Pensii
Pensii private obligatorii. Caleidoscop CEE (II)
Autor:Daniela GHEȚU

CEHIA: Reforma pensiilor – o istorie cu final incert
La sfârşitul lunii septembrie, Preşedintele Vaclav KLAUS a respins prin veto două importante texte legislative menite să asigure funcţionalitatea segmentului privat din cadrul reformei sistemului de pensii iniţiate de Guvernul ceh, punând astfel sub semnul întrebării debutul Pilonului II, programat pentru începutul anului viitor. KLAUS a invocat în sprijinul deciziei sale lipsta unei acceptări politice largi pentru această reformă, caracterizând iniţiativa guvernamentală ca hazardată, dat fiind impactul bugetar şi scăderea încrederii populaţiei în instituţiile de plasament colectiv, ca urmare a crizei.
Pachetul legislativ de bază privind reforma pensiilor a fost însă adoptat la sfârşitul anului 2011, după ce discuţiile aprinse între diversele segmente ale clasei politice s-au încheiat cu adoptarea legii de către Camera Deputaţilor, în pofida votului negativ din Senat. La momentul respectiv, Preşedintele KLAUS nu a semnat această lege, dar nu a apelat nici la dreptul său de veto, astfel încât prevederile noii legi sunt în vigoare şi, potrivit acestora, din ianuarie 2013 cetăţenii cehi vor avea dreptul să opteze pentru constituirea conturilor individuale de pensie, aderând în fapt la Pilonul II. Din păcate, decizia luată recent de KLAUS lipseşte deocamdată viitorul Pilon II de instrumentele practice ale constituirii şi funcţionării sale, astfel că reforma ar putea deveni cu adevărat funcţională, în actualul context, numai dacă Parlamentul va hotărî să treacă peste veto-ul prezidenţial, sau dacă funcţionarea Pilonului II va fi reglementată prin norme emise în completarea legii din 2011, de Ministerul Finanţelor.
Pe scurt, potrivit noii legislaţii, angajaţii cehi vor putea decide să plaseze în administrare privată 3 procente din contribuţiile lor către sistemul public de pensii, cu condiţia de a suplimenta această contribuţie şi cu 2 procente din venitul lor net. Noul pilon de pensii ar putea debuta în 2013, dacă se găseşte o soluţie rezonabilă pentru actualul impas administrativ. Angajaţii tineri, cu vârste de până la 35 de ani, vor putea intra în sistem oricând, în timp ce pentru cei care au depăşit această vârstă sistemul va fi deschis numai până la sfârşitul anului 2012.
Noua lege a fost întâmpinată cu un optimism moderat de specialiştii în pensii, care nu o consideră suficient de curajoasă, deşi apreciază adoptarea ei ca pe un pas înainte făcut pe calea îmbunătăţirii sustenabilităţii sistemului naţional de pensii. Pe de altă parte, ea a fost puternic contestată de uniunile sindicale şi politicienii de stânga. Potrivit planurilor anunţate anterior de coaliţia guvernamentală, o bună parte din sumele necesare pentru a finanţa implementarea Pilonului II ar fi provenit din mărirea cu 1% a cotelor TVA. Potrivit estimărilor Ministerului de Finanţe, citate de presa cehă, deficitul creat de lansarea Pilonului II în bugetul de asigurări sociale s-ar putea ridica la circa 45 miliarde coroane (~1,8 miliarde euro) în perioada 2013-2015, sumă deja recunoscută în proiecţiile bugetare pe termen mediu.
Reprezentanţii ministerului au ţinut însă să sublinieze că, în condiţiile în care aderarea la Pilonul II nu va avea caracter obligatoriu, este greu de estimat câte persoane vor dori să participe la un fond de pensii de Pilon II. Ca urmare, nici dimensiunile deficitului nu pot fi proiectate cu acurateţe. Ministerul de Finanţe a luat în calcul, în aceste condiţii, un deficit de 6 miliarde CZK în 2013, 19,3 miliarde CZK în 2014 şi circa 20 miliarde CZK în 2015, dar oficialii instituţiei au subliniat că, până la urmă, "valoarea deficitului s-ar putea situa oriunde în intervalul 0 - 36 miliarde CZK, funcţie de nivelul de participare al cetăţenilor".
De cealaltă parte, reprezentanţii industriei sunt ceva mai puţin optimişti decât autorităţile în estimările cu privire la potenţiala participare a populaţiei la fondurile de pensii de Pilon II. În timp ce calculele oficiale au luat în considerare o posibilă participare de până la 30%, operatorii din piaţa de pensii private apreciază că, cel puţin în prima fază, nu mai mult de 15% din populaţie va participa la Pilonul II, adică un total de 700–750 mii de persoane. Dacă această cifră este considerată ca suficientă pentru ca Pilonul II să opereze în condiţii economice acceptabile, ea este departe de a reprezenta nivelul de participare necesar pentru a rezolva problema sustenabilităţii pe termen lung a sistemului de pensii ceh. Tocmai de aceea operatorii caracterizează reforma Guvernului NECAS ca “insuficient de curajoasă”, considerând că numai un Pilon II cu participare obligatorie – aşa cum a fost el configurat în toate ţările din regiune -, ar putea genera efectele financiare şi sociale scontate.

Punctul de plecare
Cehia este singura ţară din regiune al cărui sistem de pensii nu conţine, până în prezent, componenta de tip Pilon II, în care contribuţiile la fondul de pensii sunt constituite, cel puţin parţial, din sume prelevate din contribuţiile plătite pentru asigurările sociale de stat. Una dintre explicaţiile acestui fenomen rezidă şi în succesul deosebit înregistrat de componenta facultativă a sistemului, succes care a făcut ca extinderea sistemului de pensii private prin înfiinţarea Pilonului II să pară, cel puţin pentru un timp, inutilă. În fapt, elementul care a creat această impresie a fost participarea foarte largă a populaţiei, dar o privire mai atentă asupra indicatorilor financiari arată că succesul Pilonului III ceh este mai degrabă unul de imagine: contribuţiile mici şi randamentele investiţionale modeste impuse de condiţiile foarte restrictive de siguranţă fac astfel încât acumulările financiare realizate în acest fel de cetăţenii cehi să fie insuficiente pentru a rezolva în mod real chestiunea finanţării anilor de pensionare.
Faţă de estimările privind posibila participare la viitorul Pilon II, merită menţionat că Pilonul III – însumând sub denumirea generică “planuri personale de economisire” atât pensiile private facultative, cât şi produsele de asigurări de viaţă care îndeplinesc funcţia de a genera o rentă de tip pensie - numără în prezent circa 4,7 milioane de participanţi, cifră considerată ca foarte apropiată de nivelul maxim posibil în condiţiile în care, potrivit Oficiului Naţional de Statistică din Cehia, la finele semestrului I 2012 în economia locală existau 3,77 milioane de angajaţi cu normă întreagă. Din totalul participanţilor, un număr de aproximativ 1,3 milioane primesc contribuţii şi din partea angajatorilor. De remarcat că, parte a programului de încurajare a economisirii, circa 4,43 milioane de participanţi primesc în conturile lor de economisire pentru pensie şi o contribuţie suplimentară din partea statului ceh.
Totuşi, cifrele publicate de Banca Naţională Cehă, organismul de supraveghere a pieţelor financiare, arată că cea mai mare parte a contribuţiilor provine în mod direct de la participanţi. Astfel, în primul semestru din 2012, din totalul de 29,73 miliarde CZK, contribuţii plătite către fondurile de pensii de Pilon III, contribuţiile suplimentare plătite de stat se ridică la numai 2,95 miliarde CZK, iar cele plătite de angajatori totalizează 3,7 miliarde CZK. În aceeaşi perioadă, fondurile de pensii facultative au plătit beneficii în valoare totală de 20,35 miliarde CZK.
Un calcul sumar arată că, în timp ce contribuţia medie se ridică la circa 43 euro/participant, beneficiile plătite au o valoare medie de circa 360 euro în cazul pensiilor şi aproximativ 187 euro în cazul pensiilor de urmaş. Nu trebuie însă pierdut din vedere că, faţă de totalul de circa 12.000 de pensii şi pensii de urmaş în plată curentă, fondurile au plătit beneficiarilor şi un mare număr de sume unice, reprezentând valoarea unor conturi de economisire în care acumulările erau prea mici pentru a se putea constitui o pensie. Mai mult, ţinând cont că, potrivit statisticilor oficiale, valoarea salariului mediu este de circa 1.000 euro, este clar că actualul nivel al pensiilor obţinute din Pilonul III nu este suficient, de unde şi necesitatea implementării unei formule suplimentare, de tip Pilon II.
Cele 9 fonduri de pensii de Pilon III active pe piaţa de specialitate cehă au acumulat, de la lansarea sistemului până în prezent, active în valoare totală de 257,95 miliarde CZK, circa 84,5% din această sumă provenind din contribuţii. Valoarea agregată a profitului realizat de fondurile de pensii în semestrul I 2012 s-a ridicat la 2,3 miliarde CZK.
După criteriul volumului de active, PF České pojišťovny este cel mai mare fond de pensii ceh, administrând active în valoare de 62,2 miliarde CZK, în beneficiul a 1,17 milioane de participanţi. În topul operatorilor este urmat de PF České spořitelny, cu o valoare totală a activelor administrate de 42,45 miliarde CZK şi 946 mii de participanţi, şi AXA PF, cu 35,93 miliarde CZK în active şi aproximativ 439 mii de participanţi.

Pensia privată, condiţie pentru pensionarea anticipată
Senatul ceh a aprobat în luna octombrie un act normativ care permite pensionarea anticipată a persoanelor care-şi pierd locul de muncă cu puţin timp înainte de a atinge vârsta standard de pensionare, cu condiţia ca acestea să îndeplinească anumite condiţii. Ministrul de Finanţe Miroslav KALOUSEK a justificat adoptarea acestei legi aratând că aceste persoane au dificultăţi foarte mari în a-şi găsi un nou loc de muncă.
Dacă legea va fi promulgată de Preşedintele Vaclav KLAUS, prevederile ei vor fi aplicabile începând cu luna ianuarie 2013. Potrivit Ministrului de Finanţe, condiţiile care trebuie îndeplinite sunt fie existenţa unui anumit nivel de acumulări în planul personal de economii pentru pensie (Pilon III), fie deţinerea unui contract suplimentar de asistenţă socială. În ceea ce priveşte planul personal de economii - pensie privată facultativă sau o asigurare de viaţă cu funcţii echivalente -, economiile existente ar trebui să fie suficiente pentru a genera pentru o perioadă de trei ani un venit echivalent cu 30% din salariul mediu pe economie (circa 320 euro).
O alta precizare se referă la perioada maximă de anticipare admisă, fixată la 5 ani înainte de atingerea vârstei standard de pensionare. Pe durata acestei perioade, statul nu va întrerupe vărsarea contribuţiilor pentru pensia de stat şi va plăti, de asemenea, contribuţiile pentru sistemul public de asigurări de sănătate.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Pensii private obligatorii. Caleidoscop CEE (II)).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!