Special
Scandalul VOLKSWAGEN şi asigurările D&O
Autor:Mihai CRĂCEA
Vineri, 02 Octombrie 2015

Pe măsură ce detaliile continuă să apară în cazul VOLKSWAGEN, este posibil ca scăderea vânzărilor să fie cea mai mică dintre problemele sale. Producătorul ar putea plăti în urma acestui caz despăgubiri uriase atât clienților și autorităților, dar chiar și propriilor acționari.

Pe 11 septembrie 2015, compania germană VOLKSWAGEN se lăuda cu propria sustenabilitate, afirmând că “se clasează pe primul loc între cei 33 de producători globali de vehicule (n.red. analizaţi de indicii de sustenabilitate Dow Jones) […] Grupul este, de asemenea, etalonul industriei în privinţa managementului furnizorilor şi a raportărilor legate de mediu”.
Ironie sau nu, o săptămână mai târziu, Agenţia pentru Protecţia Mediului din S.U.A. (EPA) a anunţat că a depistat încălcări ale normelor de mediu pentru 482.000 de vehicule cu motoare Diesel ale producătorului german care circulau pe teritoriul său. EPA spunea că VW păcălise testele de noxe cu ajutorul unor soft-uri speciale care modificau nivelul regimului de funcţionare a motorului și, implicit, pe cel al emisiilor poluante atunci când maşina era testată. Ulterior, chiar reprezentanţii constructorului german au recunoscut aceste acuzaţii.
Fără a mai insista asupra detaliilor, pentru că au fost deja intens dezbătute de presă, ajungem şi la efecte: o potenţială amendă de circa 18 miliarde dolari în SUA, sancţiuni similare în Europa sau în alte zone ale lumii unde situaţia abia acum este investigată, demisii şi capete plecate la nivelul conducerii VW şi, nu în ultimul rând, o scădere de 37% a valorii acţiunilor până la momentul redactării acestui material.
Toate aceste pierderi vor fi, în teorie, suportate de acţionari. Apare, însă, întrebarea următoare: va compensa cineva pierderile suferite de acţionari din cauza unor decizii eronate de management? De aceea, este necesară o analiză mai atentă a răspunderii purtate de managementul companiei şi a asigurărilor de răspundere profesională pe care aceştia le aveau încheiate.

Cum pot interveni asigurările D&O

Pe lângă cererile de despăgubire primite deja din partea clienților sau autorităților din întreaga lume, și acționarii par acum a se îndrepta împotriva VW pentru cele circa 25 miliarde euro pierdute din valoarea de piață, în urma deprecierii acțiunilor.
De regulă, companiile mari încheie pentru managementul lor asigurări de tip D&O (Directors&Officers). Acest tip de poliţă acoperă directorii şi administratorii unei companii pentru situaţiile în care primesc cereri de despăgubire îndreptate împotriva lor, pentru decizii eronate, de la terţe părţi (inclusiv societatea pentru care lucrează şi acţionarii săi).
Conform unor surse citate de Reuters, producătorii auto germani de top cumpără o limită de răspundere de circa 500 milioane euro în fiecare an. Astfel de asigurări nu acoperă însă şi eventualele amenzi şi penalizări.
În cazul VOLKSWAGEN, luând în considerare amploarea pierderilor, devine evident că cea mai mare parte a lor va fi suportată totuşi de acţionari. Mai mult decât atât, eventualele costuri legate de chemarea în service-uri a maşinilor nu vor putea fi decontate la asigurători, având în vedere că, aparent, oficiali ai producătorului auto cunoşteau situaţia şi o acceptau tacit.
Deşi detalii continuă să apară, specialiştii se aşteaptă ca, cel puţin din perspectiva asigurărilor, situaţia de la VOLKSWAGEN să fie similară cu cea a SIEMENS din 2006. Atunci, producătorul de sisteme electrice şi electronice a fost implicat într-un scandal de corupţie, fiind acuzat că mituia oficiali guvernamentali din mai multe țări pentru a obţine cotracte publice. După finalizarea anchetelor, SIEMENS a plătit circa 2,5 miliarde euro (1,2 miliarde euro pentru amenzi şi penalizări şi 1,3 miliarde euro alte cheltuieli). În acel caz, compania s-a îndreptat împotriva fostei conduceri, în baza asigurării D&O cu limită de 250 milioane euro încheiată pentru aceasta. Într-un final, după ce asigurătorii au evidenţiat că pierderile au fost o consecinţă a unor acţiuni întreprinse cu bună ştiinţă, s-a ajuns la o înţelegere pentru plata unei compensaţii de 100 milioane euro. Asigurătorii implicaţi au fost ALLIANZ, ZURICH Insurance Group, ACE, LIBERTY Mutual Insurance Europe şi reasigurătorul SWISS Re.
Un alt caz celebru în care au intervenit asigurările D&O a fost cel al American Internaţional Group. După ce a fost cu „un picior un groapă” după criza creditelor sub-prime din 2008-2009, AIG a încasat 90 milioane dolari din asigurarea D&O a fostului său CEO, Maurice GREENBERG. Asigurarea lui GREENBERG a fost activată în urma deciziei unui tribunal din Wilmington, conform căreia fostul CEO, împreună cu alţi oficiali ai grupului au indus în eroare investitorii AIG prin mecanisme contabile frauduloase. De data aceasta, suma a fost încasată de AIG şi nu de investitorii săi. Pe lângă ce a recuperat de la GREENBERG, grupul american avea de încasat alte 110 milioane dolari din asigurările de răspundere profesională ale foştilor executivi.
Şi în România, asigurările D&O au început să devină mult mai vizibile după cazul Oltchim Râmnicu Vâlcea - ASTRA Asigurări din 2013. Combinatul, aflat în insolvență la momentul respectiv, a cerut ASTRA Asigurări, în prezent în pragul falimentului, plata a 10 milioane euro în contul unei asigurări de răspundere managerială încheiată de fosta conducere a OLTCHIM. O rezoluţie în acest caz încă se lasă așteptată.
De altfel, în România, acest tip de asigurare este obligatoriu pentru orice societate pe acțiuni, conform legii societăţilor comerciale. Cu toate acestea, în lege nu se precizează care ar fi limita minimă de răspundere, nici eventualele penalităţi pe care persoanele neasigurate ar trebui să le plătească. Așadar, este un cadru legal care lasă loc de poliţe încheiate cu o limită de doar 5.000 euro pentru a îndeplini solicitarea legală.

Ce se va intampla la VW?

Revenind la speţa VOLKSWAGEN, şi celelalte branduri ale grupului au început să facă publice informaţii despre maşinile neconforme. Constructorul ceh SKODA a anunțat la rândul său că 1,2 milioane dintre vehiculele sale au fost echipate cu soft-ul care permite falsificarea testelor antipoluare. Anterior, altă companie membră a grupului, AUDI, a făcut public faptul că respectivul soft este instalat pe 1,2 milioane dintre automobilele sale, iar SEAT a anunţat circa 700.000 de astfel de maşini. În total, circa 11 milioane de maşini „afectate” din întreaga lume poartă sigla VW sau a unei alte mărci a grupului. VOLKSWAGEN a anunțat deja că va rechema la service 8,5 milioane vehicule în UE.
În România, prejudiciul pe care statul l-a estimat în cazul VOLKSWAGEN pentru cele 105.303 de maşini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la peste 30 milioane euro și a fost o consecință a neplății taxelor de mediu conform nivelului real al emisiilor.
Prin urmare, pierderile totale sunt aproape imposibil de estimat în acest moment, iar lucrurile sunt departe de o rezoluţie finală. Deşi CEO-ul Martin WINTERKORN alături de alţi manageri din cadrul grupului şi-au dat demisia, compania a pus deja deoparte 6,5 miliarde de euro pentru despăgubiri.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Scandalul VOLKSWAGEN şi asigurările D&O).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!