Cover Story
RE-START pe piaţa asigurărilor
Autor:Andreea RADU
Vineri, 05 Februarie 2016

Cuvântul care ar putea să definească, în 2016, o piaţă afectată de cel mai mare faliment din istoria modernă a asigurărilor româneşti, dar şi de situațiile dificile în care de află alți jucători, alături de schimbările legislative cărora trebuie să li se supună asigurătorii şi brokerii este, fără îndoială, „schimbare”.

Piaţa asigurărilor din România va fi marcată în acest an de o serie de evenimente importante, cu multe schimbări şi reorganizări, care vor transforma anul 2016 într-unul istoric, de restructurare a industriei. Se va pune astfel accent pe stabilitate, profesionalism, calitatea  produselor şi a serviciilor, recâștigarea încrederii clienților, dar şi pe regândirea politicilor de tarifare. Pentru a afla care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă industria de asigurări și care sunt efectele acestora, am discutat cu importanți brokeri de asigurare, considerând că aceștia sunt interfața între nevoile clienților și ceea ce oferă piața.

Amintim că piaţa se va supune în acest an şi unor schimbări legislative de amploare, cea mai importantă fiind Directiva europeană Solvency  II, care presupune ajustarea necesarului de capital pentru companiile de asigurări, în timp ce brokerii trebuie să se conformeze cerinţelor minime de capital social (150.000 lei). De remarcat sunt şi modificările Normei RCA, elaborarea cadrului legislativ dedicat vânzărilor online  de asigurări, dar şi pregătirea brokerilor pentru implementarea Directivei privind Distribuţia Asigurărilor (IDD).

Cred că este foarte bine să existe cât mai mulţi jucători în piaţa RCA. Ar fi în interesul consumatorilor. 

Bogdan ANDRIESCU, Preşedinte UNSICAR

În 2016, mă aştept ca în piaţă să se producă anumite schimbări, care vor fi însă determinate de conformarea asigurătorilor la cerinţele  Directivei Solvency II. Principiul proporţionalităţii, care este parte integrantă a acestei directive şi presupune o abordare proporţională a criteriilor Solvency II de către companiile de mai mici dimensiuni, ar putea pune presiune asupra costurilor acestor asigurători, astfel că  este posibil să vedem, anul acesta, o regândire a strategiilor şi a politicilor de tarifare, a declarat Bogdan ANDRIESCU, Preşedintele  UNSICAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanță în Asigurări.

Efectele deciziilor Autorității de Supraveghere FinanCred că piaţa trebuia şi trebuie curăţată în  continuare de entităţi care nu reuşesc să se încadreze în reglementările legale privind marjele de siguranţă financiară. Este spre binele consumatorilor. În acelaşi timp, cu fiecare companie care intră în redresare sau insolvență, piaţa pierde din credibilitate, care oricum are  un nivel precar în România. Deci, există plusuri şi minusuri, însă în mod cert avem nevoie de o piaţă sănătoasă, cu companii solide şi stabile financiar,ciară se vor resimţi puternic în acest an.  este de părere Adriana GRECU, CEO, AON România.

Clienții pot percepe ca  efect negativ dispariția prețurilor mici, dar vor obține un grad mai mare de certitudine că despăgubirile vor fi plătite.

Cristian FUGACIU, Director General MARSH România

La rândul său, Ștefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker, estimează că anul 2016 va fi un an greu şi, deopotrivă, interesant. Sper într-o soluţie elegantă pentru CARPATICA, conform declaraţiilor şi aşteptărilor oficialilor companiei. În ceea ce priveşte EUROINS, sunt sigur că vor reuşi să se conformeze tuturor prevederilor legale şi că sunt pe un drum bun, a adăugat acesta.

Şi Cristian FUGACIU, Director General, MARSH România, consideră că punerea în mișcare a mecanismelor de reglementare a pieței va  conduce, în timp, la o restabilire a încrederii în asigurări și chiar la o creștere a nivelului acesteia. De asemenea, se observă o mai bună  conștientizare din partea consumatorilor, care au devenit mai atenți la riscurile care îi amenință și la soluțiile de asigurare pe care piața le oferă.

Gheorghe GRAD, Directorul General al SRBA Broker, a afirmat că retragerea oricărei companii de asigurări din piaţă, indiferent de cauză,  restrânge mediul concurenţial.

Falimentul ASTRA a determinat deja o schimbare a comportamentului asigurătorilor, dar şi a atitudinii clienţilor, în special pe segmentul sigurărilor RCA. Asigurătorii încearcă să-şi găsească o poziţie de echilibru pe zona asigurărilor RCA, acestea menţinându-se în continuare drept principala sursă de creştere a cotei de piaţă, dar şi principalul generator de pierderi financiare. Clienţii, chiar dacă aleg în continuare  preponderent în funcție de preț, au devenit mai sensibili la alegerea asigurătorului RCA, a precizat Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker.

Va începe lupta în sfera serviciilor ofertate şi va înceta bătălia pentru preţ. 

Viorel VASILE, CEO SAFETY Broker

Totodată, Marius LASLO, Director Executiv, DESTINE Broker, atrage atenţia că una dintre cele mai importante ameninţări pe termen scurt, ca urmare a situaţiilor în care se află unele companii, este pierderea încrederii populaţiei în sistemul de asigurări. Dacă societăţile (aflate  în redresare financiară) nu reuşesc să îşi restabilească solvabilitatea şi lichiditatea, piaţa de asigurări va avea o evoluţie dezastruoasă. O  contribuţie importantă în stabilizarea situaţiei acestor societăţi o are ASF-ul care trebuie să urmărească cu foarte mare atenţie măsurile  luate de aceste societăţi şi evoluţia indicatorilor, a adăugat el.

Jucători noi pe RC

Printre cele mai importante schimbări din domeniu se numără intrarea unor noi jucători pe piaţa RCA, după ce ani de zile această clasă  de asigurări nu a fost considerată atractivă, în condiţiile în care aducea o rată mare de daunalitate şi prea multe pierderi, iar în urmă cu  un an am asistat la retragerea companiei ABC Asigurări de pe piața RCA. Însă, se pare că „strugurii RCA” nu mai sunt atât de acri, dacă cel puţin două companii şi-au anunţat intenţia de a intra pe acest segment de piaţă, respectiv GRAWE România şi ERGO (care a cumpărat CREDIT Europe Asigurări), în timp ce alţi asigurători s-au luptat pentru a câştiga cota de piaţă rămasă după ieşirea ABC, dar mai ales după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras, în august 2015, licenţa de funcţionare a ASTRA Asigurări.

Piaţa are nevoie de jucători serioşi şi potenţi financiar.

Adriana GRECU, CEO AON România

Dacă GRAWE aşteaptă autorizaţia ASF pentru a începe vânzarea asigurărilor auto, nemţii de la ERGO nu au făcut încă niciun pas oficial  pentru obţinerea licenţei RCA.

Vestea intrării unor noi jucători pe piaţă a fost primită cu entuziasm de celelalte companii. Intrarea unor noi jucători în piaţă ar trebui să  aducă beneficii, în primul rând clienţilor, mai ales în contextul falimentului ASTRA şi al situaţiei financiare incerte la CARPATICA şi EUROINS. În acest fel va creşte şi concurența între furnizorii acestui produs, a spus Alexandru APOSTOL.

Cred că este foarte bine să existe cât mai mulţi jucători în piaţa RCA. Ar fi în interesul consumatorilor, în primul rând, ca oferta RCA să fie  mai extinsă. Ar fi de dorit însă ca noii jucători să intre pe această piaţă cu strategii diferite faţă de cele cu care ne-am obişnuit deja în  piaţa RCA şi care, de regulă, au fost concentrate pe creşterea cotelor de piaţă cu orice preţ, este de părere Președintele UNSICAR.

De asemenea, Adriana GRECU menţionează că piaţa are nevoie de jucători serioşi şi potenţi financiar. Şi Marius LASLO consideră că este  de apreciat că şi alte societăţi și-au propus să intre pe piaţa RCA, concurența fiind una dintre pârghiile economiei de piaţă. În acelaşi  timp, Gheorghe GRAD este de părere că orice jucător puternic nou intrat pe piaţă este mai mult decât binevenit, semnalul fiind unul  optimist, indicând că piaţa românească a atins un nivel de maturitate şi stabilitate mult aşteptat, conturându-se ca fiind tot mai atractivă  pentru regiune.

Segmentul RCA devine atractiv tocmai pentru că, de-acum, diferența va fi făcută, de fapt, de tariful optim pentru client în condiții de calitate și nu doar de cel mai ieftin preț, a subliniat Cristian FUGACIU.

Prețurile RCA vor continua să crească. 

Marius LASLO, Director Executiv DESTINE Broker

Viorel VASILE este de părere că intrările pe segmentul RCA sunt lente şi nu vor influența în mare măsură piața în 2016. Totodată, Ștefan PRIGOREANU consideră că, în contextul ultimelor modificări ale reglementărilor RCA, este tot mai puţin probabil ca GRAWE şi ERGO să intre pe piaţa RCA în 2016. De altfel, GRAWE a anunţat că va debuta pe linia de business CASCO. ERGO (fost CREDIT Europe) cochetează de mult timp cu această idee, însă intrarea în 2016 ar putea fi justificată doar de cel puţin falimentul unui alt asigurător de RCA, a  adăugat PRIGOREANU.

În prezent, pe segmentul RCA îşi desfăşoară activitatea nouă jucători, respectiv ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, ASIROM VIG, CARPATICA Asig, CITY Insurance, EUROINS România, GENERALI România, GROUPAMA Asigurări, OMNIASIG VIG şi UNIQA Asigurări.

Piaţa de asigurări RCA din România a atins valoarea de 2,2 miliarde lei la finele primelor nouă luni din 2015, în creştere cu 13,37% faţă  de perioada similară a anului precedent, potrivit celui mai recent raport al ASF, în care este inclusă şi activitatea ASTRA pe primele şase  luni. În acelaşi timp, despăgubirile plătite de asigurători au însumat 1,47miliarde lei.

Lupta pentru cota de piaţă

După intrarea în procedura de faliment, portofoliul de clienţi ai ASTRA Asigurări, mai ales pe segmentul RCA, a fost atras de alţi  concurenţi din piaţă, care au încercat să menţină preţuri competitive pe diverse categorii de clienţi.

Ştefan PRIGOREANU consideră că toţi clienţii ASTRA au găsit soluţii pentru a-şi continua asigurarea, fiecare după buzunarul sau după  înţelegerea fenomenului. Din datele pe care le avem, nu a existat o relocare a foştilor clienţi ASTRA spre doi sau trei asigurători, ci a existat o distribuţie, ce-i drept inegală, către mai mulţi asigurători, a adăugat acesta.

Alexandru APOSTOL a explicat că asigurătorii şi-au definit segmentele de clienţi de care sunt interesaţi prin politica preţurilor, în special în zona RCA. Astfel, ASIROM a atras un portofoliu important de clienţi persoane juridice, inclusiv transportatori, EUROINS – persoane fizice, iar ALLIANZ, OMNIASIG şi GROUPAMA – anumite domenii de activitate.  

Anul 2016 va fi un an greu şi interesant.

Ștefan PRIGOREANU, CEO MILLENIUM Insurance Broker

În acelaşi timp, Viorel VASILE a precizat că clienţii corporate, cei cu autoutilitare mari şi parcuri auto au ales ASIROM, în timp ce clienţii  retail s-au îndreptat către EUROINS şi CARPATICA Asig. De asemenea, clienţii companii multinaţionale au preferat ALLIANZ şi OMNIASIG.

Potrivit lui Bogdan ANDRIESCU, clienţii ASTRA Asigurări au fost preluaţi de toate companiile interesate de atragerea acestora. De aceeaşi  părere este şi Marius LASLO.

Adriana GRECU a arătat că iniţial a existat un interes pentru clienţii ASTRA, dar cum foarte mulţi dintre ei erau obişnuiţi cu tarife sub  preţul pieţei, indiferent de condiţiile de risc sau rata daunei, în scurt timp euforia companiilor rămase în piaţă s-a mai temperat. Însă, unii  lienţi s-au adaptat noilor condiţii şi şi-au ales parteneri stabili financiar, alţii chiar au renunţat să-şi mai facă alte poliţe, cu excepţia celor RCA. Tarifele RCA au fluctuat foarte mult la toate companiile, în funcţie de rezultatele obţinute pe termen scurt. Nu am observat ca o  numită companie să aibă în mod constant preţul cel mai mic, a adăugat şeful AON România.

Cristian FUGACIU a subliniat că, în perioada următoare, lupta pentru cotă de piață se va da, cu siguranță, prin servicii de calitate și nu  doar prin prețuri competitive, în această situație rolul brokerului de asigurare care acordă consultanță fiind unul esențial: Clienţii înțeleg că trebuie să plătească pentru calitate şi siguranţă. Ajustarea prețurilor determină, inevitabil, clienţii să urmărească atât calitatea și  siguranța dar, mai ales, bonitatea și stabilitatea unui asigurător pe care ar fi fost tentați să îl aleagă preferând un preț mai mic. Acest context accentuează nevoia clientului de consultanță.

Reamintim şi faptul că nu doar clienţii, ci şi o mare parte din angajaţii ASTRA au fost preluaţi de ceilalţi asigurători sau brokeri. În  asemenea circumstanțe, reorganizarea sau restructurarea unei companii devin un factor determinant în mecanismul concurențial, care are  ai multe şanse de a atrage specialişti sau manageri doriţi în cadrul propriei echipe.

Va înceta bătălia pentru preţ?

Consider că, începând cu acest an, va începe lupta în sfera serviciilor ofertate şi va înceta bătălia pentru preţ. Majorările de capital (dacă  vor fi făcute în termenele şi condițiile solicitate de ASF) au menirea de a servi inclusiv acestui deziderat, a declarat Viorel VASILE. El a  subliniat că prețurile RCA vor creşte cu siguranță în acest an, printre motive numărându-se: nouă ani de rezultate tehnice negative la  asigurători; creșterea despăgubirilor pentru daune nepatrimoniale, coroborat cu impredictibilitatea despăgubirilor decise de instanțe în  absenţa unor ghiduri sectoriale; creșterea necesarului de capital, ca urmare atât a testelor BSR, cât şi a implementării Solvency II.

 Şi şefii MILLENIUM Insurance Broker şi DESTINE Broker se aşteaptă la noi creşteri de tarife pentru poliţele RCA, în condiţiile în care rata  daunei rămâne peste 100%. Totodată, Directorul MAXYGO este de părere că va menţine tendinţa de majorare a primei medii pe piaţa  RCA, dar la nivel de asigurători, respectiv segmente de clienţi, evoluţiile pot fi diferenţiate.

Este posibil ca pentru anumite categorii de clienţi să vedem reduceri de preţ, în timp ce, pentru alţii, tarifele ar putea să fie mai mari  decât cele din anul precedent, a subliniat Preşedintele UNSICAR. Cred că este complicat pentru asigurători să aplice reduceri consistente asupra tarifelor RCA, atâta timp cât rata combinată pe acest segment de piaţă este, în continuare, supraunitară, ceea ce înseamnă că  încă generează pierderi pentru companii. Fiecare asigurător ia în calcul diverse informaţii despre clienţi şi, în funcţie de acestea, poate  acorda sau nu anumite niveluri de reduceri de preţ, a mai spus acesta.

Clienţii au devenit mai sensibili la alegerea asigurătorului RCA.

Alexandru APOSTOL, Director General MAXYGO Broker

La rândul său, Gheorghe GRAD este  de părere că anul acesta vom asista la
un proces de aşezare a preţului RCA prin reducerea diferenţelor dintre preţul cel mai mare şi preţul cel mai mic ofertate de asigurători, pentru aceleaşi categorii de vehicul şi asigurat. Actualmente, se identifică anumite poziţii tarifare care se diferenţiază prin valori şi de cinci ori mai mari de la un asigurător la altul. În concluzie, nu cred că va creşte preţul minim, ci, din contră, va scădea preţul maxim, a explicat el.

Orice jucător puternic nou intrat pe piaţă este mai mult decât binevenit.

Gheorghe GRAD, Director General SRBA Broker

Cristian FUGACIU consideră însă că principala tendinţă în ceea ce priveşte tarifele RCA o reprezintă dispariţia preţurilor mici, practicate de  companii considerate în trecut, în mod tradiţional, competitive ca tarife. Cel mai important, pentru acest an, este ca ajustarea tarifelor RCA să aducă o reală îmbunătăţire a serviciilor oferite pe acest segment la nivelul pieţei, a adăugat acesta.

Ce se va întâmpla cu CARPATICA şi EUROINS?

Dacă EUROINS România a intrat în procedura de redresare financiară pe bază de plan în octombrie 2015 (având ca obiectiv restabilirea  situaţiei financiare în termen de un an), CARPATICA Asig avea termen, până la mijlocul lunii decembrie 2015, să atragă un investitor strategic şi un împrumut subordonat în suma de cel puţin 30 milioane lei, ceea ce nu s-a întâmplat. Astfel, Autoritatea de Supraveghere  Financiară (ASF) a decis aplicarea unor măsuri de rezoluţie în cazul societăţii CARPATICA Asig, aflată în proces de redresare financiară din luna mai 2014, pentru a evita efectele negative asupra stabilităţii financiare a pieţei asigurărilor. Într-un interval de cel mult 6 luni, ASF va  ntocmi Planul de rezoluţie.

ASF a dispus desemnarea unui administrator temporar, respectiv Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), care are ca atribuții principale  supervizarea procesului de inventariere a patrimoniului CARPATICA Asig la data de 31 decembrie 2015, întocmirea situațiilor financiare  anuale și auditarea acestora, precum şi supervizarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor, în special cele legate de atragerea unui investitor strategic.

Prin mecanismul de rezoluţie se doreşte o intervenţie a autorităţii în cazul în care o companie de asigurare nu poate îndeplini cerinţele  legale, înainte de a intra în faliment.

La rândul său, CARPATICA Asig a anunțat că își desfășoară activitatea zilnică fără dificultăți și că va continua să plătească despăgubirile.  Consiliul de Administrație al CARPATICA Asig, împreună cu administratorul temporar numit prin decizia ASF, este mandatat să finalizeze procedura de atragere de capital și să încheie procesul de due diligence, aflat în plină desfășurare la sediul companiei. În același timp,  echipa executivă se va concentra spre accelerarea eforturilor de îndeplinire a cerințelor de solvabilitate, conform celor prevăzute în  Directiva Solvency II, a precizat societatea.

În paralel, EUROINS România şi-a majorat, recent, capitalul social cu 80 milioane lei, urmând ca alţi 120 milioane lei să fie vărsaţi în  cursul primului trimestru din 2016. Această sumă este inferioară celei din planul de redresare financiară aprobat de ASF, care prevedea o majorare de 200 milioane lei până la finele anului trecut şi o altă subscriere de până la 200 milioane lei în al doilea semestru din acest  an.

Aşadar, anul acesta piaţa de asigurări va începe o nouă viaţă şi trebuie să se reorganizeze şi să se adapteze noilor cerinţe – de  natură normativă sau de comportament al clienţilor, fiind în același timp, posibil, să asistăm la alte numeroase mutații.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (RE-START pe piaţa asigurărilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!