Cover Story
'Soare cu dinţi' în asigurările de viaţă
Autor:Andreea IONETE şi Vlad BOLDIJAR
Florina VIZINTEANU, Președinte Directorat, BCR Asigurări de Viață
Mihai POPESCU, Director General, AVIVA
Adrian LUPESCU, CFO, ING Asigurări de Viață
Nadia PIETREANU, Director Marketing & Comunicare, BRD Asigurări de Viață
Ovidiu RACOVEANU, Director Asigurări de Viață, GENERALI România

„Optimism” este cuvântul care a fost cel mai des rostit în cadrul XPRIMM Annual Forecast Meetig 2012 – Asigurări de viaţă, fiind de altfel şi termenul care poate să ilustreze cel mai bine „mersul lucrurilor”. Toţi participanţii la întâlnirea anuală au prognozat şi estimat dinamici pozitive pentru segmentul life, bazându-se în primul rând pe ratele reale constante de creştere afişate de acesta pe parcursul anului anterior - evoluţie care nu are ca principală susţinere creditarea -, respectiv a celor afişate de economia naţională.
În ceea ce priveşte dinamica prognozată pentru asigurările de sănătate, reprezentanţii companiilor de asigurări consideră că acest segment va continua să se dezvolte natural şi în 2012, fără a lua în calcul eventuala, dar puţin probabila demarare a reformei sistemului medical în acest an.

Asigurările şi economia: Umăr la umăr
Având în vedere faptul că discutăm despre o zonă insuficient exploatată, în care ratele de penetrare sunt în continuare foarte scăzute, însemnând deci că loc în piaţă există, vom asista în continuare la creşterea asigurărilor de viaţă, potrivit Florinei VIZINTEANU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări de Viaţă.
Cele mai recente prognoze economice indică pentru evoluţia PIB-ului României în  2012 un avans de 1,5%. În cazul segmentului asigurărilor de viaţă "se poate merge pe o estimare de creştere de 3%-3,5%, dinamica acestora fiind corelată cu economia", apreciază Florinei VIZINTEANU.  Liderul BCR Asigurări de Viaţă a vorbit despre consolidarea acestui segment în România, despre trecerea spre calitate care s-a observat încă de acum doi ani, şi despre crearea unui nou prototip de client, care ştie foarte bine ce vrea, din punct de vedere al nevoilor de economisire şi investiţie.
Pentru anul 2012, ING Asigurări de Viaţă estimează o dinamică crescătoare pentru economie, dar subunitară. În ceea ce priveşte segmentul de asigurări de viaţă, Adrian LUPESCU, Chief Insurance Risk Officer, ING Asigurări de Viaţă , este optimist, "chiar dacă există corelaţii între creşterea economică şi a asigurărilor de viaţă".
În opinia acestuia, eforturile depuse în anul anterior, de informare şi comunicare către populaţie a beneficiilor poliţelor de viaţă, mai ales în perioadă de criză economică îşi vor arăta roadele: "De aceea, noi previzionăm o creştere de 6-7% a pieţei de asigurări de viaţă, întrucât clientul a fost educat. Aşadar, în lunile grele educăm şi învăţăm piaţa, pentru că, atunci când contextul economic va fi bun şi favorabil, oamenii vor cumpăra", a continuat Adrian LUPESCU.
"Creşterea economică este punctul de pornire pentru asigurările de viaţă, iar după istoricul foarte bun din 2011, în 2012 asigurările de viaţă vor stagna sau vor creşte. Personal, consider rezultatul pe 2011 unul extrem de pozitiv dacă ne uităm la evenimentele prin care a trecut industria de asigurări în cursul anului trecut. S-au produs schimbări importante, noi reglementări în training, în transparenţă, reorganizări la nivel de companii, iar industria a ieşit pe plus, ceea ce este un angajament sistemic foarte bun", a spus Mihai POPESCU, Directorul General al AVIVA România.
Pentru anul 2011, creşterea de 5% înregistrată de asigurările de viaţă la nivelul primelor nouă luni va fi confirmată şi chiar depăşită, potrivit Directorului de Asigurări de Viaţă al GENERALI România, Ovidiu RACOVEANU. "Există presiuni foarte mari din partea fondurilor de pensii care „ciupesc” din clienţi, din partea agenţilor care au nevoie de licenţiere, ceea ce presupune costuri mari şi, în consecinţă, creşterea va fi mai mică decât anul trecut. Per total, dacă băncile nu vor relua creditarea, estimez o creştere uşoară, de 3-5%", a adăugat acesta.
FMI a mandatat o posibilă creştere a pensiilor şi salariilor începând cu luna aprilie, "iar dacă se întâmplă lucrul acesta, este posibil să asistăm la o creştere mai mare, de 6% a pieţei asigurărilor de viaţă", a continuat Ovidiu RACOVEANU. În ceea ce priveşte segmentul asigurărilor de sănătate, acesta prognozează, neluând în calcul reforma, "o creştere naturală, de 10 procente".

Cine şi ce va avea succes în 2012?

Potrivit Florinei VIZINTEANU, segmentul life a fost dominat între anii 2004-2008 de asigurările de deces, susţinute puternic de creditare, segment prăbuşit odată cu debutul crizei financiare: "Cum nu se anunţă un reviriment al creditării, nici aceste poliţe nu vor creşte. Creşteri vom avea însă pe celelalte tipuri de poliţe, cu componenta de investiţie şi economisire, asigurări care vin să susţină mai devreme nevoia clientului".
Vorbind despre anul 2012, reprezentantul GENERALI România consideră că "lucrurile sunt complicate pentru că populaţia vrea disponibilitate pe banii pe care îi depune, lucru foarte uşor în cazul produselor bancare. De aceea, noi ne vom orienta mai mult pe poliţele de risc, cu componentă de protecţie".
În ceea ce priveşte distribuţia, în cazul asigurărilor de viaţă, digitalizarea şi avansul tehnologic sunt momentan oarecum limitate, neputând înlocui întâlnirea dintre un consultant foarte bine pregătit al unei companii de asigurare şi un potenţial client când vine vorba de soluţii de asigurare complexe, au afirmat liderii companiilor de pe segmentul life. Totuşi, în anii următori, "produsele de asigurare de viaţă vor evolua şi vor ajunge să fie prezentate foarte simplu, întrucât clientul nu mai este cel de acum câţiva ani de zile, ci este mult mai informat şi mai bine pregătit, dar cu tot mai puţin timp la dispoziţie", a apreciat Florina VIZINTEANU.
Totodată, companiile de asigurare utilizează platforme de operare extrem de bine dezvoltate: "Dacă nu ai un sistem informatic performant, nu ai cum să gestionezi şi să administrezi produse vreme de 15-20-25 de ani. În general, companiile life sunt foarte eficiente, întrucât structura lor este prin natura sa una eficientă", a continuat liderul BCR Asigurări de Viaţă.
Astfel, creşterea din 2012 nu va mai avea ca fundament creditul, ca în anii 2005-2006, ci va fi o creştere reală, modelată direct pe nevoia clientului, şi nu pe o nevoie colaterală unui alt produs, un produs bancar.
De aceea, asigurătorii vor promova tot mai mult produse de tip protecţie, mergând în continuare şi pe produsele de economisire şi pe cele de tip investiţie. Aşadar, direcţiile principale ale anului 2012 pentru atragerea de clienţi nu vor fi lansările de produse noi, ci inovaţiile pe produsele existente şi creşterea marjelor de profit, atât pentru client, cât şi pentru companii.


Remember Forecast 2011

Previziune: La finalul anului 2011, piaţa de asigurări de viață ar putea tinde spre 24% din totalul subscrierilor, pe fondul scăderii asigurărilor generale, coroborat cu un uşor avans al segmentului life.
Realitate: Asigurările de viata reprezintă puţin peste 21% din totalul pieţei (3T 2011). La finalul lunii septembrie 2011, asigurările generale au scăzut cu 5,8%, iar cele de viaţă au crescut cu 5,9%.

Previziune: Maturizarea clienţilor este principalul beneficiu al anilor de criză. Calitatea clienţilor este în creştere, aceştia cunoscând mult mai bine rolul şi utilitatea produselor de economisire.
Realitate: Pe lângă creşterea pieţei de asigurări de viaţă, realitatea indică faptul că românii economisesc din ce în ce mai mult: depozitele constituite de populaţie şi firme au urcat anul trecut cu 5,6%, la 187,2 miliarde lei.

Previziune: În 2011, avansul segmentului life va fi unul marginal, evoluţia fiind susţinută de vânzările în urcare la poliţele având componentă investiţională şi la planurile financiare pentru copii.
Realitate: În primele trei trimestre ale anului 2011, poliţele clasice au crescut cu 8,8%, iar cele cu componentă investiţională au crescut doar cu un procent.

Previziune: Asigurările de sănătate - Business în creştere… din 2012. Pentru 2011, specialiştii in domeniu previzionau o stagnare.
Realitate: Acest segment a crescut cu peste o treime (36%) la finele lunii septembrie 2011.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ('Soare cu dinţi' în asigurările de viaţă).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!