LifeStyle
QWAN-KI-DO Între stil de luptă şi filosofie de viaţă
Autor:Vlad PANCIU Oleg DORONCEANU
Marti, 23 Martie 2010

Artele marţiale au apărut acum aproape 3.000 de ani, atât în Asia, cât şi în Europa şi Africa, reprezentând pe de o parte stiluri şi tehnici de luptă, iar pe de alta - adevărate „căi de urmat” în viaţă. Pe măsură ce timpul a trecut, aceste discipline au evoluat şi au dat naştere unora noi, mai complexe şi mai eficiente.

Dincolo de simpla pregătire pentru o confruntare fizică, practicarea artelor marţiale înseamnă dezvoltarea unei armonii cu mediul înconjurător şi exersarea unor virtuţi precum: disciplină, concentrare, control de sine şi temperanţă, obţinute prin exerciţii fizice şi mintale, precizează Ştefan PRIGOREANU, Director de Departament Qwan-ki-do România şi Membru în Biroul Federal al Federaţiei Române de Arte Marţiale.

Iniţierea

Ştefan PRIGOREANU a început să descopere secretele artelor martiale de la vârsta de 17 ani, în oraşul său natal Roman, având scopul strict de a învăţa să lupte. În 2003, după 13 ani de practică şi 4 examene naţionale, PRIGOREANU obţine gradul Centura Neagră cu 2 Dang şi funcţii înalte în Federaţia Româna de profil. Surpriza a fost să descopere puţin mai târziu că această alegere din tinereţe i-a modelat hotărâtor caracterul şi a avut o influenţă pozitivă asupra deciziilor sale. Qwan-ki-do–ul este pentru mine un izvor din care timp de 20 de ani mi-am tras puterea de a merge mai departe, afirmă Ştefan PRIGOREANU.

Qwan-ki-do: „Calea energiilor vitale”

Artă marţială relativ modernă, qwan-ki-do-ul (în traducere – calea energiilor vitale) a luat naştere în 1981 în Franţa şi este un stil complex de kung-fu care împleteşte stilurile chinezeşti cu cele vietnameze. Deşi prin definiţie se înţelege acea artă de a învinge fără să lupţi şi de a convinge fără să vorbeşti, pregătirea tehnică a adepţilor acestui sport este orientată şi către partea de luptă corp la corp şi de luptă de stradă.

Maestrul fondator Pham XUAN TONG vine de două ori pe an în România pentru a ţine stagii de pregătire pentru practicanţii de aici şi este considerat o comoară naţională de către statul francez, ne relatează Ştefan PRIGOREANU.

Qwan-ki-do versus celelalte stiluri de luptă

Pornind de la cele mai vechi arte marţiale, care au în general origine orientală, se identifică o multitudine de „ramificaţii”, care de-a lungul timpului au fost adaptate şi perfecţionate de sute de mii de adepţi. Diferenţa între qwan-ki-do şi alte arte marţiale constă în bogăţia stilului, care cuprinde tehnici de apărare şi atac, tehnici de braţe şi picioare în egală măsură, cele imitative de animale (cocor, tigru, maimuţă, şarpe, vultur), tehnici de arme, şi chiar „interne” de gimnastică energetică Tham The. Este fantastic să încerci a imita un cocor, o maimuţă sau un vultur; dincolo de tehnicile de luptă inspirate din viaţa animalelor sălbatice, foarte interesantă este trăirea şi sentimentul inedit. Referitor la gimnastica energetică Tham The, aceasta face parte din tehnicile de viaţă lungă, prin care se obţine un echilibru intern şi armonie cu mediul înconjurător.

Arma, prelungirea naturală a braţului

Majoritatea artelor marţiale presupun şi deprinderea unor tehnici de utilizare a „armelor specifice”, toate acestea însă în caz de legitimă apărare. Qwan-ki-do cuprinde multiple tehnici de arme. Se lucrează cu sabie de lemn, sabie tăietoare, nunceag cu 2 sau 3 elemente, lanţ, baston lung, bastoane scurte, paloş, trident, cuţite, halebardă, topor şi tonfa! Antrenamentul de arme este foarte important, cu un rol atât în autoapărare, cât şi din punct de vedere energetic: dacă reuşeşti să simţi arma ca o prelungire a braţului, înseamnă ca obţii o victorie a spiritului asupra corpului fizic.

Cea mai bună apărare este atacul?

În cazul acestei discipline nu se aplică acest principiu, una dintre principalele legi ale qwan-ki-do fiind aceea de a nu folosi tehnicile deprinse decât în caz de legitimă apărare.

Eu am ales să practic o artă a păcii, lupta fiind de fapt cu propriile slăbiciuni şi limitări, pe care ni le construim singuri sau pe care ni le atribuie ceilalţi. Strict în cazul luptei cu tine însuţi, categoric că este mai bine să ataci, pentru că, aşa cum spune şi Murphy: „Lăsate în voia lor, lucrurile merg din rău în mai rău!".

„Drumul este lung, rădăcinile sunt amare, dar... fructul este dulce”

Principiul chinezesc formulat mai sus exprimă faptul că, prin răbdare şi perseverenţă, progresul nu ezită să apară, iar atingerea ţelului este deosebit de plăcută („dulce”).

Deşi a ales acest sport din întâmplare, Ştefan PRIGOREANU a descoperit ulterior că nimic nu este aleatoriu. Am mulţumit sorţii pentru acest sistem minunat, am luat contact cu complexitatea stilului şi am pătruns încet-încet în tainele sale. Au urmat mulţi ani de antrenamente frumoase, în medie 4 pe săptămână, cu sute de stagii de pregătire, cu multă muncă şi multă transpiraţie. Evident, roadele acestei munci asidue nu au întârziat să apară. Am devenit instructor în 1996, iar în 1997 am deschis primul club de qwan- ki-do în Bucureşti. 5 ani mai târziu, aveam cea mai mare satisfacţie în domeniu: primii 4 elevi direcţi obţineau la un examen naţional, în faţa unei comisii exigente, gradul de centură neagră.

Pensii private şi qwan-ki-do

Indiferent de sportul practicat, una dintre cele mai importante realizări este obţinerea unui echilibru, atât interior, cât şi în societate. Încă de la începuturile practicării artelor marţiale şi până în prezent, am împletit armonios antrenamentul continuu cu activităţile cotidiene. Deşi am participat la câteva competiţii, adevăratele victorii le-am obţinut în viaţa de zi cu zi: am abordat totul ca o cursă, un antrenament, o luptă. După ce învingi însă, înţelegi că totul este un joc, iar cea mai importantă regulă este de a juca fair-play, explică Ştefan PRIGOREANU.

Confortul fizic şi psihic sunt doar câteva dintre avantajele practicării unui sport de performanţă. Mai mult decât atât, am întâlnit oameni minunaţi, cu care împart aceleaşi valori morale, am muncit şi am transpirat împreună, ne bucurăm de succes şi de viaţă fără a ţine cont de religie, de profesie sau de opţiunea politică. De asemenea, în qwan- ki-do se cultivă spiritul cavaleresc, onoarea, virtutea şi impecabilitatea. Aceste virtuţi, împreună cu încrederea în sine şi respectul pentru cei din jur constituie un suport pentru orice fel de activitate profesională desfăşurată în societate, dar mai ales pentru o activitate de conducere, indiferent de nivel, concluzionează oficialul CSSPP.


 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (QWAN-KI-DO Între stil de luptă şi filosofie de viaţă).
Comentarii la acest articol
daniela a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

imi place qwankidoul


Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!