Asigurări
Protecția consumatorului în asigurări – care este nivelul optim de reglementare?
Autor:Mihaela CÎRCU
Marti, 21 Martie 2017

În ultimul deceniu, protecția consumatorilor apare, din ce în ce mai pregnant, pe agenda autorităților de reglementare, a asociațiilor asigurătorilor, dar și în strategiile companiilor de asigurări. Dacă la început ne aflam în stadiul unor manifestări declarative, în prezent, se aplică sau se dezbat din ce în ce mai multe reglementări propuse de la nivel european. În consecință, unul dintre riscurile identificate în această directivă se referă la pericolul suprareglementării.

Reglementările prudențiale în domeniu ar trebui să ofere garanții că eventualele probleme financiare ale unui asigurător nu vor afecta interesele și obligațiile asumate față de consumatori. De asemenea, o reglementare corespunzătoare are rolul de a crea cadrul unei informări adecvate a clienților, precum și al protecției acestora împotriva practicilor improprii. Astăzi, este mai important că niciodată să ne asigurăm că Uniunea Europeană răspunde îngrijorărilor cetățenilor săi. Astfel, protecția consumatorului se află în însuși ADNulEIOPA și va continua să rămână o prioritate strategică, a declarat Gabriel BERNARDINO, Chairman, EIOPA - Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale, cu prilejul European Consumer Protection Conference 2017 care a avut loc în Viena pe 16 februarie a.c.

Poziția Autorității Europene este că lipsa încrederii publicului în piețele financiare poate fi depășită doar printr-o colaborare puternică între EIOPA și autoritățile naționale de supraveghere, în scopul întăririi conduitei preventive de business și pentru ca toți asigurații să fie despăgubiți corespunzător.

Obiectivul autorității este de a se asigura că jucătorii din piață tratează corect consumatorii, a subliniat acesta. De altfel, una dintre cele mai importante directive europene care are ca obiectiv protecția consumatorilor este cea cunoscuta drept Solvency II. Solvency II este cel mai sofisticat cadru de reglementare din lume și, de asemenea, norma care deschide piața pentru asigurătorii din Uniunea Europeană. Pe scurt, creează echilibrul potrivit între oportunități pentru companiile de asigurare și o bună protecție pentru consumatori, a explicat Nathalie BERGER, Head of Unit Insurance and Pensions Directorate General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (FISMA), European Commission.

În anul 2018 va avea loc o revizuire importantă a implementării Solvency II: Comisia Europeană colaborează îndeaproape cu EIOPA pentru a înțelege și a decide cum poate fi simplificată formula standard și, de asemenea, cum pot fi recalibrate cerințele de capital, pe baza concluziilor rezultate după un an de implementare, a adăugat Nathalie BERGER

Pe de altă parte, actorii din industria asigurărilor susțin că suprareglementarea vine cu costuri, care vor fi suportate, până la urmă, tot de clientul final. De asemenea, o supraaglomerare a clienților cu informații poate avea efecte contrare, ducând chiar la renunțarea la produse bune. O altă consecință, cu efecte pe termen lung, ar fi aceea de încetinire a inovării.

O bună reglementare este vitală, deoarece construiește instrumente pentru protecția consumatorului. Pe de altă parte, o reglementare excesivă poate fi chiar mai nocivă decât prea puțină reglementare, a subliniat Olav JONES, Deputy General Director, Insurance Europe.

Consecințele reglementării defectuoase includ: costuri inutile, o supraîncărcare cu informație a consumatorilor, ceea ce generează confuzie, strategii deficitare de investiții, care conduc la beneficii reduse, dar și o orientare pe termen scurt când vine vorba de investiții, a adăugat Olav JONES.

În esență, o reglementare bună trebuie să fie cât de simplu posibilă, dar cât de complexă este necesar, a precizat reprezentantul Insurance Europe. Opinia Insurance Europe este împărtășită și de asociațiile profesionale ale asigurătorilor din mai multe țări.

Astfel, Christian ELTNER, Head of Legal and International Affairs and Head of the Information and Complaints Unit, VVO, Austria, precizează că reglementările sunt percepute drept unul dintre cele mai mari riscuri operaționale în cadrul companiilor, așadar este clar că avem nevoie de reglementări bune, stabile, care să nu devină 'scumpe' pentru asigurători, deoarece, în final, costurile sunt suportate tot de consumator.

De asemenea, reprezentantul VVO subliniază că asigurările se bazează pe încredere: business-ul asigurătorilor este unul pe termen lung și, de aceea, companiile din industrie au nevoie de clienți care să aibă încredere în ele. Tocmai de aceea, toți jucătorii din această piață trebuie să facă tot ceea ce le stă în putere pentru a păstra încrederea consumatorilor, servind cât mai bine intereselor acestora.

Poziția VVO este împărtășită și de către UNESPA – Asociația Asigurătorilor din Spania.

Astfel, Mirenchu Del VALLE, Secretar General al UNESPA, militează pentru auto-reglementare și pentru simplificare, în scopul eficientizării afacerilor asigurătorilor.

Tot altfel, și în România, consumatorul se află în centrul strategiei autorității de supraveghere: Cerințele în ceea ce privește informațiile transmise consumatorilor ar trebui să depindă de tipul și de complexitatea produsului de asigurare, a atras atentia Mișu NEGRIȚOIU, Președinte, ASF, precizând că, de exemplu, produsele cu o componentă investițională sunt mult mai complexe decât o simplă asigurare RCA.

Consumatorul reprezintă elementul central în jurul căruia se concentrează activitatea ASF, a precizat Mișu NEGRIȚOIU, autoritatea înființând, din anul 2015, Direcția Protecția Consumatorului, care are ca scop să asigure protejarea și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase, precum și educarea și promovarea încrederii în serviciile, produsele și instrumentele financiare specifice piețelor nebancare. O parte dintre riscurile care amenință astăzi consumatorii vin din zona digitalizării, iar autoritățile trebuie să răspundă printr-o reglementare potrivită.

Riscurile operaționale în sectorul financiar sunt foarte importante, deoarece acestea sunt cele care afectează consumatorii. Digitalizarea face parte din riscurile operaționale și ar trebui, așadar, reglementată corespunzător, a subliniat Călin RANGU, Director, Direcția Protecția Consumatorului, ASF.

În acest context, companiile de tip FinTech ar trebui să fie reglementate de aceleași norme care vizează asigurătorii, dacă acestea operează ca societăți de profil, a precizat Călin RANGU. În scopul oferirii protecției optime a consumatorilor este necesară găsirea echilibrului în reglementare, ceea ce nu poate fi posibil decât cu implicarea activă a tuturor stakeholderilor care au interes în domeniu. Doar prin consultarea tuturor părților implicate se poate ajunge la cea mai bună reglementare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Protecția consumatorului în asigurări – care este nivelul optim de reglementare?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!