Opinii
Robo-consilierii – Oportunitate sau amenințare?
Autor:Elizeu FOLESCU, Senior Regional Executive, LIMRA/LOMA
Luni, 03 Octombrie 2016

„Robo-advisors” reprezintă o temă de discuție din ce în ce mai des întâlnită în mediul serviciilor financiare la nivel global. Deși primul robo-consilier a apărut în 1996, de-abia în ultimii doi-trei ani roboții au devenit cu adevărat interesanți și demni de luat în seamă. În acest sens, LIMRA a realizat în 2015 două cercetări cu scopul de a identifica opiniile și atitudinea atât ale consumatorilor, cât și ale consilierilor financiari și de asigurări (au fost intervievați 1.000 de consumatori și 300 de consilieri din SUA).

Raportul foarte scăzut între numărul de persoane care accesează platformele online de vânzări de servicii financiare și numărul de vânzări realizate a dus, în mod natural, la apariția și dezvoltarea roboților ce au capacitatea de a comunica, interoga și „înțelege” nevoile consumatorilor, cât și posibilitatea de a oferi soluții, a crea planuri financiare și a le adapta în timp la schimbările apărute atât în viața clientului, cât și în piață.

LIMRA definește robo-consilierul ca fiind un serviciu online de management al portofoliului care oferă sfaturi pe baza identificării scopurilor și a profilului de toleranță la risc al clientului utilizând anumiți algoritmi bazați pe teoriile moderne ale portofoliului. Majoritatea oferă în acest moment preponderent servicii de investiții în fonduri tranzacționate pe bursă (ETFs).

În Statele Unite, țara cu cea mai importantă dezvoltare a robo-consilierilor, 81% dintre consumatori au declarat că nu sunt deloc familiarizați cu acest concept. Mai mult de atât, doar 1% din generația Baby Boomers au utilizat un robo-consilier; interesant este totuși că 11% din Generația Y au folosit un robo-consilier. Deși în acest moment mai mult de jumătate dintre consumatorii intervievați au declarat că este puțin probabil să utilizeze pe viitor un robo-consilier, acest lucru se va schimba treptat, pe măsură ce generațiile tinere vor prelua rolurile și majoritatea resurselor financiare de la generațiile ce se vor retrage către pensionare sau vor dispărea (The Impact of Robo-Advisors: Consumers Share Their Views – LIMRA 10/20/2015).

În ceea ce privește industria asigurărilor, încă nu avem niciun robot funcțional care să fie luat în considerare, dar trebuie ținut cont de faptul că Northwestern Mutual, cea mai mare companie de asigurări de viață din Statele Unite, a cumpărat anul trecut, pentru 250 milioane USD, LearnVest, un start-up în domeniul educației și planificării financiare care a fost lansat în 2009. În 1897, această companie a adoptat o regulă care stipulează că își va vinde produsele doar prin intermediul agenților interni acreditați. După 119 ani, în continuare, consilierii financiari din forța internă de vânzare, în număr de 16.000, sunt singurii care pot oferi produsele și serviciile Northwestern Mutual. Astfel, compania a făcut un pas mare în oferirea de sprijin forței de vânzare prin tehnologie de vârf, cât și clienților prin serviciile de educație financiară oferite de LearnVest.

În acest moment, robo-consilierii sunt mai degrabă un concurent al vânzărilor online decât al consilierilor financiari. Aceștia din urmă, independenți sau prin intermediul companiilor de asigurare în care lucrează, pot să beneficieze de apariția roboților prin includerea acestora în practica de zi cu zi. Astfel își vor putea extinde portofoliul de servicii financiare oferite și vor putea să abordeze mai ușor potențiali clienți din Generația Y.

În cadrul conferinței anuale LIMRA 2015, Robert KERZNER (Președinte și CEO, LIMRA) a discutat, printre altele, despre piața în creștere a Robo-consilierilor și modul în care aceasta va avea impact asupra consilierilor de astăzi. "Vor fi eliminați intermediarii? Nu, cercetările noastre demonstrează că oamenii își doresc în continuare sfaturi de la o persoană”, a spus acesta. “Dar modelul se va schimba și consilierii va trebui să integreze mai multe dintre instrumentele și tehnologiile disponibile pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor. Companiile, de asemenea, va trebui să își schimbe strategiile, prin construirea de platforme și modalități de relaționare care atrag consumatorii, și să caute sfaturi pe diferite căi inovatoare". La aceeași conferință, Donald A. GULOIEN (Președinte și CEO, MANULIFE) a afirmat că robo-consilierii “vor deveni o parte a peisajului, dar nu îl vor schimba în mod fundamental”, iar Walter WHITE (Președinte și CEO, ALLIANZ Life USA) a declarat că industria “are un sens și un scop, iar acest sens va susține industria serviciilor financiare indiferent de ce va aduce viitorul”.

Ca o concluzie, putem afirma că roboții sunt o realitate, au un viitor sigur în domeniul serviciilor financiare și, deși în acest moment impactul lor nu este semnificativ, ar fi o eroare să nu fie luați în considerare în planurile de viitor ale companiilor de asigurare și ale intermediarilor.

LIMRA, o organizație dedicată cercetării, educației și dezvoltării la nivel mondial, este sursa de încredere a industriei pentru peste 850 de firme din domeniul serviciilor financiare. LIMRA oferă companiilor membre cele mai recente studii și analize în domeniul asigurărilor, pensiilor și distribuției, ajutându-le să dezvolte strategii eficace de business, cu un real impact pozitiv asupra profitabilității.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Robo-consilierii – Oportunitate sau amenințare?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!