Special
Pregătirea profesională, Provocare şi Oportunitate pentru industrie
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 22 Ianuarie 2020

Piaţa de asigurări trece printr-o serie de schimbări legislative ce vor rămâne în istorie, printre care se numără şi IDD - Directiva privind Distribuţia în Asigurări -, care transformă întreaga distribuţie de asigurări, pune accent pe protecţia consumatorilor şi impune o serie de cerinţe exigente în ceea ce priveşte pregătirea profesională.

Pregătirea profesională, reglementată prin Norma 20/2018, a adus o noutate în piaţă - pe lângă certificarea la 3 ani, a apărut şi obligaţia de formare profesională continuă anuală de minim 15 ore, echivalentul a 20 de credite de formare profesională continuă. Cele două condiţii de conformare precizate de Norma ASF nr. 20/2018 se completează şi, fără îndeplinirea uneia dintre ele, distribuitorul pierde dreptul de ofertare de asigurări şi este obligat să reia procesul de pregătire iniţială.

Scopul acestor schimbări legislative, generate de transpunerea IDD, a fost de a crește nivelul de pregătire profesională, cu beneficii pentru consumatori și clienți, deoarece distribuitorii reprezintă principala interfață a industriei cu clienții. O experiență de consum îmbunătățită ar trebui să se reflecte și în dezvoltarea asigurărilor în România. Studiile realizate de UNSAR, în colaborare cu IRES, arată că 51% dintre români își doresc să fie mai bine informați pe partea de asigurări și spun că, în acest context, ar încheia o poliță de asigurare, a declarat Adrian MARIN, Preşedintele UNSAR.

Conform acestuia, în industria asigurărilor lucrează peste 30.000 de persoane, atât în companiile de asigurări, cât și pe partea de distribuție. Din punctul de vedere al angajaților din acest domeniu, putem vorbi despre o adevărată „toamnă a pregătirii profesionale”, pentru că niciodată nu s-a discutat atât de mult despre acest subiect. La nivelul companiilor, vorbim de provocări de ordin operațional, legate de costuri pentru alinierea la noile cerințe legislative. Este un proces consumator de timp, care presupune o încărcare suplimentară pentru angajații şi agenţii din acest domeniu, dar cu beneficii reale pentru consumatori pe termen lung, a preciat Adrian MARIN.

La rândul său, Cătălin CÂMPEANU, Directorul General Adjunct al Institutului de Studii Financiare – ISF, afirmă că 2019 a fost un an de încercare, în sensul în care toate prevederile, toate obligaţiile instituite datorită IDD-ului şi puse în aplicare prin legi şi norme, inclusiv prin Norma 20, „şi-au arătat colţii”. Probabil că la începutul anului viitor se va trage şi linie, însă acum a fost anul de încercare.

Odată cu IDD, procesul de pregătire al unui distribuitor a devenit mai complex pentru toate entităţile din acest sector - nu mai discutăm doar de o precupare pentru formarea iniţială, la intrarea în activitatea de asigurări, ci şi de o pregătire continuă, anuală, temeinic documentată, a precizat oficialul ISF.

El consideră că, în anul 2019, a fost o activitate intensă pentru toţi jucătorii pieţei, inclusiv pentru ISF. Sunt două motive pentru care a fost un an atât de greu. Primul motiv este că sunt obligaţii şi prevederi noi, s-au schimbat multe lucruri. Şi al doilea motiv este că s-a întârziat cu punerea în aplicare a prevederilor IDD, astfel că au venit nişte termene de conformare care s-au împlinit anul acesta, fapt ce a generat un volum de muncă foarte mare, atât pentru noi, cât şi pentru piaţă, a explicat Cătălin CÂMPEANU.

Reprezentantul ISF estimează că sunt cel puţin 30.000 de intermediari, urmând ca, la începutul anului 2020, să iasă în evidenţă numărul real al celor activi, care se vor conforma cerinţelor legislative şi vor fi certificaţi. Examenele se pot da în toate judeţele, la sală, dar şi online.

În opinia lui Cătălin CÂMPEANU, pe termen mediu şi lung, un proces de pregătire continuă a celor implicaţi poate duce la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienţilor, ceea ce va genera o consolidare a relaţiilor cu aceştia. De asemenea, se pot îmbunătăţi indicatorii de performanţă a sectorului prin creşterea gradului de penetrare şi a densităţii.

Adaptarea va continua în 2020

Otilia MIHAI, Preşedintele PRBAR Academy, a afirmat că Norma ASF nr. 20/2018 privind pregătirea profesională a persoanelor implicate în activitatea de distribuţie încearcă să stabilească un cadru unitar de dobândire, acumulare şi dezvoltare a competențelor profesionale şi stabileşte mecanismele de control şi evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor persoanelor care desfăşoară activitate de distribuţie de asigurări. Desigur, impactul asupra zonei operaţionale a fost şi rămâne unul semnificativ, iar adaptarea va continua şi în 2020, pentru toate persoanele care lucrează în industria asigurărilor, a adăugat ea.

Întotdeauna, consumatorul are mai multe întrebări pe care şi le doreşte a fi clarificate sau poate chiar nu ştie exact ce îşi doreşte şi are nevoie de o consultanță profesionistă. Dacă are în faţă un broker bine pregătit profesional, va putea avea aceste răspunsuri. Trebuie să vedem că piaţa asigurărilor se dezvoltă şi se maturizează şi credem că asta va reprezenta un beneficiu al pregătirii profesionale la un alt nivel. Am mai putea adăuga cuvântul "încredere" – argumentul la care un vânzător profesionist, care ştie ce spune bazându-se pe informaţiile deţinute, va ajunge mult mai uşor, a menţionat Otilia MIHAI.

La rândul său, Dorel DUȚĂ, Președintele UNSICAR, anticipează că noile cerinţe legislative privind pregătirea profesională vor contribui la acel plus de imagine şi de credibilitate a pieţei. Cred că aceste reglementări vor aduce un plus atât pentru noi, ca piaţă, cât mai ales pentru clienţi, a adăugat el.

Totodată, ca orice reglementare, aceasta este perfectibilă. Norma privind pregătirea profesională are câteva aspecte pe care noi le dorim lămurite. Sunt convins că, împreună cu ASF şi ISF, vom găsi cele mai bune soluţii, astfel încât această legislaţie să aducă predictibilitate şi să evităm modificarea periodică a procedurilor şi formei de examinare, a completat Dorel DUȚĂ.

De asemenea, toate aceste schimbări au adus diverse provocări pentru jucători, printre care se numără şi alocarea unui buget financiar. Conformarea la legislaţia IDD presupune alocarea unui volum important de resurse, atât din punct de vedere uman, cât şi financiar. Nu a fost deloc uşor să faci acest lucru fără să afectezi sau să afectezi cât mai puţin operaţiunile de vânzare, a atras atenţia Antonio SOUVANNASOUCK, Preşedintele PRBAR.

Conform specialiştilor, această nouă legislaţie ar trebui să aducă mai multe avantaje pentru clienţi, care vor fi mai bine informaţi cu privire la produsele achiziţionate şi furnizori. De asemenea, aceştia vor sta față în faţă cu intermediari mai bine pregătiţi profesional. În acest caz, există noi cerinţe de pregătire profesională, distribuitorii de asigurări fiind nevoiţi să rămână conectaţi la realităţile pieţei şi să acumuleze, anual, 20 de credite de formare profesională. Mai exact, anual, distribuitorul trebuie să efectueze 15 ore de pregătire profesională continuă. Aşadar, ne aşteptăm să vedem consumatori mai bine informaţi, iar încrederea în distribuitorii de asigurări să crească.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Pregătirea profesională, Provocare şi Oportunitate pentru industrie).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: