eStyle
Şoferii, pe cale de dispariţie: Maşinile care se conduc singure vor cuceri şoselele
Autor:Adina TUDOR
Luni, 03 Martie 2014

Din tehnologie spectaculoasă a filmelor şi literaturii science-fiction, maşinile autonome se apropie rapid de realitatea cotidiană. Însă, până când acest lucru se va întâmpla, în 10, 20 sau 50 de ani, modul de a şofa se va schimba continuu, sub influenţa sistemelor de asistenţă auto din ce în ce mai sofisticate.

Batmobile-ul cunoscutului supererou Batman sau „capsulele auto” urbane robotizate programate să circule pe rute prestabilite, din romanul SF Komarr al lui Lois McMaster BUJOLD, sunt doar două exemple de sisteme auto „fără şofer” care şi-au făcut apariţia în ficţiune de-a lungul vremurilor. Iar astăzi, omenirea nu se mai află atât de departe de a le transforma într-o realitate cotidiană. Că vor ajunge pe piaţa de consum până la sfârşitul acestei decade sau că vor deveni „norma” în următorii 20 de ani e mai puţin important. Un lucru rămâne cert: maşinile fără şofer se pregătesc să cucerească autostrăzile.
O maşină autonomă, fără şofer („driverless car”) sau robotică („robot car”) reprezintă un vehicul autonom capabil să îndeplinească capacităţile de transport ale unei maşini tradiţionale, identificând şi reacţionând la mediul înconjurător şi navigând fără intervenţie umană. Astăzi, maşinile fără şofer există în principal ca prototipuri şi sisteme demonstrative: mulţi producători auto importanţi au experimentat deja cu astfel de vehicule, prezentându-şi prototipurile în cadrul târgurilor de specialitate.
Dar până când şoferii vor face „pasul cel mare” către autostrăzile dominate de roboţi, au deocamdată la dispoziţie tehnologiile inteligente de asistenţă auto, care evoluează, la rândul lor, vertiginos.

57% dintre participanţii la un studiu ar călători într-o maşină fără şofer, controlată integral de tehnologie. Sondajul a fost efectuat în 2013 de CISCO Systems, pe 1.500 de consumatori din 10 ţări.

Smartphone, smartwatch... de ce nu şi Smartcar?

Sistemele de asistenţă la frânare şi parcare, computere de bord tot mai performante, GPS-ul şi aplicaţiile mobile dedicate şoferilor – toate acestea nu sunt decât începutul. Conectarea smartphone-ului la sistemul de bord şi, în ultimă instanţă, adevăratele „smartcars” reprezintă viitorul transportului. Etapele intermediare, însă, implică tehnologie din ce în ce mai performantă şi conduc, treptat, către schimbări semnificative în comportamentul conducătorilor auto. De exemplu, la sfârşitul anului trecut, în cadrul British Science Festival, cercetătorii din cadrul centrului european Transport Operations Research Group (TORG) au prezentat o serie de modalităţi prin care persoanele în vârstă (dar nu numai acestea) pot fi ajutate să şofeze cu uşurinţă, în ciuda scăderii capacităţii de reacţie.
Un studiu al TORG a indicat, de pildă, că sateliţii de navigaţie i-ar putea avertiza pe şoferii vârstă cu privire la limitele de viteză (încălcarea acestora pe zonele cu restricţie de 50 km/oră fiind printre cele mai comune erori ale vârstnicilor din Marea Britanie). În acest scop, au fost testate sisteme Intelligent Speed Adaptation (ISA) care folosesc semnale de avertizare audio şi vizuale, pe grupuri de persoane de peste 60 de ani, respectiv între 30-60 de ani.
Alte exemple de tehnologii testate în acest moment de TORG includ: înlocuirea afişării dinamice a hărţilor (pe care şoferii în vârstă o consideră obositoare) cu navigare bazată pe repere geografice (în care punctele cheie sunt clar marcate), camere video în infra-roşu care detectează obiecte de pe şosea, pentru cei cu vederea slabă, sau radare auto care identifică şi detectează alte vehicule şi anunţă şoferul când poate să ia o curbă în trafic, ajutând bătrânii care au probleme în calcularea distanţei şi a vitezei.
„Smartcars” (maşinile inteligente) reprezintă, de altfel, soluţia pentru reducerea numărului de accidente la nivel global, indiferent de vârsta conducătorilor auto. Comisia Europeană intenţionează, astfel, să înjumătăţească până în 2020 numărul de accidente rutiere din cele 27 de state UE (de la 35.000 la 17.500). Cum? Utilizând tehnologii „smart”, precum Electronic Stability Control (ESC) sau frâna automată de urgenţă. Un studiu realizat de cercetători ai ALLIANZ în 2012 arată că dacă ESC ar fi introdus pe scară largă, numărul de accidente ar scădea cu 35-40%.

54 mil.de maşini fără şofer vor circula pe şosele până în 2035, conform estimărilor IHS Automotive.


Următorul pas în direcţia „vehiculelor smart” îl reprezintă interconectarea în reţea a autovehiculelor de pe şosele, acestea putând să comunice unele cu celelalte. De exemplu, maşinile din viitor vor putea detecta dacă un vehicul din faţă a frânat şi, deci, şi-ar reduce automat viteza în timp util. De asemenea, ar putea transmite informaţia vehiculelor din spate, în cazul în care detectează condiţii de drum dificile şi ambuteiaje, sau să contacteze service-urile auto în cazul unei probleme tehnice – informaţia fiind analizată de la distanţă şi problema rectificată prin intermediul software-ului de la bord.

Anul 2050
În 2050, aproape toate maşinile din lume se vor conduce singure (studiu IHS Automotive).

Şoferii, pe cale de dispariţie?

Pas cu pas, inovaţie peste inovaţie, maşinile care se conduc singure se apropie de realitatea cotidiană, iar de la a ajuta şoferii, tehnologia tinde să îi înlocuiască pe de-a-ntregul.
Ediţia din 2014 a CES – Consumer Electronics Show, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate tehnologiei, a fost un prilej pentru multe companii să îşi etaleze realizările în zona vehiculelor „robotice”. AUDI a prezentat A7, maşină care se conduce singură, echipată cu o cameră digitală, scanner laser şi radar pentru a detecta elementele din trafic. Modelul a putut fi testat pe străzile oraşului. Tot la CES, BMW a demonstrat un concept tehnologic autonom, care permite „şofare automată în cazuri de urgenţă”.
FORD, alt producător cunoscut, a prezentat recent o maşină driverless echipată cu senzori în infraroşu care scanează împrejurimile pentru a detecta alte vehicule, pietoni, biciclişti şi animale pe o distanţă de 70 metri. Modelul poate comunica, de asemenea, cu alte vehicule fără şofer. FORD a dezvoltat prototipul în parteneriat cu Universitatea din Michigan (pentru partea de senzori şi cea computerizată) şi compania de asigurări STATE Farm (pentru evaluarea riscurilor şi a beneficiilor), urmând să colaboreze cu Institutul de Tehnologie din Massachusetts pentru a ajuta maşina să prevadă modul în care se mişcă pietonii şi celelalte vehicule, folosind algoritmi. În continuare, producătorul auto analizează modul în care interacţionează oamenii cu aceste „driverless cars”, câtă informaţie ar trebui ca maşina să îi ofere persoanei aflate pe scaunul şoferului şi cât de repede ar trebui să „predea” acesteia controlul – prea repede ar putea însemna ca persoana de la volan să nu fie gata. Timpul ideal ar fi considerat de 3 minute, conform reprezentanţilor companiei, citaţi de Forbes.
În decembrie, constructorul auto VOLVO Cars a anunţat că o sută de maşini fără şofer vor rula pe străzile din Goteborg şi în împrejurimile oraşului suedez în 2017. Iniţiativa pilot, numită „Drive Me”, care are un buget dedicat de circa 56 milioane euro, este rezultatul unui proiect comun al VOLVO cu mai multe instituţii, inclusiv Primăria oraşului. Primele maşini fără şofer vor putea rula cu o viteză maximă de 70 kilometri pe oră pe o reţea rutieră de circa 50 kilometri prestabilită, care include şi trasee cu circulaţie intensă. Vehiculele vor fi prevăzute cu sisteme de camere la 360 grade, GPS-uri şi detectoare care le vor permite să evite coliziunile.
Chiar şi gigantul Google dezvoltă propriile proiecte de automobile robotice. La sfârşitul anului trecut, reprezentanţii companiei declarau, în cadrul unei conferinţe, că maşinile driverless marca Google sunt mai sigure decât cele conduse de şoferi profesionişti. Astfel, în urma testării prototipurilor Prius şi Lexus pe drumurile publice din California şi Nevada, s-a constatat că vehiculele au accelerat şi au frânat mai brusc atunci când au fost conduse de o persoană, comparativ cu momentele în care s-au pilotat singure. Mai mult decât atât, software-ul de la bord a fost mai bun în menţinerea unei distanţe sigure faţă de celelalte autovehicule din trafic, comparativ cu un şofer „uman”. Google testează încă din 2010 astfel de maşni pe drumurile publice, acestea fiind însă întotdeauna însoţite de un şofer gata să preia controlul.
Dincolo de exemplele prezentate, în momentul de faţă mulţi dintre producătorii auto cunoscuţi, inclusiv Toyota şi Mercedes-Benz, au confirmat că experimentează cu prototipuri de maşini fără şofer.

Cum asiguri o maşină care se conduce singură?

Viitorul auto pare să fi pornit deja în viteză către robotizare, iar în aceste condiţii, şoferilor nu le rămâne decât să se adapteze. Iar acelaşi lucru trebuie să îl facă şi... asigurătorii. Tehnologia înseamnă accidente mai puţine şi drumuri mai sigure. Dar înseamnă şi un echipament auto mai scump, care trebuie asigurat pe sume din ce în ce mai mari. Însă dacă riscul accidentelor rutiere s-ar apropia de zero, ar mai fi nevoie de asigurări auto? Rămâne de văzut ce răspunsuri vor găsi companiile de asigurare pentru toate întrebările şi problemele legale generate de o lume în care maşinile se conduc singure.

Prima maşină fără şofer – pusă la vânzare
Navia, o maşină electrică a companiei franceze INDUCT Technology, este primul vehicul fără şofer disponibil pentru vânzare. Lansată în ianuarie 2014 la CES, Navia costă aproximativ 250.000 USD şi poate transporta până la 8 persoane. Se deplasează cu o viteză maximă de 20 km/ oră, poate fi chemată prin intermediul unui smartphone sau al unui calculator şi foloseşte tehnologie laser şi senzori pentru a detecta obstacolele. Navia este destinată utilizării în spaţii publice precum aeroporturi, campusuri de studenţi, parcuri de distracţie sau arene sportive. În momentul de faţă, varianta beta este testată la un colegiu tehnic din Elveţia şi într-un parc industrial din Marea Britanie.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Şoferii, pe cale de dispariţie: Maşinile care se conduc singure vor cuceri şoselele ).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!