Eveniment Internaţional
Republica Moldova: Anul reformelor în asigurările auto
Autor:Vlad BOLDIJAR
Aurica DOINA, Vicepreşedinte, CNPF
Vladimir ŞTIRBU, Director, Direcţia Generală Supraveghere Asigurări, CNPF
Pavel CAŢER, Director, Biroul Naţional al Asigurătorilor Auto
Sorin GRECEANU, Director General, FPVS
Igor SHEKHOVTSOV, Development Director, UNITY Re
Ion LĂCĂTUŞ, Director General, EUROASIG Grup
Lilia ȚURCAN, Şef Departament Asigurări, MOLDASIG
Anton CABA, Preşedinte, ABAR
Sorin IACOB, Director General, EUROTAXGLASS'S
Maria BOGHIAN, Preşedinte, ANSDAR
Nicolae GANEA, Administrator, ASISOFT
Dan CHIRIŢĂ, Maior, Direcţia Poliţiei Rutiere
Veronica MALCOCI, Director General, GRAWE CARAT Asigurări
Octavian LUNGU, Director General, VICTORIA Asigurări
Dinu GHERASIM, Director General, DONARIS Group
Cornelia COZLOVSCHI, Director General, RAIFFEISEN Leasing Moldova
Sergiu COSTACHE, Preşedinte, Media XPRIMM
Ina CRUDU, Director Vânzări, ASTRA Asigurări
Romeo JANTEA, Managing Partner Insurance Training & Consulting
Mădălin ROŞU, Şef Serviciu Managementul Daunelor, GENERALI România
Vlad PANCIU, Manager, XPRIMM TV
Oleg DORONCEANU, Coordonator Eveniment

Două mari reforme are de trecut segmentul de asigurări auto din Republica Moldova în acest an. Prima dintre ele vizează emiterea electronică a poliţelor obligatorii de răspundere civilă auto, schimbare care va facilita şi debutul celei de-a doua reforme: introducerea sistemului bonus-malus, având ca scop principal disciplinarea conducătorului auto, prin acordarea de bonus sau malus, în funcţie de istoricul de daune al acestuia.

Luni, 11 aprilie a.c., a avut loc la Chişinău prima ediţie a Seminarului "Asigurările auto pe timp de criză". Evenimentul, organizat de Media XPRIMM cu sprijinul CNPF - Comisia Naţională a Pieţei Financiare şi al Biroului Naţional al Asigurătorilor Auto, s-a desfăşurat sub forma unui dialog deschis între toţi specialiştii implicaţi în industria de profil din Republica Moldova şi din străinătate.
Seminarul a avut loc în contextul în care segmentul de asigurări auto reprezintă cea mai importantă sursă de venit pentru societăţile de profil din Republica Moldova, subscrierile reprezentând circa 64% din total. În acelaşi timp, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă asigurătorii pe această linie este creşterea daunelor, acestui segment revenindu-i peste 80% din totalul despăgubirilor plătite în piaţă.
Demnă de evidenţiat este prezenţa activă a participanţilor, astfel că alături de lideri si specialişti ai companiilor de asigurări şi de brokeraj în asigurare din Republica Moldova, la seminar au participat oficiali din cadrul instituţiilor publice şi de supraveghere, precum şi ai societăţilor din domeniile conexe: leasing, service-uri auto şi alte instituţii financiare. De asemenea, au fost invitate societăţi specializate în domeniul regularizărilor de daune, în eficientizarea subscrierii şi în externalizarea unor procese distincte în domeniu.

Provocările anului 2011 pentru asigurători
Una dintre marile provocări ale anului în curs pentru autoritatea de supraveghere de la Chişinău o constituie implementarea sistemului informatic pentru poliţele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (AORCA), sistem ce urmează a fi implementat pe tot teritoriul Republicii Moldova. De asemenea, toate societăţile de profil care vor emite aceste tipuri de asigurări vor fi nevoite să se conformeze cerinţelor stabilite de legislaţie, a precizat Aurica DOINA, Vicepreşedinte CNPF, în debutul seminarului.
Acest nou sistem informatic va facilita totodată introducerea bonus-malus, care are drept scop principal disciplinarea conducătorului auto, prin acordarea de bonus sau malus în funcţie de istoricul de daune. Viitorul pieţei de asigurare auto depinde foarte mult de capacitatea noastră comună de a dezvolta cele mai noi tehnologii, a continuat Vicepreşedintele CNPF.
Datele statistice indică faptul că numărul reclamaţiilor este în creştere de la an la an pentru poliţele de asigurare de răspundere civilă auto. Dintre acestea, majoritatea sunt soluţionate şi doar puţin peste 5% ajung în instanţa de judecată. Această realitate denotă faptul că societăţile de asigurare ar trebui să îşi îmbunătăţească departamentele de control intern, a declarat Aurica DOINA.
Cifrele indică pentru anul 2010 un număr de 444.000 contracte de asigurare obligatorie de răspundere civilă, în uşoară creştere faţă de 2009, când au fost încheiate 408.000 contracte. Dacă analizăm numărul de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova sau al celor care au trecut inspecţia tehnică periodică, gradul de cuprindere este destul de bun, a completat Vladimir ŞTIRBU, Director, Direcţia Generală Supraveghere Asigurări, CNPF.
Potrivit Vicepreşedintelui CNPF, populaţia Republicii Moldova este informată într-o bună măsură în privinţa atribuţiilor Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii, numai în 2010 acesta acordând despăgubiri de 1,6 milioane lei moldoveneşti (n.red.: aprox. 975 mii euro), pentru un număr de 52 de cazuri înregistrate.
Numărul de cereri de despăgubire creşte pe zi ce trece, a completat Pavel CAŢER, Director, Biroul Naţional al Asigurătorilor Auto. În opinia acestuia, vine momentul de a prelua experienţa României şi a altor state membre ale Uniunii Europene şi de a constitui o entitate separată - Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii, care să fie condusă de specialişti în asigurări.
În prezent, Fondul este administrat de Biroul Naţional al Asigurătorilor Auto, activitatea fiind îndreptată în proporţie de 80% către examinarea, soluţionarea şi reglementarea daunelor cauzate de autovehicule neasigurate. Majoritatea cererilor de despăgubire (99%) sunt înaintate de către persoanele care nu au deţinut asigurarea obligatorie de răspundere civilă. Această activitate trebuie reglementată, întrucât este foarte greu de recuperat banii plătiţi de la persoanele vinovate în cauză, întrucât procesul verbal al Poliţiei nu este întotdeauna corect scris, a completat Pavel CAŢER.
Acesta afirmă că majoritatea maşinilor înmatriculate în Moldova sunt înstrăinate prin procuri şi este greu de depistat persoana vinovată de accident.
Acest Fond pune semnul egal între păgubit şi vehicul neasigurat. Dacă nu este cunoscut autorul accidentului, atunci părţile prejudiciate pentru vătămări corporale sau deces trebuie să fie protejate de un astfel de Fond. Nu trebuie să depindă terţul despăgubit de starea materială a vinovatului şi în cazul acesta trebuie să existe o instituţie puternică din punct de vedere financiar care să preia acest efort într-o primă etapă, a apreciat Sorin GRECEANU, Director General, FPVS - Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii din România.

UNITY Re: Segmentul auto - dependent de sistemul bancar
În opinia lui Igor SHEKHOVTSOV, Development Director, UNITY Re, piaţa de asigurări auto a fost în creştere în perioada în care băncile acordau credite uşor accesibile populaţiei pentru achiziţionarea autoturismelor. După o perioadă scurtă de creştere, a urmat însă o scădere bruscă, provocată de instalarea crizei financiare, care a dus la practicarea de către bănci a unor politici de creditare mai restrictive. Din acest motiv, în absenţa volumului de prime subscrise aşteptate, unii asigurători specializaţi pe segmentul auto au recurs la preţuri de dumping şi la alte practici de concurenţă neloială, toate acestea influenţând negativ atât piaţa de asigurări, cât şi fiecare companie în parte.
Vorbind despre procesul de globalizare, în opinia reprezentatului UNITY Re, companiile de asigurare din spaţiul CSI au fost nevoite să-şi extindă activitatea pe alte pieţe din alte ţări, ceea ce a creat surse suplimentare de subscrieri şi a redus riscul legat de concentrarea afacerilor într-o singură regiune, stabilizând activitatea asigurătorilor.
De asemenea, promovarea interacţiunii între pieţele de profil din spaţiul ex-sovietic a influenţat favorabil dezvoltarea economică intensivă şi calitativă a pieţelor de asigurări naţionale, datorită creşterii competitivităţii între jucătorii din pieţele de profil. În aceste condiţii, organele de supraveghere şi control au fost nevoite să recurgă la îmbunătăţirea şi transparentizarea legislaţiei din asigurări, pentru a creşte stabilitatea pieţelor naţionale şi pentru optimizarea veniturilor, a precizat Igor SHEKHOVTSOV.

MOLDASIG: Informatizarea va creşte subscrierile şi capitalizarea societăţilor
Sistemul de emitere electronică pentru asigurările obligatorii auto va avea efecte benefice pentru întreaga piaţă de asigurări din Republica Moldova, consideră Lilia ŢURCAN, Şef Departament Asigurări, MOLDASIG, compania lider a pieţei locale de profil.
Asigurările auto deţin o cotă majoră în totalul subscrierilor la nivel de piaţă. Sistemul de emitere electronică este un lucru necesar, util şi care trebuia de mult implementat, şi e regretabil că nu avem în momentul de faţă o bază unică de date pe tot teritoriul Republicii Moldova, fapt care ne-ar permite să avem o evidenţă mai bună a poliţelor. Reformele şi schimbările întotdeauna deranjează, dar trebuie să facem eforturi pentru implementarea acestui sistem, a precizat Lilia ŢURCAN.
Odată cu introducerea emiterii electronice, subscrierile vor creşte, eu estimez cu circa 30%, iar constituirea capitalului social al companiilor de asigurare la nivelul cerut de legislaţie nu va mai reprezenta o problema pentru cele mai multe dintre companii, a adăugat reprezentanta MOLDASIG.
În opinia Liliei ŢURCAN, numărul companiilor de asigurare active în momentul de faţă în piaţa de profil este mult prea mare, întrucât potenţialul ţării şi al aceste industrii nu are forţa necesară pentru a se dezvolta prin prezenţa a 24 de societăţi. Pentru a avea clienţi pe deplin satisfăcuţi, piaţa are nevoie de companii de asigurare mai puternic capitalizate şi, implicit, mai puţine.

EUROASIG: Rezultatele din 2010 sunt o reală performanţă, în pofida condiţiilor economice
În opinia liderului EUROASIG Grup, Ion LĂCĂTUŞ, 64% asigurări auto în portofoliul pieţei nu este indicatorul cel mai bun, şi noi, ca asigurători, avem sarcina de dispersie a acestuia, prin diversificarea produselor de asigurare şi prin crearea de noi elemente de new-business.
Totuşi, în pofida acestei realităţi, asigurătorii au reuşit să performeze pe acest segment pe timp de criză, întrucât societăţile de leasing şi băncile nu au mai finanţat credite, iar statul a majorat accizele la maşinile de lux, afectând indirect asigurările CASCO, a completat Ion LĂCĂTUŞ.
Astfel, operatorii pieţei şi brokerii care au reuşit să se focuseze pe retail au ajuns la un echilibru avantajos şi pentru client şi pentru companie în ceea ce priveşte raportul calitate/preţ. De asemenea, un catalizator important al acestei dezvoltări a fost şi apariţia pe piaţă a unor elemente de logistică şi infrastructură. Va trebui să muncim mai mult şi să investim în oameni, în produse IT, în reprezentanţe, în maşini, în software, pentru a face faţă la noile reglementări impuse de Comisia de Supraveghere şi pentru a reacţiona adecvat şi pe viitor, a continuat liderul EUROASIG Grup. 
În ultimii ani, au crescut afacerile desfăşurate pe segmentele de asigurări auto, în special RCA, pe fondul creşterilor cotelor de primă. Este într-adevăr o criză pe piaţa asigurărilor, dar faptul că piaţa este în creştere datorită asigurărilor obligatorii auto ar trebui să ridice un semn de întrebare. Totodată, companiile trebuie să îşi diversifice riscurile preluate, întrucât daunalitatea pe auto poate trece de 100% foarte uşor, a opinat Octavian LUNGU, Director General, VICTORIA Asigurări.

Importanţa brokerilor pentru segmentul auto este în creştere
La finalul anului 2010, brokerii de asigurare au intermediat prime ce au totalizat 214 milioane lei (echivalentul a 1,3 milioane euro), în creştere cu peste 130%, raportat la anul 2009. Potrivit cifrelor publicate de autoritatea de supraveghere, portofoliul pieţei de brokeraj era format în proporţie de 76% din asigurări auto. Totodată, cifrele indică faptul că în 2010 brokerii de asigurare moldoveni au încheiat circa jumătate (46%) din totalul poliţelor de asigurare CASCO emise în piaţă, respectiv 28% din totalul asigurărilor Carte Verde şi 14% din totalul poliţelor RCA. 
Piaţa de asigurări, după 20 de ani de reforme, se bucură astăzi de reuşite, dar şi de eşecuri. Dezvoltarea pieţei pe criterii de calitate depinde de toate sectoarele implicate, începând cu instituţia de supraveghere, companii de asigurări, de leasing, bănci sau brokeri. Industria asigurărilor trebuie să mizeze pe intermediari, cifrele indicând creşteri importante pentru aceştia de la an la an, atât ca număr, cât şi ca volum de afaceri, a precizat Anton CABA, Preşedinte, Asociaţia Brokerilor de Asigurare-Reasigurare.

Firmele de leasing recomandă diversificarea produselor şi plata mai rapidă a daunelor
Pentru o dezvoltare mai eficientă a pieţei de asigurare din Republica Moldova, companiile de profil ar trebui să reducă termenele de plată a daunelor şi să realizeze o mai mare diversificare a ofertei de produse, a punctat Cornelia COZLOVSCHI, Director General, RAIFFEISEN Leasing Moldova.
Totodată, calitatea serviciilor si respectarea eticii în afaceri sunt, in opinia Directorului General al RAIFFEISEN Leasing Moldova, principalele aspecte care ar trebui îmbunătăţite în colaborarea dintre societăţile de leasing şi companiile de asigurări.
De asemenea, Cornelia COZLOVSCHI apreciază colaborarea cu societăţile de asigurare şi consideră că este reciproc avantajoasă, bazându-se, în principiu, pe gama completă de produse şi servicii de asigurare. În final, principala prioritate pentru ambele tipuri de societăţi (leasing şi asigurare) este satisfacţia clienţilor, care presupune găsirea soluţiilor optime de îmbinare a serviciilor oferite.

Asigurătorii mai au nevoie de timp pentru a se pregăti
Liderii companiilor de asigurare din Republica Moldova conştientizează necesitatea implementării sistemului informatic care să permită emiterea electronică a poliţelor de asigurare auto obligatorie de răspundere civila. Emiterea electronică a poliţelor RCA ar avea, în primul rând, rolul de reducere a fraudelor, dar şi alte efecte pozitive, precum creşterea randamentului agenţilor de asigurare şi a calităţii serviciilor oferite de asigurători.
Asigurările auto deţin cea mai mare pondere în portofoliile companiilor de asigurare. În ceea ce priveşte automatizarea emiterii, consider că nu e cazul să ne grăbim să implementăm sistemul în pripă. Este necesar să analizăm toate aspectele ce ţin de partea practică, de acoperirea maximă a punctelor de vânzare. În final, emiterea electronică va soluţiona multe probleme: fraudare, calitate, operabilitate, a declarat Dinu GHERASIM, Preşedinte, DONARIS Group.
Acest sistem trebuia de mult introdus dar, în opinia mea, poate fi implementat după o perioadă de testare de minim 6 luni, apreciază Veronica MALCOCI, Director General, GRAWE CARAT Asigurări. În opinia liderului GRAWE CARAT, lansarea imediată ar putea crea o situaţie de haos în colectarea informaţiilor.
Înainte să implementezi un sistem, trebuie să existe o perioadă de 2-3 luni de zile, în care să se facă training şi să se pună la dispoziţia utilizatorilor un suport documentar. Când lansezi un sistem obligatoriu vor exista şi erori. E nevoie de timp pentru a pregăti personalul, apreciază Veaceslav CERNICA, Director, ERVAX Grup Broker.
În ceea ce priveşte frauda, problemă cu care se confruntă toate societăţile de asigurare, lupta se dă pe două fronturi: fraudă internă şi fraudă externă. În ceea ce ţine de frauda internă, avem un personal foarte bine antrenat, un sistem bun de supraveghere şi, în plus, beneficiem de training-urile organizate de compania–mamă. Legat de frauda externă, ne bucurăm de o bună colaborare cu organele de resort care ne-au ajutat să depistăm, unde este cazul, posibile fraude din partea asiguraţilor, a completat Veronica MALCOCI.

Experienţa României – sprijin pentru lupta cu reforma din Moldova
Experienţa prin care a trecut România în ceea ce priveşte emiterea electronică a poliţelor de asigurare RCA, începând cu data de 1 ianuarie 2010, ar putea constitui un exemplu pentru reforma ce se aşteaptă a fi implementată şi în Republica Moldova.
Sunt surprinsă de gradul de implicare şi de suportul pe care îl aveţi din partea Supravegherii în demararea reformei. Cred că fiecare companie de asigurare în parte trebuie să testeze acest sistem de subscriere electronică. ASTRA Asigurări a implementat acest sistem cu nouă luni înainte ca aceasta să fie obligatorie şi am avut numai beneficii, făcând diferenţa dintre noi şi concurenţă: locul 1 în piaţa de asigurări, triplarea profitului, capital uman, agenţi şi brokeri care au văzut beneficiile sistemului, a declarat Ina CRUDU, Director Naţional de Vânzări, ASTRA Asigurări.
Această schimbare trebuie privită ca un pas natural în evoluţia pieţei de asigurări din Moldova, având astfel loc o aliniere la practicile europene. În al doilea rând, introducerea sistemului bonus–malus, pe partea de asigurări de răspundere civilă auto, va face ca emiterea electronică să devină indispensabilă în momentul calculării noului tarif.
Dincolo de implementarea sistemului informatic pentru poliţa RCA, ar fi păcat să nu treceţi să faceţi şi Cartea Verde şi CASCO sau alte produse în acelaşi mod. E un efort mult prea mare şi mult mai pozitiv ca să nu fie făcut într-un singur pas, consideră şi Sorin IACOB, Director General, EUROTAXGLASS'S.
Fiecare companie vinde o promisiune şi, dacă această promisiune nu se reflectă într-un serviciu ulterior, atunci când se întâmplă apariţia daunei, apar problemele, prin faptul că nu reuşim să ne respectăm această promisiune vândută clientului, a opinat Mădălin ROŞU, Şef Serviciu Managementul Daunelor, GENERALI Asigurări.
Astfel, baza de date comună, emiterea electronică sau aplicarea bonus-malus sunt elemente de maturizare a pieţei. Companiile de asigurare şi piaţa per ansamblu nu vor avea decât de câştigat, prin transparenţă şi prin uşurarea activităţii lor. Beneficiile pe care emiterea electronică le oferă sunt incontestabile, ceea ce va face ca acest canal de distribuţie să fie utilizat pentru mai multe tipuri de asigurări facultative. Totodată, acest tip de vânzare trebuie privit şi ca o măsură de reducere a costurilor, şi ca o alternativă şi o oportunitate de a facilita accesul populaţiei la produsele de asigurare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Republica Moldova: Anul reformelor în asigurările auto).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!