Interviu
Radu MUSTĂŢEA
Autor:Alexandru D. CIUNCAN Vlad PANCIU
Joi, 01 Iulie 2010

30 Anul XII - Numărul 4/2010 |86| www.primm.ro După un prim an de criză, în care efectele resimţite de pieţele financiare nu au întârziat să apară şi pe piaţa de asigurări, anul 2010 se anunţă a fi o provocare pentru jucătorii din domeniu. Şi aceasta pentru că prezentei crize pe care o traversăm i s-au suprapus şi o serie de schimbări şi noutăţi pe piaţa de profil: modificarea politicii de preţ pe segmentul RCA, emiterea online a poliţelor RCA şi implementarea bonus-malus de la începutul acestui an, precum şi apropiata introducere a asigurărilor obligatorii de locuinţă. ASTRA Asigurări a fost una dintre puţinele companii care s-a pregătit din timp pentru aceste schimbări şi a început anul cu motoarele turate la maxim, după un 2009 marcat de importante realizări.

PRIMM: Care sunt tendinţele care îşi vor pune amprenta asupra dezvoltării industriei româneşti de asigurări, în 2010, după un prim an de criză, dominat de restructurări şi regândiri de strategii? Cum vedeţi evoluţia pieţei?

Radu MUSTĂŢEA: Cred că anul care a trecut şi efectele resimţite ca urmare a acutizării crizei îşi vor pune amprenta în mod decisiv asupra evoluţiei din 2010.

S-a vazut deja că unele companii de asigurări s-au adaptat mai bine crizei, în timp ce altele nu au gasit cele mai bune mijloace pentru a face faţă condiţiilor nefavorabile şi au pierdut clienţi şi portofoliu. Din păcate, însă, piaţa per ansamblu nu a găsit resursele necesare pentru a-şi stabiliza veniturile, astfel încât în 2009 am avut o uşoară scădere a pieţei de asigurări din România, prima după anii ’90. Această stare de fapt va marca decisiv evoluţia din 2010. În opinia mea, vor avea loc schimbări fundamentale şi dramatice în ierarhia asigurătorilor, astfel încât sunt sigur că Top 5 din 2010 nu va mai fi cel de anul trecut – poate vor fi aceiaşi asigurători, dar nu în aceeaşi ordine. Amprenta asupra evoluţiei asigurărilor şi-o va mai pune şi felul în care companiile de profil vor şti să se adapteze, să fie flexibile şi să implementeze idei noi, care să le aducă segmente de piaţă noi şi acumulare de portofolii.

PRIMM: Putem vorbi despre 2009 ca despre un an care a adus cu sine o maturizare a pieţei, fiind un adevărat test pentru manageri şi pentru companii?

R. M.: Fiecare an care a trecut a adus cu el un plus de maturizare pentru piaţa de asigurări din România şi în mod special anul 2009 a avut un impact foarte mare în acest sens. N-aş putea spune că piaţa de asigurări din România este una matură şi declar asta şi prin prisma cunoştinţelor despre alte pieţe din Europa, care funcţionează la un alt nivel. Atâta vreme cât o piaţă are posibilitatea de a creşte cu 10-15% sau, din contra, de a scădea dramatic, nu putem spune despre ea că este o piaţă matură, este foarte clar că mai are de evoluat. Eu cred că, în continuare, în România este posibilă o creştere apreciabilă a pieţei, de la an la an, mai ales având în vedere cât de puţin cheltuie populaţia pe asigurări în prezent. Mai mult, ne mai putem încă dezvolta prin crearea unui sistem de asigurări de sănătate privat, prin atingerea unei ponderi normale a segmentului life în totalul pieţei asigurărilor, prin creşterea culturii românilor în ceea ce priveşte asigurările, mai ales pe segmentele amintite, de viaţă şi de sănătate.

PRIMM: În acest context, ce oportunităţi de creştere există pentru compania pe care o conduceţi?

R. M.: Noi suntem atenţi şi dorim să fructificăm toate oportunităţile, din toate zonele de business posibile. Un segment pe care noi ne-am dezvoltat foarte mult în ultimii ani este cel al asigurărilor property, de locuinţă. Începând cu anul trecut am reuşit să devenim lideri de piaţă pe segmentul de property pe zona de retail, în ceea ce priveşte numărul de locuinţe asigurate – şi aici văd în continuare o foarte mare oportunitate. Pe viitor, sperăm să ne ajute şi legislaţia din domeniul asigurărilor de sănătate şi din cel al asigurărilor de viaţă pentru a fructifica oportunităţile oferite de aceste segmente.

Totodată, ne vom concentra în continuare pe asigurările auto, pe zona de retail în mod special: RCA şi CASCO.

Bineînţeles că, fiind şi jucători foarte importanţi, lideri de piaţă în domeniul aviaţiei şi în cel al asigurărilor maritime, vom face tot posibilul ca pe viitor să păstrăm şi să dezvoltăm şi aceste portofolii.

Sigur că mai sunt şi alte zone care pot fi exploatate, cum ar fi răspunderile profesionale sau generale, asigurările de construcţii, în special cele de drumuri şi cele pentru clădirile în construcţie.

PRIMM: Cum aţi reuşit să creşteţi business-ul companiei, întrun an de criză cum a fost 2009, şi să vă poziţionaţi pe primul loc în topul asigurătorilor RCA şi pe segmentul property, în zona de retail?

R. M.: A fost un cumul de factori, plus faptul că am avut în spate o strategie elaborată cu ceva timp în urmă. Nu anul trecut a fost elaborat programul care ne-a adus în acest punct, acesta fiind gândit cu circa un an şi jumătate-doi în urmă. În ceea ce priveşte asigurările RCA, lucrurile au stat destul de simplu: ne-am poziţionat într-un segment în care am considerat noi, pe baza calculelor actuariale, că oferim un preţ corect pentru client. În RCA, preţul face diferenţa. După mulţi ani de zile am constatat acest lucru, mai ales că în prezent oamenii sunt mai informaţi, tarifele fiind postate peste tot: pe internet, în presă, pe site-urile societăţilor de asigurări. Iar oamenii sunt foarte atenţi la bani, mai ales într-un an de criză cum a fost 2009, şi aleg cele mai avantajoase oferte pentru ei. Pe lângă preţ, mai contează şi brand-ul societăţii, iar compania noastră este un jucător important pe piaţa auto, a fost dintotdeauna, noi ne-am îmbunătăţit în mod constant valoarea serviciilor. Acest cumul de factori a dus la dobândirea poziţiei de lider pe RCA. Însă ne-am concentrat doar pe zona de retail, nu am dorit să acumulăm portofolii de transportatori de persoane sau de marfă, pentru motivul cunoscut că aceştia au o rată de accidente foarte mare, în special cei care transportă persoane - acolo unde există riscul unor daune nepatrimoniale însemnate.

În ceea ce priveşte daunele pentru vătămări corporale, lucrurile sunt foarte complicate, atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere moral. Prin urmare, ne-am îndreptat atenţia doar pe zona de retail şi am reusit să acumulăm portofoliu. Desigur, aceasta înseamnă şi accidente mai multe, dar facem faţă şi ne dorim să îmbunătăţim serviciile şi pe acest segment. În ceea ce priveşte clasa property, politica noastră a fost de dezvoltare a unor canale noi de vânzare. Am mai spus asta de-a lungul timpului: canalele tradiţionale ale asigurătorilor au devenit nişte canale scumpe şi închistate – toate, indiferent că este vorba de forţa proprie de vânzări sau că este vorba de forţa de vânzări externă, dedicată pe asigurări. Prin urmare, am dezvoltat alte canale de distribuţie proprii, mult mai ieftine, care şi-au arătat utilitatea.

PRIMM: Întorcându-ne la zona de retail, ce aţi recomanda unui potenţial asigurat care doreşte să caute o companie de asigurare care să îi ofere un produs de tip CASCO? Ce elemente ar trebui să aibă în vedere?

R. M.: În primul rând, ca asigurător, i-aş recomanda să se orienteze în funcţie de brand şi de serviciile oferite. Apoi, contează şi ar trebui luată în considerare şi eventuala experienţă anterioară cu companiile de asigurări, dacă există. Reţeaua este foarte importantă, iar în cazul în care potenţialul asigurat circulă frecvent în străinătate sunt importanţi şi colaboratorii externi ai companiei. Nu în ultimul rând, contează preţul: indiferent dacă îţi cumperi asigurarea ieftin sau scump, în cazul unui produs standardizat, precum RCA-ul, serviciul trebuie să fie standard, egal pentru toţi asiguraţii. Pretul este foarte important pentru absolut oricine. Atâta vreme cât, ca asigurător, ai subscris poliţa cu un preţ, trebuie să îţi respecţi obligaţia până la capăt. Şi, bineînţeles, de o mare utilitate pentru asigurat ar fi să parcurgă cu grijă termenii şi condiţiile contractului de asigurare şi să se uite cu atenţie la capitolul de excluderi.

PRIMM: Se observă o evoluţie crescătoare a numărului de e-mailuri şi de mesaje din partea cititorilor portalurilor www. asigurareamasinilor.ro şi www.asigurarealocuintelor.ro, prin care oamenii se plâng de serviciile prestate de anumite companii de asigurare. Ce am putea să le explicăm acelor clienţi nemulţumiţi de calitatea serviciilor, uneori pe bună dreptate, uneori din cu totul alte motive?

R. M.: Într-adevăr, există reclamaţii şi nemulţumiri la adresa tuturor asigurătorilor din piaţa românească de profil, într-un număr mai mare sau mai mic, în funcţie de portofoliul acumulat în timp şi de felul în care fiecare companie îşi tratează clienţii/păgubiţii. Filosofia mea din ultimii ani s-a axat pe dorinţa de a îmbunătăţi serviciile, pentru orice client, dar în special pentru păgubiţi. Spun asta pentru că, în momentul în care ai cumpărat un produs de asigurare, te aştepţi ca, în cazul producerii evenimentului asigurat, să fii repus în aceeaşi poziţie pe care ai avut-o înainte de accident. Lucrurile se complică şi mai mult când eşti păgubit, în cazul unui accident auto. Pe mine, Radu MUSTĂŢEA, fără vină în trafic, m-a lovit un asigurat al companiei de asigurări ,,x’’ şi de aici începe un chin. Chiar dacă serviciul este perfect şi ar veni cineva să îmi ia maşina de la locul accidentului, miar aduce-o acasă reparată, în cele mai bune condiţii, tot ar rămâne problema timpului în care automobilul este reparat, până primesc banii în caz de daună totală, timp în care eu trebuie să circul pe jos. Prin urmare, să ai un accident este o situaţie stresantă şi le recomand oamenilor să îşi ceară drepturile într-un mod ferm şi să încerce ca, înainte de a merge la compania de asigurări unde au ori poliţa ori dreptul de a fi despăgubiţi, în baza unor asigurări RCA sau de altă natură, să se informeze asupra legislaţiei, asupra modului în care trebuie să decurgă un proces de întocmire a unui dosar de daună şi de despăgubire. Dacă te informezi, câştigi timp şi, totodată, uşurezi şi munca angajatului companiei de asigurări. Te poţi duce cu constatul amiabil deja întocmit sau, daca nu, măcar ştii ce ai de făcut, ştii cu ce documente trebuie să vii, ştii unde să te duci şi ştii la ce aşteptări să te raportezi.

PRIMM: Data de 1 iulie 2009 şi apoi cea de 1 ianuarie 2010 au marcat introducerea unor noi sisteme în industria românească de asigurări: vorbim despre introducerea constatului amiabil şi a sistemului bonus-malus, ambele în domeniul asigurărilor auto. Cum au perceput clienţii introducerea acestor sisteme?

R. M.: În privinţa sistemului bonus-malus, nu stiu în ce măsură asiguraţii au înţeles exact care este rolul acestui sistem şi care sunt beneficiile lui, în acest moment, căci nu au trecut nici patru luni de zile de la implementarea lui. Dar, cu trecerea timpului, vor vedea beneficiile, dar vor putea vedea şi reversul, dacă nu sunt atenţi în trafic şi vor avea accidente. Malus-ul cu siguranţă nu va fi perceput bine. Bonus-ul – toată lumea se va bucura de el. Dar sistemul bonus-malus are un rol foarte important pe termen lung, în privinţa responsabilizării comportamentului şoferilor, care cu siguranţă vor deveni mai puţin agresivi, gândindu-se că vor avea mai mult de plătit în viitor, dacă vor avea un accident. Bonusmalus- ul, împreună cu înăsprirea legislaţiei şi cu o eventuală îmbunătăţire a infrastructurii din România vor contribui, în final, la reducerea frecvenţei daunelor, la reducerea ratei de daună şi la reducerea primelor de asigurare. Pentru că tu, ca asigurător, daca nu ai de plătit volume mari de despăgubiri, nu ai de ce să încasezi bani mulţi. Asigurătorii nu sunt, dupa cum ştiţi, avizi să acumuleze fonduri uriaşe; rolul nostru, în afară de cel economic, este şi un rol social, acela de a acumula prime de asigurare de la o masă cât mai mare de asiguraţi şi de a plăti despăgubiri pentru cei care au nevoie. Asigurările au început ca mutualitate; atunci nu se câştigau bani, nici acum nu se câştigă, ba chiar se pierd bani în domeniul asigurărilor, companiile având marje foarte mici de profit. Consider că atâta vreme cât lucrurile merg bine, primele vor merge în jos.

PRIMM: Tot pe principiul mutualităţii este gândit şi sistemul asigurărilor obligatorii pentru locuinţe. Când vom putea discuta despre acest sistem ca fiind funcţional?

R. M.: PAID-ul funcţionează în acest moment, există ca entitate, ca şi companie de asigurări, este autorizat, are angajaţi, are Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie, iar în acest moment discuţiile privitoare la programul de reasigurare sunt într-un stadiu avansat. Din momentul în care acest program va fi definitivat, plasarea în reasigurare se va termina în mai puţin de o lună. Prin urmare, este posibil, dacă totul merge conform planului, ca de la 1 iunie 2010 să poată începe organizarea vânzării şi a distribuirii poliţelor, şi inclusiv vânzarea propriu-zisă de poliţe de asigurare obligatorie de locuinţă.

PRIMM: Ce aşteptări aveţi, atât la nivel de industrie, cât şi la nivel de companie, în urma introducerii asigurărilor obligatorii de locuinţă?

R. M.: În primul rând, introducerea asigurărilor obligatorii de locuinţă va contribui, indirect, la popularizarea ideii de asigurare. Însă modul în care aceste asigurări vor fi percepute de populaţie va depinde de noi, de asigurători; prin urmare, este imperios necesar să avem o comunicare cât mai bună, astfel încât oamenii să nu perceapă această asigurare ca pe o nouă taxă (ceea ce e foarte posibil, dacă nu suntem atenţi), ci ca pe o protecţie (ceea ce şi este, de altfel - o protecţie fundamentală în viaţa unui om). Totuşi, asigurarea obligatorie a locuinţelor este o măsură cu rol social şi deci suma asigurată nu se află la nivelul la care trebuie: 20.000 euro pentru o locuinţă din Bucureşti nu sunt bani mulţi, dar pentru cel dintr-o zonă rurală sunt suficienţi ca să pornească rapid o viaţă nouă. Atunci când sistemul asigurărilor obligatorii de locuinţă va funcţiona, el va trebui să îşi arate valoarea, să despăgubească oamenii, să le pună la dispoziţie fondurile imediat, astfel încât ei să fie rapid puşi în poziţia de a putea să îşi reconstruiască casele.

PRIMM: Data de 1 iulie 2009 şi apoi cea de 1 ianuarie 2010 au marcat introducerea unor noi sisteme în industria românească de asigurări: vorbim despre introducerea constatului amiabil şi a sistemului bonus-malus, ambele în domeniul asigurărilor auto. Cum au perceput clienţii introducerea acestor sisteme?

R. M.: În privinţa sistemului bonus-malus, nu stiu în ce măsură asiguraţii au înţeles exact care este rolul acestui sistem şi care sunt beneficiile lui, în acest moment, căci nu au trecut nici patru luni de zile de la implementarea lui. Dar, cu trecerea timpului, vor vedea beneficiile, dar vor putea vedea şi reversul, dacă nu sunt atenţi în trafic şi vor avea accidente. Malus-ul cu siguranţă nu va fi perceput bine. Bonus-ul – toată lumea se va bucura de el. Dar sistemul bonus-malus are un rol foarte important pe termen lung, în privinţa responsabilizării comportamentului şoferilor, care cu siguranţă vor deveni mai puţin agresivi, gândindu-se că vor avea mai mult de plătit în viitor, dacă vor avea un accident. Bonusmalus- ul, împreună cu înăsprirea legislaţiei şi cu o eventuală îmbunătăţire a infrastructurii din România vor contribui, în final, la reducerea frecvenţei daunelor, la reducerea ratei de daună şi la reducerea primelor de asigurare. Pentru că tu, ca asigurător, daca nu ai de plătit volume mari de despăgubiri, nu ai de ce să încasezi bani mulţi. Asigurătorii nu sunt, dupa cum ştiţi, avizi să acumuleze fonduri uriaşe; rolul nostru, în afară de cel economic, este şi un rol social, acela de a acumula prime de asigurare de la o masă cât mai mare de asiguraţi şi de a plăti despăgubiri pentru cei care au nevoie. Asigurările au început ca mutualitate; atunci nu se câştigau bani, nici acum nu se câştigă, ba chiar se pierd bani în domeniul asigurărilor, companiile având marje foarte mici de profit. Consider că atâta vreme cât lucrurile merg bine, primele vor merge în jos.

PRIMM: Tot pe principiul mutualităţii este gândit şi sistemul asigurărilor obligatorii pentru locuinţe. Când vom putea discuta despre acest sistem ca fiind funcţional?

R. M.: PAID-ul funcţionează în acest moment, există ca entitate, ca şi companie de asigurări, este autorizat, are angajaţi, are Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie, iar în acest moment discuţiile privitoare la programul de reasigurare sunt într-un stadiu avansat. Din momentul în care acest program va fi definitivat, plasarea în reasigurare se va termina în mai puţin de o lună. Prin urmare, este posibil, dacă totul merge conform planului, ca de la 1 iunie 2010 să poată începe organizarea vânzării şi a distribuirii poliţelor, şi inclusiv vânzarea propriu-zisă de poliţe de asigurare obligatorie de locuinţă.

PRIMM: Ce aşteptări aveţi, atât la nivel de industrie, cât şi la nivel de companie, în urma introducerii asigurărilor obligatorii de locuinţă?

R. M.: În primul rând, introducerea asigurărilor obligatorii de locuinţă va contribui, indirect, la popularizarea ideii de asigurare. Însă modul în care aceste asigurări vor fi percepute de populaţie va depinde de noi, de asigurători; prin urmare, este imperios necesar să avem o comunicare cât mai bună, astfel încât oamenii să nu perceapă această asigurare ca pe o nouă taxă (ceea ce e foarte posibil, dacă nu suntem atenţi), ci ca pe o protecţie (ceea ce şi este, de altfel - o protecţie fundamentală în viaţa unui om). Totuşi, asigurarea obligatorie a locuinţelor este o măsură cu rol social şi deci suma asigurată nu se află la nivelul la care trebuie: 20.000 euro pentru o locuinţă din Bucureşti nu sunt bani mulţi, dar pentru cel dintr-o zonă rurală sunt suficienţi ca să pornească rapid o viaţă nouă. Atunci când sistemul asigurărilor obligatorii de locuinţă va funcţiona, el va trebui să îşi arate valoarea, să despăgubească oamenii, să le pună la dispoziţie fondurile imediat, astfel încât ei să fie rapid puşi în poziţia de a putea să îşi reconstruiască casele.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Radu MUSTĂŢEA).
Comentarii la acest articol
Mihai Diana a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

Domnul Director Mustatea are toate atuurile si experienta sa dezvolte asigurarile de viata si sanatate in Astra. Experienta sa trecuta o demonstreaza si ne bazam pe knowhow-ul si vointa politica a dansului binecunoscuta in acest sens. O adevarata oportunitate pentru Astra este capacitatea dansului de a dezvolta in mod competent aceste linii. Are deja o experienta bogata in RCA si case obligatorii ceea ce il va ajuta si in construirea acestor linii complet diferite, la care are o expertiza deosebita

astra fan a scris:
Miercuri, 27 Octombrie 2010

.... nice.. you are very funny, Diana.. indeed, his will and expertise for these business lines are less than the junior level in L&H insurance. but has other qualities which we should appreciate at the highest level in nonlife field.. a good understanding of the market and a very commercial approach good luck for Astra and Mr Mustatea!


Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!