Asigurări
Şi super-eroii au nevoie de protecţie
Autor:Neal SHAH, Analyst, Insurance Research — Group Products, LIMRA
Vineri, 05 Februarie 2016

Ce s-ar întâmpla dacă informaţiile de bază despre asigurările de viaţă sau de sănătate le-ar fi prezentate consumatorilor într-un mod uşor de reţinut şi dacă ar include şi scenarii care să explice cine are nevoie de astfel de produse?

Dacă Spider-Man (Peter Parker) nu primeşte protecţie de la compania angajatoare a soţiei sale, Mary Jane, ar trebui să meargă direct la un asigurător.

Specialiştii din asigurări încearcă mereu să îşi dea seama ce ştiu şi ce nu ştiu consumatorii. Cu toate acestea, dacă e să fim sinceri, completarea de chestionare poate fi o activitate de-a dreptul plictisitoare – iar oamenii sunt cu atât mai puţin predispuşi să participe la un sondaj despre subiecte  foarte serioase aşa cum sunt, de exemplu, asigurările de viaţă.

Recent însă, am descoperit un studiu realizat de Life Happens în efortul de a măsura gradul de înţelegere al consumatorilor în ceea ce priveşte produsele de asigurare de viaţă*. Deşi a fost publicat în urmă cu un deceniu, lecţia pe care o putem învăţa după această lectură este atemporală. În cadrul studiului, participanţii au fost întrebaţi care personaj de ficțiune – dintre Batman, Spider-Man, Fred Flinstone, Harry Potter sau Marge Simpson – are cea mai mare nevoie de o asigurare de viaţă. Rezultatele au fost interesante: majoritatea adulţilor au ales personajele cu cele mai periculoase ocupaţii (în loc să ia în considerare şi alţi factori).

Harry Potter nu are nevoie de o asigurare de sănătate, pentru că magia poate vindeca toate tipurile de răni.

De exemplu, 28% dintre respondenţi au considerat că Spider-Man are cea mai mare nevoie de o poliţă de viaţă. Aproape cu toţii ştim deja că alter  ego-ul său, Peter Parker, este un fotograf freelancer şi nu este persoana cu cel mai mare venit din propria gospodărie (aceasta ar fi, de fapt, soţia lui, Mary Jane, fotomodel şi actriţă de succes). Pentru Peter, cheltuirea unei bune părţi din venitul său, şi aşa limitat, pe o asigurare de viaţă nu ar fi cea mai bună idee – doar dacă nu ar vrea să economisească nişte bani pentru îngrijirea mătuşii sale May.

Batman (Bruce Wayne) este un miliardar care nu are nicio persoană în întreţinere.

Pe locul al doilea în topul personajelor considerate ca având cea mai mare nevoie de o asigurare de viaţă se află Batman – de fapt, Bruce Wayne este un miliardar care nu are nicio persoană în întreţinere. În timp ce în cazul său nevoia de o asigurare de viaţă tradiţională este aproape  inexistentă, Bruce ar putea totuşi să se intereseze de o asigurare de viaţă universală cu primă variabilă (variable universal life insurance – VUL) ca oportunitate de investiţie sau o asigurare de viaţă cu o componentă de planificare financiară (universal life for estate planning).

Doar 16% dintre participanţii la studiu l-au ales pe Fred Flinstone, cel care este, de fapt, singurul susţinător al gospodăriei. Fred lucrează într-o  carieră de piatră, o profesie periculoasă, şi ar lăsa în urmă o soţie şi un copil mic în cazul în care ar fi strivit de vreo rocă.

Mai mult decât atât, Marge Simpson, mamă a trei copii şi soţia lui Homer Simpson, a fost indicată de cel mai mic număr de respondenţi drept personajul cu cea mai mare nevoie de o poliţă de viaţă. Într-adevăr, în familia lor, Homer este singura persoană care aduce bani în casă, însă  acesta ar trebui să plătească o persoană care să aibă grijă de copii şi o menajeră ca să poată înlocui tot ceea ce făcea Marge în cazul în care aceasta ar muri.

Din 4.000 de consumatori, doar 1.200 au obţinut „notă de trecere” în cazul testului IQ privind asigurările de viaţă desfăşurat de LIMRA, deşi trei  sferturi dintre aceştia au declarat că „înţeleg bine asigurările de viaţă”.

Rezultatele studiului nu ar trebui să fie atât de surprinzătoare: se ştie deja că adesea consumatorii sunt insuficient informaţi sau chiar dezinformaţi  atunci când vine vorba de polițele life. De fapt, LIMRA a realizat recent un test IQ privind asigurările de viaţă (n.red., Life Insurance IQ test) pentru a măsura diferenţa dintre ceea ce consumatorii cred că ştiu şi ceea ce ştiu de fapt. Din 4.000 de consumatori participanţi, doar 1.200 au obţinut „notă de trecere”, în ciuda faptului că trei sferturi dintre aceştia au declarat că „înţeleg bine asigurările de viaţă”. În acelaşi timp, majoritatea celor care considerau că au nevoie de protecţie au declarat că nu deţin suficiente informaţii pentru a putea cumpăra un produs de asigurare de viaţă  care să le fie util. În medie, respondenţii au identificat două sau mai puţine surse de informare de unde obţinuseră ceea ce ştiau la momentul  respectiv despre acest tip asigurări.

Aici am putea face un comentariu despre sursele de informare aflate la îndemâna oamenilor, dar am putea vorbi, de asemenea, şi despre abilitatea consumatorului de a reţine informaţiile prezentate. Ce s-ar întâmpla dacă informaţia ar fi prezentată într-un mod uşor de reţinut şi ar include şi  scenarii care să explice cine are nevoie de o asigurare de viaţă? Aşa cum au făcut şi cei de la Life Happens, companiile ar putea crea materiale  educaţionale care să includă o listă a personajelor de ficțiune cunoscute şi ar putea sublinia nevoile de asigurare ale fiecăruia, nelimitându-se la asigurări de viaţă (LIMRA a realizat teste de IQ similare pentru poliţe de sănătate şi dizabilităţi, care relevă faptul că procente foarte mici dintre  consumatori înţeleg aceste produse).

Ce s-ar întâmpla dacă informaţia despre asigurările de viaţă ar fi prezentată într-un mod uşor de reţinut şi ar include şi scenarii care ar indica cine are nevoie de o astfel de poliţă?

Întorcându-ne la exemplele de mai sus, acestea puneau personajele în situaţii familiare consumatorilor. Ar fi util pentru aceştia (şi i-ar determina să facă alegeri mai prudente când vine vorba de asigurări) dacă le-am explica nevoile unice ale fiecărui personaj? Să ne gândim:

-  Spider-Man, cunoscut şi ca Peter Parker, nu are aproape deloc nevoie de o asigurare de viaţă. Cu toate acestea, Peter ar trebui să aibă o poliţă  de sănătate. Dacă nu primeşte protecţie de la compania angajatoare a soţiei sale, Mary Jane, ar trebui să meargă direct la un asigurător (şi să  sperăm că va găsi un doctor care nu o să îi pună prea multe întrebări!). Peter s-ar putea să nu fie un candidat prea bun pentru o poliţă de dizabilităţi (asigurare de accidente), pentru că principala funcţie a unui astfel de produs este asigurarea veniturilor în cazul în care asiguratul suferă dizabilitate. Ca fotograf, venitul lui este mic, iar familia se poate întreţine chiar dacă Peter se accidentează şi nu mai poate aduce bani în casă.

-  Pe de altă parte, Fred Flinstone ar trebui cu siguranţă să aibă şi poliţă de viaţă, şi de sănătate şi de accidente. Din moment ce are o profesie  periculoasă, există şanse mai mari să sufere un accident la serviciu, iar o asigurare în caz de dizabilitate i-ar asigura o parte din venit în perioada în care se recuperează.  De asemenea, Fred pare să fie angajat full-time, astfel că ar trebui să se califice pentru asigurare medicală prin compania la care lucrează.

Fred Flinstone ar trebui să se califice pentru asigurare medicală prin compania la care lucrează.

- Harry Potter este ceva mai dificil de analizat pentru că trăieşte într-o lume ficţională magică. Ca vrăjitor, nu are nevoie de o asigurare de  sănătate, pentru că magia poate vindeca toate tipurile de răni. Cu toate acestea, la finalul seriei lui J.K. ROWLING, Harry este însurat cu Ginny  Weasley şi are trei copii mici. Din moment ce lucrează ca Auror (n.red. membru al unei elite de ofiţeri vrăjitori specializaţi în investigarea crimelor  legate de magia neagră) - o profesie periculoasă - sunt şanse mai mari să moară sau să se accidenteze şi să rămână cu dizabilităţi. Aşadar, ar fi înţelept din partea lui să îşi cumpere o poliţă de viaţă şi de dizabilităţi care i-ar putea sprijini familia în cazul în care păţeşte ceva.

-  Marge Simpson este o casnică ce are grijă de copii atunci când Homer este la lucru (sau mai exact la Taverna lui Moe). Cu siguranţă ar trebui să aibă asigurare medicală şi trebuie să fie mereu într-o stare de sănătate bună pentru a avea grijă de familie. De asemenea, Marge ar trebui să ia în considerare şi o poliţă de viaţă. Angajatorul lui Homer (centrala nucleară) oferă cu siguranţă astfel de produse. Din moment ce Marge nu are venituri, nu s-ar califica pentru asigurare de dizabilităţi.

În final, vă las pe voi să vă gândiţi la un exemplu: roboţii Transformers. Credeţi că au nevoie de asigurare auto sau de sănătate?

 

LIMRA, o organizație dedicată cercetării, educației și dezvoltării la nivel mondial, este o sursă apreciată a industriei pentru peste 850 de firme din  domeniul serviciilor financiare. LIMRA oferă companiilor membre cele mai recente studii și analize în domeniul asigurărilor, pensiilor și distribuției,  ajutându-le să dezvolte strategii de business eficace, cu un real impact pozitiv asupra profitabilității.

În România, LIMRA este implicată activ în creșterea nivelului de profesionalism al pieței de asigurări prin oferirea de consultanță și training-uri  specializate, toate acestea având ca scop dezvoltarea de produse noi și instruirea unor echipe productive.

 

Articol publicat cu permisiunea LIMRA’s MarketFacts Quarterly

Traducere şi adaptare: Adina TUDOR

* Does Batman Need Life Insurance?, LIFE Foundation (now Life Happens), 2005.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Şi super-eroii au nevoie de protecţie).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!