Eveniment Internaţional
Perspective europene la Chişinău
Autor:Oleg DORONCENU; Vlad BOLDIJAR
Aurica DOINA Vicepreședinte CNPF
Vladimir ȘTIRBU Director Departament Asigurări CNPF
Sergiu PUȘCUŢA Președinte UAM
Vitalie BODEA Director General MOLDASIG
Eugeniu ȘLOPAC Director General ASITO
Pavel CAŢER Director BNAA
Sergiu COSTACHE Președinte Media XPRIMM
Constantin ARSENE Director General PRODINF
Octavian LUNGU Director General VICTORIA Asigurări
Ionel DIMA Vicepreședinte AVUS Group
Bogdan ANDRIESCU Președinte UNSICAR
Ion LĂCĂTUȘ Director General EUROASIG
Richard NATHSCHLAEGER Executive Vice President AUDATEX Central Europe, Austria
Sorin IACOB Director General EUROTAXGLASS'S
Nicolae GANEA Managing Partner AUTOSEL
Dan CHIRIŢĂ Căpitan Direcţia Poliţiei Rutiere
Octavian TATOMIRESCU Director General CAMPION Broker
Andrei CRIGAN Administrator Business Intelligent Services
Marin MORARU Manager, Consultanţă Juridică PwC Moldova
Oleg VEREJAN Președinte AAM
Anton CABA, Președinte Asociaţia Brokerilor de Asigurare - Reasigurare
Dinu GHERASIM Președinte DONARIS Group
Romeo JANTEA Director General GUILD BROKER
Alexandru MUNTEANU Director General BROKER Asig

Conferinţa Naţională de Asigurări - Realităţi şi Perspective


Începutul lunii octombrie a marcat pentru piaţa de asigurare din Republica Moldova demararea unui proiect care tinde sa devină un eveniment de tradiţie pentru industria locală de profil – Prima Conferinţă Naţională de Asigurări. Aceasta a fost organizată de Media XPRIMM cu sprijinul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) şi a celor mai importante societăţi de asigurare, brokeraj, audit, consultanţă, presă de specialitate, cât şi asociaţii de profil din ţară. Aproximativ 200 de lideri şi specialişti din Republica Moldova şi din străinătate au răspuns invitaţiei de a participa la eveniment, printre care oficiali ai autorităţilor publice, liderii a 20 de companii de asigurare, 30 de societăţi de brokeraj, 6 instituţii financiare şi audit, reprezentanţi ai societăţilor de leasing, service-uri auto, companii specializate în regularizări de daune, furnizori de servicii IT etc.


Acesta a fost primul eveniment de amploare organizat în domeniul asigurărilor din Moldova, menit să atragă atenţia publicului larg, dar şi investitorilor străini asupra problemelor, dar şi asupra potenţialului existent pe acest segment de activitate.

Pornim de la realităţi…
Lucrările evenimentului au fost deschise de către Vicepreşedintele, CNPF Aurica DOINA, care a prezentat cele mai importante realizări ale pieţei de asigurare şi a subliniat deschiderea acesteia pentru capitalul străin. Astfel, „avem un cadrul legislativ ajustat la acquis-ul comunitar şi practica internaţională şi există suficiente instrumente fiscale care să faciliteze accesul investiţiilor străine”. Totodată, „printre perspectivele de creştere pentru piaţa naţională de profil regăsim „un sistem informaţional automatizat pentru asigurările obligatorii, îmbunătăţirea strategiilor şi restabilirea încrederii societăţii civile în sistemul asigurărilor”, consideră oficialul CNPF.

În altă ordine de idei, se pare că segmentul de profil începe să îşi revină după scăderea înregistrată în anul precedent, “comparativ cu pieţele de asigurări din regiune care fie au stagnat sau au înregistrat o scădere, rezultatele preliminare pentru piaţa locală de profil indică o creştere de până la 8% în primele 9 luni ale anului curent, până la 645 milioane MDL" (n.red.: circa 40 milioane euro), potrivit lui Vladimir ŞTIRBU, Director, Departament Asigurări, CNPF. Având în vedere că piaţa a marcat o evoluţie de 15% în S1/2010, “sperăm să recuperăm din această diferenţă până la finele anului”, opinează Vlad ŞTIRBU.
În acest context, autoritatea de supraveghere se bucură de sprijinul Băncii Mondiale, “prin aportul căreia avem în stadiul de finalizare 13 regulamente pentru aplicarea legislaţiei de asigurări, cele mai importante fiind cele legate de solvabilitate şi provizioanele tehnice pe care sperăm să le rezolvăm în cursul anului viitor”
, adăugă Vlad ŞTIRBU.


Cum rămâne cu criza?
Impactul crizei financiare asupra segmentului de asigurare a reprezentat un subiect distinct pe agenda lucrărilor conferinţei, părerile fiind împărţite între reprezentanţii segmentului de profil.
“În anul 2010, piaţa asigurărilor, ca de altfel şi alte ramuri ale economiei, trece printr-o etapă de stabilizare după criză, fără a înregistra careva performanţe majore. Totuşi, problemele cele mai importante care au impact negativ asupra dinamicii şi calităţii dezvoltării asigurărilor sunt ponderea redusă a asigurărilor facultative, lipsa sistemului de asigurare socială şi medicală şi inexistenţa stimulentelor din partea statului pentru asigurările de bunuri contra calamităţilor naturale”, subliniază Sergiu PUŞCUŢĂ, Preşedintele Uniunii Asigurătorilor din Moldova.

De asemenea, “criza a afectat companiile în special pe segmentul CASCO, unde s-a înregistrat cea mai semnificativă scădere, iar firava evoluţie din anul 2010 o consider a fi mai degrabă o stagnare”, a precizat Vitalie BODEA, Director General, MOLDASIG. Astfel, “au fost influenţate motoarele de creştere ale pieţei – asigurările auto, care deţin peste 70% din total piaţă, cât şi comportamentul jucătorilor importanţi”, este de părere şi Octavian LUNGU, Director General, VICTORIA Asigurări.
Concurenţa neloială frânează piaţa de asigurări din Republica Moldova
Ţinând cont de numărul mare de companii care operează pe o piaţă relativ mică, este şi firească existenţa unei concurenţe acerbe între companii, mai ales în condiţiile crizei. Este evidentă apariţia în aceste condiţii a unor practici neloiale sau de dumping, de altfel întâlnite în aproape toate pieţele din regiune.
"Mult timp, dezvoltarea pieţei de asigurări din Republica Moldova a fost frânată de existenţa unor practici neloiale în piaţă, dar şi de implicaţiile politicului în domeniu", a declarat Eugen ŞLOPAC, Director General, ASITO.

În opinia sa, “aceste practici au fost completate, per ansamblu, de o insuficienţă financiară, corupţie, dar şi de intervenţia nejustificată a statului în cadrul evenimentelor de asigurare”. Pornind de la aceasta, “dumping-ul a devenit una dintre cele mai uzuale şi „eficiente” modalităţi de creştere a cotei de piaţă”, consideră Vitalie BODEA.
Pană la urmă însă, "mediul concurenţial este o problemă de sistem. Aceasta nu are o rezolvare rapidă şi este necesară o analiză foarte complexă a acestui fenomen. Totuşi, faţă de acum opt ani, stăm mult mai bine la acest capitol şi se observă că am avansat în raport cu pieţele din CSI din care ne-am desprins. Nu avem monopol de stat, nu avem elemente prohibitive şi nici jucători favorizaţi. De aceea, sperăm că în următorii cinci ani vom fi un etalon de calitate pe piaţa CSI", a explicat Ion LĂCĂTUŞ, Director General, EUROASIG.

Alături de problema mediului concurenţial, în cadrul conferinţei s-a atras atenţia şi asupra necesitaţii unor modificări aduse codului fiscal, astfel încât asigurările să fie cât mai accesibile pentru cetăţeni. “În acest moment, codul este destul de atractiv pentru sectorul asigurărilor, însă are multe norme care pot fi interpretate diferit; de preferat ar fi însă în favoarea companiilor", a precizat Svetlana CEBAN, Manager, Consultanţă fiscală, PwC Moldova.
Când vor veni investitorii străini?
Investiţiile străine în domeniul asigurărilor sunt încă destul de mici ca valoare, situaţie determinată de motive legate de evoluţia segmentului de profil în ultimii ani. Astfel, începând cu anul 2005 şi până în 2009, „ponderea capitalului străin în capitalul social al asigurătorilor locali a crescut de la 21% la 37%, o evoluţie modestă comparativ cu segmentul bancar, unde această creştere a fost dublă”, a precizat Andrei CRIGAN, Administrator, Business Intelligence Services.
Numărul investitorilor străini ar trebui să fie mult mai mare, având în vedere că “fluxul investiţional în acest moment este sub 10%. Venirea capitalului străin va contribui la diversificarea riscurilor preluate în asigurare, dar şi la creşterea capacităţii financiare a companiilor”, apreciază Eugen ŞLOPAC. De asemenea, “lipsa jucătorilor internaţionali duce la o goană după cota de piaţă, în detrimentul întregii industrii”, subliniază Octavian LUNGU.


Gradul de cuprindere în asigurarea RCA se apropie de 80%
În partea a doua a conferinţei, dezbaterile au continuat cu analiza segmentului de asigurări auto şi perspectivele acestuia, clasa care deţine ponderea cea mai însemnată în portofoliul consolidat al pieţei. Există numeroase probleme care îşi aşteaptă rezolvarea pe acest segment, una din ele fiind creşterea gradului de cuprindere pentru asigurările RCA.
“Segmentul de RCA are o pondere de 66%, iar poliţele sunt încheiate de 22 din cele 24 de companii care activează. În acelaşi timp, 80% din primele RCA sunt încasate de 5 companii”, a precizat Pavel CAŢER, Director în cadrul Biroului Naţional al Asigurătorilor Auto (BNAA).

Totuşi, "în acest moment, gradul de cuprindere în RCA, funcţie de numărul de autoturisme, este de aproximativ 60% în Republica Moldova. Scăzând din totalul maşinilor (n.red., 700.000 de autoturisme înregistrate) pe cele care nu au o inspecţie tehnică valabilă, gradul de cuprindere se ridică la aproape 80%", potrivit liderului ASITO. În acelaşi sens, “ar trebui ca statul să radieze din registrul auto autovehiculele scoase din uz sau care nu mai circulă, lucru care ar uşura mult munca asigurătorilor”, apreciază Alexandru MUNTEANU, Director General, BROKERASIG.
 
Totodată, “efectuarea reviziei tehnice a autovehiculului este imposibilă fără existenţa unei asigurări RCA, fapt care a influenţat asupra creşterii gradului de cuprindere. Cred însă că organele de politie ar trebui să se implice mai activ în verificarea existentei poliţei de asigurare RCA a şoferilor”, subliniază şi Vitalie BODEA.
În replică, reprezentantul poliţiei rutiere participant la eveniment, Căpitanul Dan CHIRIŢĂ, a menţionat că “în acest an au fost înregistrate 14.437 de contravenţii pentru cei care nu dispuneau de poliţe de asigurare RCA. Consider că ar fi foarte utilă existenţa unei baze de date cu autovehiculele asigurate”.

Pe lângă necesitatea înfiinţării acestei baze de date comune, în cadrul dezbaterilor au fost ridicate şi o serie de alte probleme, precum cea a corupţiei, dar şi a majorării amenzii pentru şoferii care circulă fără asigurare. “Ne întrebăm oare câte maşini care circulă fără o poliţă RCA au fost sancţionate de către Poliţia Rutieră şi câte amenzi au fost date în acest sens?”, subliniază Alexei TOPOROV, Preşedinte, GARANŢIE.

Legat de majorarea amenzilor, “am înaintat deja o propunere Ministerului de Justiţie pentru majorarea acesteia la 1.000 MDL”, a adăugat Dan CHIRIŢĂ.
Nu în ultimul rând, “un lucru important este şi respectarea tarifului pe RCA, odată cu implementarea sistemului electronic de emitere a poliţelor pe RCA şi existenţa bazei de date comune vom exclude şi oferirea unor reduceri considerabile cât şi a practicilor de dumping”, a opinat Dinu GHERASIM, Preşedinte DONARIS Group.

CNPF: Sistemul informatic este gata în proporţie de 90%
Primul trimestru al anului viitor va aduce pentru piaţa de asigurări din Republica Moldova baza de date comună privind istoricul de daune al şoferilor, odată cu definitivarea sistemului informatic. De asemenea, începând cu anul 2011, societăţile de asigurare din Republica Moldova vor putea emite poliţe auto obligatorii în sistem electronic.

"Stadiul de finalizare al sistemului informatic este de 90%. Momentan, în această perioadă sistemul este într-o fază pilot de testare", a precizat Vladimir ŞTIRBU. De asemenea, "ne dorim ca de la 1 ianuarie 2011 sistemul să devină activ în totalitate şi toate companiile să aibă acces la acesta”. Chiar şi aşa, în opinia Directorului General al EUROASIG introducerea sistemului electronic din 2011 nu va majora totuşi gradul de cuprindere în asigurare RCA, întrucât "sunt o sumedenie de automobile, înregistrate în sate, în localităţi, cu caracter sezonier, care se utilizează provizoriu, de 2-3 ori pe an ".

Totuşi, realizarea sistemului informatic va permite şi funcţionarea sistemului de bonus malus, care, “deşi există, nu funcţionează la capacitatea maximă în lipsa sistemului informaţional”, conchide ŞTIRBU.
Frauda rămâne o ameninţare pentru piaţa din Republica Moldova
"Am achitat peste 2 milioane euro pentru daunele pe Carte Verde false. În ultimul timp, controlul la graniţă a mărit gradul de cuprindere în asigurare, dar sumele plătite au rămas similare. Falsurile erau făcute de agenţii de asigurare, însă sporirea controalelor interne şi sancţionarea penală a agenţilor a redus numărul de cazuri de fraudă", a explicat Pavel CAŢER. O soluţie în acest sens este “să creăm o asociaţie a serviciilor de securitate a companiilor şi o bază de date comună. Compania noastră a trecut recent printr-o experienţă neplăcută, fiind depistată o fraudă de proporţii deosebit de mari, fapt care se reflectă deosebit de negativ asupra credibilităţii întregii pieţe”, a reiterat Vitalie BODEA.

Totuşi, "este foarte dificil de depistat dacă o poliţa Carte Verde sau RCA este falsă, deoarece falsurile sunt de foarte bună calitate. O soluţie pentru a spori acurateţea controalelor este de a asigura accesul agenţilor de poliţie la baza de date centralizată a companiilor de asigurări", a precizat Dan CHIRIŢĂ.

Noi soluţii informatice - calea spre reducerea fraudei şi costurilor
Introducerea unor soluţii informatice integrate, indiferent de secţiunea vizată de asigurător, aduce fără îndoială un plus de valoare pentru companie şi activitatea acesteia.
“Înainte de a cere ajutorul CNPF şi al Poliţiei, cred că este necesar să ne ajutam pe noi înşine. Atât timp cât subscrierea este făcută manual, va exista şi fenomenul de fraudă. Produsele noastre oferă posibilitatea protejării business-ului, dar şi a reducerii costurilor”, a menţionat Sorin IACOB, Director General, EUROTAXGLASS'S. De asemenea, “frauda nu poate fi eradicată. Trebuie să găsim acele soluţii ca să diminuăm dauna, să fim transparenţi cu asiguraţii şi să facem lucruri de calitate”, a opinat Maria BOGHIAN, Preşedinte, Asociaţia Naţională a Societăţilor de Dezmembrări Auto şi Reciclare, România (ANSDAR).
În aceeaşi ordine de idei, “trebuie implementat un sistem unic de evaluare a daunelor la fel ca în România, fiind necesară şi contribuţia service-urilor. Avem o echipă puternică în România care poate ajuta piaţa din Moldova şi suntem gata să dezvoltăm afacerile locale”, a precizat Richard NATHSCHLAEGER, Executive Vice President, AUDATEX Central Europe, Austria.

Asigurarea obligatorie a locuinţelor: o mare provocare
Introducerea unei asigurări obligatorii a locuinţelor în Republica Moldova ar avea un puternic caracter social prin prisma fondurilor insuficiente de despăgubire de care dispune Guvernul ţării, iar, pentru asigurători ar constitui un avantaj, câştigând vizibilitate, o majorare a numărului de clienţi şi posibilitatea de a vinde poliţe facultative la valoarea pecuniară reală a acestora.
„Este un obiectiv primordial introducerea acestui tip de asigurare. Ar fi, într-adevăr o reformă care ar deranja populaţia, încheierea unei astfel de asigurări fiind privită ca o taxă”, a punctat Ion Lăcătuş.
Pe lângă lipsa unei culturi în domeniul construcţiilor, companiile de asigurare moldovene vor trebui să „lupte” şi cu educaţia populaţiei, a exemplificat Directorul companiei de asigurare EXIM-ASINT, Mihail MAZARENCO: „În urma inundaţiilor din anul 2008, am vizitat trei raioane afectate de viitură promovând poliţe de asigurare personalizate specificului zonei şi a locuinţelor din acele regiuni, la preţuri avantajoase. Nu a existat nici un cumpărător!”
O altă necunoscută care apare la momentul actual este procedeul de implementare prin care va fi introdusă această lege: “Va trebui să se ia în calcul toţi factorii cheie, precum calitatea locuinţelor, valoarea acestora, materialul de construcţie, zona geografică de risc”, a explicat Preşedintele DONARIS Group.

„În contextul proiectului anterior propus, în parteneriat cu Banca Mondială, problemele s-au ivit la modelarea riscului, la partea de reasigurare, precum şi la emiterea poliţelor printr-un sistem informaţional.  Acel proiect nu a fost lăsat să se „prăfuiască” şi sperăm că se va reveni asupra lui”, a declarat Vladimir ŞTIRBU.
De asemenea, la momentul actual, în opinia specialiştilor moldoveni în asigurări, reprezintă necunoscute modul de administrare din punct de vedere fiscal al unui astfel de sistem. Totodată, acumularea de resurse pentru a putea face faţă unor calamităţi naturale, colaborarea cu reasigurători puternici şi, nu în ultimul rând, administrarea şi modalitatea prin care se colectează primele constituie probleme de maximă importanţă care vor trebui soluţionate într-o perioadă de timp nu foarte îndepărtată.

Viitor luminos pentru asigurările de viaţă
Ca mai în toate ţările din regiune, asigurările de viaţă nu deţin o pondere semnificativă (n.red. 5,5% în primul semestru al anului curent) în portofoliul consolidat al pieţei din Republica Moldova, aceasta fiind una dintre principalele caracteristici ale pieţelor de profil tinere, şi care sunt axate preponderent pe clasele de asigurare auto.
La momentul actual, în Moldova activează doar două companii de asigurare specializate pe această linie de business: GRAWE CARAT, care deţine o cotă de piaţă de peste 90 de puncte procentuale, şi SIGUR-ASIGUR.
Astfel, reprezentând doar 5% din totalul pieţei de asigurare, piaţa de asigurare de viaţă „este la început de drum, oamenii percep aceste asigurări în mod greşit, ei crezând că este un lux pe care şi-l pot permite doar cei înstăriţi din punct de vedere financiar. Dacă în ţările dezvoltate, încheierea unei asigurări de viaţă ţine de „bun-simţ”, cetăţeanul asigurându-şi, în această ordine, mai întâi viaţa şi sănătatea, lăsând la urmă maşina şi locuinţa, în Moldova mai sunt multe de făcut în schimbarea mentalităţii”, a opinat Veronica MALCOCI, Director Asigurări de Viaţă şi Generale, GRAWE CARAT Asigurări.
„În România, există aceeaşi mentalitate, şi anume că asigurările sunt destinate oamenilor bogaţi. De asigurări nu au nevoie oamenii bogaţi, ci oamenii care sunt prea săraci ca să îşi poată duce singuri toate pierderile. Asigurările sunt pentru oamenii care sunt prea săraci, ca să rămână săraci şi peste 10 – 20 de ani sau la bătrâneţe”, a completat Romeo JANTEA, Director General, GUILD Broker.
Un subiect dezbătut aprig l-a constituit deductibilitatea asigurărilor de viaţă pentru persoanele fizice, o astfel de reglementare putând să dea un impuls important acestei ramuri a pieţei de profil. „Există un proiect elaborat CNPF şi înaintat Ministerului Finanţelor, referitor la deductibilitatea care poate fi acordată persoanelor fizice”, a precizat Aurica DOINA, Vicepreşedinte, CNPF.

Succesul asigurătorilor – „în mâinile” brokerilor
Noţiunea de broker de asigurare câştigă din ce în ce mai mare popularitate în rândul consumatorilor de produse de asigurare din Republica Moldova, reiese la o scurtă analiză a cifrelor consemnate de piaţă în anul 2010, aceasta reprezentând, la numai doi ani de la licenţiere (n.red.: aprilie 2008), 20% din totalul pieţei de asigurare. Există nenumărate motive pentru care această piaţă va continua să se dezvolte frumos în următorii ani, printre care putem nominaliza numărul de societăţi în creştere pe fondul necesităţii pieţei, deţinerea „secretului distribuţiei” sau rolul de consultant.
„Personal, sunt ataşat de serviciile intermediarilor în asigurări, în special al brokerilor, întrucât consider că cele mai calitative servicii pot fi intermediate de profesionişti. În Moldova, brokerii sunt în mare parte exponenţi ai companiilor de asigurări, au o pregătire profesională destul de bună, chiar mai bună decât unii dintre angajaţii companiilor de asigurări”, a declarat Vladimir ŞTIRBU.
„Brokerii de asigurare sunt astăzi mai mult decât necesari pentru dezvoltarea pieţei de asigurare. În momentul de faţă, pe piaţa de asigurări din Republica Moldova există 24 de companii de asigurare şi 58 de societăţi de brokeraj cu licenţele valabile. Chiar dacă, la acest moment, piaţa de brokeraj este ca „o mică junglă de asfalt” unde cele mai mari încasări le fac brokerii care au stabilite parteneriate cu companiile de leasing, saloane auto sau companii de turism, lucrurile, încetul cu încetul, se mişca spre bine”, a caracterizat piaţa Preşedintele ABAR, Anton CABA.
Astfel, pe viitor, este de aşteptat ca acest canal de distribuţie să se dezvolte într-un ritm superior celorlalte alternative de vânzare, întrucât reprezintă o soluţie eficientă şi profitabilă pentru companiile de asigurare. Totodată, „pot fi scăzute drastic cheltuielile mari ale companiilor, având în vedere că, spre exemplu, un sistem MLM duce la scăderea numărului angajaţilor plătiţi cu carte de muncă, precum şi la diminuarea costurilor de logistică, acest lucru întrând de acum în atribuţiile brokerilor”, a declarat Octavian TATOMIRESCU, Director General, CAMPION Broker.
Nu în ultimul rând, la o scurtă privire asupra topului companiilor de asigurare alcătuit după volumul de subscrieri, se poate observa că în fruntea acestuia se regăsesc societăţile care utilizează serviciile brokerilor de asigurare.
„Compania noastră pune un accent deosebit în relaţia cu intermediarii profesionişti, aceştia generând în jur de 35% din totalul portofoliului. Motivul este foarte simplu: gestionarea este mai simplă şi mai eficientă”, a adăugat Dinu GHERASIM.
 
 „Din punct de vedere profesional, calitatea forţei de vânzare a brokerilor este superioară angajaţilor companiilor de asigurare. Brokerii sunt mai buni la vânzare, în vreme ce asigurătorii sunt mai buni la crearea de produse şi la administrarea propriu-zisă a procesului de asigurare”, este de părere Octavian LUNGU.
Indiferent de numele companiei de asigurare sau al celei de brokeraj în asigurare, de tipul de produse practicate, de modul de distribuţie, ambele părţi implicate în mod direct au de câştigat: diversificare de produse, penetrarea pieţei prin extinderea geografică şi împărţirea costurilor de logistică.

Prima Conferinţă Naţională de Asigurări – întâia mutare pe tabla de şah a asigurărilor europene

Evenimentul organizat în premieră în Republica Moldova a constituit un real succes, stârnind interesul tuturor actorilor principali ai pieţei naţionale de profil, dar şi al numeroşilor lideri şi experţi din străinătate, participanţi la întrunire.
Este evident că această Conferinţă s-a constituit ca un prim pas, strategic, pe tabla de şah a asigurărilor, având ca scopuri promovarea conceptului de asigurare, atragerea de know-how şi de investiţii străine, într-un cuvânt, dezvoltarea unei industrii incipiente.
Tocmai de aceea, pornind de la potenţialul pieţei din Republica Moldova, Media XPRIMM, cu sprijinul factorilor implicaţi şi direct interesaţi de acest demers, va continua amplul program de promovare a conceptului de asigurare în această zonă europeană, care include organizarea de evenimente de specialitate, publicaţii, site-uri dedicate şi buletine informative. Şi viitorul urmează, mai mult ca sigur, să diversifice această întreagă paletă…

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Perspective europene la Chişinău).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!