Cover Story
rEvoluţia Asigurărilor
Luni, 04 Iunie 2018

Dacă anul 2017 a fost marcat de schimbări în premieră în ceea ce priveşte segmentul RCA, 2018 se prezintă drept anul „rEvoluţiei” cadrului legislativ, dar și, generic vorbind, drept an al cetățeanului european cu drepturi depline!

Cele mai importante modificări din acest an vor apărea după implementarea GDPR - Regulamentul General pentru Protecţia Datelor Personale şi a IDD - Directiva privind Distribuţia în Asigurări, care impactează profund asigurătorii, brokerii şi clienţii. Totuşi, sunt aşteptate şi alte schimbări în ceea ce priveşte asigurările obligatorii de locuinţe, posibile îmbunătăţiri ale legislaţiei RCA, dar şi prima lege privind societăţile mutuale de asigurare.

În acest context, sintagma „clientul nostru, stăpânul nostru” va fi tot mai des auzită, protecţia consumatorului fiind în centrul atenţiei autorităţilor europene şi locale.

Dar înainte de a afla opiniile specialiştilor din domeniu cu privire la evoluţia industriei de asigurări în 2018, să facem un mic bilanţ al anului 2017 din perspectiva legislației RCA.

Primele efecte ale legii RCA

După aproape un an de la apariţia primei legi RCA din piaţa locală, putem avea o idee de ansamblu a primelor rezultate şi efecte aduse industriei şi consumatorilor. În opinia mea, efectele sunt cu certitudine pozitive atât pentru cumpărători, cât şi pentru terţii păgubiţi. La nivelul cumpărătorilor, legea include facilităţi suplimentare, dar şi un plus de claritate: poliţe subanuale, plata în rate, suspendarea poliţei, transparența formării preţurilor etc. La nivelul terţilor păgubiţi (persoanelor vătămate în urma accidentelor auto), sunt incluse, de asemenea, beneficii adiţionale. În contextul de faţă un beneficiu care merită menţionat este „vehicul la schimb”. Suplimentar, există şi un efect pozitiv la nivelul calităţii serviciilor oferite de asigurători, iar acest lucru se poate observa în satisfacţia clienţilor transpusă în numărul, în continuă scădere, a reclamaţiilor înregistrate de către autorităţi şi companii, a precizat Aurel BADEA, Director Aria Tehnică, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări.

La rândul lor, reprezentanţii companiei OMNIASIG VIG au opinat că efectele noii legislații asupra consumatorilor se resimt direct în creșterea gradului de protecție a păgubitului, prin includerea în asigurare a unor acoperiri și servicii suplimentare, precum și în creșterea gradului de informare și conștientizare a consumatorului, cu privire la caracterul necesar și obligatoriu al asigurării RCA. În ceea ce privește efectele asupra pieței, pe termen scurt observăm o reașezare a pieței, printr-un grad ridicat de uniformizare, au adăugat aceștia.

 

Decontarea directă

Introdus recent în legislaţia locală pentru a veni în sprijinul consumatorilor de asigurări RCA, decontarea directă este un nou serviciu care presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

Servicul de decontare directă a fost achiziţionat de peste 100.000 de clienţi RCA, preţul acestui serviciu fiind în scădere, declara recent Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepreşedinte, Sectorul Asigurări - Reasigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Având în vedere perioada relativ scurtă de la intrarea în vigoare a legii, considerăm că ponderea estimată la circa 15% este un rezultat destul de bun. Clienţii au nevoie de timp să înţeleagă cum funcţionează această acoperire, vor să simtă realmente avantajele oferite: de eficientă, de calitate a serviciilor de despăgubire etc. Natural, ponderea va creşte treptat spre 20 - 25% până la sfârşitul anului 2018, a arătat Aurel BADEA.

Situaţia este asemănătoare şi în cazul OMNIASIG Vienna Insurance Group. Aproximativ 15% din polițele emise de companie includ și clauza decontare directă. Estimăm o creștere a acestei ponderi în perioada următoare, întrucât clienții înțeleg din ce în ce mai bine utilitatea ei și devin din ce în ce mai interesați,au declarat oficialii societăţii.

Şi reprezentanţii ASIROM VIG au precizat că serviciul de decontare directă înregistrează o evoluţie pozitivă de la o lună la alta. Clienţii noştri au înţeles beneficiile oferite de acest serviciu, creat în favoarea lor. Acest serviciu uşurează pentru client procesul de despăgubire în caz de daună şi reprezintă un real ajutor în conştientizarea riscurilor, au adăugat oficialii companiei.

Noile tarife de referinţă

Specialiştii consideră că publicarea tarifului de referinţă aduce un plus de transparentă şi echilibru în piaţa de asigurări din România şi, de asemenea, aplicarea unui bonus mai mare (până la 50%) îi va responsabiliza pe şoferi.

ASF a publicat, în a doua parte a lunii februarie a.c., noile tarifele de referinţă pentru poliţele RCA. Chiar dacă, în medie, tarifele sunt mai mari atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice, vor exista mai multe categorii de şoferi prudenţi, care vor beneficia de reduceri datorită unui nivel mai mare de bonusare. În acelaşi timp, şoferii cu multe accidente vor plăti mai mult pentru a-şi asigura maşinile.

Conform ASF, tariful de referinţă mediu ponderat în funcţie de numărul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 lei, comparativ cu 692 lei potrivit tarifului de referinţă anterior (+9%), iar pentru persoane juridice este de 1.752 lei comparativ cu 1.574 lei conform tarifului de referinţă anterior (+11%).

Atenţie! Tariful de referinţă este unul orientativ, nu reprezintă preţul efectiv la care se vinde poliţa RCA în piaţă! La calculul tarifului final se iau în considerare şi alţi factori, precum nivelul Bonus - Malus.

Noile tarife de referinţă au fost calculate de consultantul extern selectat de ASF şi, cu puţine excepţii, sunt mai mari decât vechile tarife de referinţă. Este o situaţie normală, atâta timp cât efectul noului sistem de Bonus - Malus nu era captat în vechile tarife de referinţă. Având în vedere ponderea mare a clienţilor care se află în clasa maximă de bonus, peste 60%, impactul asupra primei de asigurare, respectiv a costului direct, este de circa 30 -35%, a declarat Aurel BADEA.

Reprezentanţii OMNIASIG VIG au arătat că nivelul noilor tarife de referință funcționează și ca indicator al evoluției daunalității, fiind corelat cu realitățile pieței în privința acestui tip de asigurare. Prin urmare, pentru majoritatea segmentelor, nivelul de referință actual este în creștere față de reperul anterior. În același timp, aceste tarife au un caracter general, iar fiecare asigurător îşi construieşte tariful utilizând propriile modele actuariale şi având la bază propriul portofoliu de daune.

Dezvoltarea tehnologică și piaţa

Noile tehnologii vor avea un impact semnificativ în întreaga noastră experienţă de viaţă, şi din postura de clienţi, dar şi din cea de prestatori de servicii financiare non-bancare, este de părere Ştefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker.

În România, piaţa asigurărilor se remarcă printr-un grad ridicat de concentrare, fiind influenţată covârşitor de asigurările auto - RCA şi CASCO. Promovarea noilor tehnologii, precum sistemele telematice, în acest context, devine un subiect important de analizat şi poate fi considerată o măsură care va permite asigurătorilor să se adapteze la cerinţele şi aşteptările clienţilor, respectiv să plătească un preţ corect al poliţei. Companiile care vor reuşi să se diferenţieze, dincolo de politica de tarifare, prin calitatea serviciilor oferite, creşterea gradului de satisfacţie şi îmbunătățirea per ansamblu a interacţiunii cu clienţii vor avea de câştigat pe termen lung, a afirmat Mihuț MĂRCULESCU, Şef Subscriere, Gothaer Asigurări Reasigurări.

Și Anita NIȚULESCU, CEO, EUROLIFE ERB Asigurări România, consideră că evoluţia tehnologică va influenţa în următorii 3-4 ani în mod accelerat piaţa de asigurări din România, companiile fiind de aşteptat să investească semnificativ în această zonă pentru a se plasa mai aproape de interesele actuale ale potenţialilor clienţi. Acest trend este deja vizibil în ţări mai mature, unde găsim companii de asigurări online 100%. Anita NIȚULESCU este de părere că, pentru industria de asigurări, în general, este importantă nu atât prezenţa digitală, cât mai ales definirea unei strategii de business pentru era digitală.

Digitalizarea și evoluţia tehnologiei îşi pun amprenta în mod semnificativ asupra modelului de business al industriei financiare (bănci și companii de asigurări). În acest context, accentul este pus pe simplificarea fluxurilor de lucru existente prin intermediul soluțiilor digitale, transformând, astfel, industria bancară şi de asigurări într-o soluţie accesibilă clientului, este de părere Erwin HAMMERBACHER, CEO, BCR Asigurări de Viaţă.

La rândul său, Tomas MARSALEK, Membru al Bord-ului CertAsig Holdings, anticipează o puternică tendinţă de automatizare a proceselor interne menite să stimuleze eficiența și trecerea treptată la distribuția online. CertAsig investește în automatizarea proceselor, calitatea datelor, integrarea tuturor sistemelor. Clientul poate verifica validitatea poliţelor online și toate poliţele companiei pot fi emise în format electronic.

Având în vedere faptul că noua generaţie de consumatori este fascinată de digitalizare şi orice noi tehnologii, sunt convinsă că impactul acestora va fi major în viitorul apropiat. Vom asista la noi metode de segmentare a profilelor de risc ale clienţilor, la noi produse individualizate şi aplicaţii ce vor permite tarife foarte accesibile consumatorului „cu risc scăzut”, însă sper să nu ajungem să uităm de principiul mutualităţii care stă la baza asigurărilor, a declarat Otilia MIHAI, Director General, CONSULTANT AA Broker.

Telematics – o modă?

Tehnologiile telematice, chiar dacă în prezent nu sunt folosite pe scară largă, pot aduce beneficii industriei de asigurări, şi nu numai. Acestea încep să fie folosite şi în România, în special de firmele cu flote mari de autovehicule, asigurând monitorizarea comportamentului şoferilor, ceea ce poate creşte productivitatea şi reduce costurile, inclusiv cu asigurările auto. Acum, conform schimbărilor legislative din zona RCA, asigurătorii de pe piaţa locală pot lua în calcul la stabilirea tarifelor RCA şi utilizarea tehnologiilor de tip telematics de către şoferi.

Cred că, într-un timp relativ scurt, sistemele telematice vor deveni „noua normalitate”. În timp ce asigurătorii vor avea posibilitatea de a evalua mai bine profilurile de risc, utilizarea sistemelor telematice le va oferi şoferilor informaţii şi motive suplimentare pentru a-şi îmbunătăţi comportamentul la volan. Pe baza datelor oferite de sistemele telematice, întreţinerea maşinii poate fi optimizată, furturile din autovehicule prevenite sau maşinile mai uşor de recuperat, iar în caz de accidente, şansele de salvare a persoanelor aflate în autovehicul va creşte, pentru că apelul de urgenţă va fi efectuat automat. Mai mult, un şofer prudent va beneficia şi de un cost mult mai bun la asigurările auto, a consemnat Mirjana KROLO, Director Aria Operaţiuni, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări.

Viorel VASILE, CEO-ul SAFETY Broker si Presedintele PRBAR, subliniază că noilor generaţii de consumatori trebuie să li se pună la îndemână produse de asigurare bazate mai mult pe tehnologie. Consider că această evoluţie a tehnologiei va aduce schimbări în următorii ani în ceea ce priveşte comportamentul consumatorilor de asigurări, astfel poate creşte siguranţa participanţilor la trafic, dar şi a asigurătorilor privind calitatea serviciilor oferite, mărirea gradului de acurateţe, dimensionarea riscurilor asigurabile şi a diminuării tarifelor de primă pentru asigurările auto.

El opinează că în perioada următoare va exista o expansiune a fenomenului telematics în piaţa asigurărilor auto din România, consumatorii fiind din ce în ce mai tentaţi de costul redus cu achiziţionarea unei poliţe de asigurare, vor adopta astfel o conduită mai preventivă în trafic şi vor fi trataţi corect din punct de vedere al preţului asigurării, în final urmând să plătească aşa cum conduc.

Dorel DUȚĂ, Director General, HOBBIT Broker şi Preşedinte UNSICAR, este de părere că viitorul asigurărilor auto aparţine tehnologiei telematice, în condiţiile în care, începând din aprilie 2018, producătorii auto sunt obligaţi să echipeze toate maşinile noi cu dispozitive de tip telematic, potrivit Directivei eCall.

În acelaşi timp, reprezentanţii OMNIASIG VIG anticipează că gradul de penetrare pentru produsele de asigurare care încorporează sistemele telematice va fi relativ redus pe termen mediu. Ca urmare, impactul asupra pieței sau a clienților va fi limitat. Pe termen lung însă, noile tehnologii vor crea cadrul potrivit pentru dezvoltarea de produse sau tarife de primă personalizate în funcție de indicatorii de risc proprii asiguratului. OMNIASIG va demara în prima jumătate a acestui an un proiect special de tip telematics, pentru segmentul flote de peste 20 de mașini.

Deocamdată implementarea acestor sisteme este în faza incipientă. Cred că se va dezvolta în următorii 2-3 ani utilizarea sistemelor telematice. Este o modalitate de reducere a costurilor cu asigurarea, dar şi o stimulare a clienţilor să conducă preventiv şi să nu încalce regulile de circulaţie, este de părere Marius LASLO, Director Executiv, DESTINE Broker. Pentru dezvoltarea viitoare, asigurătorii vor trebui să deruleze campanii consistente de informare, astfel încât consumatorii să înțeleagă beneficiile pe care le aduc tehnologiile telematice, spune Antonio BABETI, Directorul General al GLOBASIG Broker.

Gheorghe BALABAN, Director General, DAW Management Broker, subliniază că piaţa de brokeraj în asigurări va trebui să facă faţă provocărilor noilor tehnologii, precum sistemelor telematice, care îşi vor face apariţia pe piaţa din România.

Asigurările bazate pe sistemele telematice au început să ia amploare atât pe plan mondial, cât şi pe plan european, în ultimul deceniu. Mă bucur că ele au început să apară şi pe piaţa din România, acest lucru generând în timp aspecte pozitive şi costuri mai scăzute. Comportamentul fără cusur în timpul condusului devine astfel o răsplată în sine, şoferii reuşind să economisească o bună parte din banii destinaţi pentru plata poliţei RCA. Sistemele telematice vor deveni un standard în sectorul asigurărilor auto prin poliţe customizate, în funcţie de profilul exact al conducătorului autovehiculului, a încheiat Răzvan RUSU, CEO, LEADER TEAM Broker parte a Londongate Group.

Asigurările de viaţă şi sănătate, încotro?

Piaţa asigurărilor de viaţă a crescut cu 21% în 2017 comparativ cu anul precedent, depăşind pragul de 2 miliarde lei. Astfel şi ponderea poliţelor life în totalul pieței de asigurări din România a avut un salt important anul trecut, ajungând la 21%, în condiţiile în care în ultimii trei ani a stagnat la 18%, conform datelor ASF. Potrivit specialiştilor, această evoluţie se datorează creşterii volumului de credite şi majorării apetitului românilor pentru asigurări ca urmare a creșterii veniturilor. Cum va evolua însă în acest an?

Pentru 2018, ne așteptăm la o creștere a pieței similară cu cea din 2017. Pe termen lung, vedem un context oportun de dezvoltare a pieței asigurărilor de viață, având în vedere faptul că, în România, industria este încă dominată de segmentul asigurărilor non-life. Statisticile la nivel european arată că primele de asigurări de viață reprezintă aproximativ 60% din primele totale. Spre acest volum dorim să tindem pe termen lung. Suntem în direcția bună și este important să construim mai departe strategii sustenabile și robuste, a declarat Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life.

Erwin HAMMERBACHER, este de părere că asigurarea de viață reprezintă una din soluţiile dovedite pentru crearea şi menţinerea securităţii financiare necesare tinerilor aflaţi la început de drum. De asemenea, asigurarea de viaţă constituie un instrument recomandat de economisire în vederea pensionării.

 

 

 

 

Într-o oarecare măsură observăm o creștere a gradului de înțelegere a pieței de asigurări, dar suntem departe de unde ar trebui să fim. Importanța unei asigurări este văzută prin prisma mai multor aspecte care țin și de situația socială și economică de la nivelul țării care este la rândul său reflectată la nivelul fiecărei familii și a fiecărui individ. Credem că asigurările de viaţa vor câştiga în pondere, dar cu paşi mici, a spus Sînziana MAIOREANU, CEO, AEGON România.

Totodată, segmentul asigurărilor de sănătate are un potenţial extraordinar, depinde doar de alinierea tuturor părţilor implicate şi crearea unui cadru legislativ care să încurajeze pe termen lung opţiunea angajatorilor şi a angajaţilor pentru asigurările de sănătate, a precizat Anita NIȚULESCU.

Piaţa asigurărilor private de sănătate a crescut în 2017 cu 20,6% comparativ cu anul precedent şi a ajuns la valoarea de 208,65 milioane lei.

Tendinţe în asigurările de locuinţe

Piaţa asigurărilor de locuinţe (obligatorii şi facultative) a avut, în anul 2017, o creştere a primelor brute subscrise de aproximativ 5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, valoarea lor fiind de 480,91 milioane lei. Şi numărul poliţelor în vigoare la finalul lui 2017 era mai mare, ajungând la 3.154.729. Astfel, mai puţin de 20% din locuinţe sunt asigurate.

Gradul încă foarte mic de cuprindere al asigurărilor obligatorii de locuinţe ne îndreptăţeşte să credem că românii nu cunosc suficient de mult şi de bine acest produs de asigurare conceput special pentru a-i proteja în caz de dezastru natural, de tip cutremur, inundaţie sau alunecare de teren, a declarat Nicoleta RADU, Director General, PAID România. Fiind conştienţi de acest lucru, noi am iniţiat o serie de măsuri menite să ajute la conştientizarea necesităţii acestei asigurări. De exemplu, printre altele, avem un plan de comunicare, care include şi o importantă componentă media (TV, radio, online), care sperăm să ajute la creşterea interesului românilor cu privire la asigurarea locuinţei, a adăugat ea.

Cu toate acestea, în măsura în care legea nu este implementată aşa cum ea prevede - respectiv primarii nu îşi respectă obligaţiile care decurg din această lege, estimăm că gradul de cuprindere nu poate să crească prea mult în anul 2018. Pentru a fi funcţională în ceea ce priveşte scopul pentru care a fost creată - acela de a cuprinde în asigurarea obligatorie toate locuinţele din România -, legea trebuie modificată în sensul în care să se găsească alte pârghii prin care acest tip de asigurare să fie impus. În acest moment, se discută la nivelul grupului de lucru instituit de către ASF, despre posibilităţile cele mai eficiente de implementare a legii, dar, sigur, mai departe, este nevoie şi de o asumare politică. În condiţiile în care s-ar găsi soluţii de acest tip, am putea avea, urmând exemplul Turciei, o creştere semnificativă în următorii ani, putând ajunge la un grad de cuprindere de 40-45%, estimează Nicoleta RADU.

Pentru a face mai facil accesul la acest produs pentru acea parte din populaţie care este mai activă din punct de vedere al aplicaţiilor online, în acest an, PAID doreşte să dezvolte portalul de vânzări online al societăţii. De asemenea, avem în vedere şi anumite modificări legislative pe care le-am discutat deja cu UNSAR şi ASF şi ele fac parte din proiectul de modificare a legii asigurărilor obligatorii de locuinţe. Una dintre aceste modificări, care ar avea ca efect ridicarea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie este dezvoltarea vânzării de PAD-uri şi prin alte canale, cum ar fi prin brokerii de asigurar, a afirmat Nicoleta RADU.

În ceea ce priveşte asigurările facultative de locuinţe, Mihuț MĂRCULESCU, consideră că evoluţia acestora, care au revenit pe creştere în 2017, este susţinută natural şi de dezvoltarea economică, dar şi pentru că există un interes mai mare din partea clienţilor pentru protecţia extinsă a locuinţei. Potenţial există, însă şi foarte multe provocări, din păcate gradul de penetrare al acestor asigurări rămâne extrem de redus în România comparativ cu alte pieţe europene. Ca să înregistrăm o evoluţie semnificativă şi sustenabilă este nevoie de un efort mai mare al jucătorilor din piaţa, a adăugat el.

La rândul său, Aurel BADEA spune că, printre factorii care au dus la majorarea segmentului de asigurări facultative se numără creşterea economică şi cea a creditării ipotecare, coroborat cu o atenţie sporită din partea companiilor de asigurări pentru acest segment de business. Creşterea gradului de asigurare va duce la o protecţie corespunzătoare pentru proprietari în cazul unor evenimente naturale majore, a subliniat el.

Reprezentanţii OMNIASIG VIG se aşteaptă ca anul 2018 să fie unul plin de provocări pentru asigurările de locuinţe (obligatorii şi facultative), luând în considerare modificările climatice cu impact la nivelul ţării noastre, evenimente cauzate de fenomene atmosferice, alunecări de teren, inundaţii sau cutremure. De asemenea, modificările legislative ce ar putea fi adoptate în baza proiectelor în derulare vor avea un impact semnificativ asupra asigurărilor de locuinţe. Ei anticipează o menţinere a trendului crescător a pieţei, atât prin mărirea gradului de conştientizare a riscurilor determinată de campaniile de educație financiară în derulare, precum şi de evoluţia pieţei imobiliare din România.

Și Anita NIȚULESCU este sigură că există premisele unei dezvoltări pe termen mediu și lung a asigurărilor de locuințe, susținută și de o creștere a gradului de conștientizare la nivelul clientului cu privire la riscurile la care se expune.

GDPR şi IDD – impact profund în piață

Dacă GDPR - Regulamentul General pentru Protecţia Datelor Personale va intra în vigoare pe 25 mai a.c., aplicarea IDD - Directiva privind Distribuţia în Asigurări a fost amânată până la 1 octombrie. Cea mai importantă schimbare pe care o aduc aceste reglementări privește creșterea gradului de protecție a consumatorului. Consumatorii vor pune un accent mai mare pe protecția vieții lor private și pe achiziționarea unor produse care sunt adaptate nevoilor individuale, a declarat Georgiana DUMITRACHE, Coordonator Conformitate, Gothaer Asigurări Reasigurări. Conform acesteia, pentru a menține încrederea clienților, industria de asigurări va fi nevoită să asigure un echilibru dintre asigurarea conformității cu cele două reglementări și creșterea gradului de protecție a consumatorului, pe de o parte, și evoluțiile tehnologice, procesul inevitabil de digitalizare, schimbarea nevoilor clienților („on demand insurance”) și riscul de supraîncărcare cu informații pentru consumator, pe de altă parte.

GDPR va schimba radical modul de abordare a clientului, precum şi relaţionarea ulterioară cu acesta, a precizat Viorel VASILE. În ceea ce priveşte IDD, Viorel VASILE se aşteaptă, în urma discuţiilor cu ASF şi ceilalţi jucători din industrie, să existe o transpunere cât mai aproape de realităţile pieţei de asigurări din România.

Ştefan PRIGOREANU a arătat că printre principalele schimbări benefice aduse de noua legislaţie se numără: o mai bună protecţie a datelor cu caracter personal, accesul la angajați mai bine pregătiți profesional, dedicat acestei activităţi şi care va prezenta mai bine produsele şi mai transparent. Mai puţin benefică este directa responsabilitate a clienţilor pentru produsele şi soluţiile accesate.

2018 este anul care va pune la încercare rezistența și capacitatea de adaptare rapidă a brokerilor de asigurare la noi reguli și cerințe. Dacă vorbim strict despre consumator, atât GDPR, cât și IDD au ca obiective finale protecția sporită a acestuia. Însă, și consumatorul va resimți schimbarea regulilor. Potrivit GDPR, clientul va trebui să semneze mai multe documente, pe care noi va trebui să le stocăm într-un format securizat. Unii brokeri sunt nevoiți să facă investiții serioase în sistemele IT. Apoi, din octombrie 2018, vom trece la implementarea efectivă a cerințelor IDD. Care vin cu și mai multe documente care trebuie prezentate clientului. În condițiile în care aceste documente nu vor avea un format standardizat, va fi extrem de dificil și pentru clienți, și pentru brokeri, a declarat Antonio BABETI.

Otilia MIHAI se aşteaptă la un impact major. Cu siguranţă vor fi scoşi din zona de confort toţi cei implicaţi în această industrie. În al doilea rând şi poate cel mai important aspect totuşi, pe lângă majorarea costurilor presupuse de implementarea acestor reglementări, îl reprezintă comunicarea cu clientul. Mă aştept ca o primă reacţie a clienţilor să fie una de rezistenţă şi nemulţumire, cauzate de prea multe informaţii şi formulare ce vor fi nevoiţi să le primească / livreze încă de la prima discuţie. Vom fi în situaţia în care consumatorul va beneficia de proceduri şi formulare menite să-l protejeze, împotriva voinţei lui sau mai mult decât şi-ar dori, a adăugat ea.

Alexandru APOSTOL, Director General, MaxyGo Broker, a explicat că Regulamentul GDPR extinde drepturile persoanelor fizice în relaţia cu companiile cărora le furnizează date personale şi reglementează modalitatea în care acestea trebuie să facă dovada că respectă aceste drepturi (dreptul de acces asupra datelor, dreptul la rectificarea datelor, dreptul de a fi uitat, dreptul la restricționarea datelor etc). Iar implementarea IDD va determina, de asemenea, modificarea documentelor şi proceselor prin care clientul este informat cu privire la produsele de asigurare.

GDPR oferă protecţie pentru utilizarea datelor clientului doar în scopul în care au fost colectate şi îi conferă acestuia drepturi specifice conceptului de proprietate. Clientul este proprietarul datelor şi în această calitate are dreptul să ştie în orice moment cum le utilizezi şi în ce scop, excesiv sau nu, cum le protejezi de o eventuală sustragere şi decide asupra ştergerii sau transferului acestora, în limita legii. Sunt modificări majore de concept pe care toată lumea va trebui să le asimileze. IDD însă este despre siguranţă şi certitudinea a ceea ce clientul cumpără şi de unde cumpără, opinează Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA Broker. Am convingerea că marea majoritate a brokerilor au luat act de aceste cerinţe/schimbări şi sunt conştienţi de necesitatea implementării lor, a adăugat el.

În acelaşi timp, Gheorghe BALABAN este convins că piaţa are capacitatea de a face faţă schimbărilor care se impun pentru a se conforma noilor cerinţe pe care le aduc aceste directive, cu impact important la nivelul consumatorilor.

Noi suntem pregătiţi pentru aceste termene, în mare măsură. Politicile noastre de conformitate prevăd de mult timp proceduri şi reguli stricte care acum ne ajută să fim mult mai aliniaţi acestei legislaţii, decât alţi brokeri. Schimbările care vor surveni nu sunt în măsură să ne pună în dificultate, chiar dacă presupun anumite responsabilităţi noi, a precizat şi Adriana GRECU, CEO, AON România.

Şi Dorel DUȚĂ consideră că brokerii sunt pregătiţi să se supună noilor reguli europene. Cerinţele GDPR trebuie preluate şi implementate în forma în care au fost gândite la Bruxelles. În ceea ce priveşte IDD, avem deja proiectul legii de transpunere, care, în mare parte, ţine cont de realităţile pieţei locale de asigurări. Ar mai fi câteva modificări pe care dorim ca autorităţile să le ia în calcul şi facem demersurile necesare pentru că acest lucru să se întâmple, a spus el.

În opinia lui Marius LASLO intermediarii nu sunt pregătiţi pentru a se supune noilor reguli: Facem eforturi susţinute să ne conformăm, însă sunt multe lucruri de pus la punct: proceduri, adaptare soft, găsirea unui DPO şi certificarea acestuia. Nu avem încă reglementări interne care să lămurească aspectele neclare din normele europene. Sunt multe lucruri de clarificat.

Răzvan RUSU se aşteaptă ca nivelul impactului celor două reglementări asupra brokerilor din România să fie unul foarte mare, iar cheltuielile brokerilor vor creşte substanţial. Ca şi trend, brokerii mici vor prefera să intre sub umbrela unor brokeri mai mari şi să se concentreze doar pe vânzarea poliţelor de asigurare, a subliniat el. Conform acestuia, clientul, prin intermediul actelor pe care trebuie să le semneze, se documentează mai bine cu privire la produsul de asigurare ce este oferit înaintea semnării contractului. Exercitarea unor practici oneste, în favoarea consumatorilor, poate contribui pe termen lung la creșterea pieței asigurărilor din România și la dezvoltarea altor segmente de asigurare.

Iar Nicolae AVRAM, Director, Aria Vânzări şi Distribuţie, ALLIANZ-ȚIRIAC, a subliniat că cele două reglementări conduc la construcţia unei imagini clare a asigurărilor în fata clienţilor şi implicit la crearea unei pieţe mai competitive şi mai dedicată în raport de doleanţele acestora. Prevederile IDD aduc asigurările mai aproape de clienţi prin vânzarea orientată către nevoile clientului, explică mai clar prevederile cuprinse în contractele de asigurare, obligă la profesionalizarea tuturor celor ce îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu. În paralel, prevederile GDPR cresc responsabilitatea privind protecţia datelor cu caracter personal aparținând clienţilor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (rEvoluţia Asigurărilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!