Opinii
Recrutare sau Selecție?
Autor:Elizeu FOLESCU Senior Regional Executive, LIMRA
Luni, 04 Aprilie 2016

De multe ori, în activitatea noastră, recrutare este denumirea generică folosită pentru angajarea de personal – o funcțiune esențială a managementului echipelor de vânzare care cuprinde, pe lângă recrutarea propriu-zisă, o sumă de alte etape cum ar fi planificarea numărului necesar de angajați, definirea profilului candidatului ideal, identificarea piețelor de recrutare, selecția candidaților etc. De fapt, chiar și în practică, cel mai des recrutarea este confundată cu selecția, un factor esențial care creează multor companii probleme în a găsi destui candidați de calitate. 
În puține cuvinte, recrutarea reprezintă activitatea de atragere a potențialilor candidați,  iar selecția reprezintă respingerea candidaților ce nu se încadrează în profilul definit. În mod logic și cronologic, selecția se realizează după ce recrutarea a avut loc – nu putem să respingem ceva ce nu am reușit să atragem. Prin urmare, înainte de a începe selecția, ar fi bine dacă ne-am asigura că etapa de recrutare s-a derulat, candidatul nostru a fost, prin diferite căi, atras cu succes. Din păcate, de obicei recrutarea este limitată la plasarea de anunțuri pe pagini de internet ale companiilor de profil, eventual folosirea rețelelor de socializare cum ar fi LinkedIn sau uneori Facebook, într-o manieră impersonală, tot pentru plasarea sau redirecționarea anunțurilor de angajare. 
Folosirea în mod preponderent a metodelor de recrutare impersonale duce destul de des la situații în care primul contact direct al candidatului cu un reprezentant al companiei să fie la primul interviu de selecție! Efectul acestei situații este că interviul și celelalte metode de selecție, cum ar fi chestionarele sau testele, în loc să îl ajute pe recrutor să ia decizii obiective în legătură cu eliminarea candidaților nepotriviți, conduc la situația în care să fie respinși candidații valoroși, aceștia din urmă neavând motive suficiente să își dorească să continue.
În cazul recrutării realizate direct, personal (inițiată chiar și prin social-media) de către cei implicați în activitatea de recrutare (manageri, recrutori, agenți), situația este diferită, majoritatea candidaților care ajung la interviuri având deja definită o imagine asupra industriei, companiei sau echipei în cadrul căreia ar putea activa. În această situație, selecția poate fi realizată cu mult mai multă eficacitate și, în plus, calitatea candidaților astfel abordați și recrutați este semnificativ mai bună. 
Aproape 80 la sută dintre candidații recrutați direct de către consilierii financiari sunt clasificați drept candidați de foarte bună calitate. Acești candidați au avut posibilitatea de a discuta despre carieră cu cineva cunoscut, aceasta oferindu-le o mai bună înțelegere dacă aceasta este calea pe care își doresc să o urmeze, potrivit  LIMRA - Atracting Young Advisors (2015), 5/15/2015. Același studiu precizează că 51% dintre consilierii financiari de succes tineri din forțele interne de vânzare au fost recomandați sau atrași către această carieră de către alți consilieri financiari.
Ca o concluzie,  putem evidenția următoarele: companiile care au succes în dezvoltarea structurilor interne de distribuție au departamente de HR, Dezvoltare și Training dedicate exclusiv forței de vânzare pentru că sunt diferențe majore între nevoile și soluțiile pentru forța de vânzare,  spre deosebire de angajații din sediile centrale. O procedură de recrutare și selecție a unui angajat pentru departamentul de gestiune a portofoliului, spre exemplu, nu va fi deloc eficace în cazul recrutării și selecției consilierilor de asigurare, același lucru fiind valabil și în cazul procesului de dezvoltare și instruire a acestuia.

LIMRA, o organizație dedicată cercetării, educației și dezvoltării la nivel mondial, este sursa de încredere a industriei pentru peste 850 de firme din domeniul serviciilor financiare. LIMRA oferă companiilor membre cele mai recente studii și analize în domeniul asigurărilor, pensiilor și distribuției, ajutându-le să dezvolte strategii eficace de business, cu un real impact pozitiv asupra profitabilității.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Recrutare sau Selecție?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!