Asigurări
Şofatul fără asigurare: Lecţia britanică
Autor:Mihai CRĂCEA
Vineri, 04 Iulie 2014

Una dintre măsurile luate împotriva şoferilor englezi care conduc fără asigurare este confiscarea, de către poliţie, a maşinilor neasigurate. Mai mult decât atât, poliţia are dreptul să distrugă maşina sau să o scoată la licitaţie.

1 din 25 de şoferi britanici nu are asigurare

Şofatul fără asigurare în Marea Britanie reprezintă un subiect foarte sensibil pentru conducătorii auto, din moment ce patru din cinci susţineau, anul trecut, înăsprirea pedepselor pentru cei care sunt surprinşi circulând fără o poliţă de răspundere civilă auto.
Reacţia lor pare pe deplin justificată, având în vedere că, în perioada 2010-2011, diverse rapoarte indicau că, în anumite regiuni ale ţării, unul din trei şoferi circula neasigurat. De asemenea, studiile derulate recent de autorităţi demonstrează că, la nivel naţional, 1 din 25 de şoferi nu are asigurare, spre deosebire de alte state cu pretenţii, precum Germania (1 din 500) sau Suedia (1 din 1.000). Mai mult decât atât, în fiecare an, circa 23.000 de persoane sunt rănite şi alte 160 ucise în accidente provocate de şoferi neasiguraţi, iar costul daunelor provocate de aceştia se cifrează la circa 380 milioane lire sterline pe an.
Şi ignoranţa a avut rolul ei. Un raport al Motor Insurers Bureau (biroul britanic al asigurătorilor auto) a descoperit că 10% dintre şoferii cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani nici măcar nu ştiau că asigurarea de răspundere civilă auto este obligatorie.
Nu în ultimul rând, cifrele oferite de asigurători arată că un şofer plăteşte, în medie, circa 35 lire sterline în plus pe an pentru a compensa costurile celor neasiguraţi. Aşadar, într-o ţară recunoscută pentru preţul ridicat al asigurărilor auto, erau necesare măsuri adecvate.

Ce au făcut autorităţile?

La mijlocul anului trecut, autorităţile britanice au luat decizia să majoreze amenzile pentru cei care circulă fără asigurare auto de la 200, la 300 lire sterline. La prima vedere, cifra nu pare mare, însă dacă speţa ajunge în tribunal, instanţa poate dispune o amendă de până la 5.000 lire sterline, în funcţie de gravitatea daunelor produse, veniturile vinovatului şi de antecedentele rutiere. Se poate ajunge chiar la anularea definitivă a dreptului de a conduce. De asemenea, deţinerea unui vehicul neasigurat a fost încadrată la secţiunea contravenţiilor, astfel încât proprietarii se pot trezi cu amenzi substanţiale.

1.573 daune avizate de FPVS pentru accidentele produse de autovehicule neasigurate RCA în 2013

Aceasta a fost însă cea mai recentă modificare a sancţiunilor pentru şoferii neasiguraţi. Anterior, autorităţile implementaseră un sistem automat de verificare a poliţelor de răspundere civilă auto prin scanarea numărului de înmatriculare şi verificarea simultană a acestuia în baza de date a asigurătorilor.
Cea mai interesantă măsură adoptată și pusă în practică a fost însă confiscarea de către poliţie a vehiculelor neasigurate, iar rezultatele au fost cel puţin surprinzătoare.

380 mil.lire sterline pe an costurile pagubelor provocate de şoferii neasiguraţi în Marea Britanie

Într-un interval de aproape trei ani (din octombrie 2011), Poliţia Metropolitană din Londra a sechestrat circa 100.000 de autovehicule neasigurate sau care nu aveau o poliţă corespunzătoare.
Şi mai interesant este faptul că poliţia are dreptul să distrugă maşina sau să o scoată la licitaţie dacă într-un interval de 14 zile proprietarul nu vine cu dovada achitării amenzii şi cu o poliţă de asigurare validă. La aceste cheltuieli se adăugă şi taxa de depozitare a vehiculului,  care pleacă de la 150 lire sterline, plus 20 lire sterline pentru fiecare zi în care maşina a stat în custodia poliţiei.
Printre aceste vehicule s-au aflat şi unele dintre cele mai scumpe şi râvnite modele de maşini din lume, precum Bentley Continental GTC, Aston Martin DB5, Jaguar, McLaren, Porsche sau BMW. Cea mai scumpă maşină sechestrată până în prezent a fost un Lamborghini Aventador personalizat, estimat la circa 400.000 lire sterline.

100.000 de autovehicule neasigurate au fost sechestrate în 3 ani de poliţia britanică

Decizia de a scoate vehiculul la licitaţie se ia, evident, în funcţie de valoarea maşinii, iar, în aceşti aproape 3 ani, circa 25.000 de maşini au fost fie vândute, fie distruse. De altfel, poliţia a încasat circa 5,5 milioane lire sterline în acest interval. Cea mai mare sumă încasată, de 218.000 lire sterline, a fost în urma vânzării unui Lamborghini Aventador.
Banii obţinuţi sunt folosiţi ulterior pentru finanţarea unor proiecte similare destinate creşterii siguranţei în trafic. Reprezentanţii poliţiei au afirmat că, totuşi, majoritatea vehiculelor scumpe sunt recuperate de proprietari.

5,5 mil.lire sterline - obţinute după vânzarea maşinilor neasigurate

Ce sancţiuni există în România?

În România, circulaţia fără a avea o poliţă RCA valabilă se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 2.000 lei, reţinerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare, alături de retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau înregistrare. Sancţiunile se opresc însă aici, dacă şoferul neasigurat nu a şi cauzat prejudicii terţilor. În cazul în care acesta a fost vinovat de producerea unui accident, va fi nevoit să achite contravaloarea daunelor.

1.000 - 2.000 de lei amendă - pentru conducerea unui vehicul neasigurat RCA în România

De asemenea, în România nu există însă o statistică clară a numărului de vehicule neasigurate şi nici metode de a le depista în trafic, dacă nu sunt oprite pentru verificare de către poliţiştii rutieri. Prin urmare, comparând numărul de poliţe RCA active cu cel al vehiculelor înmatriculate, specialiştii din piaţa asigurărilor estimează că, în România, circa 5% din maşinile de pe străzi nu sunt asigurate RCA.
De altfel, Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii (FPVS), organismul care intervine în cazul daunelor provocate de şoferi neidentificaţi sau neasiguraţi, a avizat, pe parcursul anului 2013, 1.592 de cazuri de daună, din care 19 pentru accidente produse de autovehicule neidentificate şi 1.573 pentru accidente produse de autovehicule neasigurate RCA. Plăţile efectuate de FPVS în 2013 au avut o valoare totală de 30,27 milioane lei.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Şofatul fără asigurare: Lecţia britanică).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!