Lex
Protecţia drepturilor persoanelor fizice asigurate RCA în România
Autor:Av. Claudiu GIAMBAŞU
Joi, 01 Mai 2014

Toate persoanele fizice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării/înregistrării în România au obligaţia de a încheia asigurarea RCA.
Poliţa RCA reprezintă o asigurare prin care terţii prejudiciaţi în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau decesul ori vătămările corporale suferite în acel accident.
Persoana al cărei autoturism a fost avariat în urma producerii unui eveniment rutier poate solicita asigurătorului autoturismului vinovat despăgubiri în vederea acoperirii prejudiciilor suferite.
În aceste condiţii, asigurătorul are obligaţia de a soluţiona cererea persoanei prejudiciate, în maxim 3 luni de zile de la avizarea producerii evenimentului asigurat, astfel:
1. fie răspunde cererii părţii solicitante, prezentând o ofertă de despăgubire (dacă se justifică răspunderea asiguratului în producerea accidentului şi prejudiciul este cuantificat);
2.  fie notifică părții prejudiciate motivele pentru care nu pot fi acordate total sau parţial despăgubirile solicitate.
Primul pas în vederea obţinerii acoperirii prejudiciilor produse îl reprezintă  depunerea unei cereri de despăgubiri adresată asigurătorului autoturismului vinovat de producerea accidentului.
În acest caz, asigurătorul este obligat să iniţieze toate demersurile necesare deschiderii dosarului de daună, constatării daunelor produse şi obţinerii de la persoana prejudiciată a tuturor documentelor necesare soluţionării cererii de daune.
În conformitate cu legislaţia în vigoare, asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire dovedite prin  mijloacele de probă permise de lege, conform Ordinului CSA nr.14/2011.
Fără a se depăşi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, asigurătorii sunt obligaţi să acorde despăgubiri, în formă bănească, pentru oricare dintre prejudiciile descrise anterior.
În situaţia în care posesorii de RCA sunt nemulțumiţi de modul de soluţionare al cererii de despăgubire, de valoarea de despăgubire, timpul lent de soluţionare, nerespectarea procedurilor interne de soluţionare etc., aceştia au la dispoziţie posibilitatea legală de a formula reclamaţii:
1. la societatea de asigurare în cauză, având în vedere că legislaţia obligă societăţile de asigurare să aibă stabilite proceduri de soluţionare a reclamaţiilor;
2. la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, care va analiza şi soluţiona reclamaţia conform prevederilor legale în vigoare;
3. la instanţa de judecată pentru repararea prejudiciului, potrivit legislaţiei din România.
4. Suplimentar, în cazul în care posesorii RCA sunt persoane fizice (în calitate de consumatori), pot formula reclamaţii împotriva asigurătorului, emitent al poliţei RCA, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în temeiul dispoziţiilor O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată (r2).
În această situaţie, reclamaţiile se pot referi la încălcarea drepturilor asiguratului ca şi client/consumator, respectiv dreptul  de acces la produsul ales; dreptul de a alege rezonabil produsul care i se potriveşte cel mai bine; dreptul de a fi informat în legătură cu produsul ales; dreptul de a fi compensat; dreptul de a beneficia de un tratament rezonabil din partea companiei de asigurări; dreptul de a fi reprezentat în situaţii de dispute sau dezacorduri; dreptul de a fi sigur că nu se află în situaţia de a fi luat decizii care implică acceptarea de riscuri exagerate.
Este bine de ştiut că în materie de protecţie a consumatorilor se foloseşte sintagma „drepturile asiguraţilor la activele asigurătorului" cu referire la acea parte din veniturile asigurătorului în domeniul non-viaţă, venituri reprezentate de rezerva de prime necuvenite şi daunele scadente.
Având în vedere faptul că respectarea drepturilor persoanelor fizice care deţin un autovehicul asigurat RCA necesită mult mai multe lămuriri, acestea vor fi prezentate în următoarele numere ale revistei.

Rubrică oferită de Daniel Florea & Asociaţii

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Protecţia drepturilor persoanelor fizice asigurate RCA în România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!