Asigurări
RCA: de la simplu, la triplu
Autor: Mihai CRĂCEA
Marti, 15 Ianuarie 2013

Segmentarea clienţilor RCA, menită să ofere fiecărui asigurat preţul proporţional riscului, conduce la aşteptarea ca între cotaţiile diverselor companii să existe doar diferenţe de nuanţă. Totuşi, realitatea contrazice flagrant aceste aşteptări. De ce?

Un şofer tânăr - mai impetuos, dar lipsit de experienţă - este, statistic vorbind, mai predispus să pro­ducă accidente decât oricare dintre partenerii săi de trafic de vârstă matură.  În oferta asigură­torilor ro­mâni această diferenţă se poate concretiza în tarife mai mari, în medie, cu cca. 53% pentru şoferii tineri.
La fel, şoferii din marile oraşe, care înfruntă zi de zi un trafic intens sau pose­sorii unor maşini puternice, se regăsesc mai frecvent în statisticile accidentelor auto.  Este firesc deci, ca aceşti şoferi să plă­teas­că o primă de asigurare mai mare, potrivit profilului lor de risc crescut. Ca atare, posesorul unei maşini puternice - BMW X5 -, va plăti pentru poliţa RCA un tarif mai mare, în medie, cu circa 130% decât un coleg de trafic de aceeaşi vârstă cu el, dar care conduce un autoturism DACIA Logan. 
Rezultatele menţionate au fost puse în evidenţă de un studiu realizat de Media XPRIMM pe baza a peste 36.000 de calculaţii de test realizate cu ajutorul portalului Asigura.ro. Datele arată şi că, la nivelul companiilor, dacă OMNIASIG VIG sau GENERALI acordă importanţă caracteristicilor maşinii, ASTRA sau EUROINS par să acorde mai multă greutate criteriului legat de vârsta şoferului, în timp ce şoferii tineri vor găsi la ASIROM VIG sau CARPATICA preţuri mai puţin dezavantajoase.

Aceeaşi situaţie la orice vârsta ...
Mai puţin explicabil este de ce, în piaţa românească de asigurări, acelaşi şofer întâlneşte oferte care, de la o com­panie la alta, pot varia de la simplu la triplu.
Spre exemplu, oferta medie de primă RCA pe o perioadă de 6 luni pentru un şofer bucureştean, cu un istoric de asigurare favorabil (fără accidente), cu vârsta cuprinsă între 30 şi 45 de ani şi care conduce un autoturism DACIA Logan, a fost de circa 255 lei. Totuşi, cea mai avantajoasă ofertă primită de acesta a fost de 141 lei, iar cea mai scumpă, de 323 lei, reprezentând o diferenţă de 230% între cele două. Astfel, faţă de pre­ţul maxim disponibil pe piaţă, un client şi-a putut găsi asigurarea RCA la un tarif cu 56% mai mic. Pentru o perioadă de 12 luni, acelaşi şofer a obţinut preţuri cuprinse între 273 lei şi 605 lei (+221%). De altfel, diferenţa medie de preţ între cele mai scumpe şi cele mai ieftine oferte di­spo­nibile pentru categoria de clienţi menţionată anterior a fost de -52% pentru o perioadă de 6 luni şi de - 47% pentru 1 an.
Dacă acelaşi şofer de Logan din Bucureşti are sub 30 de ani, categorie de vârstă considerată cu risc sporit, atunci diferenţele de preţ de la o companie la alta sunt şi mai mari pentru o poliţă cu valabilitate pe 6 luni, ajungând de la 150 lei până la 484 lei, adică de 3,22 ori mai mult. Pentru o perioadă de 12 luni, proporţiile s-au păstrat, astfel încât cea mai bună ofertă obţinută a fost de 319 lei, iar cea mai costisitoare a ajuns şi la 1.120 lei.

... sau în orice zonă ...
Pentru un şofer din afara Bucureştilor, cu vârsta cuprinsă între 30 şi 45 de ani, fără accidente şi care conduce o SKODA Octavia 1,9 TDI, prima de asigurare RCA se situa între 129 şi 615 lei pentru o perioadă de 6 luni, în funcţie de mai mulţi factori. Spre exemplu, dacă acesta avea domiciliul în Ploieşti, prima de asigurare pleca de la 145 lei şi ajungea la 297 lei (un preţ de 2,04 ori mai mare decât cel mai mic găsit în piaţă). O situaţie similară era înregistrată şi pentru poliţele pe 12 luni, când şoferul din Ploieşti putea găsi o ofertă cu 56% mai bună decât cel mai mare tarif din piaţă (297 lei faţă de 564 lei).

... şi pentru orice maşină
Pentru o maşină de lux, cum ar fi un BMW X5, proprietarul putea găsi poliţa RCA la un preţ cu 55% mai mic decât cel mai mare tarif practicat pe piaţă (400 lei - 881 lei), pentru o perioadă de 6 luni, şi cu 58% mai redus pentru 12 luni (687 lei - 1.606 lei).
Rezultatele acestui studiu atestă că nu există o practică unitară raportat la întreaga piaţă în ceea ce priveşte nivelul preţurilor. În acelaşi timp, se constată exis­tenţa unei politici individuale cu pri­vire la strategia de vânzare, care constă în identificarea de segmente de piaţă ce pot aduce profit şi segmentarea accen­tuată a tarifului (folosirea unui număr din ce în ce mai mare de factori de cotare), astfel încât fiecare companie să îşi atragă categoria pe care ea o consideră avan­tajoasă din punct de vedere al poten­ţia­lelor rezultate financiare. Deşi nu este profitabil pe termen lung, RCA-ul constituie o sursă de venituri oportună pentru companiile de asigurări, utilizată atât pentru a obţine lichidităţi, cât şi pentru a face cross selling, în funcţie de nevoile fiecărui asi­gurător în parte. Tocmai de aceea, companiile care au practicat cele mai mici tarife pe RCA nu au fost în fiecare an tot cele cu reputaţia cea mai nefavo­rabilă.
Totuşi, care este preţul corect pentru un RCA din perspectiva unui client?  Şi este adevărat că nivelul preţului este un indi­cator fidel al calităţii serviciilor unei com­panii de asigurări, atât timp cât asiguratul nu beneficiază în mod direct de poliţă?
Ţinând cont că RCA-ul este o poliţă standard, care, fie că recunoaştem sau nu, în conştiinţa colectivă se adresează exclusiv celui păgubit, argumentul preţului este unul hotărâtor. Aşadar, dacă oferta pentru un RCA variază de la simplu la triplu în cazul aceluiaşi client, ar fi oare acesta îndreptăţit să se simtă păcălit dacă va cumpăra cel mai scump RCA?

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (RCA: de la simplu, la triplu).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!