Brokeraj
Război în piaţa asigurărilor: atacul brokerilor!
Autor:Andreea RADU, Alex. ROŞCA
Miercuri, 01 Octombrie 2014

Puși în fața celui mai controversat proiect de act normativ din ultimii ani, reprezentanţii UNSICAR atacă direct problemele pieţei. Alături de contestarea recentelor propuneri de modificare a normei RCA, reprezentanţii brokerilor au avut o atitudine incisivă punctând direct şi fără menajamente problemele pieţei.

Modificarea normei privind asigurarea obligatorie a autovehiculelor (RCA), care prevede şi limitarea comisionului încasat de brokeri la 10% din primele intermediate, a fost larg dezbătută marţi, 10 septembrie, în cadrul unei conferinţe organizate de UNSICAR. Cu această ocazie brokerii s-au întâlnit pentru a clarifica unele aspecte care au creat confuzii, subliniind că această măsură,  ar fi unică în Europa dacă ar fi implementată, iar consumatorii nu vor avea niciun beneficiu.
Din punctul meu de vedere, asigurătorul nu este obligat să lucreze prin broker. Nu există o prevedere legală. Nefiind obligat să vinzi prin brokeri şi asigurătorul putând să vândă singur aceste produse, nu există niciun fel de motiv să se limiteze comisionul la orice valoare, 10%, 15% sau 17%, a declarat Bogdan ANDRIESCU, Preşedintele UNSICAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România.
Acesta a precizat că BIPAR - Federaţia Internaţională a Intermediarilor în Asigurări a transmis o scrisoare Preşedintelui ASF în care afirmă că această măsură, dacă ar fi implementată, ar fi unică în Europa. S-a încercat în 1990 în Irlanda şi a fost retrasă de îndată, pentru că nu a avut rezultatele scontate.Măsura nu ar fi în interesul consumatorului, a subliniat ANDRIESCU.

Vânzarea prin brokeri, mai ieftină?

Preşedintele UNSICAR a precizat că, dacă menționarea comisionului pe poliţă s-ar face pentru a se asigura un teren egal între asigurători şi brokeri, ar trebui ca şi asigurătorii, când fac vânzări directe, să treacă pe poliţă costurile de distribuţie.
Viorel VASILE, Directorul General al SAFETY Broker şi membru al UNSICAR, a declarat că, contrar declaraţiilor publice ale Preşedintelui ASF care a spus că principala sursă a problemelor din piaţa RCA este nivelul cheltuielilor de achiziţie a asigurării RCA, care s-ar ridica la 30-40%, calculele arată că nivelul comisionului mediu al pieţei de brokeraj a fost anul trecut de 19,65%, iar costul total de distribuţie al asigurătorilor pentru asigurări generale prin reţeaua proprie era de circa 26%.
Care este sensul sau rolul în a limita brokerii, în condiţiile în care vânzarea prin brokeri este mult mai ieftină decât vânzarea în reţea proprie? se întreabă brokerii.
ANDRIESCU a subliniat că asigurătorii au considerat mai ieftin şi mai eficient să vândă prin brokeri decât prin reţelele proprii. A fost o decizie comercială a asigurătorului. Poate vinde şi singur, este opţiunea lui. De aceea a şi crescut piaţa de brokeraj la 55% din piaţa asigurărilor, a adăugat el.

Cine beneficiază de reducerea comisionului?

Să vedem cine beneficiază de această reducere. În momentul acesta, de exemplu, un asigurat până în 30 de ani plăteşte o poliţă între 1.000 şi 2.000 lei. După părerea mea, la nivelul actual de piaţă şi de venit de trai, este foarte mult. Dacă se reduce comisionul la brokeri la 10% se simte la consumatorul final? Eu vă spun că nu, a declarat Viorel VASILE.
După părerea mea, aceşti bani (din scăderea comisionului - n.r.) rămân în continuare la corporaţii şi la multinaţionale. Aşa cum vedem la 6 luni, primele trei companii au profit, nu ştiu exact restul. Atât timp cât, din punctul meu de vedere, noi (brokerii - n.r.) putem face un efort, atât timp cât rezultatul final ajută consumatorul, dar consumatorul nu are nimic de câştigat, ba, dimpotrivă, are de pierdut pentru că nu mai poate beneficia de suportul şi de ajutorul brokerului de asigurare, a adăugat acesta.
În altă ordine de idei, eu sunt un antreprenor. În momentul în care mie mi se schimbă legislaţia permanent, îmi afectează business-ul. Eu ce să fac? Eu opresc investiţiile pentru că stau pe un teren nesigur şi nu pot să-mi continui dezvoltarea, a mai spus şeful SAFETY Broker.
El a precizat că, potrivit calculelor UNSICAR, norma aceasta va afecta sau va lăsa fără locuri de muncă circa 25.000 de persoane, care nu primesc salarii compensatorii. Conform „calculelor ”ASF, bănuiesc că nu s-a făcut niciun calcul, nu este niciun studiu de impact.
Viorel VASILE a mai atras atenţia asupra reducerii numărului de maşini asigurate: În momentul ăsta, gradul de penetrare al RCA este de circa 80%, iar estimările noastre sunt că va scădea sub 70%, iar asta înseamnă ca vom încălca înţelegerile pe care le avem cu comunitatea europeană şi cu Biroul de Carte Verde.
Bogdan ANDRIESCU a arătat că, legat de această propunere de normă privind asigurarea obligatorie a autovehiculelor, Uniunea a sesizat BIPAR, UGIR (care a trimis şi o scrisoare către ASF), Parlamentul, Primul - Ministru şi, sub umbrela BIPAR, va sesiza toate autorităţile europene care se ocupă de această zonă, inclusiv Concurenţa.

Daunele sunt butonul pe care trebuie apăsat!

Reprezentanţii UNSICAR acuză că reglementarea pieţei se bazează pe norme vechi de peste 40 de ani şi faptul că modalitatea de rezolvare a daunelor pe RCA este incorectă pentru păgubit. Ca soluţie la rezolvarea problemelor pieţei, reprezentanţii brokerilor vin cu propuneri clare. În opinia UNSICAR, este esenţială rezolvarea problemei daunelor,  adăugând că de aproape 15 ani înaintează autorităţilor propuneri cu soluţii clare de îmbunătăţire pe acest segment, dar acestea nu sunt luate în seamă.
Daunele reprezintă elementul esenţial al întregului sistem de asigurare. Sunt alfa şi omega, începutul şi sfârşitul contractului de asigurare în materie de RCA, și-a început  argumentaţia Ionel DIMA, Vicepreşedinte, AVUS Internaţional. Care adaugă faptul că reglementările care stau la baza RCA sunt mai vechi de 40 de ani, actualul cadru de reglementare având la bază un Decret din anul 1971 cu modificările ulterioare. Partea tristă este că aceleaşi norme din acel act normativ ghidează şi astăzi asigurările RCA. Tabelele de uzură sunt ancestrale! Modul de evaluare a cuantumului este tot de atunci! De fapt, propunerile ASF de modificare a normei RCA sunt doar o cosmetizare a celor de acum 40 de ani.
Potrivit lui Ionel DIMA, modul în care în piaţa românească se realizează constatarea, evaluarea și plata daunei este unul neloial, asiguraţii fiind afectaţi. Pentru modificarea acestei situaţii care ar rezolva problemele pieţei există şi propuneri concrete: De mulţi ani propunem posibilitatea ca păgubitul să se poată adresa pentru constatarea şi evaluarea prejudiciului fie propriului asigurător RCA, fie unei entităţi independente, aşa cum există peste tot în Europa. Am propus ca aceste entităţi să fie supuse legitimării şi controlului autorităţii de supraveghere.
Doar în acest an am înaintat de trei ori către autoritatea de supraveghere această propunere care, în esenţă, prevede ca păgubitul să îşi realizeze constatarea daunei, cuantificarea prejudiciului la propriul asigurător RCA sau la un independent specializat din sistemul asigurărilor. Aceşti oameni există şi îşi derulează activitatea de ani de zile în România, dar până acum nimeni nu i-a luat în seamă, a precizat DIMA.
În acest an UNSICAR a avut o propunere care aducea o transformare radicală în domeniu:
Am trimis un proiect de normă RCA care, în loc de peste 100 de articole, să aibă aproape jumătate! Noi avem o normă RCA de peste 100 de articole, iar Legea asigurării RCA din Austria are doar 37 şi norme de aplicare nu există! Propunerile noastre au fost ignorate.
Potrivit lui Ionel DIMA, piaţa este pregătită tehnic să susţină această măsură, specialiştii există şi, nu în ultimul rând, corectitudinea evaluărilor ar fi reglată automat de piaţă: Este esenţială pentru asiguraţi posibilitatea de a merge la un regularizator de daune, entitate independentă, cu specialişti pregătiţi şi legitimaţi de autoritatea de supraveghere şi care să fie neutri, independenţi şi să răspundă pentru ceea ce fac. Interesele consumatorului, drepturile acestuia şi drepturile păgubiţilor sunt esenţiale! Avem un nou Cod Civil. Peste 60% din Legea 136 se regăseşte în prevederile din noul Cod Civil. Avem tot ce ne trebuie să regularizăm cinstit daune în România!
Potrivit acestei propuneri, costurile regularizării de daune ar urma să fie acoperite de companiile de asigurare, aceasta fiind modalitatea prin care sistemul funcţionează în toate ţările europene. În opinia lui DIMA, regularizatorul care ar abdica de la principii care ţin de corectitudine şi-ar putea pierde business-ul.
Concluzia reprezentantului UNSICAR: Dacă noul ASF s-ar fi uitat măcar pe propunerile noastre ar fi avut răspunsuri la foarte multe întrebări şi soluţii la foarte multe dintre problemele pieţei!.

Asigurătorii care plâng că pierd bani din RCA ar trebui să explice ce mai caută în piaţă!

Într-o intervenţie aparte în contextul declaraţiilor din piaţa locală a asigurărilor, Ionel DIMA, Vicepreşedinte AVUS International şi reprezentant UNSICAR, a criticat dur unele companii de asigurare, cât şi autoritatea de supraveghere
Principalele subiecte abordate de Ionel DIMA: limitele nu au ce căuta într-o piaţă liberă, asigurătorii îşi ascund capacitatea de a crea produse în spatele limitării şi, în acelaşi timp,  sunt favorizaţi de autoritatea de supraveghere. Mai mult, reprezentantul UNSICAR subliniază că, în ultimii 20 de ani, autoritatea de supraveghere a uitat de scopul existenţei sale: interesele asiguraţilor!
Regăsiţi mai jos declaraţiile lui Ionel DIMA.
Suntem sau nu suntem piaţă liberă? Ce caută limitele într-o piaţă liberă? Nu e prima oară când asigurătorii încearcă să facă din brokeri Acarul Păun şi să impună limitarea comisionului. Nu e nimic altceva decât o modalitate de a-şi ascunde impotenţa profesională şi incapacitatea de a crea produse! Asigurătorii trebuie să creeze produse care să fie vândute de specialiştii în vânzări, daunele să fie regularizate de specialişti în regularizări.
Asigurătorii încearcă de ani de zile să îşi spele ruşinea şi incapacitatea arătând cu degetul la comisionul brokerului. Dar agentul companiilor de asigurări nu are comision? Tot timpul deturnăm punctul adevărat, cel greu de rezolvat şi pe care nimeni nu l-a rezolvat până acum şi arătăm către comisioane. În RCA problema este că asigurătorii sunt ţinuţi în braţe de autorităţile de supraveghere şi şi-au permis să îşi bată joc de orice calcule actuariale numai din lăcomia pentru lichiditate şi astfel s-a ajuns în situaţia de a nu mai putea plăti daune.
Acei asigurători care plâng an de an că pierd bani din RCA ar trebui să precizeze ce mai caută în această piaţă! Aţi văzut ce prime plătesc unii mari asigurători români la propria reasigurare în propria companie? Nu fac decât să încerce să arate cu degetul către un lucru total neimportant!
Scopul activității ASF trebuie să fie protecţia asiguratului,  nu profitabilitatea companiilor. Autoritatea de supraveghere nu a avut grijă de asiguraţi, ci doar de asigurători! ASF spune asigurătorilor: voi habar nu aveţi să faceţi business, vin eu să vă ajut! Ca să vă ajut definitiv vă cresc marja la 1,3 brusc... peste noapte!
Discutăm despre nimicuri şi nu ne ducem să întrebăm: Aţi fost fondaţi în 2000.  Cum aţi apărat consumatorul şi asiguratul până în ziua de azi? Cât de imens este pericolul ca o piaţă componentă a pieţei asigurărilor să cadă?

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Război în piaţa asigurărilor: atacul brokerilor!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!