor clienţilor.
Structurarea produselor financiare este fundamentală pentru minimizarea dificultăţilor aduse consumatorului, căci pune responsabilitatea acolo unde trebuie - asupra board-urilor companiilor, a afirmat Gabriel BERNARDINO, Chairman al EIOPA.
Nu sunt de acord cu aprobarea de către reglementator a tuturor produselor financiare şi nu cred că se va ajunge acolo, căci responsabilitatea nu trebuie să fie la reglementator, ci la companii. Vrem să vedem fapte, decizii, nu sute de pagini de legislaţie, a precizat Gabriel BERNARDINO.

Orice produs trebuie dezvoltat cu gândul la consumatori.

Pe de altă parte, orice produs trebuie dezvoltat cu gândul la consumatori, a punctat şi Steven MAIJOOR, Chairperson al ESMA.
Sperăm ca principiile de product oversight & governance se vor regăsi în IMD II şi că responsabilităţile vor fi clar determinate între managementul companiilor şi reţelele de distribuţie, indiferent de tipul lor, a subliniat Gabriel BERNARDINO.
Distribuitorii trebuie să îşi asume la rândul lor responsabilitatea pentru produsele vândute, la fel ca în industria alimentară, a adăugat Steven MAIJOOR.

Distribuitorii trebuie să îşi asume la rândul lor responsabilitatea pentru produsele vândute.

Conflictul de interese (aplicat tuturor distributorilor de asigurări) este, de altfel, un subiect foarte important pentru EIOPA, care a lansat recent o consultare legată de acest subiect, pornind de la faptul că MIFID II introduce acest concept aplicat asupra asigurărilor de viaţă cu componentă investiţională, amendând practic IMD I până la apariţia IMD II, însă nu dă detalii specifice asupra acestui concept. Problema apare însă şi în cazul altor tipuri de asigurări, fiind determinată şi generată de comisioanele disproporţionale acordate distribuitorilor în anumite cazuri. Soluţia pentru această situaţie nu este numai transparenţa comisionării, ci corectitudinea în stabilirea valorilor acesteia încă de la început.
Toate acestea pornind de la faptul că un studiu recent al Comisiei Europene indică faptul că peste 50% dintre consumatori îşi doresc produse financiare mai simple, care să le permită să compare avantajele fiecăruia şi să decidă în cunoştinţă de cauză. Spre exemplu, în acest moment, doar 30% din consumatorii europeni analizează mai multe produse similare înainte de achiziţie şi foarte puţini înţeleg riscul asociat unei investiţii.
În cadrul evenimentului, Verena ROSS, Directorul Executiv al ESMA, a prezentat iniţiativele autorităţilor europene de reglementare în ceea ce priveşte practicile de cross-selling. De asemenea, Directorul Executiv al ESMA a punctat recomandările pe care autorităţile de reglementare le pot face firmelor pentru ca acestea să le permită consumatorilor să înţeleagă informaţiile detaliate legate de produsele pe care le cumpără şi, în general, să îmbunătăţească protecţia consumatorilor în acele cazuri în care anumite produse secundare sau „auxiliare” sunt vândute împreună cu un produs de bază. Printre soluţiile indicate în acest sens se numără oferirea unor informaţii simple în ceea ce priveşte preţurile, precum şi setarea unor opţiuni de bază în mediul online, care să le permită consumatorilor să selecteze activ acel produs secundar, pentru a-l putea achiziţiona în cunoştinţă de cauză, în loc să existe deja o opţiune preselectată.
Panelul interactiv de dezbateri dedicat comportamentelor financiare a explorat modalităţile prin care o mai bună înţelegere a atitudinilor consumatorilor a condus la îmbunătăţirea proceselor de decizie ale acestora. Nu în ultimul rând, în cadrul panelului dedicat inovaţiilor financiare, specialiştii au analizat modalităţile prin care companiile pot beneficia de inovaţii, controlând, în acelaşi timp, acele riscuri care pot afecta consumatorii şi sistemul financiar.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Opiniile consumatorilor, tot mai importante).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!