Opinii
Reglementarea distribuţiei asigurărilor online: o necesitate!
Autor:Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker
Miercuri, 15 Mai 2013

În ultima perioadă, comerțul electronic a explodat, atât în lumea largă, cât și în  România. Cifrele arată dublarea utilizatorilor de internet și a vânzărilor online la intervale din ce în ce mai mici.
Printre principalele cauze se pot număra:

 

  • ieftinirea tehnologiei din domeniul IT care a dus la scăderea costurilor de achiziție a diferitelor aparate tehnice (laptop, tableta, telefon etc.);
  • apariția de tehnologii noi care permit accesarea internetului la viteze din ce în ce mai mari și de către un număr din ce în ce mai mare de utilizatori;
  •  micșorarea dispozitivelor capabile să se conecteze la internet, de la calculatoare PC și laptop-uri s-a ajuns la tablete și telefoane care au permis accesul imediat și de oriunde la internet;
  •  apariția și dezvoltarea de comunități virtuale - grupuri de oameni interconectați cu ajutorul sau prin programe platformă tip Facebook sau World of Warcraft și care împărtășesc idei și/sau obiective comune;

În aceste condiții, distribuția produselor de asigurare prin intermediul internetului nu este decât o evoluție normală în contextul descris mai sus.
Cu toate acestea, deși canalele de distribuție clasice din domeniul asigurărilor, față-în-față, beneficiază de o atenție constantă din partea forurilor tutelare de supraveghere, CSA și CSSPP, mai nou ASF, care emit norme și reglementări în ceea ce privește calitatea și instruirea persoanelor care intermediază activitatea de intermediere și promovare a produselor de asigurare, internetul – ca și canal de distribuție – a rămas cumva în urma acestor reglementări.  În acest moment nu sunt reglementări specifice și dedicate comercializării produselor de asigurare prin internet.
Activitatea de reglementare ar trebui să aibă în vedere următoarele arii:

  1.  Modul de prezentare a informațiilor trebuie să asigure clientului aceeași calitate și aceeași cantitate precum cele oferite de un material tipărit și de discuțiile de intermediere purtate cu o persoană calificată;
  2.  Formularistica de înrolare trebuie să conțină un minim de elemente de identificare a clientului, a evenimentelor asigurate, a beneficiilor oferite, a primei de asigurare, a beneficiarilor etc. În general,  să se asigure transmiterea corectă a tuturor elementelor  și aspectelor contractuale;
  3. Identificarea, fără dubiu, a voinței și opțiunilor alese de client. Dacă în varianta tradițională semnarea cererii de asigurare era, de cele mai multe ori, indispensabilă pentru încheierea contractului de asigurare, în cazul vânzărilor prin internet ar trebui reglementată folosirea semnăturii electronice și/sau dezvoltarea de metode complementare în acest sens;
  4. Protecția și prelucrarea datelor personale ar trebui reglementate nu numai la nivelul strict al datelor personale ale clientului, cele folosite în procesul de cotație/vânzare, cât și în cel al datelor legate de identitatea dispozitivului cu care se accesează internetul și, implicit,  se realizează procesul de vânzare.
  5. Protejarea plății primei de asigurare prin internet ar trebui să urmărească protocoale stricte de securitate. În general, acest domeniu este cel mai reglementat și avansat tehnologic datorită implicării și conexiunii cu sistemul bancar unde aceste măsuri au fost implementate și dezvoltate în special prin internet banking;
  6. Licențierea programelor și a aplicațiilor folosite la construirea, dezvoltarea și menținerea unui sistem informatic destinat comercializării produselor de asigurare pe internet ar trebui să impună folosirea numai de programe și aplicații verificate, licențiate și care nu pot fi folosite pentru a accesa datele și care să asigure,  în același timp,  un standard de fiabilitate;
  7.  Sistemele de protecție electronică, de genul programelor de tip antivirus, de restricționare a accesului sau a protocoalelor de criptare ar trebui să fie impuse la un nivel suficient de ridicat pentru a face dificilă atacarea sistemului informatic și,  implicit,  a datelor protejate
  8. Actualizarea programelor și a componentelor tehnice ar trebui să impună, la un anumit interval de timp, îndeplinirea unor cerințe minime în ceea ce privește performanțele sistemului și/sau ale aplicațiilor implicate. Datorită progresului tehnologic rapid, acestea se pot uza moral și pot deveni ineficiente într-un timp din ce în ce mai scurt, ceea ce ar impune revizuirea lor periodică;
  9.  Servicii minim garantate de service de specialitate. Unele bănci asigură acest serviciu  24 de ore din 24 de ore,  pentru a preîntâmpina erorile, fraudele și/sau atacurile cibernetice;
  10. Cerințe minime de testare înainte de implementarea programelor și/sau aplicațiilor care oferă produse de asigurare vândute prin internet;
  11. Preturile produselor de asigurare obligatorii ar trebui să fie IDENTICE indiferent de canalul de vânzare folosit la achiziționarea sa. În acest fel,  ar fi rezolvată, pe de o parte,  concurența neloială din piață și,  în plus,  problema produselor de asigurare vândute la prețuri nesustenabile ar putea fi diminuată.
Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Reglementarea distribuţiei asigurărilor online: o necesitate!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!