LifeStyle
Self-branding sau cum să fii propria carte de vizită
Autor:Sabrina CANEA
Luni, 02 Noiembrie 2015

Trăim într-o lume a brandurilor. Căutăm să cumpărăm şi să folosim anumite mărci, de obicei cu un cert renume. Ne ataşam e acestea, pentru că avem încredere în ele şi nu ezităm să le recomandăm mai departe. Astfel, brand-urile ne schimbă  viaţa. Ce te faci totuşi când tu devii un brand? Cum ajungi la performanţa de a avea renume, de a convinge, a inspira  încredere şi de a fi recomandat?

În ultimul deceniu şi jumătate, puterea social media a crescut treptat, devenind una dintre principalele modalităţi de  schimb de informaţie. Datorită influenţei din ce în ce mai mari pe care aceasta o exercită asupra populaţiei şi libertăţii pe  care o oferă prin structura sa, social media se prezintă astăzi ca „arma” preferată a marilor afacerişti şi companii. Cu alte cuvinte, influenţa în afaceri se câştigă în prezent cu cea mai mare uşurinţă prin simpla prezenţă în online, de la site-uri proprii şi până la reţelele de socializare arhicunoscute.

Intrăm, aşadar, în mod inconştient, în contact cu ceea ce poartă numele de brand. Depăşind graniţa logo-ului şi a numelui companiei, brandul reprezintă identitatea – cine este firma, iar nu ceea ce face compania, cum am fi tentaţi să  credem. În cele din urmă, simpla vizualizare a acestui brand ori intrarea în contact tot mai frecventă cu acesta conduce la  identificarea individului cu brandul. Spre exemplu, încă din anii ’90 românii spun adidaşi, iar nu încălţăminte sport;  spunem lego şi nu cuburi de construit; bem cola şi în niciun caz băuturi răcoritoare.

Astfel, social media a schimbat şi  modul în care comunicăm şi, mai mult, noi înşine devenim uşor şi sigur produse ale  branding-ului. De fiecare dată când postăm o fotografie, o melodie, un status ori un comentariu contribuim indirect la amprenta noastră digitală, la acest brand propriu, arătând astfel cine suntem. Cu alte cuvinte, tot ceea ce facem, online sau offline, reprezintă ceea ce suntem. Poţi privi întreaga situaţie ca pe o afacere; tu eşti propria ta afacere, eşti propriul  tău brand.

Cu toate acestea, ştiind că tu eşti un brand al tău şi doar al tău, cum faci să atragi interesul celorlalţi în el? Surprinzător  sau nu, cu toţii ştim că cel mai mult în atragerea atenţiei contrează modul în care te prezinţi. Totuşi, nu toţi ştim să şi  facem acest lucru. În ciuda complexităţii acestei sarcini, întregul proces de self-branding poate deveni mult mai uşor  decât în teorie dacă ştii de unde să începi.

Să gândim totul într-o manieră mai rezervată: modul în care lumea din jur te percepe depinde în egală măsură de modul în care vrei să fii perceput. Indiferent că te afli la un interviu pentru un nou job, că discuţi la o petrecere ori că te întâlneşti cu cel mai mare corporatist într-un lift, calitatea de a-l face pe cel din faţa ta să creadă că eşti cel mai interesant om pe  care l-a întâlnit în viaţa lui nu este floare la ureche.

„Cei mai mulţi oameni nu pot prezenta ceea ce au făcut într-un mod eficient”, spune Paul MCDONALD, Senior Executive irector at Staffing la firma Robert Half. „Ei nu sunt obişnuiţi să descrie ceea ce fac în mici fraze”. Cu toate acestea, poţi învăţa să te vinzi urmând câţiva paşi simpli:

Cine eşti?

Cum ai vrea ca persoana cealaltă să ştie cine eşti, dacă tu nu ştii asta? Jocul e simplu: cunoaşte-te! Este uşor să vinzi, dar cum vinzi ceva ce nu cunoşti? Fii sincer faţă de tine în ceea ce priveşte valoarea ta. Trebuie să ai o imagine de sine  clară, limpede, adevărată despre atuurile şi neajunsurile tale, pentru că, în caz contrar, nu te poţi pune în valoare, respectiv nu poţi lucra asupra aspectelor care te dezavantajează. A nu fi străin faţă de tine este ceea ce îţi poate conferi  încrederea necesară pentru a te prezenta în faţa unui evaluator, care va aprecia mai mult o abordare directă din partea ta, decât una ascunsă, reţinută în a oferi informaţii.

Cunoaşte-ţi forţele!

În continuarea ideii de mai sus, primul pas în a te vinde este să realizezi că ai calităţi şi puncte forte despre care merită  să vorbeşti. Poţi porni printr-o simplă analiză a ceea ce ai făcut zilnic şi să notezi aptitudinile care te-au ajutat în aceste  activităţii. Mai concret, ai o abilitate excepţională de a scrie eseuri şi te pricepi la speech-uri? Vorbeşti atunci despre aptitudinea ta în comunicare scrisă şi verbală, public speaking etc. În timpul liber joci fotbal şi îţi petreci zilele ploioase  jucând şah? Trece în revistă lucrul şi spiritul de echipă şi abilităţile strategice şi de concentrare. Mai mult, ai fost căpitanul  echipei de fotbal? Menţionează atunci calităţile de bun organizator şi lider. În plus, orice curs ori workshop la care ai  participat este un punct forte, deci nu ezita să-l aduci în discuţie.

Schimbă-ţi modul de a gândi!

Dacă te nelinişteşte gândul că ai putea să te „supra-vinzi”, părând astfel arogant, trebuie  să faci o schimbare la nivel de percepţie. Ceea ce prezinţi nu trebuie privit ca o laudă, ci ca o prezentare efectivă a  calităţilor tale, aducând exemplele necesare. Cei care te ascultă nu citesc minţi, deci ceea ce nu le aduci la cunoştinţă nu  le va fi cunoscut niciodată. Găseşte astfel o tactică proprie de a ajunge la un echilibru. În acest sens, există zeci de cărţi  de specialitate care oferă sfaturi şi strategii de a-ţi face o prezentare cât mai veridică şi atractivă. Poţi începe chiar cu Dale  ARNEGIE - unul dintre cei mai de succes autori motivaţionali.

Ce doreşti?

Încă de la început trebuie să cunoşti şi să clarifici aspectele care te motivează. Trebuie să ştii unde vrei să ajungi şi, mai  ales, prin ce mijloace. Trebuie să înţelegi că motivaţia ta, motivele tale deci, sunt foarte importante în acţiunile tale, căci  ele te influenţează şi te ghidează spre rezultatul final. Fără aceste clarificări, ai putea să descoperi peste luni (chiar ani)  că locul tău nu este acolo.

Spune o poveste!

Oamenilor le plac poveştile, deci spune-le o poveste! În acest fel le este mult mai uşor să te reţină şi să-şi amintească  de persoana ta mai târziu. Mult cunoscutul guru al dezvoltării personale, Dale CARNEGIE, scrie în cartea sa, „Public  Speaking and Influencing Men in Business”, că minţile noastre sunt esenţiale „maşini de asociere”, ceea ce înseamnă că  memorăm lucrurile mult mai bine şi repede atunci când există o poveste în spatele acestora sau o asociere legată de ele. Cu alte cuvinte, dacă vrei să fii ţinut minte, spune-le oamenilor o poveste şi fii sigur că este una bună, care să-şi merite  timpul!

Elimină/evită jargonul

Trebuie să fii capabil să explici ceea  ce faci şi cine eşti într-un mod cât mai atractiv, care să fie pe gustul oamenilor. Acest  lucru se reduce la un limbaj elevat şi vocabular dezvoltat, fără acronime, prescurtări ori tipologii pe care nu toţi oamenii le cunosc. „Să explici termeni complecşi, asta este adevărata artă”, mai spune MCDONALD. O strategie foarte  bună în acest sens este să-ţi imaginezi că explici aceste idei părinţilor ori bunicilor, folosind o formulă simplă într-un  limbaj complex. Faptul că îl faci să înţeleagă pe interlocutor denotă interesul pe care îl ai faţă de el, lucru care nu va fi  trecut neobservat.

Nu subaprecia limbajul corpului

Aminteşte-ţi că tot ceea ce îţi propui să vinzi poate să devină un eşec, dacă nu armonizezi acest act de vânzare cu o  atitudine potrivită. Orice om poate comite erori generate de atitudinea sa, mai ales dacă aceasta este ostilă, pesimistă,  arogantă, mincinoasă, vicleană sau intolerantă, puţin sau deloc deschisă la negocieri. Fii degajat şi mai ales autentic.  Sinceritatea te poate salva în multe situaţii. Nu subestima nici contactul vizual ori zâmbetul. Totul vine într-un ambalaj, iar  tu nu te abaţi de la regulă.

Exersează şi cronometrează-te!

Toate lucrurile bune iau ceva timp. Nu trebuie să-ţi faci griji dacă nu-ţi iese pitch-ul din prima. Exersează! Vezi ce sună  bine şi ce nu şi nu te teme să abordezi căi noi. Poţi fi uimit de ceea ce poate rezulta în final. În timp ce-ţi exersezi  discursul te poţi cronometra. Un bun vorbitor va spune tot ceea ce este relevant în nu mai mult de 30 de secunde. Dacă  depăşeşti acest interval ia-o de la capăt şi exclude toate detaliile inutile. Nimănui nu-i place să-și piardă timpul, aşa încât  fă-ţi prezentarea ca pe una pe care şi tu ai vrea s-o asculţi!

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Self-branding sau cum să fii propria carte de vizită).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!