Interviu
Rangam BIR, Director General, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări
Autor:Vlad PANCIU Andreea STATE
Marti, 07 Septembrie 2010

Profitabilitatea este unul dintre elementele-cheie pentru ca ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări să meargă înainte. Despre acest punct din care porneşte strategia companiei pentru viitor, despre provocarea de a prelua conducerea unui asigurător care a fost în fruntea pieţei încă de la început, precum şi despre conceptul de „lider de piaţă” şi multitudinea de aspecte care îl definesc, aflaţi din primul interviu acordat presei românești de către Rangam BIR Director General ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări.

PRIMM: Până acum, ALLIANZ-ŢIRIAC a pus accentul pe creşterea profitului, mai mult decât pe o politică axată pe cota de piaţă. Intenţionaţi să mențineţi această abordare sau veţi încerca să o schimbaţi?

Rangam BIR: Din punctul nostru de vedere, să oferim profitabilitate către acţionarii noştri este un angajament pe care noi, ca şi companie, ni l-am asumat. Acest aspect este foarte important, pentru că defineşte forţa financiară şi stabilitatea companiei, iar acest lucru va continua să fie o parte importantă a strategiei noastre de business. Bineînţeles, suntem preocupaţi de profitabilitatea globală a pieţei româneşti din ultimii ani, dar continuăm să ne eficientizăm operaţiunile astfel încât să generăm nivelul de profit aşteptat de acţionarii noştri – ceea ce, în principiu, presupune să ai un profit mai mare decât costul capitalului.

Noi, ca asigurător, nu trebuie să mergem la acţionarii noştri să le cerem capital pentru a putea să ne derulăm afacerile de zi cu zi, ne putem susţine propriul business şi, de asemenea, reuşim să generăm propriile resurse care ne dau flexibilitatea de a investi în perspectiva dezvoltării viitoare, în angajaţi, în canalele de vânzare, în produse şi proiecte noi. Din această perspectivă, bineînţeles că profitabilitatea este unul dintre elementele-cheie pentru ca ALLIANZ-ŢIRIAC să meargă înainte.

PRIMM: Care sunt obiectivele pe care vi le-aţi asumat până la sfârşitul anului, în termeni de profitabilitate?

R. B.: Acest an este extrem de dificil, pentru că s-au produs multe schimbări din perspectivă economică. De asemenea, unele dintre măsurile de austeritate luate de Guvern au avut un impact global, ceea ce, de asemenea, se va resimţi asupra planurilor noastre – avem de-a face cu majorarea TVA-ului, în mijlocul anului, care nu a fost planificată şi care va influenţa nivelul profitului. De asemenea, daunele generate de recentele inundaţii vor avea, la rândul lor, un impact asupra realizărilor noastre. Toate acestea, plus o serie de factori suplimentari, fac dificil de previzionat rezultatele în acest an. În termeni de profitabilitate, va trebui de asemenea să ne ajustăm nivelul acestui indicator, aliniindu-l la evoluţia generală a subscrierilor. Cum volumul acestora este în scădere, este de aşteptat să avem un anumit impact asupra profitabilităţii. Aşadar, chiar dacă proiecţiile noastre indică un anumit nivel al profitului pe care sperăm să-l atingem, în contextul actual este foarte dificil să previzionăm cu acurateţe care va fi, în cele din urmă, rezultatul la finele anului. Anticipăm însă că vom obţine un rezultat financiar anual pozitiv.

PRIMM: Cum a fost afectată compania de contextul economic?

R. B.: În primul rând, criza a avut un impact la nivelul veniturilor. Din cauza crizei economice, vânzările de automobile şi finanţările în sistem leasing au înregistrat un declin. Am consemnat în acest an o scădere cu 25% a vânzarilor de autovehicule, iar această evoluţie a avut în mod automat un impact asupra portofoliului nostru, în ceea ce priveşte volumul subscrierilor. În consecinţă, a trebuit să ne ajustăm o serie de abordări. Am considerat, de asemenea, că trebuie să empatizăm cu clienţii noştri, să dovedim că înţelegem situaţia prin care aceştia trec. Am realizat şi o evaluare a portofoliului de produse, analizând măsura în care oferta noastră este competitivă într-un mediu de criză, pentru a stabili dacă este nevoie să adaptăm anumite produse la puterea de cumpărare a clienţilor. Pentru că, trebuie să fim cinstiţi: comportamentul unor clienţi s-a schimbat ca urmare a crizei.

Aşadar, a fost necesar să facem ajustări la nivelul portofoliului de produse şi să continuăm să ne concentrăm atenţia asupra costurilor, pentru a fi siguri că avem în permanenţă un control strâns al acestora, pentru a ne asigura că vom putea atinge nivelul de profitabilitate propus. În acelaşi timp, am urmărit în permanenţă procesele operaţionale, pentru a ne asigura că putem îmbunătăţi eficienţa şi productivitatea, pentru a oferi acelaşi nivel de calitate a serviciilor aşteptat de clienţii noştri, însă bineînţeles în actualul context şi cu un nivel al raportului eficienţă-cost pe care ni-l putem permite în aceste circumstanţe.

PRIMM: În ceea ce priveşte locul ocupat în piaţă, ALLIANZ-ŢIRIAC a deţinut supremaţia pentru o lungă perioadă de timp, însă în prezent, potrivit rezultatelor prelimiare ale primului semestru, va ceda această poziţie companiei ASTRA. Cum comentaţi această stare de fapt?

R. B.: Aşa cum vedem noi lucrurile, ne aflăm în faţa rezultatelor pentru jumătatea anului şi cel mai bine ar fi să aşteptăm să vedem care va fi situaţia la finele lui 2010. Pentru noi, a fi lider de piaţă nu este doar o simplă chestiune de cuantificare a veniturilor înregistrate. Pentru noi, a fi Numărul 1 înseamnă să fim lideri de piaţă luând în considerare o multitudine de aspecte. De exemplu, brandul ALLIANZ-ŢIRIAC este unul foarte puternic, care defineşte anumite standarde, anumite aşteptări pe care clienţii le au de la noi, în raport de ceea ce oferim clienţilor noştri, de ce fel de promisiuni facem şi în ce măsură reuşim să ne respectăm promisiunile. Reputaţia de care ne bucurăm este totodată sporită de puterea noastră financiară, de stabilitatea şi garantiile pe care le oferim, aceste atribute fiind importante nu doar pentru clienţi, ci în faţa întregii pieţe româneşti, în faţa autorităţilor de reglementare, a acţionarilor, mai ales în contextul economic actual. Consider că atunci când clienţii vor să cumpere, iau în considerare toate aceste aspecte. Abilitatea de a vinde nu este pur şi simplu definită de înregistrarea, la un moment dat, a unei creşteri substanțiale a veniturilor, ci şi de celelalte valori pe care noi, ca organizaţie, le oferim clienţilor. Iar dacă este să luăm în considerare toate aceste valori, ALLIANZ-ŢIRIAC este şi va rămâne liderul pieţei. Această poziţie este şi va continua să fie reflectată de încrederea pe care ne-o acordă clienţii şi de faptul că aceştia se vor întoarce la noi. Chiar şi în aceste din urmă luni, clienţii au revenit pentru a se interesa de diferite tipuri de asigurări, au cumpărat produsele noastre şi continuă să fie satisfăcuţi de serviciile pe care le oferim. Deci, din acest punct de vedere, suntem foarte încrezători că vom rămâne lideri de piaţă.

PRIMM: Aţi menţionat anterior faptul că majorarea TVA-ului, de la 19% la 24%, va avea un impact major asupra afacerilor ALLIANZ-ŢIRIAC. Despre ce consecințe vorbim?

R. B.: Creşterea TVA-ului va avea cu siguranţă un impact asupra costurilor în general, costuri cu care noi, la fel ca orice companie, avem de-a face zi de zi, dar nu acesta este cel mai important aspect. Cea mai mare problemă vine dinspre cheltuielile cu daunele; noi, fiind unul dintre cei mai mari asigurători auto, trebuie să plătim costuri cu daunele majorate, ca rezultat al creşterii costurilor cu piesele de schimb, cu manopera şi cu o serie de alte activităţi pe care le derulăm în cadrul procesului de soluţionare a daunelor. Toate aceste costuri au crescut, ceea ce va avea un impact direct asupra rezultatelor noastre determinând, practic, o majorare a daunalităţii.

Fireşte, am încercat să atenuăm aceste efecte printr-o serie de acţiuni care s-au concentrat asupra costurilor de bază, pe care până acum am reuşit să le menţinem stabile. Trebuie însă să vedem cum va evolua situaţia până la sfârşitul anului, pentru că este clar că va exista un impact la nivel global, în termeni de creştere a costurior. Dacă acest lucru înseamnă că va trebui să creştem şi noi preţurile, rămâne de văzut. Totodată, trebuie să fim conştienţi de efectele pe care mediul economic dificil le poate genera şi, atunci când ne uităm la clienţii noştri, să încercăm să înţelegem în ce măsură sunt ei în stare să facă faţă acestor schimbări generate de acest mediu dificil, care ridică nivelul inflaţiei.

ALLIANZ-ŢIRIAC va avea o abordare realistă, vom analiza măsura în care creşterile de preţuri sunt realmente necesare şi pe ce segmente, şi vom lua progresiv deciziile care se impun. Intenţia noastră însă este de a umbla cât mai puţin la preţuri în acest stadiu, considerând că ar avea un impact negativ asupra clienţilor noştri. Încercăm să menţinem un echilibru corect între dificultăţile cu care se confruntă clienţii noştri şi situatia căreia trebuie să-i facem faţă în privinţa costurilor şi vom încerca să avem o abordare pragmatică.

PRIMM: Va exista din partea celorlalţi jucători o majorare a tarifelor?

R. B.: În principiu da, ne putem aştepta la o creştere a preţurilor, la nivel general. În funcţie de clasa de asigurări, procentele ar putea diferi, dar companiile ar putea să fie nevoite să crească preţurile, atât din cauza situaţiei enunţate anterior care urcă şi mai mult daunalitatea, care, de altfel, şi dacă am exclude efectele majorarii TVA şi inundaţiilor, continuă să se situeze la niveluri ridicate. Astfel, dacă asigurătorii vor să îşi menţină puterea financiară şi să revină pe calea spre profitabilitate, vor trebui să majoreze preţurile în cursul acestui an, mai ales pe segmentul non-life.

PRIMM: Cât de profitabile considerați că sunt asigurările auto? Este rata daunei mai mare în această perioadă?

R. B.: Pentru noi, situaţia daunelor este stabilă. Dar acest lucru se datorează şi faptului că în ultimii ani am întreprins o serie de acţiuni pentru a ne păstra controlul asupra situaţiei generale a daunelor. Nu înregistrăm creşteri dramatice ale daunelor pe sectorul auto, deşi trebuie să adaug că situaţia trebuie analizată cu precauţie, în condiţiile în care se observă o tendinţă de majorare pe partea de RCA, mai ales în ceea ce priveşte vătămările corporale şi daunele morale, nivelul acestora urmând să se apropie progresiv de nivelurile medii europene.

Acest lucru este inevitabil, în condiţiile în care România va continua să se integreze sub toate aspectele în comunitatea europeană. Pe segmentul RCA, este de aşteptat ca nivelul acestor indemnizaţii pentru vătămări corporale şi daune morale să crească, în condiţiile în care frecvenţa va rămâne relativ constantă.

Dar, la nivel global, dintr-o perspectivă generală a companiei, datorită tuturor initiaţivelor pe care le-am avut pe piaţă, consemnăm o situaţie relativ stabilă a daunelor, ba chiar au existat îmbunătăţiri pe unele segmente unde am întreprins acţiunile necesare pentru a corela riguros preţurile cu daunalitatea. Astăzi, aş zice, ne situăm pe o poziţie corectă pe piaţă, pe segmentul auto.

PRIMM: Ce ne puteţi spune referitor la planurile de restructurare a portofoliului?

R. B.: Apreciez că este normal ca, odată cu dezvoltarea naturală a pieţei, pe măsură ce aceasta se maturizează, liniile de business non-auto să crească mai puternic, planificarea financiară să capete o importanţă tot mai mare, iar ponderea asigurărilor de viaţă să sporească, pe măsură ce clienţii vor pune deoparte din ce în ce mai multe resurse, pentru a-şi planifica viitorul financiar.

În acelaşi timp, în condiţiile în care achiziţiile de active ale clienţilor vor creşte proporţional cu bunăstarea lor, aceştia vor dori să îşi protejeze activele prin încheierea de asigurări de locuinţă, de bunuri etc. şi, în paralel, alte clase de asigurare precum cele de răspundere civilă vor deveni din ce în ce mai importante. Prin urmare, ca parte a unei evoluţii naturale, ar trebui să vedem o creştere accelerată a altor clase de asigurare, non-auto. Sperăm ca, în urma eforturilor şi actiunilor pe care le întreprindem noi înşine, la ALLIANZ-ŢIRIAC, să dezvoltăm şi aceste linii de business, pentru a avea un portofoliu mai diversificat.

PRIMM: Referindu-ne la asigurarea obligatorie a locuinţelor, care este strategia companiei în această privinţă?

R. B.: În principiu, din postura de asigurător, ALLIANZ-ŢIRIAC susţine întregul efort de creare a unui mecanism de asigurare care să vină în întâmpinarea nevoilor persoanelor expuse la riscuri catastrofale. Avem numeroşi experţi care au lucrat la alcătuirea unei baze de date proprii, care conţine riscurile cu care se confruntă românii: cu privire la cutremure, dar şi la zonele cele mai expuse la inundaţii şi pierderile financiare înregistrate în acest an în urma furiei apelor. Sunt o serie de riscuri catastrofice reale la care populaţia este expusă şi, din punctul nostru de vedere, managementul corect al acestor riscuri este un aspect esenţial pentru dezvoltarea ţării şi a economiei.

Totusi, când a trebuit să decidem cu privire la posibilitatea de a investi în PAID, am luat în considerare toate aspectele întregii scheme şi ale programului în ansamblu. Avem propriul nostru program de modelare de risc în cazul catastrofelor, suntem o companie care crede cu tărie în stabilirea de preţuri riguros corelate cu expunerea la riscurile transferate. Acesta va fi, de altfel, unul dintre elementele cheie ce va sta la baza aplicării Solvency II în termeni de riscuri preluate de o companie de asigurări, cât de bine sunt ele evaluate şi cât de bine ne putem proteja stabilitatea financiară, apelând la reasigurare sau prin orice alte mijloace. Pentru noi, acesta este un element-cheie pentru a decide ce urmează să facem pe oricare dintre clasele de asigurari.

În ceea ce priveşte intrarea în PAID la momentul constituirii, am prezentat acţionarilor situaţia, pentru că atunci cand este vorba despre realizarea unor investiţii în companii publice, trebuie să avem un punct de vedere comun cu acţionarii noştri. În cadrul discuţiilor, am analizat toate aspectele, iar decizia nu a fost uşor de luat. Noi am făcut o serie de recomandări referitoare la modul în care întregul sistem ar putea fi îmbunătăţit şi dezvoltat în viitor, propuneri care ar fi transformat programul într-unul care ar fi motivat intrarea noastră în acţionariatul PAID. Sperăm că o parte dintre sugestiile noastre vor fi preluate şi adoptate, caz în care vom fi, cu siguranţă, dispuşi să reconsiderăm decizia noastră de a fi deveni membru al PAID.

PRIMM: Acesta este unul dintre primele interviuri pe care le acordaţi de când aţi preluat poziţia de lider al ALLIANZŢIRIAC. Care este mesajul dumneavoastră pentru piaţa românească de asigurări?

R. B.: Consider că un element cheie pentru dezvoltarea pieţei este întotdeauna credibilitatea acesteia. Şi mai cred că noi toţi, ca industrie, avem obligaţia să construim şi să întărim credibilitatea întregului sector financiar din această ţară. Trebuie să fim cinstiţi, cred că această criză financiară a avut un impact asupra credibilităţii industriei şi trebuie să rezolvăm această situaţie împreună, să recâştigăm încrederea oamenilor; iar o mare parte din credibilitate este generată de puterea financiară a companiilor care operează pe piaţă. Pe parcursul întregii perioade de criză mondială, ALLIANZ a arătat că suntem o companie care face faţă cu succes situaţiilor dificile, ba mai mult, reuşim să ieşim mai puternici din această criză datorită forţei noastre financiare, iar această forţă financiară întăreşte încrederea clienţilor noştri şi, în plus, întăreşte credibilitatea, punând, totodată, bazele pentru dezvoltarea viitoare a sectorului. Ca industrie, aspiraţiile noastre comune trebuie să conveargă spre aceste valori, trebuie să lucrăm împreună pentru a ni le apropia, pentru că aceasta va susţine dezvoltarea pe termen lung a industriei asigurărilor din Romania care, după părerea mea, are perspective pozitive.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Rangam BIR, Director General, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!